نمایش ماکت جنگنده ایرانی «کوثر» در نمایشگاه هوایی روسیه برای اولین بار
ماکت جنگنده ایرانی «کوثر» که توسط متخصصان داخلی کشورمان طراحی و تولید شده است برای اولین بار در یک نمایشگاه خارجی به نمایش درآمد.
به گزارش خبرنگار اعزامی
خبرگزاری فارس به روسیه، نمایشگاه بزرگ هوافضای روسیه با عنوان ماکس 2017 صبح روز گذشته در شهر ژوکوفسکی آغاز به کار کرد.
در این دوره از نمایشگاه چندین شرکت ایرانی و 3 شرکت دانش بنیان از وزارت دفاع در چند غرفه توانمندی خود را در معرض دید علاقهمندان دیگر کشورها قرار دادهاند.
در این نمایشگاه ماکت جنگنده ایرانی «کوثر» که توسط متخصصان داخلی کشورمان طراحی و تولید شده است برای اولین بار در یک نمایشگاه خارجی به نمایش درآمد.
***
یکی از اصلیترین ارکان نیروهای هوایی در سرتاسر جهان، توجه به مقوله آموزش مبتنی بر دانش بومی و همچنین شرایطی است که کشور مذبور با آن رو به رو است، لذا جهت این امر پیش زمینه هایی نیاز است که شامل امکانات نرم افزاری و سخت افزاری است که بنا بر گزینه های مختلف اعم از شرایط محیطی و کارکنان درگیر (خلبانان و کرو نگهداری) طبقه بندی میگردد.
یکی از امکانات مورد نیاز برای این امر خطیر هواپیماهای آموزشی است که خود به دو دسته مقدماتی و پیشرفته تقسیم می شوند که البته گاها بنا بر شرایط می تواند تا سه دسته نیز ارتقا پیدا کند، به این شکل که نخست خلبانان با هواپیماهای سبک که ملخی هستند آموزش های مقدماتی اعم از نحوه نشست و برخاست و برخی مانورها را فرا گرفته ، سپس به هواپیماهای آموزشی مقدماتی پیشرفته (UPT) که غالب شرایط پرواز با جنگنده شبیه سازی می کند منتقل شده و به کسب تجربیات تحت نظر اساتید مجرب می پردازند و نهایتا در گردان های آموزشی پیشرفته (CCTS) باقی مراحل شامل درگیری های هوایی ، عملیات های بمباران ، عبور از صوت و هرآنچه برای یک پرواز خلبان شکاری لازم است را فرا می گیرند.
به همین منظور، کشورهای پیشرفته جهان جهت بومی سازی این مهم علاوه بر طرح ریزی نرم افزاری مبتنی بر نیازها اقدام به ساخت هواپیماهای آموزشی پیشرفته کرده اند که علاوه بر بهره برداری جهت تربیت خلبانان نسل جدید می تواند به عنوان یک هواپیمای رزمی نیز در شرایط به خصوص ایفای نقش کند که اگر بخواهیم مثال بزنیم می توان به بوئینگ TF-X ایالات متحده (در مراحل توسعه)، یاک Yak -130 روسیه، ارماچی M-346 ایتالیا، آلفاجت (محصول مشترک داسو فرانسه و دورنیر آلمان)، بریتیش ایرواسپیس هاوک بریتانیا ، K-8 چین و L-39 آلبتروس جمهوری چک اشاره کرد.
جمهوری اسلامی ایران نیز بنا بر طرح های عملیاتی موجود و توجه به مقوله مهم آموزش بومی خلبانان خصوصا پس از تشکیل دانشکده آموزش های پروازی (به ابتکار شهید والامقام منصور ستاری فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش که پس از شهادت به نام وی مزین گردید) پروژه های مختلفی را در زمینه ساخت هواپیماهای آموزشی دنبال کرده است که می توان به چند مورد اشاره کرد که اکثریت آنان به نتیجه رسیده و در خدمت یگان عملیاتی قرار دارد.
نخست سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به عنوان متولی ساخت ، تولید و تامین و تغییر آرایش نیازهای یگان های پروازی خصوصا نهاجا در بخش های مختلف اقدام به ساخت و مونتاژ نمونه داخلی هواپیمای آموزشی/ملخی PC-7 سوییس با نام S-68 کرده است، پس از آن نیز در طرحی با نام سیمرغ مجموعه هواپیماسازی ایران (هسا) اقدام به تغییر نمونه شکاری جنگنده نورثروپ F-5A به نسخه آموزشی F-5B نموده است که طی آن هواپیمای تک کابین رزمی به نمونه دو کابین آموزشی تبدیل شد و به عبارتی دیگر بخش جلویی هواپیما از نو طراحی گردید.
