What's new

Turkish Aviation Programs

Brother, I personally think 328 will serve more for military cargo, ambulance, naval surveillance, electronic attack, VIP, ISR, anti-submarine warfare purposes instead of civilian but 628 is a perfect cost/effective solution for regional airliner project. It seems that fifty 328 variant will be manufactured both TJ and T variants and Many will be modified in accordance with different military and civilian purposes.

If you reach more details about project and ownership model, Please share bro because the rate of critical production to be done in Turkey is the subject I am interested more in seriously. Turkey should be an airliner production center and Kazan should be the main production base. Otherwise, Such projects never serve the benefits of our industry.

328
g2l4lxoufsybndcxq1hb.jpg



628 will be the bigger variant of this beauty with 70-80 seat capable.
trj6-jpg.225155


Bye bye Casa, Lockheed, Airbus and Boeing. :closed:

I don't think jet power will replace props, props are inherently more tactical.


It's a good thing there is a prop version :)
D328_D-CPRP.jpg
 
Last edited:
Brother, I personally think 328 will serve more for military cargo, ambulance, naval surveillance, electronic attack, VIP, ISR, anti-submarine warfare purposes instead of civilian but 628 is a perfect cost/effective solution for regional airliner project. It seems that fifty 328 variant will be manufactured both TJ and T variants and Many will be modified in accordance with different military and civilian purposes.

If you reach more details about project and ownership model, Please share bro because the rate of critical production to be done in Turkey is the subject I am interested more in seriously. Turkey should be an airliner production center and Kazan should be the main production base. Otherwise, Such projects never serve the benefits of our industry.

328
g2l4lxoufsybndcxq1hb.jpg



628 will be the bigger variant of this beauty with 70-80 seat capable.
trj6-jpg.225155


Bye bye Casa, Lockheed, Airbus and Boeing. :closed:

What about my favorite subject,the engines????
 
What about my favorite sunject,the engines????

it seems in general, engines will come after platforms... Firstly we will canalize money for platforms with foreign engines, i mean nearly all of them. By the end of platform deliveries we will push so much money for critical systems most importantly and widely engines because in general we won't pay that much money for platforms, at these times our army will be about to complete modernization... This will provide much more avaliable money for spending...

But sure this is not like finish platforms-start producing engines... This is like how a DJ changes track... As you know we already started to work on engines...
 
Tüm hakları Türkiye’nin

Savunma Sanayii İcra Komitesi tarafından ana yüklenici olarak görevlendirilen STM Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret A.Ş. (STM) ile ABD’de Eren ve Fatih Özmen çiftinin sahibi olduğu Sierra Nevada Corporation (SNC) arasında bir mutabakat imzalandı. STM, Savunma Sanayii Müsteşarlığı iştiraki olarak, Milli Gemi Projesi (MİLGEM) başta olmak üzere, hayata geçirilmiş çok sayıda önemli projenin yüklenicisi konumunda Türk savunma sanayine hizmet veriyor. Fatih Özmen - Eren Özmen çiftinin sahip olduğu SNC firması, 3000’den fazla çalışanıyla havacılık ve uzay alanında 50 yılı aşkın bir süredir sistem entegratörü ve elektronik sistem sağlayıcısı olarak Amerika'da faaliyet gösteriyor. Bu iki önemli firmanın işbirliği sonucunda, tamamen özgün olarak tasarlanıp geliştirilecek olan 60-70 yolcu kapasiteli milli uçağımız TRJ-628, 2023 yılına kadar göklerde olacak. Söz konusu proje ile ülkemiz, tüm fikri ve sınai mülkiyet hakları kendine ait olacak şekilde küresel ölçekte pazarlanabilir özgün uçaklara sahip, dünya sivil havacılığının önemli aktörlerden biri haline gelecek.

Bölgesel milli uçağımız TRJ-628’e giden yolda süreci hızlandırmak amacıyla, halen çeşitli ülkelerde aktif olarak kullanılmakta olan 32 kişilik bir uçak modernize edilerek TRJ-328 ve T-328 adıyla Türkiye’de kurulacak bir tesiste üretilecek. Teknoloji transferi yapılarak üretilecek Jet ve turboprop (pervaneli) motor seçenekli bu uçakların da tüm fikri ve sınai mülkiyet hakları ülkemize ait olacak.

