What's new

Deep Sea Port at Sonadia going to China.

TopCat

ELITE MEMBER
Joined
Nov 20, 2008
Messages
15,736
Reaction score
-3
Country
Bangladesh
Location
Bangladesh
চীনের রাষ্ট্রায়ত্ত প্রতিষ্ঠান চায়না হারবারকে দিয়ে সোনাদিয়ায় প্রস্তাবিত গভীর সমুদ্রবন্দরটি নির্মাণ করতে যাচ্ছে বাংলাদেশ৷ ৯ জুন বেইজিংয়ে চীনের প্রধানমন্ত্রী লি কেকিয়াংয়ের সঙ্গে প্রধানমন্ত্রী শেখ হাসিনার শীর্ষ বৈঠকের পর এটি ঘোষণা করার কথা রয়েছে৷ প্রধানমন্ত্রীর কার্যালয়ের উচ্চপর্যায়ের সূত্রে এ তথ্য জানা গেছে৷
প্রধানমন্ত্রীর কার্যালয় ও অর্থনৈতিক সম্পর্ক বিভাগের (ইআরডি) কর্মকর্তারা গত শনিবার প্রথম আলোকে জানান, প্রধানমন্ত্রীর বেইজিং সফরের সময় গভীর সমুদ্রবন্দর নির্মাণে চীনের প্রস্তাবিত রূপরেখা চুক্তিটি সই হতে পারে৷ এ ছাড়া অর্থনৈতিক সহযোগিতা, বিদ্যুৎ উৎপাদনসহ বিভিন্ন খাতে বেশ কয়েকটি চুক্তি ও সমঝোতা স্মারক সইয়ের কথা রয়েছে।
ইআরডি ও নৌপরিবহন মন্ত্রণালয়ের জ্যেষ্ঠ কর্মকর্তারা প্রথম আলোকে জানান, সোনাদিয়ায় বাংলাদেশের প্রথম গভীর সমুদ্রবন্দর নির্মাণে চীনের রাষ্ট্রায়ত্ত প্রতিষ্ঠান চায়না কমিউনিকেশনস কনস্ট্রাকশন কোম্পানি লিমিটেডের (সিসিসিসি) সহযোগী প্রতিষ্ঠান চায়না হারবার ইঞ্জিনিয়ারিং কোম্পানি লিমিটেড (সিএইচইসি) ছাড়াও সংযুক্ত আরব আমিরাতের ডিপি ওয়ার্ল্ড ও নেদারল্যান্ডসের রটারডাম পোর্ট প্রস্তাব দিয়েছিল। তবে রটারডাম পোর্ট এই বন্দর নির্মাণে আগ্রহ দেখালেও খোদ তাদের বন্দরটিই নির্মাণ করেছে ডিপি ওয়ার্ল্ড। নতুন করে সমীক্ষা পরিচালনায় সংযুক্ত আরব আমিরাত ও নেদারল্যান্ডস তেমন আগ্রহী ছিল না। এ ছাড়া তাদের বিনিয়োগ প্রস্তাবটি বাংলাদেশ সরকারের কাছে আকর্ষণীয় মনে হয়নি। প্রধানমন্ত্রীর মুখ্য সচিবের নেতৃত্বাধীন উচ্চপর্যায়ের একটি কমিটি তিনটি প্রস্তাব বিবেচনার পর চীনের প্রস্তাবের পক্ষে মত দেয়।
