What's new

Iran Defence Industry Day 2016

Well done, congrats.

This is an advanced turbojet engine. As a first step in self-sufficiency, it's great. Enough for several types of aircraft.

Also I'm sure this is the tip of the iceberg. There is, minimum, one turbofan engine for combat aircraft in development. I don´t know what level of development, but as ALWAYS with Iran, the unveiling days are used to deception of enemies. Iran always shows only a small fraction of the things they develop.

Maybe one big turbofan for manned aircraft, and one small turbofan for UAV's.

This turbojet is the tip of iceberg. Also I believe it's in mass production time ago. This is not new made, at all.
 
موتورهای جت با چهار برابر قدرت کنونی دردست ساخت است

50.jpg


معاون علمی و فن آوری رئیس جمهور گفت: در شرکت دانش بنیان م‍پنا موتور جت با چهار برابر قدرت موتور جت رونمایی شده در مراسم روز صنعت دفاعی در دست ساخت است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر ، سورنا ستاری با اشاره به رونمایی از موتور جت هواپیما در وزارت دفاع افزود: این موتور با همکاری30 شرکت دانش بنیان تولید شده است.
وی تصریح کرد: محققان جوان کشورمان توانستند فن آوری ساخت این موتورها را در کشور بومی سازی کنند.
ستاری گفت:‌ وزارت دفاع می تواند نیازهای خود را در سه دسته مختلف طبقه بندی و تولید آن را به شرکت های دانش بنیان واگذار کند.
معاون علمی و فن آوری رئیس جمهور تاکید کرد: ما می توانیم محصولات مختلفی را تولید و تجاری سازی کنیم


.
 
This is an advanced turbojet engine.

Not really ... :D

This turbojet is the tip of iceberg.

:tup:

موتورهای جت با چهار برابر قدرت کنونی دردست ساخت است

50.jpg


معاون علمی و فن آوری رئیس جمهور گفت: در شرکت دانش بنیان م‍پنا موتور جت با چهار برابر قدرت موتور جت رونمایی شده در مراسم روز صنعت دفاعی در دست ساخت است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر ، سورنا ستاری با اشاره به رونمایی از موتور جت هواپیما در وزارت دفاع افزود: این موتور با همکاری30 شرکت دانش بنیان تولید شده است.
وی تصریح کرد: محققان جوان کشورمان توانستند فن آوری ساخت این موتورها را در کشور بومی سازی کنند.
ستاری گفت:‌ وزارت دفاع می تواند نیازهای خود را در سه دسته مختلف طبقه بندی و تولید آن را به شرکت های دانش بنیان واگذار کند.
معاون علمی و فن آوری رئیس جمهور تاکید کرد: ما می توانیم محصولات مختلفی را تولید و تجاری سازی کنیم


.

Another jet engine is under development in MAPNA co !

50-55 kN probably !

Comparable with Snecma M88 & Eurojet EJ200 :D

@AmirPatriot

Remember !?

Twin engined :D
 
Not really ... :D



:tup:



Another jet engine is under development in MAPNA co !

50-55 kN probably !

Comparable with Snecma M88 & Eurojet EJ200 :D

@AmirPatriot

Remember !?

Twin engined :D

:D

I presume you are talking about 50-55 KN dry, yes?

Because EJ200 is approximately 20,000 when on afterburner (wet thrust). That's around 90 KN
 
Snecma's decades old M53 generates more thrust, if that is what you are interested in, like many amateurs in this forum.

:whistle:

Specifications (M88)

General characteristics
  • Type: Twin-shaft, turbofan engine
  • Length: 3538 mm (139.3 in)
  • Diameter: 696 mm (27.5 in) inlet
  • Dry weight: 897 kg (1,977 lb)
Components
  • Compressor: 3 stage low pressure, 6 stage high pressure
  • Combustors: Annular
  • Turbine: single stage high pressure, single stage low pressure
Performance
  • Maximum thrust: 50 kN (11,250 lbf) dry, 75 kN (16,900 lbf) wet (afterburning)
  • Overall pressure ratio: 24.5:1
  • Bypass ratio: 0.3
  • Air mass flow: 65 kg/s (143 lb/s)
  • Turbine inlet temperature: 1,850 K (1,577 °C)
  • Fuel consumption: 0.80 kg/daN·h (0.78 lbm/lbf·h) (dry), 1.75 kg/daN·h (1.72 lbm/lbf·hr) (wet/afterburning)
  • Thrust-to-weight ratio: 5.7:1 (dry), 8.5:1 (wet/afterburning)
 
