What's new

Turkiye has lucnhed talk with SAAB buying the engine department an option

TheCommander

FULL MEMBER
Joined
May 11, 2012
Messages
561
Reaction score
0
Country
Turkey
Location
United States
Prime Minister Erdogan has ordered public companies, TAI and TEI, to start negotiation with the Swedish automotive company SAAB. Turkiye considers different options including purchase the 'aircraft engines' producing department of the SAAB.

In the last Defense Industry Executive Committee meeting chaired by Prime Minister Erdogan, the projects which will carry Turkiye to 2023, have been discussed including the "domestic plane project". The Prime Minister has given order to evaluate the possibility of purchase the aircraft engines producing department of the SAAB, it is known SAAB is experiencing financial difficulties.

After this instruction, a special team (aircraft industry companies, experts and bureaucrats) went to Sweden and met with the management of Saab. The interview took place last Thursday. There is no explanation of the results.

Türkiye'nin
 
.
Fake or dumb news :guns: You know Gripen itself is flying with US engine so there is no such thing as SAAB engine department. :coffee:
 
. .
SAAB has the license.
KSA wanted to buy GM when they were on the verge of bankruptcy but they did not sell it. Finally they sold some of it to Canada. Lots of soft power is needed to buy a strategic license.
 
.
I was all exited after reading the title, but I thought that they were after car engines.
 
.
I was all exited after reading the title, but I thought that they were after car engines.
:lol:

Commen mistake bro, The Saab car industry corperation is not related to SAAB aviation corperation :)

The fact is that the article may still be true, SAAB have there own version of an American jet engine (dont remember which one) with serious local input called RM-12. Perhaps Turkey is eyeing for that technology but wont really be enough to built a fully domestic engine, not by a looong shot.
 
.
Nothing official yet or a better source?
 
.
Volvo Aero

Volvo Aero - Wikipedia, the free encyclopedia


Volvo-Flygmotor RM12 engine (Saab JAS 39 Gripen)
Derivative of the General Electric F404








F-18 super hornet
General Electric F404 engine






Translation help?

"Google Translate"

Link : Google Translate

Türkiye, SAAB ile masaya oturdu

07 Şubat 2013 Perşembe 08:36
Son Güncelleme: 16:52


Başbakan Erdoğan'ın "Görüşün, değerlendirin" talimatıyla harekete geçen özel bir teknik ekip, İsveç'e giderek, mali sıkıntıdaki SAAB ile görüşme yaptı

Gültekin KARA - Mehmet KAYA

DÜNYA - Kamu uçak şirketleri TAI ve TEI, Başbakan Erdoğan'ın talimatı üzerine, İsveçli otomotiv şirketi SAAB'la, 'uçak motoru' üreten bölümünü "satın alma da dahil", bütün opsiyonları değerlendirmek üzere görüşme başlattı. Başbakan Erdoğan, başkanlık ettiği son Savunma Sanayi İcra Komitesi toplantısında, Türkiye'yi 2023'e taşıyacak projeler arasında gösterilen "yerli uçak projesi" tekrar günde gelmiş, Başbakan Erdoğan, mali sıkıntılar yaşadığı bilinen SAAB'ın uçak motoru üreten bölümünün satın alınması imkanının değerlendirilmesi talimatı vermişti.

Bu talimattan sonra, uçak sanayi şirketlerinden uzman ve bürokratların yer aldığı özel bir ekip oluşturuldu ve bu ekip İsveç'e giderek SAAB yönetimiyle görüştü. Edinilen bilgilere göre görüşme geçtiğimiz perşembe günü gerçekleşti. Sonuçları hakkında açıklama yok.

Konu hakkında bilgi veren kaynaklar, görüşmenin satın alma da dahil geniş opsiyonlu bir pazarlık olduğunu belirtti. Görüşmeyi TAI kaynakları da doğruladı. Yetkilileri, "milli uçak projesinin olabilirliği konusunda görüşme yapıldığını" söyleyerek, ayrıntı vermedi.