উচ্চপর্যায়ের ওই কমিটির সঙ্গে যুক্ত একাধিক কর্মকর্তা জানান, চীন এক বছর আগেই তাদের অর্থায়নে এ গভীর সমুদ্রবন্দর নির্মাণের ব্যাপারে সমীক্ষা শেষ করে৷ পাশাপাশি বন্দর নির্মাণে অর্থায়নের বিষয়টিও উল্লেখ করে আগ্রহী চীনা প্রতিষ্ঠান চায়না হারবার৷ এসব প্রক্রিয়া শেষ হলেও ভূ-রাজনৈতিক প্রেক্ষাপটে চীন এ কাজটি পেলে প্রতিবেশী ভারতের পাশাপাশি যুক্তরাষ্ট্রের প্রতিক্রিয়া কী হতে পারে, তা নিয়ে বেশ কিছুটা সময় অপেক্ষায় থেকেছে বাংলাদেশ। কারণ, আওয়ামী লীগ নেতৃত্বাধীন মহাজোট সরকারের আমলে চীনকে এ সমুদ্রবন্দর নির্মাণের কাজ দেওয়ার ব্যাপারে বিষয়ে আলোচনা এগিয়ে নেওয়া হলে শুরুতে ভারত ও যুক্তরাষ্ট্রের মনোভাব ইতিবাচক ছিল না। ইতিমধ্যেই পাকিস্তানের গোয়াদার এবং শ্রীলঙ্কার হাম্বানটোটায় গভীর সমুদ্রবন্দর নির্মাণ করেছে চীন৷ এ প্রেক্ষাপটে পুরো দক্ষিণ এশিয়ায় চীনের প্রভাববলয় বিস্তৃত হওয়া নিয়ে কৌশলগত কারণে ভারত ও যুক্তরাষ্ট্রের অস্বস্তি ছিল৷ এ বাস্তবতায় চীনকে গভীর সমুদ্রবন্দর নির্মাণের দায়িত্ব দেওয়ার আগে ভারত ও যুক্তরাষ্ট্র এ কাজে আগ্রহী িক না, সেটিও তাদের কাছে আনুষ্ঠানিকভাবে জানতে চাওয়া হয়েছে। দুই দেশের সরকারের পক্ষ থেকেই জানানো হয়েছে, গভীর সমুদ্রবন্দর নির্মাণের মতো প্রকল্পে তারা যুক্ত হয় না৷
জানতে চাইলে চীনে নিযুক্ত বাংলাদেশের সাবেক রাষ্ট্রদূত আশফাকুর রহমান সোমবার প্রথম আলোকে বলেন, চায়না হারবারের গভীর সমুদ্রবন্দর নির্মাণের অভিজ্ঞতা আছে। তাই এ ধরনের প্রতিষ্ঠানকে দিয়ে কাজ করানোর সিদ্ধান্তটা অত্যন্ত ইতিবাচক৷
চীনের আর্থিক সহযোগিতা প্রসঙ্গে দৃষ্টি আকর্ষণ করা হলে সাবেক এ কূটনীতিক বলেন, চীনের কাছ থেকে আর্থিক

