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SMX Ocean will be the future KSA submarine ?

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KSA with France sail towards the ocean and space

Défense : l'Arabie saoudite confirme un contrat de plus de 1 milliard pour la France

Michel Cabirol
07/10/2013, 15:18


Dura Lex, sed Lex. L'Arabie saoudite a annoncé ce lundi l'entrée en vigueur effective du contrat LEX, permettant le lancement de la rénovation de quatre frégates et de deux pétroliers ravitailleurs de la marine saoudienne. Ce contrat s'élève à 1,1 milliard d'euros.

Ça plane pour le ministre de la Défense, Jean-Yves Le Drian. C'est officiel même si l'information avait fuité depuis un bon moment, le PDG de DCNS, Patrick Boissier, l'avait également révélé récemment lors d'une audition à l'Assemblée nationale. Jean-Yves Le Drian "se félicite" dans un communiqué publié ce lundi que l'Arabie saoudite lui ait confirmé "l'entrée en vigueur effective à compter du 7 octobre du contrat LEX (Life Extension Sawari 1) signé le 1er septembre dernier", permettant le lancement de la rénovation de quatre frégates et de deux pétroliers ravitailleurs de la marine saoudienne.

"Ces travaux seront effectués par DCNS, Thales et MBDA, en partenariat avec des industriels saoudiens", a expliqué le ministère. Le contrat sera réalisé en partie par un chantier naval saoudien, le groupe Zamil, en partenariat avec le groupe naval DCNS. Le montant global s'élève à 1,1 milliard d'euros, dont plus de la moitié au bénéfice d'entreprises françaises.

Ce contrat est "une étape majeure dans les relations franco-saoudiennes en matière de défense navale. Il témoigne du niveau élevé de confiance mutuelle et de coopération qu'entretiennent l'Arabie Saoudite et la France", a fait observer le ministère.

Jean-Yves Le Drian en Arabie Saoudite

Le ministre, qui effectue sa troisième visite depuis mai 2012 dans le royaume, sera reçu en audience par le Roi Abdallah bin Abdelaziz Al Saoud, par le Prince héritier et ministre de la Défense Salman Ben Abdelaziz Al Saoud, par le Prince Salman Bin Sultan Bin Abdelaziz Al Saoud, vice-ministre de la Défense, et par le Prince Mitaeb Bin Abdallah Ben Abdelaziz Al Saoud, ministre de la Garde nationale. Jean-Yves Le Drian remerciera ce dernier pour la signature d'un contrat avec MBDA qui va équiper de missiles sol-air VL Mica la Garde nationale, l'armée privée du roi commandée par le prince Mitaeb bin Abdullah, selon des sources concordantes. Ce contrat, qui s'élève à un peu plus de 150 millions d'euros, va permettre de remplacer le parc de missiles Mistral (MBDA). A terme, le missilier table sur plus de 500 millions d'euros de commandes au total.

Les entretiens du ministre porteront sur le partenariat politique et stratégique qui lie nos deux pays. "Ils doivent permettre de conforter notre convergence de vues sur les grandes crises régionales, au premier rang desquelles figurent la crise nucléaire iranienne et la crise syrienne", a expliqué le ministère. L'Arabie saoudite, partenaire historique de la France en matière de défense, "entretient avec notre pays un dialogue militaire et de sécurité confiant, qui se traduit par une étroite coopération de défense dense et un partenariat approfondi dans le domaine des équipements, au profit de la sécurité du Royaume et de l'ensemble de la région", a-t-il rappelé.

Des contrats en négociation

Deux autres contrats sont actuellement en négociation. Il s'agit d'un contrat de défense aérienne (Mark 3), négocié avec Thales, dont la signature pourrait être imminente, et de la modernisation future d'une partie de la flotte saoudienne (Sawari 3). Selon nos informations, Thales a terminé les négociations avec le ministère de la Défense saoudien (Moda) en vue de renouveler le système de défense aérienne Crotale (Air defence) du royaume, fourni par le groupe d'électronique. Au total, le contrat s'élèverait à 4 milliards d'euros, dont 2,5 milliards pour la première tranche.

