What's new

Cost of construction of Metro Rail in Dhaka is much higher than India.

Homo Sapiens

ELITE MEMBER
Joined
Feb 3, 2015
Messages
9,641
Reaction score
-1
Country
Bangladesh
Location
Bangladesh
ভারতের চেয়ে ঢাকায় মেট্রোরেল নির্মাণ ব্যয় বেশি

20170507_015016.jpg
ডিএমটিসির বিশ্লেষণ


Posted By: RailNewsBD May 7, 2017



ইসমাইল আলী: যানজট নিরসনে ম্যাস র‌্যাপিড ট্রানজিট (এমআরটি) বা মেট্রোরেল বিশ্বব্যাপী কার্যকরী এক ব্যবস্থা। ভারত, চীন ছাড়াও বিশ্বের বিভিন্ন দেশে এটি বেশ জনপ্রিয়। ভারতের বিভিন্ন শহরে মেট্রোরেল নির্মাণে কিলোমিটারপ্রতি ব্যয় চার থেকে ছয় কোটি ডলার। কিন্তু বাংলাদেশ এক্ষেত্রে ব্যতিক্রম। ঢাকার উত্তরা থেকে মতিঝিল পর্যন্ত প্রস্তাবিত নির্মিতব্য মেট্রোরেলের জন্য কিলোমিটারপ্রতি ব্যয় ধরা হয়েছে ১৩ কোটি ৫০ লাখ ডলার।


এ হিসাবে ২০ কিলোমিটার মেট্রোরেল নির্মাণে ব্যয় হবে ২৭০ কোটি ডলার বা প্রায় ২২ হাজার কোটি টাকা। মেট্রোরেল নির্মাণকারী ঢাকা ম্যাস ট্রানজিট কোম্পানি (ডিএমটিসি) লিমিটেডের এক বিশ্লেষণে এ তথ্য উঠে এসেছে। যদিও এ ব্যয়কে বেশি বলে মনে করে না কর্তৃপক্ষ।


‘কস্ট অব কনস্ট্রাকটিং মেট্রোরেল ইন ইন্ডিয়া ভার্সেস ঢাকা মেট্রো!’ শীর্ষক বিশ্লেষণটিতে ভারতের আটটি শহরের সঙ্গে ঢাকার মেট্রোরেল নির্মাণ ব্যয়ের তুলনা করা হয়। এতে বলা হয়েছে, দিল্লি মেট্রোর সঙ্গে ঢাকা মেট্রোর ব্যয়ের কোনো তুলনা হয় না। কারণ দিল্লি মেট্রোর শেষ পর্ব নির্মাণ শেষে উদ্বোধন করা হয় ২০১১ সালে। বাকিগুলো আরও আগে নির্মাণ করা হয়েছে। তবে দিল্লি মেট্রো মাটির নিচ দিয়ে নির্মাণ করা হয়েছে। আর উড়ালপথের (এলিভেটেড) চেয়ে ভূগর্ভস্থ (আন্ডারগ্রাউন্ড) মেট্রোরেল নির্মাণ ব্যয় তিনগুণ বেশি।


বিশ্লেষণে দেখা যায়, ভারতের বেঙ্গালুরুতে মেট্রোরেল (দ্বিতীয় পর্ব) নির্মাণ প্রকল্পটি নেওয়া হয় ২০১৪ সালে। ৭২ কিলোমিটার দীর্ঘ এ মেট্রোরেলের ১৩ দশমিক ৭৯ কিলোমিটার আন্ডারগ্রাউন্ড। আর ৬১টি স্টেশনের মধ্যে ১২টি মাটির নিচে। এরপরও মেট্রোরেলটি নির্মাণে ব্যয় হচ্ছে ৪৭০ কোটি ডলার। এতে কিলোমিটারপ্রতি ব্যয় পড়ছে ছয় কোটি ৫৩ লাখ ডলার। মেট্রোরেলটির একটি অংশ ২০১৮ ও বাকি অংশ ২০২৩ সালে নির্মাণ শেষ হবে।


