What's new

Iran unveils new Kowsar advanced jet trainer

Seems to me they are very serious with this project and we will soon see it flying.

Rumor (BT) has it that Al-222 LB turbofans are powering Kowsar.

Finally a project with least possible F-5E/F obsession. Even though the rumor (another one from BT) is that first squadron of Kowsars will use some parts from retired F-5E T-II. Its at-least better than Saeghe/azarakhsh programs.
 
.
نمایش ماکت جنگنده ایرانی «کوثر» در نمایشگاه هوایی روسیه برای اولین بار
13960428001100636360687120149680_29024_PhotoA.jpg

ماکت جنگنده ایرانی «کوثر» که توسط متخصصان داخلی کشورمان طراحی و تولید شده است برای اولین بار در یک نمایشگاه خارجی به نمایش درآمد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به روسیه، نمایشگاه بزرگ هوافضای روسیه با عنوان ماکس 2017 صبح روز گذشته در شهر ژوکوفسکی آغاز به کار کرد.

در این دوره از نمایشگاه چندین شرکت ایرانی و 3 شرکت دانش بنیان از وزارت دفاع در چند غرفه توانمندی خود را در معرض دید علاقه‌مندان دیگر کشورها قرار داده‌اند.

در این نمایشگاه ماکت جنگنده ایرانی «کوثر» که توسط متخصصان داخلی کشورمان طراحی و تولید شده است برای اولین بار در یک نمایشگاه خارجی به نمایش درآمد.

13960428001246_PhotoL.jpg


***

یکی از اصلی‌ترین ارکان نیروهای هوایی در سرتاسر جهان، توجه به مقوله آموزش مبتنی بر دانش بومی و همچنین شرایطی است که کشور مذبور با آن رو به رو است، لذا جهت این امر پیش زمینه هایی نیاز است که شامل امکانات نرم افزاری و سخت افزاری است که بنا بر گزینه های مختلف اعم از شرایط محیطی و کارکنان درگیر (خلبانان و کرو نگهداری) طبقه بندی می‌گردد.

یکی از امکانات مورد نیاز برای این امر خطیر هواپیماهای آموزشی است که خود به دو دسته مقدماتی و پیشرفته تقسیم می شوند که البته گاها بنا بر شرایط می تواند تا سه دسته نیز ارتقا پیدا کند، به این شکل که نخست خلبانان با هواپیماهای سبک که ملخی هستند آموزش های مقدماتی اعم از نحوه نشست و برخاست و برخی مانورها را فرا گرفته ، سپس به هواپیماهای آموزشی مقدماتی پیشرفته (UPT) که غالب شرایط پرواز با جنگنده شبیه سازی می کند منتقل شده و به کسب تجربیات تحت نظر اساتید مجرب می پردازند و نهایتا در گردان های آموزشی پیشرفته (CCTS) باقی مراحل شامل درگیری های هوایی ، عملیات های بمباران ، عبور از صوت و هرآنچه برای یک پرواز خلبان شکاری لازم است را فرا می گیرند.

به همین منظور، کشورهای پیشرفته جهان جهت بومی سازی این مهم علاوه بر طرح ریزی نرم افزاری مبتنی بر نیازها اقدام به ساخت هواپیماهای آموزشی پیشرفته کرده اند که علاوه بر بهره برداری جهت تربیت خلبانان نسل جدید می تواند به عنوان یک هواپیمای رزمی نیز در شرایط به خصوص ایفای نقش کند که اگر بخواهیم مثال بزنیم می توان به بوئینگ TF-X ایالات متحده (در مراحل توسعه)، یاک Yak -130 روسیه، ارماچی M-346 ایتالیا، آلفاجت (محصول مشترک داسو فرانسه و دورنیر آلمان)، بریتیش ایرواسپیس هاوک بریتانیا ، K-8 چین و L-39 آلبتروس جمهوری چک اشاره کرد.

جمهوری اسلامی ایران نیز بنا بر طرح های عملیاتی موجود و توجه به مقوله مهم آموزش بومی خلبانان خصوصا پس از تشکیل دانشکده آموزش های پروازی (به ابتکار شهید والامقام منصور ستاری فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش که پس از شهادت به نام وی مزین گردید) پروژه های مختلفی را در زمینه ساخت هواپیماهای آموزشی دنبال کرده است که می توان به چند مورد اشاره کرد که اکثریت آنان به نتیجه رسیده و در خدمت یگان عملیاتی قرار دارد.

نخست سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به عنوان متولی ساخت ، تولید و تامین و تغییر آرایش نیازهای یگان های پروازی خصوصا نهاجا در بخش های مختلف اقدام به ساخت و مونتاژ نمونه داخلی هواپیمای آموزشی/ملخی PC-7 سوییس با نام S-68 کرده است، پس از آن نیز در طرحی با نام سیمرغ مجموعه هواپیماسازی ایران (هسا) اقدام به تغییر نمونه شکاری جنگنده نورثروپ F-5A به نسخه آموزشی F-5B نموده است که طی آن هواپیمای تک کابین رزمی به نمونه دو کابین آموزشی تبدیل شد و به عبارتی دیگر بخش جلویی هواپیما از نو طراحی گردید.