Selon nos informations, DCNS aurait déjà obtenu un autre contrat de 150 millions d'euros pour la modernisation des frégates Sawari 2 dans le cadre d'un accord-cadre global. Un trépied qui lui permettrait de négocier avec l'Arabie Saoudite la vente de six frégates Fremm pour patrouiller dans les eaux de la Mer rouge ainsi que des sous-marins dans le cadre du contrat Sawari 3. Enfin, Paris négocie également avec Ryad un satellite d'observation, des hélicoptères ainsi que des centrales nucléaires et la construction d'un métro.

La Tribune



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Saudi Arabia to Spend 5.5 Billion Dollars on Naval Military R&D

11/2014

The Saudi Ministry of Defence has signed a deal with the local ship building company Zamil Offshore Holdings that is worth 5.5 Billion US Dollars yesterday to begin R&D work for the Royal Saudi Naval Forces, the work for which will start immediately after the signing. The nature of the work is still not clear as Mr. Al-Zamil says "The deal will help Al-Zamil to develop new naval vessels which will bring new capabilities to the RSNF and allied countries, as the deal will also include production of new capabilities for the country" this comes in light of Saudi Arabia's new ambitions program to increase its domestic production of arms citing increased costs and strategic thinking as the reasons behind this new approach.

Dr. Abdulrrhman Al-Zamil (Head of Riyadh's Economic Chamber, another Zamil) also said "Soon there will be inaugurations of new facilities that will be producing parts for Aircrafts, Tanks and Armored Vehicles" and also that it is part of the Saudi plan to produce spare parts and replaceable parts for existing machines in country before moving on to develop new ones, as the former is strategically more vital than the latter.

Saudi Arabia's first production of military equipment started in 1953 when it started producing light weapons such as assault rifles, its ammunition and hand grenades but it has since then developed into a more coherent system.

Al Jazeera.net


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DCNS will unveil the SMX OCEAN at Euronaval 2014: A Conventional (SSK) Barracuda

Tuesday, 30 September 2014 22:04

Navy Recognition learned that DCNS will introduce a new submarine concept at Euronaval 2014 which be held from October 27th to 31st at Paris Le Bourget in France. The SMX OCEAN is based on a Barracuda hull, the next generation SSN of the French Navy, fitted with a conventional propulsion system (SSK) with AIP technology.

The focus of DCNS engineers in developing this concept was put on endurance and high sustained speed. We learned that the 4,700 tons SSK was designed for an endurance of 14,000 nautical miles (3 months autonomy) and a continuous transit speed of 14 knots for 1 week thanks to its Air Independent Propulsion (AIP) system fitted with two fuel cells. The original nuclear propulsion system of the Barracuda design was also replaced with six diesel engines and three sets of Li Ion batteries.

Two thruster pods are deployable at the bottom of the hull to allow the submarine to maneuver while the main screw is not in action (full stop). The X rudder design is the same as on the Barracuda and allows increased maneuverability.

The SMX OCEAN SSK is fitted with one large modular VLS tube that may launch up to six MdCN vertically (much like the Virginia payload module developed by GDEB for the US Navy’s Virginia class of SSN). The submarine may also deploy F21 heavy torpedoes, SM39 Block 2 anti-ship missiles and a submarine launched version of the Mica missile (A3SM Underwater Vehicle Version) for self protection against air threats.

Finally a DCNS representative told Navy Recognition that the SMX OCEAN may deploy and recover a new UUV DCNS is working on, as well as deploy a UAV acting as remote sensor for intelligence gathering.

Navy Recognition


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SMX Ocean




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DCNS dévoile un nouveau sous-marin océanique doté de piles à combustible

27/10/2014

C’est le tout nouveau sous-marin océanique de DCNS et le plus grand bâtiment conventionnel imaginé jusqu’ici en Europe. Un bateau qui regroupe l’ensemble des innovations issues des programmes de R&D menés par l’industriel français ces dernières années. Contrairement aux précédents concepts ships dévoilés par le groupe français, le SMX Ocean est une plateforme techniquement réalisable dès aujourd’hui. Car ce bâtiment, s’il demeure très innovant, intègre uniquement des technologies mâtures et éprouvées.