জয়পুরে মেট্রোর প্রথম পর্বের কাজ শুরু করা হয় ২০১০ সালে। ১২ কিলোমিটার দীর্ঘ এ মেট্রোরেলের দুই দশমিক ৭৮ কিলোমিটার আন্ডারগ্রাউন্ড। আর ১১টি স্টেশনের তিনটি মাটির নিচে। মাত্র ৫০ কোটি ডলারে নির্মাণ শেষে ২০১৪তে উদ্বোধন করা হয় মেট্রোরেলটি। এতে কিলোমিটারপ্রতি ব্যয় পড়ে চার কোটি ১৭ লাখ ডলার। এর দ্বিতীয় পর্বের কাজ শুরু করা হয় ২০১৬ সালে। ২৪ কিলোমিটার দীর্ঘ এ মেট্রোরেলের প্রায় ছয় কিলোমিটার মাটির নিচে। আর ২০টি স্টেশনের পাঁচটি ভূগর্ভস্থ। ১০২ কোটি ডলার ব্যয়ে এটির নির্মাণকাজ ২০২১ সালে উদ্বোধনের কথা রয়েছে। এতে কিলোমিটারপ্রতি ব্যয় হচ্ছে চার কোটি ২৫ লাখ ডলার।


চেন্নাই মেট্রোরেল নির্মাণ শুরু করা হয় ২০০৯ সালে। ৪৪ কিলোমিটার দীর্ঘ এ মেট্রোর ২৪ কিলোমিটারই আন্ডারগ্রাউন্ড। আর ৩৪টি স্টেশনের ২০টি মাটির নিচে। ২০১৫ সালে আংশিক উদ্বোধনকৃত এ মেট্রোর পুরোটা গত বছর চালু করা হয়। বড় অংশই আন্ডারগ্রাউন্ড হলেও এটি নির্মাণে ব্যয় হয় ২৪৫ কোটি ডলার। অর্থাৎ কিলোমিটারপ্রতি ব্যয় পড়ে পাঁচ কোটি ৫৫ লাখ ডলার।


হায়দরাবাদ মেট্রোর নির্মাণকাজ শুরু করা হয় ২০১২ সালে। ৭২ কিলোমিটার এ মেট্রোর নির্মাণ শেষে আগামী মাসে উদ্বোধনের কথা রয়েছে। এতে ব্যয় হয়েছে ২৭৫ কোটি ডলার। অর্থাৎ কিলোমিটারপ্রতি ব্যয় পড়ছে তিন দশমিক ৮১ কোটি ডলার। আর নাভি মুম্বাই মেট্রোরেল নির্মাণ শুরু করা হয় ২০১১ সালে। আগামী বছর এটি উদ্বোধনের কথা রয়েছে। ২৩ দশমিক ৪০ কিলোমিটার দীর্ঘ এ মেট্রো নির্মাণে ব্যয় হচ্ছে মাত্র ৬৪ কোটি ডলার। অর্থাৎ কিলোমিটারপ্রতি ব্যয় হচ্ছে দুই কোটি ৭৪ লাখ ডলার। এটি ভারতের সবচেয়ে কম ব্যয়ের মেট্রো।


এদিকে ৩৬ কিলোমিটার দীর্ঘ লক্ষেœৗ মেট্রো নির্মাণ শুরু করা হয়েছে ২০১৪ সালে। এর প্রায় ১০ কিলোমিটার আন্ডারগ্রাউন্ড। আর ৩৪ স্টেশনের ১০টি মাটির নিচে। চলতি বছর উদ্বোধনকৃত মেট্রোটি নির্মাণে ব্যয় হয়েছে ২০৫ কোটি ডলার। এতে কিলোমিটারপ্রতি ব্যয় পড়ছে পাঁচ কোটি ৬৯ লাখ ডলার।


