What's new

Bangladesh Navy

I look forward to the day when our navy has this capability. Insha-Allah one day soon...
A666%20%281%29_0.jpg
 
.
The construction of five more Padma Class IPVs signed at KSY with Bangladesh Navy in late 2019 are proceeding apace, two are already in the water and will be handed over to BN in December. The other three are in various stages of being built. As well known these sport a 30 mm Aselsan Smash Gun and 2 x 12.7 mm CIS 50 Machine Gun as armament, which is way overkill for confronting fishing boats poaching fish from our waters (to assist the coast guard guys) or to catch smugglers/pirates. These have drafts for only 2m, I understand some of these (and maybe some LPC's as well) will be stationed at the new naval base at Payra port. One main keel assembly being placed on forms/supports shown. These are perfect for KSY, they can turn these things out like hot cakes in quick succession. :-)

DSC_0203.jpg
 
. . .
Bangladesh has two Mings (much older than this). I hope we can build Agosta 90Bs (or equivalents) someday...
Makes no economic sense to build submarines for a country like Bangladesh which cannot afford dozens of submarines just yet. It would be an idiotic exercise to stroke nationalistic egos.
Submarines should be imported from a country which can achieve economies of scale to bring costs down without sacrificing quality.
 
.
Khulna Shipyard has started to participate in overseas Naval exhibitions and get-togethers to trumpet capabilities and attract business. Here is a story about our participation in Ankara International Defence Fair in Turkey before covid. No other way to keep our people employed...

খুলনা শিপইয়ার্ড এখন আন্তর্জাতিক পরিমন্ডলে
আঙ্কারা ইন্টারন্যাশনাল ডিফেন্স ফেয়ার
নাছিম উল আলম | প্রকাশের সময় : ৮ মে, ২০১৯, ১২:০৪ এএম




খুলনা শিপইয়ার্ড প্রথমবারের মত তুরস্কের রাজধানী আঙ্কারায় ‘ইন্টারন্যাশনাল ডিফেন্স ইন্ডাষ্ট্রিজ ফেয়ার-২০১৯’ এ অংশগ্রহণ করেছে। গত ৩০ এপ্রিল থেকে ৩ মে পর্যন্ত এ ফেয়ারে বাংলাদেশ নৌ বাহিনীর অধিভুক্ত খুলনা শিপইয়ার্ড তাদের নির্মিত বিভিন্ন সমর নৌযানসমূহের মডেল উপস্থাপন করে। খুলনা শিপইয়ার্ডের জিএম (ডিজাইন এন্ড প্লানিং) ক্যাপ্টেন এম শহিদুল্লাহ আল ফারুক (বিএন) এর নেতৃত্বে একটি প্রতিনিধি দল এ মেলায় অংশ নেয়।

বিশ্বের বিভিন্ন দেশের বিপুল সংখ্যক অংশগ্রহণকারী খুলনা শিপইয়ার্ডের প্যাভেলিয়ন পরিদর্শন করে প্রতিষ্ঠানটির সমর নৌযানসহ বিভিন্ন ধরনের মেরিটাইম সামগ্রী সম্পর্কে আগ্রহ প্রকাশ করেছে বলে জানা গেছে। তুরস্কের রাজধানীতে প্রতি দুই বছর অন্তর ‘ইন্টারন্যাশনাল ডিফেন্স ইন্ডাষ্ট্রিজ ফেয়ার’ অনুষ্ঠিত হয়।

এবারের মেলায় বাংলাদেশ সশস্ত্র বাহিনী ছাড়াও মার্কিন যুক্তরাষ্ট্র, যুক্তরাজ্য, তুরস্ক, রাশিয়া, পাকিস্তান, আজারবাইজান, চীন, কানাডা, ইন্দোনেশিয়া, দক্ষিণ কোরিয়া, সুইজারল্যান্ড, বসনিয়া, জর্ডান, ফ্রান্স ও জার্মানিসহ বিশ্বের আরো অনেক দেশ অংশগ্রহণ করে। ফেয়ারে অংশগ্রহণের ফলে খুলনা শিপইয়ার্ডের পরিচিতি আন্তর্জাতিক পরিমন্ডলেও ছড়িয়ে পড়ল।