Le SMX Ocean est un très gros sous-marin puisqu’avec ses 100 mètres de long, ses 8.8 mètres de diamètre et ses 4700 tonnes de déplacement, il présente un gabarit équivalent à celui des futurs SNA français. Son design est d’ailleurs dérivé des Barracuda, DCNS capitalisant sur les développements réalisés dans le cadre de ce programme. Ainsi, une grande partie des études de détail est déjà disponible, ouvrant la voie, si une marine est intéressée, au lancement très rapide de la construction d’une unité inspirée du SMX Ocean.

Piles à combustible et batteries lithium-ion pour une autonomie record

Avec ce projet, les ingénieurs français ont poussé au maximum les capacités offertes par un sous-marin à propulsion conventionnelle. Il en résulte une unité unique, tant par son autonomie que par ses capacités opérationnelles. Ainsi, le SMX Ocean est conçu pour effectuer des missions allant jusqu’à 90 jours, soit le double du Scorpene, avec une vitesse de transit de 14 nœuds, ce qui ne s’est encore jamais vu sur un sous-marin classique. Pour obtenir de telles performances, DCNS s’appuie sur ses dernières innovations en matière de propulsion. En plus de ses six moteurs diesels de 1250 kW chacun, le SMX Ocean est équipé de deux systèmes de piles à combustible et trois batteries lithium-ion. L’emploi de ce système anaérobie de nouvelle génération permet au sous-marin de réaliser en plongée deux transits d’une semaine et, une fois sur le théâtre d’opération, de rester immergé durant un mois.

Capable de traverser six fois l’Atlantique, le SMX Ocean résout le problème de mobilité des bâtiments conventionnels. Transocéanique, il est capable d’être déployée très rapidement sur une zone lointaine, tout en conservant les avantages d’une discrétion acoustique de premier plan, héritée des avancées obtenues sur le Scorpene, l’un des sous-marins les plus silencieux au monde.

Doté d’un nouveau sonar d’étrave, assurant une détection à 360 degrés et offrant un traitement du signal optimisé, le SMX Ocean dispose également de sonars latéraux et d’une antenne remorquée. Celle-ci est déployée par un nouveau système de treuil grâce auquel elle s’enroule sur l’arrière de la coque.

34 armes avec des cellules de lancement vertical

En matière d’armement, la puissance de feu du SMX Ocean est considérable puisqu’il peut mettre en œuvre 34 armes (par exemple des torpilles lourdes F21, des missiles antinavire Exocet SM39, des missiles de croisière MdCN/Scalp Naval et des missiles antiaériens Mica encapsulés), soit une dotation largement supérieure à tous les bâtiments conventionnel existant. En plus des tubes de 533mm, le bâtiment dispose en son centre d’un silo comprenant six cellules de lancement vertical pour missiles de croisière, lui permettant de réaliser des frappes en profondeur contre des objectifs terrestres.

Opérations spéciales

Le SMX Ocean est, aussi, une plateforme idéale pour les forces spéciales, notamment le déploiement de nageurs de combat. Il dispose de sas de décompression, de chambres d’attente, de stockages internes pour le matériel et d’un Dry Dock Shelter (DDS). Cette structure, intégrée sur le pont derrière le massif, avec une forme optimisée pour conserver l’hydrodynamisme de la coque, peut abriter des mini-submersibles, des tracteurs sous-marins ou encore des embarcations pliables. A bord, les couchages permettent d’accueillir jusqu’à 35 commandos.

Bouée multifonctions, drones sous-marins et aériens

Optimisé pour l’acquisition de renseignements, le SMX Ocean compte 8 mâts accueillant de nombreux moyens électroniques. Le bâtiment peut également déployer une bouée multifonctions Vipère afin de compléter ses capacités de communication et de surveillance lorsqu’il est en plongée. L’emploi de drones n’est pas oublié, avec la possibilité de mettre en œuvre des drones sous-marins, opérés via les tubes lance-torpilles ou le Dry Dock Shelter, et même des drones aériens. A cet effet, un tube vertical, intégré dans le massif, permet de lancer quatre petits UAV de type A02 qui, une fois à la surface, déploient leurs ailes et débutent leur mission. Ces UAV, doté d’un rayon d’action d’une cinquantaine de kilomètres, renforcent encore les moyens de surveillance, notamment en zone littorale.

