Baykar Machinery to Focus On Electronic Intelligence
In parallel We have a project to incorporate payloads equipment to our UAVs. We do focus on the value added payloads such as; electrooptic systems, thermal cameras, laser pointers, electronic intelligence devices, electronic devices, jammers, signal intelligence apparatus and direction finding equipment. Also we continue to work on a larger scale in platforms.
Haluk'un Kamarası: Hedef: İnsansız Hava Aracı Teknolojisinde Dünya Liderliği
Aktif olan Taktik sınıfı İHA Projesinde devam eden bir teslimat süreci daha var. Hedefimiz bunu başarı ile gerçekleştirmek. Daha sonra faydalı yük donanımlarının bu platformlara entegrasyon süreçleri var. Buna paralel olarak özellikle İHA'lara takılan faydalı yük donanımları konusunda belli atılımlarımız var. Faydalı yük olarak; elektrooptik sistemler, termal kameralar, lazer işaretleyiciler, elektronik istihbarat cihazları, elektronik karıştırıcı cihazlar, sinyal istihbarat cihazları, havadan sinyallere göre yön bulan cihazlar gibi büyük katma değeri olan bu ürünlere de odaklanıyoruz. Ayrıca daha büyük ölçekli platformlar konusunda da çalışmalarımız devam ediyor.
Üç yedekli Ataletsel Seyrüsefer Sistemi (INS) - GNSS çok önemli katma değere sahip bir ürün. Ataletsel ölçüm üniteleri, tamamen firma bünyesinde yapıldı. GPS donanımında, GPS kartını biz yapmadık ancak rafta hazır olarak yurtdışından aldığımız GPS kartı ile birlikte INS sisteminin bütün yazılımı firmamızda yapıldı. Hem Rus, hem ABD uydularını hem Avrupa'nın geliştirdiği Galileo, hem Çin'in geliştirdiği Beidou, hem de Japonların geliştirdiği QZSS uydu sistemlerini destekliyor. Pitot Statik Tüpü ve Okuyucusunu, yurtdışından satın almaya kalktığınızda 1 adedi 50-60 bin dolardan başlıyor. Bu tüp uçaklardaki en kritik sensördür ve ilk defa Türkiye'de geliştirildi. Uçağın üzerinde güçlendirilmiş kuyruk kamerası, gibi bileşenler yine firma bünyesinde özgün yapıldı.
Bir diğer konu ise servo aktuatörler. Uçağın üzerinde, kanatçıklarını hareket ettiren ve ön iniş takımlarının açılıp kapanmasını sağlayan, tekerleği çeviren, kuyruk kanadını yönlendiren, gazı, freni idare eden 6 çeşit servo var. Bu servoların tamamı da sürücüleri ve tasarımı ile firma bünyesinde geliştirildi. Çift bus'lı bu servoda çok hassas sıcaklık kestirim algoritmaları var, çok gelişmiş bir kontrol tekniği ile kullanılıyor. Yurtdışında bu özelliklere sahip bir servo yok, benzer bir servoyu almaya kalktığınızda en az 15-20 bin dolar ödersiniz. Uçakta 20 servo kullanıldığından en az yarım milyon dolar yurtdışına ödüyor ve bir de bağımlı oluyorsunuz. Biz tüm servoları özgün olarak geliştirdik ve uçuş testlerinde de doğrulandı.
Bir diğer sistem de güç ünitesi. Uçağın kontrol sistemine beyni; servolara kasları diyebiliriz. Bu durumda güç sistemini kan pompalayan kalbe benzetebiliriz ve yedekli bir mimari ile tasarlanmıştır. Cep telefonlarında kullanılan lityum tabanlı pillerden uçak için batarya geliştirdik. Normalde uçaklarda Ni-Cd, Kurşun Asit bataryalar kullanılırken burada Li polimer bataryalar ve akıllı dengeleme sistemleri geliştirdik. Hücreler arasındaki voltaj farklılıklarını fazla olan voltajı israf etmeden dengeli bir biçimde diğer hücreye aktarma algoritmalarına sahip bir elektronik sistem üretildi.
Yer Sistemleri tarafında ise konsollar, güç sistemleri, kullanıcı arayüz yazılımları, gaz kolu, joystik koluna kadar bünyemizde geliştirildi.
Komuta kontrol sistemimiz donanım bazında 3 yedekli. Aynı zamanda çift bus kullandık. Bus da çift yedekli. Bir servoya "kanatçığı hareket ettir" komutunu da iki ayrı bus'tan veriyorsunuz, bu da çok önemli. Bizden böyle yedekli bir sistem istenmemişti ancak ülkemizde bu uçaklar sivil alanda da kullanılabilir düşüncesiyle çok daha güvenli bir sistem geliştirdik.