اول نیروی دریایی
ناوشکن سری موج ازمایشش رو پس داده بود و در دستور تولید انبوه قرار گرفت
ولی پس از جماران , آلمان دیگه فروش موتور 10,000اسب بخار رو قطع کرد
حالا فکر کنید همه قطعات اماده بود و در حال تولید به جز موتور
بخاطر این هم
مجبور به تولید موتور شدند
وگرنه خواسته ایران و صرفه اقتصادی تولید در خریدن موتور قدرتمند تر 10,000 اسب بخاری آلمانی بود
استفاده از چهار موتور 5000 هزار ایرانی بجای دو موتور 10000 المان باعث سنگین تر شدن ناو شکن هم می شد
نحوه چینش چهار عدد موتور بنیان و انتقال نیرو پس از تحریم موتور المانی
زمانی که برای(عملیاتی شدن و نصب روی ناو شکن) پروژه بنیان در نظر گرفته شده بود تقریبا یک سال بود
که بسیار زمان کمی است چون نیاز به وقت زیادی برای تحقیق , ساخت و ازمایشهای مداوم نیاز هست
بنیان 5000 اسب بخاری نمونه توسعه یافته موتور لوکوموتیو الستوم (با موتور :ار کی 215) دسا-مان هست که برای قطار باری در ایران تولید می شده
شرکت تولیدی و صنعتی دیزل سنگین ایران
In Focus - MAN Engines for Locomotives, Railcars, and Railway Gensets | MAN Engines
Transport
البته دوستان می دونند که شرایط دریا با قطار خیلی فرق داره و موتور دریایی حتما باید 3 ماه پشت سر هم با قدرت کروز کار کنه
که تولیدش کار سختی هست ولی در کل این موتور بنیان
تولیدش خودش رو مدیون مدیریت درست نیروی دریایی هست
بنیان دریایی سمت چپ و دسا زمینی سمت راست
View attachment 224715
اگه دقت کنید
تا اونجایی که در عکس معلوم هست
قسمت های سوپر شارژر و توربو شارژر کاملا عوض شده تا مناسب اب و هوای سطح دریا باشه
یک قسمت هم که به نظر رطوبت گیر و فیلتر غبار کلاس دریایی هم بهش اضافه شده
سیستم سوخترانیش هم تغییراتی داشته
برای یاد اوری تعداد 120 شرکت خصوصی در تولید و طراحی جماران شرکت داشته اند
و سهم نیروی دریایی مدیریت پروژه بود
اما نیروی زمینی
نیروی زمینی به دردسر بزرگی دچار هست و اون خود خواهی تکنسین های نیرو
و استفاده نکردن از شرکتهای خصوصی هست
که این کاملا برعکس نیروی دریایی هست
در نتیجه بعد از 20 سال هنوز هم فرماندهان به چیزی که می خواستند نرسیده اند
ذولفقار نسل 3 هنوز هم در حال ازمایش هست و تقریبا 4 نمونه ازش تولید شده
ولی تا زمانی که فرماندهان ازش راضی نباشند ...پس دلیلی هم بر تولید انبوه اون نمی بینند
و تا موقعی که تولید انبوهی در کار نباشه دلیلی بر تهیه موتور 1000 اسب بخاری وجود نداره
وتا زمانی که موتور ارزان اوکراینی در دسترس هست نیاز به خرج کردن پول برای تولید موتور ایرانی نیست
نیروی زمینی هم بودجه خوبی نداره که بتونه ریخت و پاش داشته باشه
متاسفانه نیروی زمینی عاقبت خوبی هم نداره و هیچ قصدی برای همکاری با دانشگاه دیده نمیشه
اگه تانکی بخواد تولید بشه یا تولید وزارت دفاع است یا سپاه