Başka iki ülke daha...

Türkiye'nin 'uçak motoru' konusunda, SAAB dışında, başka iki ülkeden uçak şirketleriyle de görüşmeler yaptığı belirtildi. Bu ülkelerden biri Rusya. Daha önce, Brezilyalı uçak şirketi Embraer firmasıyla işbirliği geliştirelibelceğine ilişkin, Brezilya tarafının niyet beyanı olmuştu. Son dönemde görüşülen iki ülkenin ismi belli değil. Ancak gerek SAAB görüşmeleri, gerekse başka ülkelerden uçak şirketleriyle görüşüldüğüne ilişkin bilgiler, bu konuda trafiğin hızlandığını gösteriyor.

Bakan Yıldırım toplantı yaptı

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, yerli uçak projesini yakından takip ediyor. Bakan Yıldırım, Kasım 2012'de ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının katıldığı geniş kapsamlı bir toplantı yapmıştı. Projeye göre ilk yerli uçak 2023'te havalanacak. Bölgesel nitelikte ve küçük gövdeli olarak planlanan yerli uçak konusunda "120 yolcu kapasiteli" olması görüşü var. Yerli oto markasında olduğu gibi devlet, özel sektörün girmemesi halinde kendisi, kamu uçak şirketleri aracılııyla projeyi geliştirecek. Türkiye'nin bu konuda deneyimli kuruluşları var. Yerli savaş uçağının tasarım ve imalatı aşamalarında, Tusaş-Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TAI) ve Tusaş Motor Sanayii A.Ş (TEI) yer alıyor. TEI, 2015'ten itibaren uçak motorları tasarlamayı, üretmeyi hedefliyor. Süreç boyunca TAI ve TEI birlikte çalışacak.

2023'te uçması hedefleniyor

"Yerli uçak projesi" Türkiye'yi 2023 hedeflerine taşıyacak projeler arasında. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, bir süre önce yaptığı açıklamada, uçak üretim projesinin ar - ge'sine 1 milyar dolar harcanabileceğini belirtmişti. Hükümet bu konuda sadece kesenin ağzını açmış değil, projeyi götürecek birimleri de oluşturuyor. Bakanlık bünyesinde konu için özel bir genel müdürlük (Havacılık ve Uzay Daire Başkanlığı) oluşturuldu.

TAI'nin görüşme trafiği de hızlandı

ATAK Helikopteri, HÜRKUŞ eğitim uçağı ve ANKA ile tasarım yeteneğini ispatlayan TAI’nin, halen kavramsal tasarım aşamasında bulunan yerli savaş uçağı ve olası Türkiye bölgesel yolcu uçağı projelerinde öncelikli rol üstleneceğine kesin gözüyle bakılıyor. DÜNYA’nın edindiği bilgilere göre, TAI her iki projeye ilişkin olarak çeşitli şirketlerle görüşmelerini sıklaştırdı.

TAI’nin görüşme trafiğinin hızlanması, Genel Müdür Muharrem Dörtkaşlı’nın özelleştirme gelirlerini şirket satın almada kullanabilecekleri yönündeki açıklamalarını akla getirdi. TAI yetkilileri DÜNYA’nın sorusu üzerine, SAAB ile yapılan görüşmenin "işbirliği çerçevesinde" olduğunu belirttiler. TAI Genel Müdürü Muharrem Dörtkaşlı, 2012 Kasım ayında DÜNYA’ya yaptığı açıklamada, halka arz gelirlerinden bir kısmının şirket satınalma için kullanılabileceğini belirterek, bu satın almada da elinde uzun dönemli devam edecek kontratı bulunması ve TAI’nin mevcut sahip olduğu yetenekleri daha üst düzeye çıkarabilecek bilgi-yetenek birikimi olması şartlarını arayacaklarını kaydetmişti.