১৯৫৭ সালে প্রতিষ্ঠিত খুলনা শিপইয়ার্ড স্বাধীনতার পরে ক্রমেই একটি রুগ্ন শিল্পে পরিণত হতে শুরু করে। দেড় শতাধিক কোটি টাকা লোকসান ও দায়দেনার এক পর্যায়ে প্রতিষ্ঠানটি বিরাষ্ট্রীয়করণের সিদ্ধান্ত গ্রহণের কার্যক্রম শুরু হয়। কিন্তু ক্রেতার অভাবে তা বিক্রি করাও সম্ভব হয়নি।

প্রধানমন্ত্রী শেখ হাসিনার নির্দেশে ১৯৯৯ সালের অক্টোবরে প্রায় ১৭৫ কোটি টাকার লোকসান ও দায়দেনা নিয়ে খুলনা শিপইয়ার্ড বাংলাদেশ নৌবাহিনীর কাছে হস্তান্তর করা হয়। এরপর থেকে আর পেছনে ফিরে তাকাতে হয়নি এক সময়ের লোকসানী প্রতিষ্ঠানটিকে। সব দেনা কাটিয়ে খুলনা শিপইয়ার্ড গত প্রায় ২০ বছরে ৫ শতাধিক কোটি টাকা মুনাফা অর্জনে সক্ষম হয়েছে। আর তা সম্ভব হয়েছে প্রতিষ্ঠানটির প্রতিটি কর্মকর্তা-কর্মচারী ও শ্রমিকবৃন্দের সততা, নিরলস প্রচেষ্টা ও আন্তরিকতার মাধ্যমেই।

খুলনা শিপইয়ার্ড ইতোমধ্যেই সাবমেরিন টাগ ছাড়াও বড় মাপের যুদ্ধ জাহাজ, সেলফ প্রপলড ক্রেন বার্জ, পেট্রোল ক্রাফট, হাইড্রোগ্রাফী সার্ভে ভেসেল, অয়েল ট্যাঙ্কার, কন্টেইনার ভেসেল, কার্গো ভেসেল ও যাত্রীবাহী নৌযান তৈরী ছাড়াও বিভিন্ন ধরনের নৌযান এবং ড্রেজারের পুনর্বাসনসহ মেরামত সম্পন্ন করেছে।
 
.
Not a question of nationalistic pride or ego. Just simple technical items and structures built by heavy industry which we should have started building a long time ago (hundred years) and which our large neighbor is always discouraging. Guess why?

They are lazy and mismanaged themselves and don't want any neighbors to exceed (or even get to half-capable of) what they have defence-wise. Ordering smaller countries around is their only hope of surviving as an economy. We Bangladeshis really have to drill that fact into our heads. Those who don't get this are either blind or clueless.

Always bribing our people up to minister level (most of these are Indian agents sitting in our ministries) so we keep importing from their large country. Only way to keep their economy alive, as no one else will buy their exported third rate products.

They are even dragging their feet in setting up machinery for Syedpur Rail Coach factory, for which we gave them a contract for five years ago. These people are our friends. Just imagine.

Plenty of their tambedars (sycophants) in Bangladesh too, backstabber fifth columnists, we slowly have to identify and neutralize.

And there is no economies of scale involved in one-off projects like this. Every sub built is built with imported specialized steel plates. Building subs should be possible by a nation of 160 Million, a people half the size of the US. Our labor costs are reasonable, we have built LPC's already and soon, frigates too. Nothing really far out as far as technology, just more specialized techniques of construction. Pakistan did this some twenty years ago, why can't we do the same now? Just need funding and experts (even if foreign) arranged to start this project. Need political will. Why should there be Bismillah-tey Galad?