চীনকে দিয়ে গভীর সমুদ্রবন্দর নির্মাণের ঘোষণা আসছে

Google Translate

State-owned China harabarake sonadiyaya proposed deep seaport in Bangladesh is going to build. 9 June in Beijing with Chinese Premier Li kekiyanyera summit after Prime Minister Sheikh Hasina is scheduled to announce it. According to senior sources in the Prime Minister's Office.
Prime Minister's Office and the Economic Relations Division (ERD) of the first light, officials said on Saturday, Prime Minister during his visit to Beijing, China for the construction of a deep sea port proposed framework agreement may be signed. Without this financial support, power generation, several different sectors of the agreement and the agreement contains memorabilia saiyera.
ERD and senior officials of the Ministry of nauparibahana the first light, the first deep-sea ports sonadiyaya State-owned China Communications Construction Company Limited (CCC) Cooperative Business China Harbor Engineering Company Limited (sieicaisi) DP World and the UAE as well as in Holland, Script rataradama proposal. Showed no interest in the actual construction of the port rataradama Script DP World has built its harbor. The new survey by the United Arab Emirates and the Netherlands were not interested in that. In addition, the Government of Bangladesh to offer their investment is not attractive. A high-level committee headed by Principal Secretary to the proposal after consideration of three proposals in favor of China.
Associated with the high level of one of the committee said, China is one year before the end of the study funded by the construction of the deep seaport. Chinese companies interested in funding the construction of the port as well as the possibility that China Harbor. The end of the process, but the earth - when the political context in India as well as in response to China could work, it has been waiting for quite some time, Bangladesh. The Awami League-led government mahajota seaport in China to continue the discussion in the beginning of the creation of jobs in India and the United States was not a positive attitude. Goyadara Pakistan and Sri Lanka have already hambanatotaya build deep seaport in China. The strategic context of the whole of South Asia, China, India and the United States of prabhababalaya discomfort. In reality, before China, India and the United States in charge of the construction of a deep seaport interested in whether or not, it has asked them formally. The two countries have been informed by the government, they are projects like the construction of a deep sea port is not connected.
Asked about former ambassador to China in the first light Monday Ashfaqur Rahman said, China has experience in building a deep sea harbor. So the decision is made to work with such an organization is quite positive.
If financial aid is to draw attention to the context of China, the former diplomat, said financing from China