:whistle:

Specifications (M88)

General characteristics
  • Type: Twin-shaft, turbofan engine
  • Length: 3538 mm (139.3 in)
  • Diameter: 696 mm (27.5 in) inlet
  • Dry weight: 897 kg (1,977 lb)
Components
  • Compressor: 3 stage low pressure, 6 stage high pressure
  • Combustors: Annular
  • Turbine: single stage high pressure, single stage low pressure
Performance
  • Maximum thrust: 50 kN (11,250 lbf) dry, 75 kN (16,900 lbf) wet (afterburning)
  • Overall pressure ratio: 24.5:1
  • Bypass ratio: 0.3
  • Air mass flow: 65 kg/s (143 lb/s)
  • Turbine inlet temperature: 1,850 K (1,577 °C)
  • Fuel consumption: 0.80 kg/daN·h (0.78 lbm/lbf·h) (dry), 1.75 kg/daN·h (1.72 lbm/lbf·hr) (wet/afterburning)
  • Thrust-to-weight ratio: 5.7:1 (dry), 8.5:1 (wet/afterburning)


You did not understand that well.

Just generating more thrust is not enough. Generating more thrust in an engine is very easy.

Take the decades old M53 engine, it generates more thrust than the newer M88 engine. Why use the M88 engine then?

Come one... he was saying efficiency and reliability are also important, and he is right. An Iranian turbofan has to be both of those things.

On the right track.

No use for a turbofan engine that breaks down every 40 hours.
 
Come on... he was saying efficiency and reliability are also important, and he is right. An Iranian turbofan has to be both of those things.
You did not understand that well.

Just generating more thrust is not enough. Generating more thrust in an engine is very easy.

Take the decades old M53 engine, it generates more thrust than the newer M88 engine. Why use the M88 engine then?



On the right track.

No use for a turbofan engine that breaks down every 40 hours.

We made the first J-85 engines in early 90s !

As you said :

efficiency and reliability are also important

No use for a turbofan engine that breaks down every 40 hours.

First Iranian made J-85 survived 10 seconds in low thrust !

Other prototypes didn't go more than 40 hours !

Our investment in metallurgy end in success 3 years ago !

The engine worked reliable & stable after 15 years !

Now we know how it works ...
 
Defense mminister said it can be used for aircraft's with Max take off weight of 10000 kg, did he mean just one engine, then it means this engine is way superior to j85, and if he meant 2 engines aircrafts like F5, then it's inferior to j85 with 11000kg.
 
High quality image plz

1810723_407.jpg


سردار دهقان: دستیابی به فناوری تولید پره های توربین به روش ریخته گری دقیق در خلاء را از مهمترین فناوری های حاصل شده در روند ساخت اولین موتور توربوجت ملی عنوان کرد که بومی سازی برخی از سوپر آلیاژهای کلاس هوایی از دیگر دستاوردهای نخستین موتور بومی توربوجت ملی «اوج» می باشد.

:smart:

وی با حائز اهمیت توصیف کردن دستاورد رونمایی شده گفت: دستیابی به دانش بومی طراحی و فناوری ساخت قطعات گردنده موتور توربوجت شامل محور اصلی، دیسک های توربین، اسپول های جلویی و عقبی کمپرسور و دیسک کمپرسور با همت و تلاش دست اندرکاران و متخصصان صنایع هوایی میسر گردیده است.

147176235858591700.jpg


147176235961786800.jpg


147176236085306400.jpg


147176236212447200.jpg


147176236325112500.jpg


147176236433451900.jpg


147176236540039000.jpg
 
I am like a kid in a candy store with these developments. Atleast something worth discussing beside the usual politics.
 
Back
Top Bottom