What's new

Iranian FB-44 & its connection with JF-17

SOHEIL

ELITE MEMBER
Joined
Dec 9, 2011
Messages
15,796
Reaction score
-6
Country
Iran, Islamic Republic Of
Location
Iran, Islamic Republic Of
Please share your opinion about this ...

F-7

pre_1393486602__1771916.jpg


SABRE II

pre_1393486669__grumman_super_7_sabre_ii_1_big.jpg


SUPER-7

chengdu_611_FC-1_model.jpg


fc-1-1.jpg


.
.
.

Most people don't know that the JF-17 ( or FC-1 ) design based on Romanian IAR-95 !

IAR-95

p18c0a9u5cleon5755isgrkqv3.jpg


p18c0a9u5d1fp1pkd1lkr1l1c8ha6.jpg


.
.
.

&

FB-44

44444~1.jpg


01_28129.JPG


Capture.PNG


mehr1.jpg


.
.
.

Iranian version has some differences ... but the story is all clear !

Iran developing a fighter very close to JF-17 !

:coffee:
 
. . .
Iranian version has some differences ... but the story is all clear ! Iran developing a fighter very close to JF-17 !

So how many of these jets were built? What are the Radar, Avionics, and Jet's characteristics?? Range, Ceiling, Weapons, etc, etc?
 
. . . .


^^^

Oh come onnnn!

:rolleyes:

This is history ... not story !!!

many planes look similar, it does not mean there is any connection between them.

اف سی 1ژیااُولانگ ، اژدهایی درنده از چین ! - هواپیماهای نظامی - ::: تالار گفتگوی زیرون :::

اقتصاد نو ظهور چین در آن سال ها توان پرداختن به چنین پروژه ای را نداشت ، از طرفی دیگر پاکستانی ها هم عملا" در عرصه جهانی اقتصادی نداشتند در نهایت مشکلات اقتصای بوجود آمده ، چین و پاکستان را متقاعد ساخت تا با اعطای امتیاز تولید ، ایران را که تحت تحریم های آمریکا در این حوزه قرار داشت به عنوان اسپانسر و سرمایه گذار در پروژه خود شریک کنند . حال با ورود ایران با توجه به روابط پر تنش این کشور با ایالات متحده مشکلاتی پدید آمد که در پی آن امکان استفاده از پیشرانه و ایونیک آمریکایی از پروژه حذف گردید و شرکت گرومن بصورت یکطرفه همکاری خود را لغو و پروژه سابر 2 را رها ساخت . در نهایت با مذاکراتی که چینی ها با روس ها به عمل آوردند مقرر شد به پیشنهاد ایران نمونه ای بهینه سازی شده از موتور روسی آر دی 33 بجای موتور اف 404 بکار گرفته شود همچنین پاکستانی ها طی مذاکرات خود با طرف فرانسوی آن ها را متقاعد ساختند تا به منظور بهروری محصول نهایی پروژه ، تکنولوژی رادار آر دی ام (کار شده در میراژ 2000) در اختیار آنان قرار داده شود در نهایت با توجه به تغییرات ایجاد شده و حضور ایران پروژه رسما" از سابر 2 به سوپر 7 تغییر نام داد .

در سال های پایانی دهه 60 میلادی ، هنگامی که اندکی بیش از یک دهه از درخشش میگ 21 می گذشت ، در حالی که جنگنده های نسل چهارم به تازگی در حال معرفی و عرضه بودند بسیاری از کشور های جهان حتی صاحب نامانی چون ایالات متحده آمریکا بر آن شدند تا با نگاهی به میگ 21 جنگنده ای جدیدی را در نسل چهارم به نام خود به تولید رسانند ( در نهایت تلاش آمریکایی ها منجر به تولید اف 16 آگرِسور در میانه های دهه 70 شد ) در این بین اما کشور کوچک و کمتر شناخته شده رومانی در اروپای شرقی ، طرح اصلاحی بسیار مناسبی را بر روی میگ 21 به عرصه وارد کرد .

ماجرا از آنجایی شروع می شود که مسئولان رومانیایی از وجود پروژه در مرحله طراحی تفضیلی در کشور همسایه و رقیب خود یعنی یوگوسلاوی مطلع شدند این طرح در نهایت منجر به جنگنده ناکام نوی آوین شد . مسئولین رومانیایی که این پروژه را خطری جدی در حوزه امنیتی و نیز احتمال بروز عقب ماندگی از رقیب منطقه ای خود می دانستند به سال 1968 پروزه ای را به منظور مقابله با جنگنده احتمالی یوگوسلاو ها به کمپانی آی ای آر خود که از گذشته های دور سابقه فعالیت در حوزه هوانوردی را دار می بود تعریف و رسما" آن را آی ای آر 95 نامیدند .