We may not have funding for subs now, but having plans for it doesn't hurt. Why have a defeatist attitude all the time? I have worked with plenty of East Asians. None of them have the negative attitudes some of us Bangladeshis have.

And I will not listen to or argue with anyone about our need for new subs. This is beyond any argument. And they have to be built locally (period), just like Pakistan built them. You can't have people pulling your strings as far as arms go. Self-sufficiency is vital for defence - where practical and possible. No nation became a defence power by importing all of its arms.

We need modern attack subs - period, not just Mings as training subs. And importing them will never help our heavy engg. sector, only line the pockets more for our ministers. Bangladeshis are clueless people when it comes to following the interests of their own country.

Like I say, A nation of sheep will beget a government of wolves.

iu




Subs (especially those built locally) are our only guarantee of breaking through a naval blockade by any of our neighbors. Bangladeshis who oppose this do not understand strategic naval doctrine. I am sure our Navy does, and it is in their plans. Otherwise they wouldn't build a sub base (or more).
Submarine building is not your run of the mill shipbuilding- it is one of the most complex endeavours of ship building, more complex than building aircraft as you have to account for both marine and air independent propulsion modes of operation. From integrating depth tanks to electrolytic oxygen generators, it is a very, very expensive and specialised field of work.

For a country that can only afford a couple of dozen submarines over the next 30 years, it makes no sense to build submarines locally as the cost will blow up beyond imagination.
We need submarine in numbers to be able to break naval blockades, and this can only be achieved by getting them on discounts from large builders.

BN has no plan to BUILD submarines - the submarine base is not intended for that purpose. Whoever told you that has no clue about what he is talking about.
 
Last edited:
.
Submarine building is not your run of the mill shipbuilding- it is one of the most complex endeavours of ship building, more complex than building aircraft as you have to account for both marine and air independent propulsion modes of operation. From integrating depth tanks to electrolytic oxygen generators, it is a very, very expensive and specialised field of work.

For a country that can only afford a couple of dozen submarines over the next 30 years, it makes no sense to build submarines locally as the cost will blow up beyond imagination.
We need submarine in numbers to be able to break naval blockades, and this can only be achieved by getting them on discounts from large builders.

BN has no plan to BUILD submarines - the submarine base is not intended for that purpose. Whoever told you that has no clue about what he is talking about.

I don't think you have the right information and I have this on very good sources. :-)

Can we converse in Bengali?

যখন আমাদের সাবমেরিন নির্মাতাদের কাছে ছাড়া ক্রয়ের বিকল্প নেই এবং তাদের কাছে আপনি একজন বন্দী ক্রেতা হিসাবে রয়েছেন তখন আমি নির্মাতাদের কাছ থেকে ছাড় পাওয়ার যুক্তি দেখতে ব্যর্থ হচ্ছি ।

পাকিস্তান কেন ToT-তে তার নিজস্ব Agosta সাব বিশ বছর আগে তৈরি করেছে (এবং ToT-তে চাইনিজ সাব ও তৈরি করার পরিকল্পনা করছে) ? এই পেজ এ প্রথম ইমেজ টা দেখুন। এটা করাচী শিপইয়ার্ড এ তোলা পাকিস্তানী আগস্টা ৯০বি।

আমরা ToT প্রদানের জন্য কিছু অতিরিক্ত ডলার হারাতে পারি, তবে আমরা দীর্ঘমেয়াদে জয়ী হব যদি এটি আমাদের জাহাজ/সাবমেরিন নির্মাণের সক্ষমতা বাড়াতে সাহায্য করে।

বিশ্বের সপ্তম বৃহত্তম জনসংখ্যার কোনও দেশকে কোনো কারণেই কেবল "হাল ছেড়ে দেওয়া" উচিত নয়।

সম্পূর্ণ সাবমেরিন একবারে আমদানি করা এবং এর জন্য সর্বোচ্চ মূল্য পরিশোধ করা বোকামি।

