BordoEnes
SENIOR MEMBER
- Joined
- Apr 29, 2011
- Messages
- 3,752
- Reaction score
- 0
- Country
- Location
Türk ?HA's? '?im?ek' havaland?! - En Son Airport Haberleri - HTEkonomi
Türk İHA'sı 'Şimşek' havalandı!
TUSAŞ'ın geliştirdiği insansız hava aracı Şimşek ilk uçuşunu başarıyla gerçekleştirdi
08 Ağustos 2012 Çarşamba, 11:13:16
.Türk Havacılık ve Uzay Sanayi AŞ (TUSAŞ tarafından geliştirilen İnsansız Hava Aracı (İHA) Şimşek, ilk uçuşunu başarıyla gerçekleştirdi. Şimşek, yerden havaya ve havadan havaya atılan füze sistemlerinin kilitleme ve atış eğitimlerinde kullanılacak. Ayrıca, İHA ile düşman savaş uçakları ve güdümlü mermiler imha edilebilecek.
TUSAŞ'tan verilen bilgiye göre, Şimşek projesi, 2009 yılında TUSAŞın öz kaynakları ve TÜBİTAK'a bağlı Teknoloji ve Yenilik Destek Programları Başkanlığı (TEYDEB) desteği ile başlatıldı. Şimşek geliştirilirken, 2001 yılından beri Türk Silahlı Kuvvetlerinin envanterinde bulunan Turna Hedef İHA Sistemindeki deneyimden yararlanıldı. İnsansız Hava Aracı Şimşek'in sahip olduğu yüksek hız ve manevra kabiliyeti ile artık daha gerçekçi senaryolarda eğitim imkânı olacak.
Öte yandan Türk Motor Sanayii (TEI) TUSAŞ'ın ortak başlattığı özgün jet motoru geliştirilmesi çalışmaları da başarıyla devam ediyor. Şimşekin ilerleyen test aşamalarında ve seri üretiminde TEInin geliştirdiği bu yerli motorun kullanılması hedefleniyor.
Şimşek Sisteminin Genel Özellikleri:
* Özgün yazılımlara sahip Uçuş Kontrol Sistemi ve Yer Kontrol İstasyonu ile uçuş öncesi veya uçuş sırasında tanımlanabilen rota ve manevralar (alçak uçuş, pop-up, weave, dalış, vb) tam otonom olarak gerçekleştirilmekte.
* Sistemde bulunan radar iz artırıcı ve jet motoru ile hava aracının radar güdümlü ve kızıl ötesi güdümlü füze sistemleri tarafından takibi mümkün olmakta.
* Hava aracı üzerinde bulunan akustik sistem sayesinde, kendisine ateşlenen silahlara olan mesafe bilgisi Yer Kontrol İstasyonuna gerçek zamanlı olarak aktarılmakta ve bu yolla atış eğitiminin başarımı takip edilebilmekte.
* Hava aracının gerekli durumlarda gözle takibini kolaylaştırmak için İz Dumanı Sistemi ve kendisine atılan silahları yanıltmak için Karşı Tedbir Atım Sistemi bulunmakta ve bu sistemler Yer Kontrol İstasyonundan kontrol edilebilmekte.
* Hidrolik fırlatıcı ile piste ihtiyaç duymadan karadan veya gemi platformlarından kalkış yapabilmekte ve vurulmadığı durumlarda tekrar kullanılabilmesi için paraşüt ile karaya veya denize inebilmekte.
Şimşek'in Teknik Özellikleri
Kanat açıklığı 1.50 m 4.9 ft
Uzunluk 2.30 m 7.5 ft
Azami kalkış ağırlığı 75 kg 165 lb
Azami faydalı yük ağırlığı 10 kg 22 lb
Motor Turbojet
Yakıt kapasitesi 32 lt 8.5 gal
Azami hız 740 km/s 400 kts
Seyir hızı 370 km/s 200 kts
Uçuş tavanı 4.500 m (MSL) 15.000 ft (MSL)
Havada kalma süresi 1 saat
Faydalı yükler : İz dumanı, skor kaydedici akustik sistem, karşı tedbir atım sistemi, radar iz artırıcı ve hassas altimetre.