আহমেদাবাদ মেট্রোর নির্মাণ শুরু হয়েছে ২০১৫ সালে। ৩৬ কিলোমিটার দীর্ঘ এ মেট্রোর ছয় কিলোমিটার দীর্ঘ আন্ডারগ্রাউন্ড। এতে ব্যয় হচ্ছে ১৮২ কোটি ডলার। ফলে কিলোমিটারপ্রতি ব্যয় হবে পাঁচ কোটি ছয় লাখ ডলার। ২০২০ সালে এটি উদ্বোধনের কথা রয়েছে। এছাড়া নাগপুর মেট্রোর নির্মাণও শুরু হয়েছে একই বছর। আগামী বছর এর একটি অংশ উদ্বোধনের কথা রয়েছে। ৩৮ কিলোমিটার দীর্ঘ মেট্রোটি নির্মাণে ব্যয় হচ্ছে ১৪০ কোটি ডলার। এতে কিলোমিটারপ্রতি ব্যয় পড়বে তিন কোটি ৬৮ লাখ ডলার।


জানতে চাইলে বাংলাদেশ প্রকৌশল বিশ্ববিদ্যালয়ের পুরকৌশল বিভাগের অধ্যাপক ও ডিএমটিসির পরিচালক ড. শামছুল হক শেয়ার বিজকে বলেন, ভারতে নির্মিত ও নির্মাণাধীন মেট্রোগুলোর ব্যয় তুলনামূলক অনেক কম। এক্ষেত্রে ঢাকা মেট্রো নির্মাণে ব্যয় অনেক বেশি। এটি বুয়েট পর্যালোচনা করে দেখেছে। তবে ভারত ও বাংলাদেশের মেট্রো নির্মাণের প্রেক্ষাপট ভিন্ন। এছাড়া দেশটি কয়েকটি মেট্রো নির্মাণ করেছে। এজন্য তারা এ খাতে অভিজ্ঞ। নিজস্ব অর্থায়নে এসব মেট্রো নির্মাণ করে ভারত। ফলে ব্যয়ের ক্ষেত্রে অনেক যাচাই-বাছাইয়ের সুযোগ থাকে।


তিনি আরও বলেন, ঢাকা মেট্রোর ব্যয় আসলে বেশি কি না, তা বোঝা যাবে এটির সবগুলো প্যাকেজের ঠিকাদার নিয়োগের পর। যদি প্রতিটি প্যাকেজে ঠিকাদার নির্ধারিত দরের চেয়ে ব্যয় কম হয়, তখন বোঝা যাবে আসলেই প্রকল্পটির ব্যয় বেশি ধরা হয়েছে।


উল্লেখ্য, মেট্রোরেল প্রকল্পটি ২০১২-এর ডিসেম্বরে অনুমোদন হলেও সম্প্রতি এর উত্তরা থেকে আগারগাঁও পর্যন্ত নির্মাণে চুক্তি সই হয়েছে। আর বাকি অংশের দরপত্র প্রক্রিয়াকরণের কাজ চলছে। ২০১৯ সালে প্রথম অংশটি উদ্বোধনের কথা রয়েছে। আর দ্বিতীয় অংশ উদ্বোধনের লক্ষ্য ধরা হয়েছে ২০২০ সালে।