যখন আমরা স্থানীয়ভাবে অন্তত আংশিকভাবেও শ্রম যোগ করতে পারি - তখন ইউরোপীয়দের শ্রম যোগ করার জন্য অর্থ প্রদান করে কী লাভ ? আজকাল কোনো বড় অ্যাসেট কিনতে গেলে তা ToT না নিয়ে কেনাটা সবচেয়ে বড় আহাম্মুকী।

দেখুন আমাকে মাপ করবেন কিন্তু খুব সহজেই হাল ছেড়ে দেওয়ার এই মনোভাবটি অদ্ভুত যখন আমরা জানি যে আমাদের পাশের উপমহাদেশের দুটি বড় দেশই এটি সফলভাবে করেছে। ভারতের শিপইয়ার্ডের মান আমাদের থেকে বেশি নয়, যা ইতিমধ্যেই জানা আছে। পাকিস্তান শিপইয়ার্ডের মান ভালো হতে পারে, আমি জানি না।

ওরা যদি বিশ বছর আগে পেরে থাকে, আমাদের না পারার সম্ভাবনা আমি দেখিনা।

আমাদের বাজেট কি পাকিস্তান এর চাইতে এখন কম হলেও অতটা কম ? আমরা চাইলে লোকাল বিল্ড অবশ্যই প্ল্যান এবং ইমপ্লেমেন্ট করতে পারি।

যদি বিশেষায়িত সিস্টেমগুলি তৈরি করা কঠিন হয়, তবে সেগুলি সম্পূর্ণ সিস্টেম (AIP, সেন্সর) হিসাবে সম্পূর্ণ অর্ডার করা যেতে পারে এবং তারপরে স্থানীয়ভাবে সংযোজন করা যেতে পারে। তবে আমরা অবশ্যই স্থানীয়ভাবে সাবমেরিন Hull তৈরি করতে পারি, এতে আমার কোনো সন্দেহ নেই। পাকিস্তান ও তাই করেছে। ইন্টিগ্রেশন ও এক ধরণের প্রাথমিক ভ্যালু এডিশন।

বিদেশ থেকে পুরো সাবমেরিন একেবারে কিনলে শুধু সরকারী আমলাদের সুইস ব্যাঙ্ক একাউন্ট ই সমৃদ্ধ হবে। দেশের কোনো লাভ এতে হবেনা। দেশে সাবমেরিন বিল্ড হলে আমলারা ও পয়সা পেতো আর দেশের লোকজনেরও কিছু খাওয়া পরার সুযোগ হতো। এটা সিম্পল একটা চয়েস এর ব্যাপার।

@Atlas bhai আপনি কি বলেন ?
 
Last edited:
.
Simple question, how many Agosta-90Bs has Pakistan managed to build in the last 20 years despite ToT?
Exactly.

The number confirmed is three.

You could have googled this from Wiki yourself. :-)

And I was expecting an answer in Bengali.


Here is an American article on the Agosta-90B and other micro-subs for special ops.


@Quwa bhai, can you please share details on Chinese subs that will be built via ToT in Pakistan? My Thanks in advance. I can't convince Bangladeshis that building subs locally is possible with ToT, they seem to think purchasing from overseas is only option. :-)

Here are the links I found on the Type-039A Yuan class (i.e. new "Hangor class") for PN. I believe eight are to be built at KSEW Karachi.

 
Last edited:
.
To all Bangladeshi posters, please read up on the Turkish upgrades to Pakistan's Agosta 90B's and why these are a game changer stopgap prior to 039A Chinese Yuan class subs built in Pakistan. Pakistan is in the middle of a major Naval build-spree which includes corvettes, two types of frigates and of course subs.

 
.
Let's say some Type 23 Frigates do come from the RN.

The question is....What will be the ASM used by BN?

The Harpoons are old and the RN was looking for a replacement.

Also, I doubt BN would even get access, as I think some agreements need to be in place before any transfer of the Harpoon to Bangladesh.

So then which is it?

Exocet? In light of recent events.