p18c0a9u5d1fp1pkd1lkr1l1c8ha6.jpg


اندکی بعد و در سال های میانی دهه 70 میلادی و در حالی که جنگنده آمریکایی اف 16 موسوم به آگرسور تولید خود را آغاز کرده بود مسئولین شرکت مذکور رومانیایی از اولین اسکیل های پروژه خود پرده برداشته و آن را در معرض دید عموم قرار دادند . مطابق با اطلاعاتی که پس از فروپاشی شوروی انتشار یافت ، پروژه رومانیایی ها دو محصول احتمالی را با نام های آی ای آر 95 و آی ای آر 95 اس در پی داشت که اولی جنگنده ای تک موتوره و اصلاح شده از میگ 21 بود که در آن با بهره گیری از مختصات پروژه ال اف آی دفتر طراحی میگ در شوروی بدنه به حالت فیلِتکاری همانند اف 16 آمریکایی اصلاح شده و در آن ضمن انتقال ایر اینتیک ها به کنار بدنه اصلاحاتی درطراحی بال و بدنه آن نیز همچون بکار گیری تکنیک فلکس و ذوزنقه ای سازی بال ها نسبت به میگ 21 به چشم می آید . اما نمونه دوم که خود حاصل تغییر در نمونه اولیه بود ، جنگنده ای دو موتور و توین تیل (سکان عموی دوگانه) بود که از جهاتی شباهاتی را با میگ 29 نیز در خود داشت نا گفته نماند در نمونه اولیه که تک متوره بود از یک دستگاه موتور تومانسکی آر 29 کار شده در میگ 23 با توان خشک 80 و مجموع 122 کیلونیوتن پیشبی شده و در نمونه دو موتور بهره گیری از دو دستگاه موتور فرانسوی اسنکما ام 88 هر کدام به توان خشک 50 و مجموع 175 کیلونیوتن در ظنر گرفته شده بود .

p18c0a9u5cleon5755isgrkqv3.jpg


سرانجام پروژه رومانیایی ها هم همانند پروژه یوگوسلاو ها با تولید نیمی از یک پیش نمونه در سال های پیایانی دهه 80 و در حالی که برای دومین بار پیاپی ادامه آن در دستور کار قرار گرفته بود به دلایل نامعلومی مخدومه و بایگانی شد ، اما نکته عجیب انتقال مختصات نمونه اولیه به کشور جمهوری خلق چین است که از آن اطلاعات قابل استنادی از فرآیند و دلایل این انتقال در دسترس نیست .
 
.
I don't think the FC-1 was based of the IAR-95. although I will admit that the similarity is uncanny.
FB-44 was most likely a simple design concept that never was considered for production. Iran wants to make more saegheh-2 fighters for domestic works (with a possible purchase of the SU-30 or J-10). i have also heard rumours on facebook about a possible new fighter project to replace the F-4 phantom fleets.
that said this doesn't seem legit to me.
one person i would like to hear about this is @haman10
 
.
Hi,

The thing is that in any functional fighter aircraft design---you can only do so much for the aircraft to look different than the other and still get the peak performance from it.

Secondly----if there is already a good design available---then why not change & modify it to meet your needs and requirements.

Let me give the readers an example of automotive industry in the U S.

The Toyota Tacoma has been the best selling small truck in the U S. Ford tried its best with the ranger and chevy tried its best with the Sonoma / S 10 ----they could never catch up----till some of their marketing personal decided to change the design to look like the Toyota Tacoma----.

Well---rest is history---the sales of the Ford ranger and Chevy took off and they started selling more small trucks.

The thing is why to re-invent the wheel when it already exists----why not to make a better wheel.
 
.
I don't think the FC-1 was based of the IAR-95. although I will admit that the similarity is uncanny.
FB-44 was most likely a simple design concept that never was considered for production. Iran wants to make more saegheh-2 fighters for domestic works (with a possible purchase of the SU-30 or J-10). i have also heard rumours on facebook about a possible new fighter project to replace the F-4 phantom fleets.
that said this doesn't seem legit to me.
one person i would like to hear about this is @haman10

I am 100% sure FB-44 based on IAR-95 !

& know that IAR-95 helped china in Super-7 project ...
 
.
I am 100% sure FB-44 based on IAR-95 !

& know that IAR-95 helped china in Super-7 project ...
Perhaps the FB-44 could be but i don't think the FC-1/JF-17 is (the chinese examined the F-16 and F-1 mirage fighters and used them as inspiration along with the super 7 project i remember). Either way i have to admit it's interesting how much the IAR-95 looks like the FB-44.
was the FB-44 under consideration for mass production by the iranian military?
 
.
I am 100% sure FB-44 based on IAR-95 !

& know that IAR-95 helped china in Super-7 project ...

I believe Northop Grumman helped, then it left and Pakistan entered.
 
.
Perhaps the FB-44 could be but i don't think the FC-1/JF-17 is (the chinese examined the F-16 and F-1 mirage fighters and used them as inspiration along with the super 7 project i remember). Either way i have to admit it's interesting how much the IAR-95 looks like the FB-44.
was the FB-44 under consideration for mass production by the iranian military?

Not clear right now !

That's just a mockup that has been around for many years. Probably some old project which did not go any further into development phase.

upload_2015-8-2_0-21-13.png


upload_2015-8-2_0-25-10.png
 
.
@SOHEIL

Dadash, this project will be a waste of money. Iran should just concentrate on a stealth platform with 4++ gen technology and then ultimately with 5th gen avionics. It will take a while, but if Iran manages to get some TOT etc that It is not impossible. I think these 4th gen platform like Fb-44 are just not worth it. This is just my opinion.
 
.
Back
Top Bottom