The article says United States and India did not have a positive attitude towards the Chinese engagement in the port. So govt delayed and asked both the government to get involved in the project. But neither USA nor Indian govt shown interest in investing in the project.
 
Last edited:
চীনের রাষ্ট্রায়ত্ত প্রতিষ্ঠান চায়না হারবারকে দিয়ে সোনাদিয়ায় প্রস্তাবিত গভীর সমুদ্রবন্দরটি নির্মাণ করতে যাচ্ছে বাংলাদেশ৷ ৯ জুন বেইজিংয়ে চীনের প্রধানমন্ত্রী লি কেকিয়াংয়ের সঙ্গে প্রধানমন্ত্রী শেখ হাসিনার শীর্ষ বৈঠকের পর এটি ঘোষণা করার কথা রয়েছে৷ প্রধানমন্ত্রীর কার্যালয়ের উচ্চপর্যায়ের সূত্রে এ তথ্য জানা গেছে৷
প্রধানমন্ত্রীর কার্যালয় ও অর্থনৈতিক সম্পর্ক বিভাগের (ইআরডি) কর্মকর্তারা গত শনিবার প্রথম আলোকে জানান, প্রধানমন্ত্রীর বেইজিং সফরের সময় গভীর সমুদ্রবন্দর নির্মাণে চীনের প্রস্তাবিত রূপরেখা চুক্তিটি সই হতে পারে৷ এ ছাড়া অর্থনৈতিক সহযোগিতা, বিদ্যুৎ উৎপাদনসহ বিভিন্ন খাতে বেশ কয়েকটি চুক্তি ও সমঝোতা স্মারক সইয়ের কথা রয়েছে।
ইআরডি ও নৌপরিবহন মন্ত্রণালয়ের জ্যেষ্ঠ কর্মকর্তারা প্রথম আলোকে জানান, সোনাদিয়ায় বাংলাদেশের প্রথম গভীর সমুদ্রবন্দর নির্মাণে চীনের রাষ্ট্রায়ত্ত প্রতিষ্ঠান চায়না কমিউনিকেশনস কনস্ট্রাকশন কোম্পানি লিমিটেডের (সিসিসিসি) সহযোগী প্রতিষ্ঠান চায়না হারবার ইঞ্জিনিয়ারিং কোম্পানি লিমিটেড (সিএইচইসি) ছাড়াও সংযুক্ত আরব আমিরাতের ডিপি ওয়ার্ল্ড ও নেদারল্যান্ডসের রটারডাম পোর্ট প্রস্তাব দিয়েছিল। তবে রটারডাম পোর্ট এই বন্দর নির্মাণে আগ্রহ দেখালেও খোদ তাদের বন্দরটিই নির্মাণ করেছে ডিপি ওয়ার্ল্ড। নতুন করে সমীক্ষা পরিচালনায় সংযুক্ত আরব আমিরাত ও নেদারল্যান্ডস তেমন আগ্রহী ছিল না। এ ছাড়া তাদের বিনিয়োগ প্রস্তাবটি বাংলাদেশ সরকারের কাছে আকর্ষণীয় মনে হয়নি। প্রধানমন্ত্রীর মুখ্য সচিবের নেতৃত্বাধীন উচ্চপর্যায়ের একটি কমিটি তিনটি প্রস্তাব বিবেচনার পর চীনের প্রস্তাবের পক্ষে মত দেয়।
উচ্চপর্যায়ের ওই কমিটির সঙ্গে যুক্ত একাধিক কর্মকর্তা জানান, চীন এক বছর আগেই তাদের অর্থায়নে এ গভীর সমুদ্রবন্দর নির্মাণের ব্যাপারে সমীক্ষা শেষ করে৷ পাশাপাশি বন্দর নির্মাণে অর্থায়নের বিষয়টিও উল্লেখ করে আগ্রহী চীনা প্রতিষ্ঠান চায়না হারবার৷ এসব প্রক্রিয়া শেষ হলেও ভূ-রাজনৈতিক প্রেক্ষাপটে চীন এ কাজটি পেলে প্রতিবেশী ভারতের পাশাপাশি যুক্তরাষ্ট্রের প্রতিক্রিয়া কী হতে পারে, তা নিয়ে বেশ কিছুটা সময় অপেক্ষায় থেকেছে বাংলাদেশ। কারণ, আওয়ামী লীগ নেতৃত্বাধীন মহাজোট সরকারের আমলে চীনকে এ সমুদ্রবন্দর নির্মাণের কাজ দেওয়ার ব্যাপারে বিষয়ে আলোচনা এগিয়ে নেওয়া হলে শুরুতে ভারত ও যুক্তরাষ্ট্রের মনোভাব ইতিবাচক ছিল না। ইতিমধ্যেই পাকিস্তানের গোয়াদার এবং শ্রীলঙ্কার হাম্বানটোটায় গভীর সমুদ্রবন্দর নির্মাণ করেছে চীন৷ এ প্রেক্ষাপটে পুরো দক্ষিণ এশিয়ায় চীনের প্রভাববলয় বিস্তৃত হওয়া নিয়ে কৌশলগত কারণে ভারত ও যুক্তরাষ্ট্রের অস্বস্তি ছিল৷ এ বাস্তবতায় চীনকে গভীর সমুদ্রবন্দর নির্মাণের দায়িত্ব দেওয়ার আগে ভারত ও যুক্তরাষ্ট্র এ কাজে আগ্রহী িক না, সেটিও তাদের কাছে আনুষ্ঠানিকভাবে জানতে চাওয়া হয়েছে। দুই দেশের সরকারের পক্ষ থেকেই জানানো হয়েছে, গভীর সমুদ্রবন্দর নির্মাণের মতো প্রকল্পে তারা যুক্ত হয় না৷
জানতে চাইলে চীনে নিযুক্ত বাংলাদেশের সাবেক রাষ্ট্রদূত আশফাকুর রহমান সোমবার প্রথম আলোকে বলেন, চায়না হারবারের গভীর সমুদ্রবন্দর নির্মাণের অভিজ্ঞতা আছে। তাই এ ধরনের প্রতিষ্ঠানকে দিয়ে কাজ করানোর সিদ্ধান্তটা অত্যন্ত ইতিবাচক৷
চীনের আর্থিক সহযোগিতা প্রসঙ্গে দৃষ্টি আকর্ষণ করা হলে সাবেক এ কূটনীতিক বলেন, চীনের কাছ থেকে আর্থিক

