What's new

Akinci & Aksungur and Turkish Unmanned Fighter Aircraft Program

I would say Link 16 (Nato). Link 11 (Navy) is a little bit old. And Link 22 is not used by Turkey, I think.

yeah i thought so. Link 22 isn't operation yet, by any alliance members. Read in somewhere that US&NATO is still developing it...but when it's done, they'll probably use it for at least a few decades maybe more
 
Turkey, Europe should cooperate more in defense sector, say officials
Burak BEKDİL

Turkey’s defense officials tend to encourage their European counterparts for joint programs. Developing joint projects and building multinational consortiums in aerospace and aviation may represent a fresh start for both Turkey and Europe

Turkey’s defense procurement officials tend to encourage their European counterparts for joint programs like a potential European UAV program.

“Unless we find large-scale joint programs in aviation Europe may tend to lose its attraction as a center of defense industry excellence,” Turkey’s top defense procurement official, Murad Bayar, told Hurriyet Daily News. “We must develop ideas for multinational solutions in aerospace.”

DEFENSE UPDATE - Turkey, Europe should cooperate more in defense sector, say officials
 
A article from Burak Bekdil?
Im sure there is a hidden agenda on this article...

Than let me show his hidden agenda....

The Anka, Turkey’s first indigenously built unmanned aerial vehicles (UAV) was really –and briefly—in the skies but only to make a couple of crash landings.
No one knew that the “entirely-Turkish aircraft sported a foreign engine, automatic take-off and landing system, landing gear, mission computer, in addition to its Persian name.
 
Europäische Drohne bis 2025
Erstellt 19.12.2013
25675244,24188399,dmFlashTeaserRes,MDF10887.jpg

EU-Parlamentspräsident Martin Schulz (l.) und Frankreichs Staatspräsident Francois Hollande (r.). Foto: REUTERS
Beim EU-Gipfel in Brüssel forderten die Staats- und Regierungschefs einen neuen Anlauf in Sachen Verteidigungspolitik. Eines der Kernziele soll es sein, im Zeitraum von 2020 bis 2025 eine europäische Drohne zu entwickeln.


A short trans:

EU has decided to develop a Drone (HALE?) by 2025.

This could be the chance to react the Talarion project. Maybe with Turkey.
 
Türkiye'nin kıyılarını A-İHA izleyecek
Denizde ve karada iniş-kalkış yapabilen Amfibik İnsansız Hava Aracı (A-İHA) ilk deneme uçuşunu yaptı.

t_4344.jpg


ODTÜ Havacılık ve Uzay Mühendisliği Bölümü ile Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi ortaklığında Türkiye kıyılarının incelenmesi için geliştirilen, denizde ve karada iniş-kalkış yapabilen Amfibik İnsansız Hava Aracı (A-İHA) ilk deneme uçuşunu Mersin'de başarılı şekilde yaptı.

TÜBİTAK Bireysel Girişimcilik Aşamalı Destek Programı kapsamında geliştirilen A-İHA, deneme uçuşu için ODTÜ Deniz Bilimleri Enstitüsü Erdemli Yerleşkesi'ne getirildi.

İLK UÇUŞTA DENİZDEN HAVALANDI
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Bedri Kurtuluş'un yürütücülüğünde gerçekleştirilen projede ODTÜ Havacılık ve Uzay Mühendisliği'nden Doç. Dr. Funda Kurtuluş, Araştırma Görevlisi Talha Mutlu, yüksek lisans öğrencisi Levent Cevher, pilot Saffet Gökuç, Yrd. Doç. Dr. Evren Tunca ve Prof. Dr. Ozan Tekinalp, sistem ekibi olarak çalışmada yer aldı.

İlk deneme uçuşu için denizden havalanan A-İHA, "ODTÜ Deniz Bilimleri Enstitüsü yerleşkesi kıyılarının deniz kaplumbağaları açısından ekolojik özelliklerinin belirlenmesi" projesi için uçuş rotası boyunca RV LAMAS adlı araştırma gemisiyle beraber eş zamanlı denizden veri topladı.

ODTÜ Havacılık ve Uzay Mühendisliği Öğretim Üyesi Doç. Dr. Funda Kurtuluş, gazetecilere yaptığı açıklamada, böyle bir çalışmanın Türkiye'de ilk kez gerçekleştirildiği belirterek, yaklaşık 20 kişilik ekiple 1 yıldır sürdürdükleri proje kapsamında 93 bin liralık ödenekten şu ana kadar 30 bin liralık harcama yapıldığını belirtti.

ÇOK AMAÇLI KULLANILACAK
Yapılan insansız hava aracını, kıyılarda çevre kirliliğinin gözlemlenmesi, kıyıdaki klorofil ölçümleri, denizdeki diğer parametrelerin ölçülmesi, deniz kaplumbağalarının ve yunusların takibi gibi birçok amaçla kullanacaklarını ifade eden Kurtuluş, denizde ve karada iniş-kalkış yapabilen insansız hava aracıyla Türkiye de bir ilki gerçekleştirdiklerini bildirdi.

Kurtuluş, üzerindeki kamerayla görüntü alınan A-İHA'nın 3,5 kilogram ağırlığında ve 1,6 metre uzunluğunda olduğunu, ilk uçuşun başarılı olmasından mutluluk duyduklarını ve projeyi geliştireceklerini anlattı.
 
Light Weight 3th generation new FLIR of Aselsan called AselFlir-235 which is going to replace 2nd generation AF-300T integrated on ANKA prototypes. The AF-235 will have Aselsan/Bilkent made 640x512 3rd generation Quantum Well Infrared detectors which is able to provide sharper/clearer images. New generation FLIR enables costumers increased detection range on almost 1/2 weight on AF-300.

CATSAselflir235_zpsc0c21110.jpg


Under the deal related with ANKA-S, Aselsan is planning to deliver 10 AF-235 to TAI.
 
Under the ANKA Block-S serial prduction deal worth 290 million $, TAI is going to add 300 new capabilities to current ANKA prototypes which is described by Turkish Army. Logistic support packages and Certification is also included into contact. Some of new improvements can be listed as following:

-Encyripted Data links
-National IFF Friend/Foe devices
-Fully Domestic Flight Control Computer
-SATCOM
-AselFlir-235 CATS



A ground control station will be established in ANKARA. Operational ANKA Block-S will be controlled by same GCS locating in ANKARA. It is planned to set up two new automatic take-off/Landing airbase for ANKA's.
 
Back
Top Bottom