Hürkuş'u Başbakan tanıttı Türk mühendisler, teknisyenler ve işçiler tarafından TUSAŞ'ta tasarlanan ilk özgün askeri eğitim uçağı Hürkuş'u Başbakan Erdoğan tanıtmış, Hürkuş'la ilgili gelişmelerin, Türkiye'yi milli savaş uçağı üretimine 10 yıl yaklaştırdığı belirtilmişti.

Otoyla biliniyor ama uçak şirketi olarak kurulmuştu

İsvçli Saab 1937'de uçak üreticisi olarak kuruldu. Otomobil üretimi de yapan Saab dünyanın en büyük hava savunma şirketlerinden biri. Şirketin üretim yelpazesi, havacılık, savunma sanayi, ürün hava trafik kontrol sistemleri, avcı uçağı, savaş uçağı ve askeri sistemler ve radar yapımını kapsıyor. 2010 yılı itibariyle yıllık geliri 24.4 milyar İsveç Kronu olan şirket, 12 bin 500 kişi istihdam ediyor. SAAB, kendi tasarımı olan Gripen JAS-39 savaş uçağının yeni versiyonu olan Gripen NG (Next Generation) modelinin üretimine başlamıştı.


Dunya
 
.
:azn:


Saab and Tawazun create UAE-based radar company


4 February 2013, in News

Defence and security company Saab has partnered with Tawazun, a strategic investment company focusing on defence and strategic manufacturing, to create a new UAE-based radar company. This will be the Middle East region’s first company for the development, manufacture, assembly and integration of radar systems.

The new company is named Abu Dhabi Advanced Radar Systems (ADARS). It is a joint venture where 51 per cent is owned by Tawazun and 49 per cent by Saab.

“Creating ADARS is part of our strategy to increase our presence in key markets. UAE is one of these key markets, where we have had business relations since the 1980s, including within the radar system area”, says Saab’s President and CEO Håkan Buskhe.

Commenting on the new partnership, H.E Saif Mohamed Al Hajeri, Chief Executive Officer of Tawazun said:
“As we continue to grow as an organisation, diversify our product portfolio and extend our capabilities, it is imperative that we partner with like-minded entities who share our vision and who complement our values and ambitions. This partnership with Saab will see us invest in advanced technologies to develop unique products for the defence market, which is testament to our commitment to continuously adapting and improving new technology to meet our customers’ changing needs.”

ADARS will be a local radar capability centre for development of next generation radar systems, and for production, maintenance and support services in the radar system area.

As part of the agreement, and to strengthen the UAE's and ADARS´s overall technical skill sets and assist the country's defence capabilities in the development and delivery of advanced radar systems,15 UAE nationals will participate in a Masters program in Microwave and Radar Technology Engineering in Sweden.


SAAB Press Center


Abu Dhabi's Tawazun putting new eyes on the skies with radar deal

April Yee
Feb 5, 2013


Tawazun and Saab, the Swedish aerospace and weapons maker, have agreed to launch a joint venture that will be the region's first maker of radar systems.

Tawazun, a strategic holding company owned by the Abu Dhabi Government with assets spanning mortar to missiles, will own 51 per cent of the new company - Abu Dhabi Advanced Radar Systems (Adars).

"As we continue to grow as an organisation, diversify our product portfolio and extend our capabilities, it is imperative that we partner with like-minded entities who share our vision and who complement our values and ambitions," said Saif Mohamed Al Hajeri, Tawazun's chief executive. "This partnership with Saab will see us invest in advanced technologies to develop unique products for the defence market."

The radar joint venture is to focus on the local development and production of what the partners called "next generation" radar systems and will include sending 15 Emiratis to earn master's degrees in radar technology in Sweden.

"Creating Adars is part of our strategy to increase our presence in key markets," said Håkan Buskhe, the chief executive of Saab, which was spun off the eponymous car brand in the 1980s.