ঢাকা মেট্রোর অত্যধিক ব্যয়ের ব্যাখ্যাও রয়েছে ডিএমটিসির বিশ্লেষণে। এতে বলা হয়েছে, প্রকল্পটির ব্যয় অনেক বেশি। কারণ ভারতের বিভিন্ন শহরের মেট্রোর স্টেশনগুলো আকারে ছোট। তবে ঢাকার মেট্রোতে চলাচল করবে তুলনামূলক বড় আকারের ট্রেন। এতে যাত্রী ওঠানামা বেশি হবে। এজন্য স্টেশনগুলোর আকারও বড় হবে। এছাড়া ভারতে মেট্রো নির্মাণে বড় ধরনের কর অব্যাহতি রয়েছে। তবে ঢাকায় মেট্রো নির্মাণে সরকার নির্ধারিত সব ধরনের কর ও ভ্যাট দিতে হবে। এছাড়া মেট্রোর বিদ্যুৎ সঞ্চালনও একটি বড় ফ্যাক্টর। ভারতে সাবস্টেশন ও সঞ্চালন লাইন নির্মাণ ব্যয় অনেক কম। এছাড়া বাংলাদেশে মেট্রোর পরামর্শক ব্যয় অনেক বেশি। আর বাংলাদেশকে ট্রেন আমদানি করতে হবে। তবে ভারত নিজ দেশের তৈরি ট্রেন ব্যবহার করছে। এসব কারণে মেট্রো রেলের ব্যয় বেশি হচ্ছে।


প্রসঙ্গত, উত্তরা থেকে মতিঝিল পর্যন্ত ২০ কিলোমিটার মেট্রোরেল নির্মাণে ১৬ হাজার ৫৯৫ কোটি টাকা ঋণ দেবে জাপান আন্তর্জাতিক সহযোগিতা সংস্থা (জাইকা)। বাকি অর্থ সরকারের তহবিল থেকে সরবরাহ করা হবে।

Google translation
Cost of construction of Metro Rail in Dhaka is much higher than India.

TOPICS: Bengaluru MetrorailHyderabad
DMTC analysis

Posted by: RailNewsBD May 7, 2017

Ismail Ali: Mass Rapid Transit (MRT) or Metro Rail system is a worldwide effective way to reduce traffic congestion. In addition to India, China, it is quite popular in different countries of the world. The construction of metro rail in India's cities is about 40 to 60 million dollars per kilometer. But there is an exception in Bangladesh. The proposed metro rail from Uttara to Motijheel has cost about $ 135 million per km.

As a result, construction of 20 kilometer metro rail will cost $ 2.7 billion or about 220 billion taka. The information came out in an analysis of Dhaka Metro Transit Company (DMTC) Ltd, which is constructing Metro Rail. Although the authorities do not think much of the expenditure, the authority

An analysis of 'Cost of Construction Metro Rail in India Verses Dhaka Metro!' Compares the metro rail cost of Dhaka with eight cities of India. It has been said that there is no comparison of Delhi metro expenditure with Delhi Metro. Because the last phase of the Delhi Metro was inaugurated at the end of 2011. The rest have been built earlier. But Delhi Metro has been built underground. And the underground metro rail is three times more expensive than the elevated.

Analyzed, the construction of the Metro Rail (second phase) project in Bengaluru in India is taken in 2014. The 13.79-kilometer long underground metro area of 72 kilometers. And below 12 of the 61 stations. Yet the cost of building the Metro Rail is $ 4.7 billion. It costs 65.3 million dollars per kilometer. Construction of a part of the Metro Rail will be completed in 2018 and the remaining part will be completed in 2023.

The first phase of the metro in Jaipur started in 2010. The 2.78-kilometer underground in the 12-kilometer-long metro. And 3 station undergrounds of total 11 stations. The Metro Rail was inaugurated in 2014 after the construction of only $ 500 million. It costs 41.7 million dollars per kilometer. The second phase of the work was started in 2016. It is about six kilometer long under a metro rail of 24 kilometer long. And five underground stations in 20 stations. The construction of its construction at the cost of 1.02 billion dollars is in 2021. It costs 42.5 million dollars per kilometer.

Construction of Chennai Metro Rail was started in 2009. The 44-kilometer long Metro 24-kilometer underground And below the 20th floor of 34 stations. The partially inaugurated A metro was launched last year in 2015. Though the bigger part is underground, it costs $ 2.45 billion to build. That means 55.5 million dollar cost per kilometer.