Milli firmalar seferber oluyor

Türkiye’de kurulacak fabrikada imal edilecek uçakların alt sistemlerinin üretiminde STM önderliğinde Türkiye’nin havacılık firmalarının da görev alması öngörülüyor. Yerli sanayimizin azami katkısıyla hayata geçirilecek olan “Yerli Yolcu Uçağı” projesi, ülkemizde KOBİ seviyesindeki havacılık endüstrisinin gelişimine de önemli katkılar sunacak.

İki farklı motor seçeneği ve çok amaçlı kullanım

Tamamen yerli imkânlarla geliştirilecek olan 60-70 yolcu kapasiteli milli uçağımızın TRJ-628 ve TR-628 adlarıyla “jet” ve “turboprop” olarak Türkiye’de geliştirilmesi ve üretilmesi öngörülüyor. Bu uçaklara ait hız, menzil ve diğer teknik detaylar, tasarım ve geliştirme aşamasında belirlenecek.

32 kişilik jet motorlu olarak üretilecek TRJ-328 uçağı, 3.720 kilometre uçuş menziline sahip olacak. Saatte 750 kilometre hızla gidebilen bu uçakların kalkışı için yaklaşık 1400 metrelik kısa pistler bile yeterli olacak. Aynı uçağın T-328 turboprop modeli ise saatte 620 kilometre hızla 1.850 kilometre menzile uçabilecek. TRJ-328 ve T-328 uçakları, yolcu uçağı haricinde kamu ve özel sektör ihtiyaçlarını da karşılayacak şekilde ambulans uçak, deniz karakol uçağı, VIP uçak, askeri nakliye uçağı ya da istihbarat görevleri için de kullanılabilecek.
 
Wait, is there a ToT for the engines?

If so, i think this is more important than the plane itself..
 
Bro, this date is for Maiden flight, right ?
Quote from source:
Türkiye'nin ilk yerli uçağını üretecek şirket STM Genel Müdürü Davut Yılmaz, 32 ve 70 kişilik yerli uçaklar için yaklaşık 1,5 milyar dolar yatırım yapılacağını açıkladı. Reuters’a konuşan Yılmaz, 32 kişilik uçağın ilk test uçuşunun 2017’de yapılacağını, seri üretimin 2019'da yılda 10 adet ile başlayacağını, 2022'de yılda 48 adet olacağını söyledi. Yılmaz, “Uçağın tüm fikri mülkiyeti ABD’li SNC ve Türkiye’ye ait olacak herhangi bir ihracat kısıtlaması yok. Uçağın üretimi için Türkiye’de bir şirket kurulacak, sahiplik yapısı henüz kesin değil” dedi.

Ahmet Davutoğlu yerli yolcu uçağı tanıtımında konuştu! | AIRPORT Haberleri

Another source claims the following:
İnşallah, 2019'da Dornier 328 modeli etrafında yapılan ilk uçak uçuşa geçecek, 2023 sipariş edilen 50 uçak üretime geçecek. Yine 628 modeliyle de 2020' de tasarım tamamlanıp 2023'de uçuş gerçekleşecek. Ve bununla birlikte yüzde yüz Türk tasarımı milli bölgesel uçağımız ile milli muharip uçağımız birlikte inşallah Türk semalarında uçmuş olacak."
TRJ628'in yolcu kapasitesi 70!

Wait, is there a ToT for the engines?

If so, i think this is more important than the plane itself..
Is SNC a company that is able to make their own engine's for these planes?
 