Otomat? Since we already use it?

ATMACA?

Interesting topic IMO.

Have a look at below to get some background info:

 
.
Let's say some Type 23 Frigates do come from the RN.

The question is....What will be the ASM used by BN?

The Harpoons are old and the RN was looking for a replacement.

Also, I doubt BN would even get access, as I think some agreements need to be in place before any transfer of the Harpoon to Bangladesh.

So then which is it?

Exocet? In light of recent events.

Otomat? Since we already use it?

ATMACA?

Interesting topic IMO.

Have a look at below to get some background info:

I would avoid American red tape. A combination of Sea Eagles (supersonic) and ATMACA (~250km range) would be good.
 
.
Bangladesh has two Mings (much older than this). I hope we can build Agosta 90Bs (or equivalents) someday...

I don't think you have the right information and I have this on very good sources. :-)

Can we converse in Bengali?

যখন আমাদের সাবমেরিন নির্মাতাদের কাছে ছাড়া ক্রয়ের বিকল্প নেই এবং তাদের কাছে আপনি একজন বন্দী ক্রেতা হিসাবে রয়েছেন তখন আমি নির্মাতাদের কাছ থেকে ছাড় পাওয়ার যুক্তি দেখতে ব্যর্থ হচ্ছি ।

পাকিস্তান কেন ToT-তে তার নিজস্ব Agosta সাব বিশ বছর আগে তৈরি করেছে (এবং ToT-তে চাইনিজ সাব ও তৈরি করার পরিকল্পনা করছে) ? এই পেজ এ প্রথম ইমেজ টা দেখুন। এটা করাচী শিপইয়ার্ড এ তোলা পাকিস্তানী আগস্টা ৯০বি।

আমরা ToT প্রদানের জন্য কিছু অতিরিক্ত ডলার হারাতে পারি, তবে আমরা দীর্ঘমেয়াদে জয়ী হব যদি এটি আমাদের জাহাজ/সাবমেরিন নির্মাণের সক্ষমতা বাড়াতে সাহায্য করে।

বিশ্বের সপ্তম বৃহত্তম জনসংখ্যার কোনও দেশকে কোনো কারণেই কেবল "হাল ছেড়ে দেওয়া" উচিত নয়।

সম্পূর্ণ সাবমেরিন একবারে আমদানি করা এবং এর জন্য সর্বোচ্চ মূল্য পরিশোধ করা বোকামি।

যখন আমরা স্থানীয়ভাবে অন্তত আংশিকভাবেও শ্রম যোগ করতে পারি - তখন ইউরোপীয়দের শ্রম যোগ করার জন্য অর্থ প্রদান করে কী লাভ ? আজকাল কোনো বড় অ্যাসেট কিনতে গেলে তা ToT না নিয়ে কেনাটা সবচেয়ে বড় আহাম্মুকী।

দেখুন আমাকে মাপ করবেন কিন্তু খুব সহজেই হাল ছেড়ে দেওয়ার এই মনোভাবটি অদ্ভুত যখন আমরা জানি যে আমাদের পাশের উপমহাদেশের দুটি বড় দেশই এটি সফলভাবে করেছে। ভারতের শিপইয়ার্ডের মান আমাদের থেকে বেশি নয়, যা ইতিমধ্যেই জানা আছে। পাকিস্তান শিপইয়ার্ডের মান ভালো হতে পারে, আমি জানি না।

ওরা যদি বিশ বছর আগে পেরে থাকে, আমাদের না পারার সম্ভাবনা আমি দেখিনা।

আমাদের বাজেট কি পাকিস্তান এর চাইতে এখন কম হলেও অতটা কম ? আমরা চাইলে লোকাল বিল্ড অবশ্যই প্ল্যান এবং ইমপ্লেমেন্ট করতে পারি।