بازدید فرمانده معظم کل قوا از طرح سیمرغ( تغییر نمونه دو کابین آموزشی جنگنده فریدوم فایتر)
همچنین صنایع اوج نیروی هوایی ارتش نیز با ساخت نمونه داخلی هواپیمای آموزشی/ملخی بونانزا با نام پرستو و طرح تذرو جهت تامین هواپیمای آموزشی پیشرفته فروصوت بخشی دیگر از این اقدامات را به انجام رسانده است.
جنگنده سیمرغ
حال آنکه این طرح ها امروزه با پروژه جدید که هماهنگ با نیاز های روز نهاجا و همچنین بهره گیری از امکانات پیشرفته جهت آموزش نسل جدیدی از خلبانان است تکمیل خواهد شد که با نام کوثر 88 شناخته می شود.
جنگنده آموزشی پیشرفته کوثر 88 یک هواپیمای جت سبک با قابلیت آموزش و همچین اجرای برخی از ماموریت های رزمی در شرایط مختلف آب و هوایی (مراکز آموزشی سردسیر تا گرمسیر) است که از دو دستگاه پیشرانه بومی شده با نام اوج (نمونه داخلی جی- 85) نیرو می گیرد که به آن قابلیت دستیابی به سرعتی تا نزدیکی صوت را خواهد داد.
کابین این هواپیما که جهت حضور دانشجو و استاد خلبان از دو صندلی پرتاب شونده (جهت شرایط اضطراری) بهره می گیرد با استفاده از آلات دقیق ساخت صنایع داخلی کشورمان تجهیز شده و در صورت نیاز به پرواز سولو (تکی) دانشجو پس از طی مراحل پروازی نیز می تواند مورد بهره برداری قرار گیرد.
از ویژگی های ظاهری این هواپیما می توان به طول 12.25 متر، عرض بال 11 متر (سطح مقطع 24 مترمربع) و ارتفاع از زمین 4.7 متر اشاره کرد که وزن خود سازه 4600 کیلو گرم بوده و نهایتا می تواند تا میزان 6180 کیلوگرم (شامل سوخت و تسلیحات) به هنگام پرواز افزایش پیدا کند.
پیشرانه های این هواپیما به آن توانایی دستیابی به حداکثر سقف پرواز 33000 پا (11 کیلومتر) را خواهد داد ضمن آنکه جهت پرواز به مسافت 800 متر از باند پروازی و به هنگام فرود نیز به 600 متر نیازمند است، همچنین شعاع پروازی این هواپیما در شرایط حداکثر سوخت بدون مهمات خارجی تا 1500 کیلومتر و ماندگاری 90 دقیقه در آسمان است که در صورت نیاز می تواند به مخازن سوخت خارجی نیز مجهز گردد.
از ویژگی های مهم و بارز این هواپیما می توان به عملکرد بالا علیرغم هزینه پایین، نگهداری آسان و شرایط عملیاتی مطلوب از جمله فاصله مناسب زمانی مورد نیاز بین پروازها اشاره کرد ضمن آنکه طراحی هواپیما به گونه ایست که بیشترین دید را به دانشجو خلبانی (به واسطه آسمانه یا کانوپی بزرگ) و نتیجا بهترین اثر آموزشی را خواهد داد و از اطمینان پذیری بالایی نیز برخودار می باشد.
از سویی دیگر طراحی بخش های مختلف این هواپیما مبتنی بر نیازهای روز نیروی هوایی (از جمله تعمیراتی) است و تمامی قابلیت های موجود در آن جهت آموزش خلبانان برای خدمت بر روی یگان های پروازی شکاری شرقی یا غربی نهاجا طرح ریزی شده است.
نهایتا از جنگنده جت آموزشی پیشرفته کوثر می توان علاوه بر ماموریت های آموزشی در عملیات هایی همچون پشتیبانی نزدیک هوایی از یگان های سطحی (با تسلیح به بمب های مختلف یا پرتابگر راکت) یا ماموریت شناسایی/ تاکتیکی بهره برد و این نکته نیز قابل تامل است که طراحی هواپیماهای نظامی به عنوان یکی از پیشرفته ترین علوم روز جهان همواره شایسته تقدیر می باشد چرا که یک هواپیما حداقل از چندین هزار قطعه مختلف با کارکرد متفاوت در بخش های بدنه و بال ، موتور ، سامانه ها و ... تشکیل شده است که طراحی و ساخت هر یک از آنها نشان از دستیبابی متخصصان کشورمان به مرزهایی جدید از دانش عرصه هوایی حکایت دارد.
http://www.farsnews.com/newstext.ph...w.farsnews.com/newstext.php?nn=13960428001156