Tüm hakları Türkiye’nin

Savunma Sanayii İcra Komitesi tarafından ana yüklenici olarak görevlendirilen STM Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret A.Ş. (STM) ile ABD’de Eren ve Fatih Özmen çiftinin sahibi olduğu Sierra Nevada Corporation (SNC) arasında bir mutabakat imzalandı. STM, Savunma Sanayii Müsteşarlığı iştiraki olarak, Milli Gemi Projesi (MİLGEM) başta olmak üzere, hayata geçirilmiş çok sayıda önemli projenin yüklenicisi konumunda Türk savunma sanayine hizmet veriyor. Fatih Özmen - Eren Özmen çiftinin sahip olduğu SNC firması, 3000’den fazla çalışanıyla havacılık ve uzay alanında 50 yılı aşkın bir süredir sistem entegratörü ve elektronik sistem sağlayıcısı olarak Amerika'da faaliyet gösteriyor. Bu iki önemli firmanın işbirliği sonucunda, tamamen özgün olarak tasarlanıp geliştirilecek olan 60-70 yolcu kapasiteli milli uçağımız TRJ-628, 2023 yılına kadar göklerde olacak. Söz konusu proje ile ülkemiz, tüm fikri ve sınai mülkiyet hakları kendine ait olacak şekilde küresel ölçekte pazarlanabilir özgün uçaklara sahip, dünya sivil havacılığının önemli aktörlerden biri haline gelecek.

Bölgesel milli uçağımız TRJ-628’e giden yolda süreci hızlandırmak amacıyla, halen çeşitli ülkelerde aktif olarak kullanılmakta olan 32 kişilik bir uçak modernize edilerek TRJ-328 ve T-328 adıyla Türkiye’de kurulacak bir tesiste üretilecek. Teknoloji transferi yapılarak üretilecek Jet ve turboprop (pervaneli) motor seçenekli bu uçakların da tüm fikri ve sınai mülkiyet hakları ülkemize ait olacak.

Milli firmalar seferber oluyor

Türkiye’de kurulacak fabrikada imal edilecek uçakların alt sistemlerinin üretiminde STM önderliğinde Türkiye’nin havacılık firmalarının da görev alması öngörülüyor. Yerli sanayimizin azami katkısıyla hayata geçirilecek olan “Yerli Yolcu Uçağı” projesi, ülkemizde KOBİ seviyesindeki havacılık endüstrisinin gelişimine de önemli katkılar sunacak.

İki farklı motor seçeneği ve çok amaçlı kullanım

Tamamen yerli imkânlarla geliştirilecek olan 60-70 yolcu kapasiteli milli uçağımızın TRJ-628 ve TR-628 adlarıyla “jet” ve “turboprop” olarak Türkiye’de geliştirilmesi ve üretilmesi öngörülüyor. Bu uçaklara ait hız, menzil ve diğer teknik detaylar, tasarım ve geliştirme aşamasında belirlenecek.

32 kişilik jet motorlu olarak üretilecek TRJ-328 uçağı, 3.720 kilometre uçuş menziline sahip olacak. Saatte 750 kilometre hızla gidebilen bu uçakların kalkışı için yaklaşık 1400 metrelik kısa pistler bile yeterli olacak. Aynı uçağın T-328 turboprop modeli ise saatte 620 kilometre hızla 1.850 kilometre menzile uçabilecek. TRJ-328 ve T-328 uçakları, yolcu uçağı haricinde kamu ve özel sektör ihtiyaçlarını da karşılayacak şekilde ambulans uçak, deniz karakol uçağı, VIP uçak, askeri nakliye uçağı ya da istihbarat görevleri için de kullanılabilecek.

So its production will be similar to that of T-129's? Foreign design with Turkish interiors and electronics with modifications? And of course Turkey will have the full marketing and intellectual rights just like T-129. But what do you think about Turkey's contribution to the engine will be cabatli?

By the way I didn't know Sierre Nevada Corporation was owned by Turks. Nice surprise.
 
So its production will be similar to that of T-129's? Foreign design with Turkish interiors and electronics with modifications? And of course Turkey will have the full marketing and intellectual rights just like T-129. But what do you think about Turkey's contribution to the engine will be cabatli?

By the way I didn't know Sierre Nevada Corporation was owned by Turks. Nice surprise.


Brother, SNC is owned by two Turks so All 328 and 628 will be the product of Turks. SNC and Undersecretariat/TAI (?) will establish a seperate company to produce airliners. 628 will fly until 2023 (According to sources).

Most probably, Engine issue will be outsourced to a foreign company and modifications will be around new ordered engines. I don't know If SNC has a background on engine technologies. I didn't search much about it...
 