Jusqu’à 60 personnes à bord, dont 25 pour la conduite

Le dimensionnement de l’équipage dépend des besoins du client. Dans une configuration très automatisée, seuls 25 marins sont nécessaires pour mettre en œuvre le bâtiment, qui peut héberger jusqu’à 60 personnes. La différence peut être constituée de commandos, d’un renfort d’équipage ou encore de cadets si le sous-marin sert aux formations à la mer.

Côté marché, DCNS vise avec cette nouvelle plateforme les pays désireux de se doter de grands sous-marins océaniques capables de réaliser des missions de longue durée et pourvus de fortes capacités, tant en armement qu’en moyens de renseignement. Des solutions nouvelles qui pourraient, par exemple, intéresser l’Australie, qui veut remplacer ses sous-marins de la classe Collins.

Mer et Marine


MBDA begins MdCN cruise missile production

Richard Scott, London - IHS Jane's Navy International
19 October 2014


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European missile house MBDA has commenced low-rate initial production (LRIP) of the French Navy's new Missile de Croisière Naval (MdCN) cruise missile at its Selles-Saint-Denis plant in central France.

Delivery of the first production lot is expected early in 2015. Manufacture rates will ramp up in the coming months, with full series production to be achieved during 2015.

The MdCN, given the product name Naval Cruise Missile (NCM) by MBDA, was developed under a full-scale development contract awarded by the Direction Générale de l'Armement (DGA) in December 2006. It has been developed to provide the French Navy with a sovereign deep strike capability against fixed high-value targets.

MdCN will equip the French Navy's Aquitaine-class FREMM multi-mission frigates from 2015, and the new Barracuda nuclear-powered attack submarines from 2018.

MBDA previously identified the MdCN as SCALP Naval, reflecting the programme's antecedents in the Système de Croisière Autonome à Longue Portée - Emploi Général (SCALP-EG)/Storm Shadow air-launched conventional stand-off missile. However, the SCALP Naval name has now been formally dropped by the company.

Adopting the same guidance system as SCALP-EG/Storm Shadow - combining inertial guidance, terrain matching, and GPS with an imaging infrared (IR) seeker, so as to achieve metric accuracies in the terminal phase - the MdCN also capitalises on the existing SCALP-EG/Storm Shadow targeting and mission-planning infrastructure. However, the air vehicle itself is totally new (to allow for discharge from standard 533 mm torpedo tubes) and features a new cylindrical airframe with three flip-out rear fins, and pop-out wings mounted within the fuselage.

The dimensional constraints of the airframe also required changes to the propulsion system, with the smaller Microturbo TR50 turbojet introduced in place of the TR60-30 unit fitted to SCALP-EG/Storm Shadow. While MBDA will not discuss specific range performance, the DGA acknowledges the ability of the MdCN to strike at targets "several hundred kilometres" away.

A first all-up-round firing test of the MdCN was performed from the DGA test centre at Biscarrosse in May 2010. This was carried out from a SYLVER A70 vertical launcher (as fitted in the Aquitaine class).

A second development test, performed in June 2011, included the first submerged launch (replicating discharge from a submarine torpedo tube). The third, undertaken at Biscarrosse in July 2012, was the first launch of a fully-functioning MdCN missile from a SYLVER A70, and fully-validated infrared (IR) guidance mode operation during the terminal phase.

In October 2012 a fourth test was conducted from the DGA's Levant missile test centre in the Var region of southern France. It involved the launch of an MdCN missile from an underwater platform representative of a submerged submarine.

Surface launch qualification firings were completed in July 2013 and April 2014 at Biscarrosse. According to MBDA, a qualification firing in the submarine-launch MdCN configuration followed in June 2014.