The construction of the Hyderabad Metro was started in 2012. The construction of the 72 kilometer metro will be inaugurated next month. It cost $ 2.75 billion That is, spending about 38.1 million dollars in costs per kilometer. Construction of Navi Mumbai Metro Rail was started in 2011. It's about to be inaugurated next year. The construction of the 23.40 km long Metro will cost only 640 million dollars. That is, the cost per kilometer is about 27.4 million dollars. It is India's lowest cost metro.

Meanwhile, construction of Lucknow metro for 36 kilometers long has been started in 2014. About 10 kilometers of underground And below the 10 out of 34 stations. This year the construction of the newly inaugurated metro has cost $ 2.05 billion It costs 56.9 million dollars per kilometer.

Construction of Ahmedabad Metro has started in 2015. A six kilometer long underground metro of 36 kilometers long. It costs $ 1.82 billion As a result, the cost of the kilometer will be 50.6 million dollars It is about to inaugurate in 2020. Construction of Nagpur Metro was also started in the same year. A part of next year is about to open. The construction of a 38-kilometer long metro is $ 1.40 billion. It costs $ 36.8 million dollars per km.

If you want to know the professor of civil engineering at the University of Engineering and the director of the DMTC. Shamsul Huq shares Bijake, the cost of construction of metro-built and built in India is much less. In this case, the cost of building Dhaka Metro is much higher. It reviewed BUET's views. However, the construction of Metro in India and Metro in Bangladesh is different. India has built several Metro allready. That's why they are experienced in this sector. India by constructing these metro own funds. As a result, there is a lot of scrutiny for expenditure.

He further said, if the cost of Dhaka Metro is actually high, it can be understood that after the appointment of all the package contractors, If cost is less than the contractor's cost for each package, then it can be understood that the cost of the project is actually higher.

It is to be noted that the Metro Rail project has been approved in December 2012 but recently the agreement has been signed to build it from Uttara to Agargaon. The rest of the tender process is in progress. The first part is to be inaugurated in 2015. And the goal of the second part is to open in 2020

There is also an explanation of the high cost of Dhaka Metro in the DMTC analysis. It says, the cost of the project is much higher. Because metro stations in various cities in India are small in size. However, the size of the train to the metro of Dhaka is bigger. It will increase the number of passengers. For this reason the size of the stations will also be bigger. Apart from this, there are large tax exemptions in the construction of Metro in India. However, the government has to pay all the taxes and VAT fixed in the construction of Metro in Dhaka. Besides, the metro power transmission is also a big factor. The cost of substation and circulation lines in India is very low. Apart from this, the cost of metro consultants in Bangladesh is much higher. And Bangladesh has to import trains. But India is using the country's made train. These are the cost of Metro rail.

The Japan International Cooperation Agency (JICA) will provide a loan of 165.59 billion taka for construction of 20 kilometer metro rail from Uttara to Motijheel. The rest will be provided from the government fund.
http://www.railnewsbd.com/bangla/special-news/ভারতের-চেয়ে-ঢাকায়-মেট্রো/
 
Last edited:
. .
thats because bangladeshis are quality conscious... comparing indian metro with bangladeshi is like comparing maruti 800 to pajero
Bangladesh people may not be quality conscious, but the JICA and Japanese are. JICA will not allow to build a 3rd grade cheap metro system that would bring bad name for Japan. JICA will certainly introduce the best of Japan. Quality certainly costs money.
 
.
thats because bangladeshis are quality conscious... comparing indian metro with bangladeshi is like comparing maruti 800 to pajero
Even if you said it satirically, it is true.You can not compare Japanese build metro rail with cheap, low quality Indian metro. If you read the last paragraph of this article, one of main factor of high cost of Dhaka metro, besides Japanese import is the much bigger size of the metro train and metro stations which are designated to carry 60,000 passenger per hour.No Indian metro come close to this figure.The stations will also have more modern facilities compared to Indian metro.But still, no matter how much shoddy or low quality the Indian metro is, Indian are riding on locally built metro which means a lot, specially for a technologically backward and poor country like India.
 