Shares of Saab were down 2.1 krona to 135.30 krona in mid-afternoon trading in Stockholm.

The deal, which the partners did not value, comes on the heels of other Tawazun joint ventures created in the past half-year, including a deal signed in September with Denel, South Africa's biggest defence company, to build precision-guided weapons.

In July, Saab, Tawazun and the Italian aircraft maker Piaggio agreed to develop a multi-role patrol aircraft based on an existing turboprop called the Avanti II. Abu Dhabi Autonomous System Investments, a Tawazun subsidiary, is financing the construction of prototypes that it hopes to have in the air by next year, which will be designed to fly at 41,000 feet for more than 10 hours.

Like other Tawazun subsidiaries, such as the pistol maker Caracal and the military vehicle specialist NIMR, the new partnerships are designed to cater to the needs of the UAE Armed Forces and contribute to the diversification of Abu Dhabi's economy.

Growing demand in the region is helping to fuel investment, said Theodore Karasik, the director of research and development at the regional security consultancy Inegma.

"Now we're going to see more agreements between Tawazun and other partners to beef up the UAE's defence industry," said Mr Karasik. "They're branching out into new areas of the defence industry that are critical for the region and where there will be plenty of customers who will buy these products."

The radar deal has been approved by Swedish regulators.


The National UAE


Gripen NG to carry new Finmeccanica-Selex radar

Published: April 16, 2009 at 10:38 AM
By LEANDER SCHAERLAECKENS, UPI Correspondent


BRUSSELS, April 16 (UPI) --
Gripen NG to carry new Finmeccanica-Selex radar
The Swedish aerospace company Saab, which builds the Gripen Next Generation fighter jet, and the Italian Finmeccanica subsidiary Selex Galileo have confirmed they will cooperate on developing a new radar system for the Gripen NG.

The new active electronically scanned array radar will be based on Selex's Vixen e-scan radar, but it will also be compatible with the PS-05/A on current Gripen combat fighters.

Initially, the new radar will be offered only to Brazil, which is considering buying the Gripen NG. But a spokesman for Saab said that, if successful, the cooperation could be expanded to develop a line of radar systems that could be retrofitted onto Gripen jets already in service.

Selex has just produced its e-scan Vixen and sold it to the U.S. Customs and Border Protection service, which will use it on its C-550 Citation Tracker planes.


Raven ES-05 AESA (active electronically scanned array) radar








See also other link :

http://www.defence.pk/forums/turkey...w-office-turkey-defence-turkey-interview.html
 
.
it won't happen, no body will ever let their advanced technologies to fall in others hands. And no one in the world will even agree to share the technology related to aircraft engines,let alone others taking over it. If this was the case, china or other nations would have brought it long back.
 
.
Turkey is ‘the second largest member’ of the NATO. And Sueden is member (unofficial) also.
 
.
^Sweden isn't a NATO member, Denmark and Norway are.

Sweden is an EU member only (I checked again :) )
 
.
As bubblegum stated Sweden is unofficial NATO member like Israel.
If threaded NATO will backup swedes.

Even the Swedish government is lobbying for joining the organisation.

Swedes have had a lot of unofficial exercises with NATO country's for decades.
Still this don't make them a NATO country but I whould call Sweden a "wanabee".
 
.
I whould not be shocked if turkeys new trainer/fighter jet whould lock like Saab P.305 or P306.


Türkiye will be needing help with the new plane. The question is who?
I whould put my money in SAAB.

HaberTurk had an article today about the brain team for the new T/F X.
I'm going to try to find it in English.
 
.
^still It's highly unlikely for them to sell us SAAB's engine department. Sweden was always self-dependent when it came to defense industry. It's not like them to abandon the idea. Signing a Transfer of Technology deal should be the most we expect.

They didn't join NATO during the cold war man. I don't believe they will join anytime.
 
.

Latest posts

Pakistan Affairs Latest Posts

Back
Top Bottom