13960428001388_PhotoL.jpg


بازدید فرمانده معظم کل قوا از طرح سیمرغ( تغییر نمونه دو کابین آموزشی جنگنده فریدوم فایتر)

همچنین صنایع اوج نیروی هوایی ارتش نیز با ساخت نمونه داخلی هواپیمای آموزشی/ملخی بونانزا با نام پرستو و طرح تذرو جهت تامین هواپیمای آموزشی پیشرفته فروصوت بخشی دیگر از این اقدامات را به انجام رسانده است.

13960428001386_PhotoL.jpg


13960428001385_PhotoL.jpg


جنگنده سیمرغ

حال آنکه این طرح ها امروزه با پروژه جدید که هماهنگ با نیاز های روز نهاجا و همچنین بهره گیری از امکانات پیشرفته جهت آموزش نسل جدیدی از خلبانان است تکمیل خواهد شد که با نام کوثر 88 شناخته می شود.

جنگنده آموزشی پیشرفته کوثر 88 یک هواپیمای جت سبک با قابلیت آموزش و همچین اجرای برخی از ماموریت های رزمی در شرایط مختلف آب و هوایی (مراکز آموزشی سردسیر تا گرمسیر) است که از دو دستگاه پیشرانه بومی شده با نام اوج (نمونه داخلی جی- 85) نیرو می گیرد که به آن قابلیت دستیابی به سرعتی تا نزدیکی صوت را خواهد داد.

13960126000637_PhotoL.jpg


کابین این هواپیما که جهت حضور دانشجو و استاد خلبان از دو صندلی پرتاب شونده (جهت شرایط اضطراری) بهره می گیرد با استفاده از آلات دقیق ساخت صنایع داخلی کشورمان تجهیز شده و در صورت نیاز به پرواز سولو (تکی) دانشجو پس از طی مراحل پروازی نیز می تواند مورد بهره برداری قرار گیرد.

از ویژگی های ظاهری این هواپیما می توان به طول 12.25 متر، عرض بال 11 متر (سطح مقطع 24 مترمربع) و ارتفاع از زمین 4.7 متر اشاره کرد که وزن خود سازه 4600 کیلو گرم بوده و نهایتا می تواند تا میزان 6180 کیلوگرم (شامل سوخت و تسلیحات) به هنگام پرواز افزایش پیدا کند.

پیشرانه های این هواپیما به آن توانایی دستیابی به حداکثر سقف پرواز 33000 پا (11 کیلومتر) را خواهد داد ضمن آنکه جهت پرواز به مسافت 800 متر از باند پروازی و به هنگام فرود نیز به 600 متر نیازمند است، همچنین شعاع پروازی این هواپیما در شرایط حداکثر سوخت بدون مهمات خارجی تا 1500 کیلومتر و ماندگاری 90 دقیقه در آسمان است که در صورت نیاز می تواند به مخازن سوخت خارجی نیز مجهز گردد.

13960126000635_PhotoL.jpg


از ویژگی های مهم و بارز این هواپیما می توان به عملکرد بالا علیرغم هزینه پایین، نگهداری آسان و شرایط عملیاتی مطلوب از جمله فاصله مناسب زمانی مورد نیاز بین پروازها اشاره کرد ضمن آنکه طراحی هواپیما به گونه ایست که بیشترین دید را به دانشجو خلبانی (به واسطه آسمانه یا کانوپی بزرگ) و نتیجا بهترین اثر آموزشی را خواهد داد و از اطمینان پذیری بالایی نیز برخودار می باشد.

از سویی دیگر طراحی بخش های مختلف این هواپیما مبتنی بر نیازهای روز نیروی هوایی (از جمله تعمیراتی) است و تمامی قابلیت های موجود در آن جهت آموزش خلبانان برای خدمت بر روی یگان های پروازی شکاری شرقی یا غربی نهاجا طرح ریزی شده است.

نهایتا از جنگنده جت آموزشی پیشرفته کوثر می توان علاوه بر ماموریت های آموزشی در عملیات هایی همچون پشتیبانی نزدیک هوایی از یگان های سطحی (با تسلیح به بمب های مختلف یا پرتابگر راکت) یا ماموریت شناسایی/ تاکتیکی بهره برد و این نکته نیز قابل تامل است که طراحی هواپیماهای نظامی به عنوان یکی از پیشرفته ترین علوم روز جهان همواره شایسته تقدیر می باشد چرا که یک هواپیما حداقل از چندین هزار قطعه مختلف با کارکرد متفاوت در بخش های بدنه و بال ، موتور ، سامانه ها و ... تشکیل شده است که طراحی و ساخت هر یک از آنها نشان از دستیبابی متخصصان کشورمان به مرزهایی جدید از دانش عرصه هوایی حکایت دارد.

http://www.farsnews.com/newstext.ph...w.farsnews.com/newstext.php?nn=13960428001156
 
Last edited:
. . . .
The Kowsar has a general configuration very similar to the Mig-AT of some attached frames with war loads and an interesting camouflage, which could very well be adopted by kowsar.
h6iB4Fd.jpg

gzFOxnp.jpg

Laag99F.jpg

N03K6Ur.jpg

I also attach the video from which I extrapolated the frames, which shows the flying tests of the Mig-AT, and, as already written above, given the similar configuration, one can fantasize how Kowsar might fly.
 