যদি বিশেষায়িত সিস্টেমগুলি তৈরি করা কঠিন হয়, তবে সেগুলি সম্পূর্ণ সিস্টেম (AIP, সেন্সর) হিসাবে সম্পূর্ণ অর্ডার করা যেতে পারে এবং তারপরে স্থানীয়ভাবে সংযোজন করা যেতে পারে। তবে আমরা অবশ্যই স্থানীয়ভাবে সাবমেরিন Hull তৈরি করতে পারি, এতে আমার কোনো সন্দেহ নেই। পাকিস্তান ও তাই করেছে। ইন্টিগ্রেশন ও এক ধরণের প্রাথমিক ভ্যালু এডিশন।

বিদেশ থেকে পুরো সাবমেরিন একেবারে কিনলে শুধু সরকারী আমলাদের সুইস ব্যাঙ্ক একাউন্ট ই সমৃদ্ধ হবে। দেশের কোনো লাভ এতে হবেনা। দেশে সাবমেরিন বিল্ড হলে আমলারা ও পয়সা পেতো আর দেশের লোকজনেরও কিছু খাওয়া পরার সুযোগ হতো। এটা সিম্পল একটা চয়েস এর ব্যাপার।

@Atlas bhai আপনি কি বলেন ?
@Bilal9 ভাই, পুরা মেসেজে তো দ্বিমত করার কোন সুযোগই পেলাম না।

এখানেই কে যেন বলেছিল যে আমরা নাকি ৬-৮ টা সাবমেরিনের অধিকারী হব।

তাহলে কি বাকিগুলা দেশে বানাবার প্ল্যানই করেছে সরকার? এটা হলে আসলেই খুব ভাল হবে।

আমাদের জিও পলিটিক্যাল লোকেশন আমাদের কোনভাবেই পর নির্ভরশীল হতে উৎসাহিত করে না।

ন্যাভাল ব্লকেড ঠেকাতে সাবমেরিন অতুলনীয়!

সাথে এয়ার ক্রাফট গুলাও আছে। তাই ইউরো ফাইটার টাইফুন আমার পছন্দ। এখানেও Tot লাগবে যেন পরে দেশেই বানাতে পারি।

তবে আবার বলি, কোন ভাবেই Rafale নয়! দেশ নিয়ে পরীক্ষা নিরীক্ষা অনেক হইছে এই ৫০ বছরে।

এখনও এই আওয়ামী বদমাইশ লীগ সরকার কে সমর্থন করছি শুধু মাত্র তারা সামরিক বাহিনীর আর বিদ্যুতের ব্যাপক উন্নয়ন করেছে বলে!

@Bilal9 ভাই!
 
Last edited:
.
how many Agosta-90Bs has Pakistan managed to build in the last 20 years despite ToT?
Exactly.
TOT is not only to build more subs but it also reduces maintenance costs significantly.Imagine if we had not got TOT,had France allowed us to put Nuclear cruise missiles on it? we got TOT so now we have know how about its systems.we also started project to build mini submarines.We acquired Hangor subs with tot and according to previous cheif of naval staff
Pakistan will become submarines manufacturer country after this tot.

Turks got TOT from Germany now they are building their own submarines.

Edit: so I want to say that you operate a submarine for so many years,tot helps to cut down the maintenance costs significantly and gives your men some know how about the systems.
 
Last edited:
.
TOT is not only to build more subs but it also reduces maintenance costs significantly.Imagine if we had not got TOT,had France allowed us to put Nuclear cruise missiles on it? we got TOT so now we have know how about its systems.we also started project to build mini submarines.We acquired Hangor subs with tot and according to previous cheif of naval staff
Pakistan will become submarines manufacturer country after this tot.

Turks got TOT from Germany now they are building their own submarines.

Edit: so I want to say that you operate a submarine for so many years,tot helps to cut down the maintenance costs significantly and gives your men some know how about the systems.
There is nothing wrong with ToT itself. MRO should happen locally.
The challenge is with building new subs. Cost blow outs with submarine building are extremely common. A cost blow out will hurt BN's overall expansion severely.
 
.
Back
Top Bottom