চীনকে দিয়ে গভীর সমুদ্রবন্দর নির্মাণের ঘোষণা আসছে

Google Translate

State-owned China harabarake sonadiyaya proposed deep seaport in Bangladesh is going to build. 9 June in Beijing with Chinese Premier Li kekiyanyera summit after Prime Minister Sheikh Hasina is scheduled to announce it. According to senior sources in the Prime Minister's Office.
Prime Minister's Office and the Economic Relations Division (ERD) of the first light, officials said on Saturday, Prime Minister during his visit to Beijing, China for the construction of a deep sea port proposed framework agreement may be signed. Without this financial support, power generation, several different sectors of the agreement and the agreement contains memorabilia saiyera.
ERD and senior officials of the Ministry of nauparibahana the first light, the first deep-sea ports sonadiyaya State-owned China Communications Construction Company Limited (CCC) Cooperative Business China Harbor Engineering Company Limited (sieicaisi) DP World and the UAE as well as in Holland, Script rataradama proposal. Showed no interest in the actual construction of the port rataradama Script DP World has built its harbor. The new survey by the United Arab Emirates and the Netherlands were not interested in that. In addition, the Government of Bangladesh to offer their investment is not attractive. A high-level committee headed by Principal Secretary to the proposal after consideration of three proposals in favor of China.
Associated with the high level of one of the committee said, China is one year before the end of the study funded by the construction of the deep seaport. Chinese companies interested in funding the construction of the port as well as the possibility that China Harbor. The end of the process, but the earth - when the political context in India as well as in response to China could work, it has been waiting for quite some time, Bangladesh. The Awami League-led government mahajota seaport in China to continue the discussion in the beginning of the creation of jobs in India and the United States was not a positive attitude. Goyadara Pakistan and Sri Lanka have already hambanatotaya build deep seaport in China. The strategic context of the whole of South Asia, China, India and the United States of prabhababalaya discomfort. In reality, before China, India and the United States in charge of the construction of a deep seaport interested in whether or not, it has asked them formally. The two countries have been informed by the government, they are projects like the construction of a deep sea port is not connected.
Asked about former ambassador to China in the first light Monday Ashfaqur Rahman said, China has experience in building a deep sea harbor. So the decision is made to work with such an organization is quite positive.
If financial aid is to draw attention to the context of China, the former diplomat, said financing from China
:hitwall::hitwall::hitwall::hitwall: i have already posted in the morning , check central and south asia :coffee:
 
BD govt. can do nothing without the consent of GoI.:victory1::ashamed:

নের রাষ্ট্রায়ত্ত প্রতিষ্ঠান চায়না হারবারকে দিয়ে সোনাদিয়ায় প্রস্তাবিত গভীর সমুদ্রবন্দরটি নির্মাণ করতে যাচ্ছে বাংলাদেশ৷
Only construction.:rofl:
 
BD govt. can do nothing without the consent of GoI.:victory1::ashamed:


Only construction.:rofl:

Nope they will own 70% of the port for a period of time.

Dhaka, Beijing to seal the deal on deep-sea port

Hasina goes to China on June 6

Bangladesh wants to conclude the negotiations with China on construction of a deep-sea port at Sonadia in Cox’s Bazar during the visit of Prime Minister Sheikh Hasina there.

“We have analysed three proposals [for deep-sea port] that were submitted to the government and we found the Chinese proposal is the best. We hope to sign an instrument with China during the visit of the prime minister in Beijing,” said a senior official of the Foreign Ministry.

Sheikh Hasina is going to China on June 6 on a five-day trip and is scheduled to return home on June 11.

Bangladesh has long been negotiating the mega-project and invited all interested countries to submit their proposals and three countries – the Netherlands, United Arab Emirates and China – showed interest, said the official.

“They made presentations before the high-powered committee headed by the principal secretary where foreign and shipping secretaries are also members,” he said.

After evaluation, the committee found that the Chinese proposal was the best, he added.

“During the visit, we would like to hand over a ‘letter of intent’ to the Chinese side to build the port,” the official said, adding that the multi-billion
dollar project at Sonadia can be set up by a single country or it can be a consortium.

