What's new

Infrastructure Development before independent.

.
کالاباغ ریلوے برج؛
جب خیبر پختونخواہ کے جنوبی اضلاع ٹانک اور بنوں کو ریلوے لائن کے ذریعے پنجاب اور دیگر علاقوں سے منسلک کرنے کا منصوبہ بنایا گیا تو کالاباغ کے مقام پر ایک پُل کی ضرورت محسوس کی گئی جس پر سے ریل گزاری جا سکے۔
نارتھ ویسٹ ریلوے کے افسر ڈبلیو-ڈی کروکشینک کی 1929 میں مرتب شدہ رپورٹ میں لکھا ہے کہ ؛
اس پُل کے لیئے 1888 سے سروے شروع کر دیئے گئے۔ جبکہ 1919 سے 1924 تک تمام انتظامات مکمل کر لیئے گئے۔ آخر کار 1927 میں اس منصوبے کی منظوری دے کر کام شروع کر دیا گیا۔ یہ پل صرف ریل کے گزرنے کے لیئے ڈیزائن کیا گیا تھا جس پر پیدل چلنے والوں کے لیئے کوئی انتظام نہ تھا۔ اِس نے سندھ کے مشرق میں چوڑے گیج کی لائن کومغرب میں واقع 2 فٹ 6 انچ کی تنگ لائن سے منسلک کرنا تھا۔ پل کا بنیادی مقصد ریل کو لاہور سے آگے بنوں اور کوہاٹ سے لے کر وزیرستان تک پہنچانا تھا تاکہ برطانوی افواج کو رسد مہیا کی جا سکے۔
مگر ہماری بدقسمتی کہ 1990 میں ریل کے نظام پر اسی پل کے مقام پر ''پُل اسٹاپ'' لگا دیا گیا یعنی ماڑی سٹیشن جو عین اس پل کے مشرقی حصے پر واقع ہے وہاں تک ریل کا سفر محدود ہوگیا۔ اس پل کو ٹھیک اس جگہ بنایا گیا ہے جہاں سے دریائے سندھ پہاڑیوں سے نکل کر میدانی علاقے میں داخل ہوتا ہے۔ 1929 کے سیلاب کے بعد پل کا ڈیزائن بدلا گیا اور اسے ماڑی انڈس کی طرف سے خشکی پر اور لمبا کر دیا گیا۔
ماڑی اور کالاباغ کو ملانے والا یہ پل ایوب خان کے دور تک پختونخواہ اور پنجاب کی سرحد پر تھا مگر بعد میں بنوں کی ایک تحصیل عیسیٰ خیل کو میانوالی کے ساتھ ملا دیا گیا اور یہ صوبہ پنجاب کی جھولی میں آ گیا۔
جو ٹریک ماڑی سے بنوں تک بچھایا گیا تھا اس کی چوڑاٸی صرف اڑھاٸی فٹ تھی اور اس پل کی تعمیر بھی ٹریک کے مطابق ھی کی گٸ تھی۔ 1995 تک یہاں سے مسافر ٹرین بنوں تک جاتی رھی جسے بعد ازاں مستقل طور پر بند کر دیا گیا اور یہ پل حکام کی عدم توجّہ سےخستہ حالی کا شکار ھو گیا اس کی تعمیر میں استعمال کیئے گئے دیار کی لکڑی کے پھٹے ٹوٹ جانے کی وجہ سے کٸی قیمتی جانیں ضاٸع بھی ہوئیں۔
تقریباً ایک صدی پرانا یہ پل آج پاکستان کا سب سے قدیم پل مانا جاتا ہے۔ جس پر کھڑے ہو کر آپ بیک وقت کالاباغ، بوہڑ بنگلہ، ماڑی انڈس اور جناح بیراج کا نظارہ کر سکتے ہیں۔ یقیناً یہ پل کسی شاہکار سے کم نہیں۔

70141932_2789305521114914_1326560714487234560_n.jpg



70430790_2789305714448228_1467876399929884672_n.jpg



70043228_2789305404448259_424855278702297088_n.jpg





69833691_2789305641114902_8335804697105399808_n.jpg
 
.
Construction of Lansdowne bridge Sukkur in 1843


 
. .
c. 1873: Construction of Jhelum Bridge

This bridge over the river Jhelum, between Jhelum and Sarai Alamgir, Pakistan, was built as part of the construction of the Punjab Northern State Railway that linked Lahore and Peshawar. It was designed and built by the British engineer William St. John Galwey in 1873 ..



