@UkroTurk It's off Topic but to inform you.
KC-135R UÇAKLARI YENİLENİYOR
Türk Hava Kuvvetleri envanterine 1995 yılında giren KC-135R Stratotanker uçaklarına uygulanan en önemli modernizasyon, Pacer CRAG (Compass, Radar and GPS) adı verilen aviyonik modernizasyon oldu. ABD'de bu modernizasyona tabi tutulan 58-0110 kuyruk numaralı ilk uçak, 18 Eylül 2000 tarihinde Adana İncirlik'teki üssüne intikal etti. Daha sonra sırayla envanterdeki bütün KC-135R tanker uçakları Pacer CRAG modernizasyonuna tabi tutuldular. Bu modernizasyonun ana unsurunu oluşturan aviyonik yenileştirmenin yanısıra, daha sonra uçaklara yeni ve gelişmiş bir boom sistemi de monte edildi. İlk gelen uçakların üzerindeki boom sistemleri kiralıktı. Yeni geliştirilen ve şu an uçakların üzerinde bulunan boom sistemlerinin AR-GE masrafları karşılanarak, daha modern ve daha az parçaya sahip yeni boom sistemleri C-130E nakliye uçakları tarafından getirilerek Türkiye'de monte edildi.
KC-135R uçaklarına modern anlamda sayısal bir kokpit kazandırma ve ayrı bir seyrüsefercinin görev yapma zorunluluğunu ortadan kaldırma amacıyla ele alınan Pacer CRAG modernizasyonu kapsamında, uçaklara renkli hava radarı ekranı, Genişletilmiş Trafik Çarpışma Önleme Sistemi, Geliştirilmiş Yer Tahmin ikaz sistemi, GPS ile ilintili Seyrü Sefer sistemi, Çok Fonksiyonlu Ekran, FMS-800 Uçuş Kontrol Sistemi, Kokpit Ses Kaydedicisi(CVR) ve Uçuş veri kaydedicisinden oluşan bir kokpit aviyonik yenileştirme seti monte edildi.
Böylece KC-135R uçaklarında bulunan eski analog kokpit, 21.yüzyılda da bu uçakların rahatlıkla görev yapmalarını sağlayacak şekilde modernize edilmiş oldu. Uçakta görev yapan mürettebat sayısı,ayrı bir seyrüseferciye gerek kalmaması nedeniyle üçe indi. Seyrüsefercinin sorumluluğu, pilot, yardımcı pilot ve boom operatörü arasında paylaştırıldı.
Bu yeni modernizasyonla Azaltılmış Dikey Ayrım Minimumu (Reduced Vertical Seperation Minima-RVSM) teçhizatına sahip olundu ve RVSM hava sahasını kullanma imkanı sağlandı. Pacer CRAG modernizasyonu projesine dahil olunmasının en önemli nedeni, ABD Hava Kuvvetleri'nin bütün tanker uçaklarına bu modernizasyonu uygulaması oldu.
Eski konfigürasyonda kalındığında yedek parça sıkıntısının doğacağı ve bunun bir zafiyet yaratacağı kanaatine varılarak Türk uçaklarına da aynı modernizasyonun uygulanmasına karar verildi. Diğer önemli bir hususta, eski aviyonik sistemlerin artık yeni hava sahası kısıtlamalarına ve uçuş emniyetine gerekli desteği sağlamamasıydı. Yapılan modernizasyon sayesinde Türk Hava Kuvvetleri'nin KC-135R tanker uçakları dünyadaki tüm hava sahalarını sorunsuz şekilde uçma imkanına kavuştu.
KC-135R UÇAKLARINA FASBAT İŞLEMİ YAPILIYOR
Envantere giren ve başarıyla görev yapan KC-135R uçakları, Pacer CRAG modernizasyonundan sonra Fabrika Seviyesi Bakım ve Tamirat (FASBAT) zamanlarının gelmesiyle birlikte yeniden ele alındılar. FASBAT eski nesil uçakların gövde ve kanatlarda çatlak gibi yapısal sorunların belirlenmesi ve gerekli parçaların değiştirilmesi amacıyla 5 yılda bir yapılan kontrollerdir.
Bu işlemlerle ilgili olarak ilk etapta bir KC-135R ABD 'ye gönderildi. Bu sırada,KC-135R tanker uçaklarının FASBAT işlemlerinin Türkiye'de gerçekleştirilmesi amacıyla HVKK içinde çalışmalara başlandı. Bu çalışmalar neticesinde,Türk Hava Kuvvetleri'nin envanterindeki büyük gövdeli uçakların FASBAT işlemlerini uzun yıllardır başarıyla gerçekleştiren Kayseri 2.HİBM Komutanlığı görevlendirildi ve gerekli tüm hazırlıklar yapılmaya başlandı.
Komutanlık tesislerinde bulunan ve C-130 gibi büyük nakliye uçaklarının bakım ve onarımlarının yapıldığı bir hangar, KC-135R uçağını da içine alacak şekilde tadil edildi. İlk KC-135R (62-3539 kuyruk numaralı)tanker uçağı, 2.HİBM Komutanlığı tarafından FASBAT işlemleri yapılmak üzere Eylül 2002'de teslim alındı ve 9 buçuk aylık bir çalışma sonucunda 20 Haziran 2003 tarihinde birliğine teslim edildi.
Türk Hava Kuvvetleri bünyesinde görev yapan tüm F-16 ve F-4E pilotları gece ve gündüz, her türlü hava şartlarında havada yakıt ikmali yapabilecek şekilde eğitiliyorlar. 101.filonun KC-135R tanker uçakları, milli ve NATO tatbikatlarına bilfiil katılıyorlar. KC-135R uçakları aynı zamanda nakliye görevlerinde de kullanılabiliyor.
LİBYA OPERASYONU
Envanterde bulunan C-130 ve C-160 nakliye uçaklarının menzillerinin yetmediği yerlere KC-135R uçakları,talep geldiği zaman uçuş yapabiliyor. 1999 yılında Bangladeş'te gerçekleşen sel felaketine Kızılay yardımları KC-135R uçağıyla nakledilmişti. NATO' nun Libya' ya yönelik silah ambargosu kapsamında 2 Nisan 2011 yılında bölgede bulunan Ankara feribotuna Dalaman, Bandırma ve İncirlik Hava üslerinden kalkan 12 adet F-16 ve 4 adet KC-135R uçağı tarafından koruma sağlandı ve F-16 savaş uçakları yaklaşık 1330 km' lik gidiş- dönüş mesafesini tanker uçakları ile havadan yakıt ikmali yaparak gerçekleştirdi. Bir KC-135R uçağı da bir süre özel VİP donanımlı olarak görev yaptı. Daha sonra bu uygulamadan vazgeçildi.