Last edited:
.
Bangladesh people may not be quality conscious, but the JICA and Japanese are. JICA will not allow to build a 3rd grade cheap metro system that would bring bad name for Japan. JICA will certainly introduce the best of Japan. Quality certainly costs money.

Sure, that's why Alstom make metros in India and export it.

Anyway, the reason is not because the Japanese are exporting alien tech to Banlgadesh, you don't have enough allied industries to support a metro system. While India has enough industries that can take up metro projects.
Even if you said it satirically, it is true.You can not compare Japanese build metro rail with cheap, low quality Indian metro. If you read the last paragraph of this article, one of main factor of high cost of Dhaka metro, besides Japanese import is the much bigger size of the metro train and metro station which is designated to carry 60,000 passenger per hour.No Indian metro come close to this figure.The station will also have more modern facilities compared to Indian metro.But still, no matter how much shoddy or low quality the Indian metro is, Indian are riding on locally built metro which means a lot specially for a technologically backward and poor country like India.
Lol! Forget Delhi metro, Hyderabad metro carries 60k people per hour. Where do you make these figures up BD?
 
.
I travelled in Singapore metro and today I travelled in Hyderabad metro, both felt the same. Except that in Singapore some of the metro stations are underground.
Congrats to L and T of India and Telangana Govt.

Hyderabad metro is inaugurated 3 days back, that too on some of the areas. Estimates are close to 5 lakh people are travelling on metro trains per day.

Once the train connects hitech city and some other destinations like Charminar, commuters are expected to rise.

Hyderabad city has a very good infrastructure, a historical place, industrial and IT hub.

Sure, that's why Alstom make metros in India and export it.

Anyway, the reason is not because the Japanese are exporting alien tech to Banlgadesh, you don't have enough allied industries to support a metro system. While India has enough industries that can take up metro projects.

Lol! Forget Delhi metro, Hyderabad metro carries 60k people per hour. Where do you make these figures up BD?
 
.
Even if you said it satirically, it is true.You can not compare Japanese build metro rail with cheap, low quality Indian metro. If you read the last paragraph of this article, one of main factor of high cost of Dhaka metro, besides Japanese import is the much bigger size of the metro train and metro stations which are designated to carry 60,000 passenger per hour.No Indian metro come close to this figure.The stations will also have more modern facilities compared to Indian metro..
Delhi metro was started in 2002 with an average daily ridership of 2.76 million while Kolkata metro started in the 80s with a daily ridership of 0.6 million. Both being the oldest metros are working perfectly fine without any glitches. Metros are being built in a lot of Tier-I & II cities in India and all by Indian firms with Hyderabad metro being the latest to be inaugurated.

The stations will also have more modern facilities compared to Indian metro
Just because it is being built by the Japs doesn't mean it has better facilities than us. Look at the facilities in Hyderabad metro that has been built by L&T and I'm pretty sure Japs would build something more or less the same. They wouldn't connect bullet trains or install air corridors to your metro stations

ut still, no matter how much shoddy or low quality the Indian metro is, Indian are riding on locally built metro which means a lot specially for a technologically backward and poor country like India.

This coming from a B'deshi is the irony of the decade
 
. .
Even if you said it satirically, it is true.You can not compare Japanese build metro rail with cheap, low quality Indian metro. If you read the last paragraph of this article, one of main factor of high cost of Dhaka metro, besides Japanese import is the much bigger size of the metro train and metro stations which are designated to carry 60,000 passenger per hour.No Indian metro come close to this figure.The stations will also have more modern facilities compared to Indian metro.But still, no matter how much shoddy or low quality the Indian metro is, Indian are riding on locally built metro which means a lot specially for a technologically backward and poor country like India.
[emoji23] [emoji108] you are too good.
 