1560539_741653995859681_1956199588_n.jpg


1913: Opening ceremony of Lower Bari Doab Canal
Punjab.



1658628_737860482905699_1482447276_o.jpg
 
.
1920s: Project of Head Sulemanki (Under Progress) - Punjab


998346_622673734424375_2016939658_n.jpg


· ·

c. 1920s: View of Nullah Leh - Rawalpindi

The Leh was not always like it is today. In fact, it used to be a fresh-water stream as recently as ten years ago, stretching from Golra till the I-9 Sector and even beyond. It was full of aquatic and organic life and was often used as a recreation site by the locals. Fishing was the most common form of recreation and the waters were also regarded as safe for drinking, till as early as 1991. At that time, there were no dwellings within a distance of several kilometres on either side of the Leh. But today, one can easily identify the massive, unchecked encroachment that has occurred over the past ten years around the banks of the Leh.




1014114_622580401100375_542285057_n.jpg
 
.
1880, Attock Bridge on Indus river



1600087924595.png
 
.
Attock Bridge over river Indus..

1608910318433.png





1608910384602.png





1608910425455.png
 
. .
1609976510003.png




Fort Attock With Bridge Of Boats & Khairabad, From Below The Old Serai On Left Bank Of Indus, Circa 1878.
 
.
1920s : R101 Airship Hanger (Under Construction) - Karachi


1610661323751.png

.


1610661405270.png




1610661429376.png
 
.
1891: Erecting The Lansdowne Bridge over The Indus at Sukkur


1610665478606.png
 
.
Barges Being Used During Construction Of Railway Bridge Over River Indus At Kalabagh Mianwali, Circa 1929 - 1931.


1627674030471.png





It looks as if the engineers are sinking a caisson into the river bed, using gravity to force the steel casing into the underlying river bed. The camm shell bucket is being used to bring out the excavated material.

Often when caissons are sunk like this, one side or the other tends to get stuck or lockup, so that the steel casing starts to go off course. This is often corrected by placing heavy weights on the top of the caisson on the "high" side, helping to overcome the friction of the casing, so that it goes down a bit faster than before. In that way the shaft can be returned to the intended vertical position.


1627674965064.png





1627675100155.png





1627674199338.png



Kalabagh Bridge Mianwali, Circa 1930.
 
Last edited:
. .
Construction of Lansdowne Bridge, Sukkur, Sindh, November 1887.



1627844590264.png




Near Sukkur in the Sindh province now in Pakistan, with the fort on the left, and a local boat moored in the foreground, taken by an unknown photographer in the 1890s. Sukkur is one of the oldest towns of the Lower Indus Basin, located on the west bank, with its 'twin' town of Rohri on the opposite bank.

At Sukkur and Rohri, the Indus cuts through a final limestone outcrop before proceeding to the Arabian Sea. The channel here is bisected by the Bukkur Island. After the British conquered Sindh in 1843, they proceeded to develop the strategically located towns along the Indus, in order to promote trade and industry and facilitate movement of commodities.

The Lansdowne Bridge, built to support heavy steam locomotives, was one of the great British engineering feats of the 19th century, at the time of its construction it had the largest cantilever span of bridges in the world. The bridge crosses the channel from Rohri to Bukkur Island. Surveys were made between 1872 and 1874, then several years were spent in considering different proposals for the plan of the bridge and the most suitable point of crossing.

Finally the design by Sir Alexander Rendel on the cantilever principle was accepted. Work commenced at the end of 1883 but was stopped in March 1885 as the iron for the big span had not arrived. Work resumed in September 1887 and was completed by the end of 1888; it was inaugurated on 27th March 1889 and named in honour of the Marquess of Lansdowne, Viceroy of India, 1888-1894. This photograph is from an album of 91 prints apparently compiled by P. J. Corbett, a PWD engineer involved in irrigation work at the famine relief camp at Shetpal Tank in 1897, and in canal construction in Sindh in the early 1900's.

© British Library

Lansdowne Bridge Over The Indus At Sukhur, 1890 (c).

Photograph with a view across the Indus towards the Lansdowne Railway Bridge


1627844666806.png
 
.

Country Latest Posts

Back
Top Bottom