Anahtar Kelimeler
Türk İHA'sı 'Şimşek' havalandı!
TUSAŞ'ın geliştirdiği insansız hava aracı Şimşek ilk uçuşunu başarıyla gerçekleştirdi
08 Ağustos 2012 Çarşamba, 11:13:16
.Türk Havacılık ve Uzay Sanayi AŞ (TUSAŞ tarafından geliştirilen İnsansız Hava Aracı (İHA) Şimşek, ilk uçuşunu başarıyla gerçekleştirdi. Şimşek, yerden havaya ve havadan havaya atılan füze sistemlerinin kilitleme ve atış eğitimlerinde kullanılacak. Ayrıca, İHA ile düşman savaş uçakları ve güdümlü mermiler imha edilebilecek.
TUSAŞ'tan verilen bilgiye göre, Şimşek projesi, 2009 yılında TUSAŞın öz kaynakları ve TÜBİTAK'a bağlı Teknoloji ve Yenilik Destek Programları Başkanlığı (TEYDEB) desteği ile başlatıldı. Şimşek geliştirilirken, 2001 yılından beri Türk Silahlı Kuvvetlerinin envanterinde bulunan Turna Hedef İHA Sistemindeki deneyimden yararlanıldı. İnsansız Hava Aracı Şimşek'in sahip olduğu yüksek hız ve manevra kabiliyeti ile artık daha gerçekçi senaryolarda eğitim imkânı olacak.
Öte yandan Türk Motor Sanayii (TEI) TUSAŞ'ın ortak başlattığı özgün jet motoru geliştirilmesi çalışmaları da başarıyla devam ediyor. Şimşekin ilerleyen test aşamalarında ve seri üretiminde TEInin geliştirdiği bu yerli motorun kullanılması hedefleniyor.
Şimşek Sisteminin Genel Özellikleri:
* Özgün yazılımlara sahip Uçuş Kontrol Sistemi ve Yer Kontrol İstasyonu ile uçuş öncesi veya uçuş sırasında tanımlanabilen rota ve manevralar (alçak uçuş, pop-up, weave, dalış, vb) tam otonom olarak gerçekleştirilmekte.
* Sistemde bulunan radar iz artırıcı ve jet motoru ile hava aracının radar güdümlü ve kızıl ötesi güdümlü füze sistemleri tarafından takibi mümkün olmakta.
* Hava aracı üzerinde bulunan akustik sistem sayesinde, kendisine ateşlenen silahlara olan mesafe bilgisi Yer Kontrol İstasyonuna gerçek zamanlı olarak aktarılmakta ve bu yolla atış eğitiminin başarımı takip edilebilmekte.
* Hava aracının gerekli durumlarda gözle takibini kolaylaştırmak için İz Dumanı Sistemi ve kendisine atılan silahları yanıltmak için Karşı Tedbir Atım Sistemi bulunmakta ve bu sistemler Yer Kontrol İstasyonundan kontrol edilebilmekte.
* Hidrolik fırlatıcı ile piste ihtiyaç duymadan karadan veya gemi platformlarından kalkış yapabilmekte ve vurulmadığı durumlarda tekrar kullanılabilmesi için paraşüt ile karaya veya denize inebilmekte.
Şimşek'in Teknik Özellikleri
Kanat açıklığı 1.50 m 4.9 ft
Uzunluk 2.30 m 7.5 ft
Azami kalkış ağırlığı 75 kg 165 lb
Azami faydalı yük ağırlığı 10 kg 22 lb
Motor Turbojet
Yakıt kapasitesi 32 lt 8.5 gal
Azami hız 740 km/s 400 kts
Seyir hızı 370 km/s 200 kts
Uçuş tavanı 4.500 m (MSL) 15.000 ft (MSL)
Havada kalma süresi 1 saat
Faydalı yükler : İz dumanı, skor kaydedici akustik sistem, karşı tedbir atım sistemi, radar iz artırıcı ve hassas altimetre.
Anahtar Kelimeler