.
Lol! Forget Delhi metro, Hyderabad metro carries 60k people per hour. Where do you make these figures up BD?

He meant the average number of commuters per stations.

Dhaka - 16 stations - 60,000 per hour = 3,750 per hour
Hyderabad - 24 stations - 60,000 per hour = 2,500 per hour

Forget Hyderabad, Even Mumbai is also behind Dhaka
Mumbai - 12 stations - 15,000 per hour = 1,250 per hour

Which means the trains and stations for Dhaka Metro will be bigger than the Indian ones.
 
Last edited:
.
Compared to Indian consumers, yes. Indian consumers are not much concerned about the standard or quality. I believe, it's a legacy of license raj and overall protectionism of Indian industries.
License raj is a thing of the past and no one born since the late 80's and early 90's have little knowledge or don't even know about it. It's more about, build what you can indigenously with the help of local firms while offer contracts to foreign firms for something which we can't build. No wonder we offered the bullet train contract to the Japs while our metro and rail industry are entirely built by Indian firms
 
.
License raj is a thing of the past and no one born since the late 80's and early 90's have little knowledge or don't even know about it.

That's why I used the term 'legacy'. And there are still certain forms of protectionism in India.
 
Last edited:
.
He meant the average number of commuters per stations.

Dhaka - 16 stations - 60,000 per hour = 3,750 per hour
Hyderabad - 24 stations - 60,000 per hour = 2,500 per hour

Forget Hyderabad, Even Mumbai is also behind Dhaka
Mumbai - 12 stations - 15,000 per hour = 1,250 per hour

Which means the trains and stations for Dhaka Metro will be bigger than the Indian ones.
Hyderabad isn't densely populated and there isn't a need to carry large number of passengers but it also has other facilities like Metro buses with dedicated transport corridors, local trains etc. While Mumbai and Dhaka are in the top-5 of the most densely populated cities in the world, Mumbai has a range of other infra like local trains, monorails, metro, bus rapid transit system with Mumbai's suburban rail carrying a large # of passengers with an annual ridership of 2.7 billion while Dhaka has none of them except maybe bus services and hence metro is your only ray of hope. No wonder bigger trains maybe required to accommodate them
 
.
He meant the average number of commuters per stations.

Dhaka - 16 stations - 60,000 per hour = 3,750 per hour
Hyderabad - 24 stations - 60,000 per hour = 2,500 per hour

Forget Hyderabad, Even Mumbai is also behind Dhaka
Mumbai - 12 stations - 15,000 per hour = 1,250 per hour

Which means the trains and stations for Dhaka Metro will be bigger than the Indian ones.

Well, firstly Dhaka has to have a running metro to even quote those numbers. And Hyderabad is getting 72 km metro not like 20 km dhaka metro. Why make it if it is going to be tiny.
 
.
Hyderabad isn't densely populated and there isn't a need to carry large number of passengers but it also has other facilities like Metro buses with dedicated transport corridors, local trains etc. While Mumbai and Dhaka are in the top-5 of the most densely populated cities in the world, Mumbai has a range of other infra like local trains, monorails, metro, bus rapid transit system with Mumbai's suburban rail carrying a large # of passengers with an annual ridership of 2.7 billion while Dhaka has none of them except maybe bus services and hence metro is your only ray of hope. No wonder bigger trains maybe required to accommodate them

Well, there is also BRTs under construction in Dhaka apart from existing local bus services. Plus, the water transport which is set to expand I guess. Anyways, at least we agree on the main argument so cheers!

Well, firstly Dhaka has to have a running metro to even quote those numbers. And Hyderabad is getting 72 km metro not like 20 km dhaka metro. Why make it if it is going to be tiny.

20km is the first line (Line 6), Mumbai for example has a length of 11km. The total system length of Dhaka Metro will reach above 100km with 4 lines. And the numbers are quoted from the JICA feasibility study.
 
.
Back
Top Bottom