What I understood, :D Owners of SNC is transfering their expertizes/all intellectual property rights of 328 to their proud country to establish a state of art aviation industry in the center of Anatolia along with Turkish Undersecretariat of Defence industry and many Turkish institutes like TAI, Aselsan, STM. STM is the prime contactor of projects, While rest will work under the STM as sub-contactors. The aircrafts to be produced in this institute, will be the main airliners/military aircrafts of Turkey and other ally countries...

Bro, do you have specs for TR/J-628 ?

No brother, not yet...

SPARKS, Nev. (May 27, 2015) – Sierra Nevada Corporation’s (SNC) Chief Executive Officer Fatih Ozmen, announces that the company recently signed a Memorandum of Understanding involving the Turkish Ministry of Transport, Maritime Affairs & Communications to meet the need of producing the country’s fırst regional jet as part of its Regional Aircraft Project (“Project”). The foundation of the Project is a modernized version of the D328 aircraft, of which all intellectual property rights have been acquired, which will be the first domestically-built passenger aircraft in Turkey. The design of a new high-tech product, the 628 aircraft series, will start simultaneously with production of the 328 series. While the Project establishes a world-class aerospace industry infrastructure in Turkey it also serves the global aviation market.

SNC, an aerospace and aviation integration company privately held by U.S. couple Eren and Fatih Ozmen, will collaborate with Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret A.Ş. (STM) on the Project by upgrading the existing D328 and manufacturing the aircraft, which will be marketed under the name TRJ328 for the jet version and T328 for the turboprop version. SNC subsidiaries, 328 Support Services GmbH, 3S Certification LLC and 3S Engineering LLC will support SNC in building and producing these aircraft, including assisting in establishing an European Aviation Safety Agency (EASA) -approved 21G aircraft production facility in Turkey.

The Republic of Turkey took a low-risk, cost-effective strategy for the Project by electing to work with SNC, a well-established, global aerospace company, and capitalizing on the existing intellectual property and assets of the D328 aircraft recently acquired by SNC. With STM as the prime contractor, the Project also leverages the capabilities of national companies, with Turkish Aerospace Industries (TAI) as subcontractor, along with several companies such as Aselsan, TEI, Havelsan, Alp Aviation, Kale Aviation and Turkish Cabin Interior Inc. (TCI). This cooperation will enable a rapid, successful launch of the Republic of Turkey’s Regional Aircraft Project.

“This Project is a natural progression for SNC and our subsidiaries as we continue to capitalize on our decades of extensive experience in aircraft design modifications and our innovative, agile ability to create value for our customers,” said President Eren Ozmen. “We also possess a unique capability to expedite obtaining the required certifications for numerous markets based on the D328’s proven technology and our aviation certification expertise.”

Parallel with the manufacturing of the TRJ328 and T328 aircraft, with a seating capacity of 32, the Project includes the future design and certification of new higher capacity TRJ628 jet and TR628 turboprop aircraft, with a proposed passenger seating capacity up to double that of the TRJ328. These unique aircraft fill a niche market for direct and frequent flights between small cities in Turkey that are currently not feasibly serviced with larger airplanes. Thus, the Project provides a new avenue for both business and leisure travel within Turkey.

The aircraft for the Project will be built and certified at a new commercial production facility in Turkey using significant investments by SNC. These modern facilities, coupled with the high-tech, commercial aeronautics technology developed by SNC and Turkish engineers under the Project, will contribute to the aviation and aerospace industry in Turkey.

In addition, extensive market studies show that these aircraft are not only needed in the domestic arena, but that there are regional and international demands as well. As a result, SNC anticipates that it will have licensed production of such aircraft for sale in the United States, including sales to the U.S. government.


Sierra Nevada Corporation Collaborates on Regional... | Sierra Nevada Corporation

628

fft31_mf7013705.Jpeg


fft31_mf7013708.Jpeg
 
It is probably associated with other design elements of the plane like high wings. Wings and tails are arranged so that they use the airstream without much interference.
I do understand that the design that they have chosen is of an existing aircraft which has high wings and t-tail. If they are going to be designing a new aircraft then they could have gone for a different design featuring low wing.
 
Back
Top Bottom