“We want to keep it open. Depending on the situation, a consortium can be formed to build the port following consultation between Bangladesh and China.”

When asked about geopolitical pressure, he said, “Bangladesh should first consider its national interest. We waited too long for the project.”

An inter-ministerial meeting on the prime minister’s visit to China was held at the Foreign Ministry yesterday with Foreign Secretary Md Shahidul Haque in the chair and various issues, including deep-sea port, were discussed in the meeting.

Bangladesh has two sea ports – Chittagong and Mongla – and felt the need to have the deep-sea port because of the growing demand from business people.

At present, both the ports handle over $60 billion of trade, which is growing at a faster rate.

Hasina’s visit

The prime minister will fly to Kunming from Dhaka to attend the South Asia Expo and will have an interaction with Chinese businessmen to encourage them to make more investment in Bangladesh, said another official of the Foreign Ministry.

“She will fly to Beijing on June 8 and will have official talks with Chinese Prime Minister Li Keqiang,” he said. They will declare a joint statement after the meeting.

She will also call on Chinese President Xi Jinping and will have another interaction with Chinese businessmen, he said.

“The primary focus of the visit will be to lure investment and cooperation in deep-sea port, power and infrastructure,” he added.

Bangladesh has already awarded Padma Bridge project to a Chinese company and signed a contract yesterday.

Bangladesh has multi-dimensional cooperation with China and it is the biggest trading partner of Bangladesh with two-way trade is over $10 billion but it is heavily tilted towards Beijing.

- See more at: Dhaka, Beijing to seal the deal on deep-sea port | Dhaka Tribune
 
As I said, Dhaka must have got the consent letter from Delhi.:coffee:

Dhaka got nothing. its just India can talk big but cant afford to get engaged in such a mega project. We waited waited and waited. 5 years gone by, still nothing. :)

from the article
When asked about geopolitical pressure, he said, “Bangladesh should first consider its national interest. We waited too long for the project.”
 
Dhaka got nothing. its just India can talk big but cant afford to get engaged in such a mega project. We waited waited and waited. 5 years gone by, still nothing.
from the article
Ok. Dada. But, stop exaggeration.
 
BD govt. can do nothing without the consent of GoI.:victory1::ashamed:

Only construction.:rofl:

While India is regularly bypassed on big projects such as Padma Bridge and Sonadia Deep Sea Projects, it is the Indians and our traitor Jamaatis who regularly portray BD as the puppet of Bandhustan. Instead of lamenting on these big money projects, Indians should be happy with their export of onions, motor cycles and trucks. I am in BD now and always see TATA trucks. These are really good.
 
While India is regularly bypassed on big projects such as Padma Bridge and Sonadia Deep Sea Projects, it is the Indians and our traitor Jamaatis who regularly portray BD as the puppet of Bandhustan. Instead of lamenting on these big money projects, Indians should be happy with their export of onions, motor cycles and trucks. I am in BD now and always see TATA trucks. These are really good.
We want to invest in BD. Now, as a strong govt has come, there will serious business. MMS was good for nothing.:dirol:
 
We want to invest in BD. Now, as a strong govt has come, there will serious business. MMS was good for nothing.:dirol:

You don't have the money buddy so your control of your Awami puppets gets less.

It will take years for Modi to sort out the fiscal mess that Congress has created and BD will have built Padma and made a good start on Sonadia port as well.

Congress did not realise that even puppets need money love from time to time.
 
You don't have the money buddy so your control of your Awami puppets gets less.
It will take years for Modi to sort out the fiscal mess that Congress has created and BD will have built Padma and made a good start on Sonadia port as well.
Congress did not realise that even puppets need money love from time to time.
Indian Corporates have an immediate cash surplus of $166 billion. In the last 5 years they preferred investing billions outside than investing in India.
 
Back
Top Bottom