. .
guys whats your estimation
who much ammo it can carry?
 
.
guys whats your estimation
who much ammo it can carry?

For comparison I take the specifications MiG-AT - Data from Jane's All The World's Aircraft 2003–2004, general characteristics
Crew: 2
Length: 12.01 (39 ft 5 in)
Wingspan: 10.16 m (33 ft 4 in)
Height: 4.42 m (14 ft 6 in)
Wing area: 17.67 m² (190.2 ft²)
Loaded weight: 4,610 kg (10,163 lb)
Max. takeoff weight: 7,800 kg (17,196 lb)
Fuel capacity: 2,390 l (530 imp gal; 630 US gal)
Powerplant:
2 × SNECMA Turbomeca Larzac 04-R-20 turbofans, 14.40 kN (3,237 lbf) **
Performance
Maximum speed: Mach 0.81 (1,000 km/h; 621 mph)
Range: 1,200 km (746 mi; 648 nmi)
Ferry range: 2,000 km (1,243 mi; 1,080 nmi)
Service ceiling: 14,000 m (46,000 ft)
Rate of climb: 81.7 m/s (16,080 ft/min)
Maximum g-load: +8 g
Armament
Guns: UPK-23 gun pod for Gryazev-Shipunov GSh-23 autocannons
Hardpoints: 9 × with a capacity of up to 2,000 kg (4,400 lb) of stores and provisions to carry combinations of:
Rockets
UB-16 rocket pods for S-5 rockets
UB-8M rocket pods for S-8 rockets
Missiles:
Air-to-air missiles:
R-73E
R-77
AIM-9L Sidewinder
R.550 Magic
Air-to-surface missiles:
Kh-29TD
Anti-ship missiles:
Kh-31AE
Anti-radiation missiles:
Kh-31PE
Anti-tank missiles:
9K121 Vikhr
Bombs: up to 500 kg (1,100 lb) bombs

Iran Kosar
hypothesis engine
** 2x OWJ ?? lbs (?? kN) in takeoff mode (non-afterburning
** 2x J85-GE-21: 3,500 lbs (16 kN) in takeoff mode (non-afterburning),
** 2x AL-222-25 : 5,552 lbs (24.7 kN) in takeoff mode (non-afterburning),
 
Last edited:
.
یک پروژه ی دیگر برای تقسیم پول بین همدیگه ... فکر کنم تعداد پروژه های جنگنده سازی ما از آمریکا هم بیشتر باشه ولی خب ، تا حا از هر کدومش 10 تا نساختن ...

I won't believe in this project till they produce at least more than 40 airplane .... useless projects for consuming the budget and sharing it between the comrades ....
 
. .
I think the engine thrust is about 15 and it is not AL 222 (my guess).
but if its a j85 based its sfc is about 0.97 lb/(lbf·h) (wiki) and mig AT engine sfc is about (0.716 lb/lbf.h) (wiki)
sfc is 26 percents higher. and kosar ferry range is 1500 km and mig-at 2000 km.
i think its true up to 2000 kg.
i love too see a single seat model like the hawk 200 series with a refueling system for refueling drills.
 
.
Sir, How do you compare it with K-8.



Kowsar advanced jet trainer
In a ceremony attended by Iranian President Hassan Rouhani on Saturday, Iran unveiled the latest domestically-made military products developed by the Defense Ministry, including the country’s first homegrown advanced jet trainer.

Iran has unveiled a new Kowsar (also named Kosar) advanced jet trainer. According to Defense Minister Brigadier General Hossein Dehqan, apart from application in pilot training courses, Kowsar can be used for aerial support missions in short distances, and can also carry various weapons.

Kowsar, the indigenous training jet, which has been designed, built, tested and standardized inside the country, has put Iran on the list of the few world states which enjoy such a capability.

The new Iranian Kowsar advanced jet trainer looks like the AIDC AT-3 Tzu Chung aircraft developed by the Aerospace Industrial Development Corporation of the Taiwan in collaboration with American aircraft manufacturer Northrop between 1984 and 1990.

ROCAF_AIDC_AT-3_Aoki-1-1024x654.jpg

AIDC AT-3

http://defence-blog.com/news/iran-unveils-new-kowsar-advanced-jet-trainer.html
 
.
in which item?
k8 is single engine and the engine is tfe 731 and its very nice in sfc 0.5 lb/lbf-hr (wiki)
its sfc is about half of j85 and iranian owj which is so important in civil usage (used in so many civil aircrafts)
but the aircraft itself is lighter i think its capable enough to carry about 1000 km armament
 
.
I don't believe this project ever reaches mass production. Optimistically they might make a squadron of them.

Air Force would rather wait till JPOA allows them to buy from Russia. Iran's Air Force seems pretty picky, they weren't even impressed by Chinese Fighters and China has been developing fighters for decades.
 
.
Back
Top Bottom