The DGA originally planned to procure 250 MdCN all-up-rounds. However, budget pressures caused the inventory goal to be pruned back. Initially it dropped to 200 weapons, and then to 150 as a result of cuts made in the 2014-19 Loi de Programmation Militaire.



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It looks beautiful than deadly..

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when are they going to be inducted ??
 
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Amazing and excellent choice if true bro. I love the close Saudi Arabian and French relationship. Long may it continue.

@Gabriel92

Quelle bonne nouvelle!;)
 
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:smart:


Length:
330ft (100 metres)

Height: 50.9ft (15.5 metres)

Beam: 28.9ft (8.8 metres)

Surface displacement: 4,750 tons

Maximum diving depth: > 1,150ft (350 metres)

Maximum speed, submerged: 20 knots

Range: 18,000 miles (29,000km)

Propulsion : 6 Diesel-electric (1250 Kw), fuel cell AIP

Endurance : 21 days (Submerged without snorkelling) and remain out at sea for 90 days without coming in to port

Armament :

- 6 x MdCN/Scalp Naval cruise missile vertically
- F21 heavy torpedoes
- SM39 Block 2 anti-ship missiles
- Mica missile (A3SM Underwater Vehicle Version)


:azn:


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Height: 50.9ft (15.5 metres)

Beam: 28.9ft (8.8 metres)

Surface displacement: 4,750 tons

Maximum diving depth: 1,150ft (350 metres)

Maximum speed, submerged: 20 knots

Range: 18,000 miles (29,000km)

Propulsion : 6 Diesel-electric (1250 Kw), fuel cell AIP

Endurance : 21 days (submerged) and remain out at sea for 90 days without coming in to port

Armament :

- 6 x MdCN/Scalp Naval cruise missile vertically
- F21 heavy torpedoes
- SM39 Block 2 anti-ship missiles
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That's a pretty badass submarine ...
 
Not just a concept: SMX Ocean from DCNS

Oct 27, 2014 by Christina Mackenzie in Ares

DCNS, the French naval systems group, revealed the SMX Ocean submarine derived from the Barracuda on the first day of the Euronaval show in the northern suburbs of Paris.

The SMX Ocean is the first of the SMX series to have a name rather than a number (this would be SMX 27 as it is the 27th concept vessel shown by DCNS that traditionally unveils at least one such vessel at every Euronaval exhibition) because it is more than just a concept.

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Hervé Guillou, DCNS CEO, explained that SMX Ocean is basically the Barracuda submarine with conventional instead of nuclear propulsion. He said such a vessel could be of interest for Australia's future submarine requirement as it is a large submarine with a very long range of 18,000 nautical miles (33,336km) at 10 knots and has an autonomy of 90 days.

SMX Ocean not only incorporates all the newest technological bricks available, even if some of them are not fully mature, but the 4,700 ton, 100m long submarine could also stock five different types of weapons: torpedoes, anti-surface missiles, anti-air missiles, cruise missiles and mines for a total payload of 34 weapons.

The concept behind SMX Ocean is that it could have a very mixed navigation program: it could sail at an average speed of 14 knots one week, then spend a month on patrol with no snorting period (snorting is when a submarine rises close to the sea surface in order to raise a pipe through which it draws in the air necessary to run its diesel engines that in turn recharge the batteries that power the submarine when it is fully submerged; this process is also sometimes called snorkeling) and then spend another week sailing back to its harbour at 14 knots.

Ocean would have a maximum operating depth of up to 300m and maximum diving speed of up to 20 knots.

DCNS' concept vessels have not all been just fun and games for the engineers. One such concept quickly became the Adroit surface vessel. Another, the Andrasta submarine specially designed for littoral missions, has just been renamed Scorpene 1000 to more clearly indicate how close it is to the Scorpene 2000 which is the new designation for the historic Scorpene bought by Malaysia (2 at sea), Chile (2 at sea) India (6 under construction) and Brazil (four under construction).

Not just a concept: SMX Ocean from DCNS | Ares

Comments @Gabriel92
 

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French are just good at making the beautiful sexy looks, but their submarine will not beat the Russian Kilo 636 and Amur diesel submarines.
 
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