What's new

TF-X Turkish Fighter & Trainer Aircraft Projects

TFX’de Türkiye hangi imalatçı ile çalışacak?



TFX’de Türkiye hangi imalatçı ile çalışacak?
Milli Muharip Uçak Geliştirme Projesi’nde (TFX) Savunma Sanayi Müsteşarlığı ön tasarımda yola devam edeceği şirketi seçti. İşte o şirket!




Tolga ÖZBEK/İSTANBUL (DHA)

Milli Muharip Uçak Geliştirme Projesi’nde (TFX), Türkiye ön tasarım aşamasında İngiliz savunma devi BAE Systems ile yoluna devam etme kararı aldı. Savunma Sanayi Müsteşarlığı (SSM), önümüzdeki günlerde İngiliz şirket ile görüşmelere başlayacak. Toplam 4 yıl sürecek bu aşamada, önce Türk Havacılık ve Uzay Sanayi (TAI) tarafından tasarlanan üç farklı modelden biri seçilerek yola devam edilecek.

Türkiye’de savunma alanındaki en büyük projelerden biri olan TFX’in 2023’te ilk uçuşunu yapması bekleniyor. Test ve sertifikasyon aşamasından sonra uçağın 2030’da hizmete girmesi hedefleniyor. Halen tek veya çift motorlu, farklı konfigrasyonlara sahip üç model üzerinden çalışmalar sürüyor. Hangi modelin seçileceğinin ise önümüzdeki günlerde açıklanması planlanıyor.

TFX’in kavramsal tasarım aşamasında Türkiye İsveçli Saab şirketi ile iş birliği yapmıştı. Teknik destek veren Saab şirketi, ikinci aşamada BAE Systems ile ihaleye katılmıştı.

DÜNYANIN EN BÜYÜK SAVUNMA ŞİRKETLERİNDEN BİRİ

BAE Systems bugüne kadar aralarında Eurofighter, Tornado, Hawk gibi savaş-eğitim uçaklarının da olduğu çok sayıda askeri projede tasarımcı ve imalatçı olarak görev yaptı. Yıllık cirosu 24 milyar dolar olan şirketin 20’den fazla ülkede 80 binin üzerinde çalışanı bulunuyor.

Kaynak: Kokpit Aero

Fits with the news that Rolls Royce wants invest in Turkey, I wrote yesterday in Power pack thread
 
. . . . . .
so we cant make our own engine
As Turkey plan to makes its Turbo fan engine until 2019 for TRJ 628, Turkey might use this technology to develop its own until 2025 or 2030!
As they recently were succesful to develop the crystal technology made turbofan blades, which is almost the hardest part, why can they develop an engine? I believe, they just want to develop one with the latest technology, which is hard for a country with limited experience..
 
.
I changed my mind on this one. The TFX project should move forward.

a plane that is as technologically sophisticated as F35 but also as technically impressive as F22 is needed to replace F16.

I'd still prefer larger engines such as F135, F136 or F119 but EJ230 should do.

After all we don't want an aircraft as large as F15 or T50.
 
Last edited:
.
Milli savaş uçağında son aşamaya gelindi

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ/TAI) Genel Müdürü Muharrem Dörtkaşlı, milli savaş uçağına ilişkin sözleşme görüşmelerinin yılın ilk yarısında tamamlanmasını beklediklerini, bu dönemde uçağın tasarımına ilişkin belirleyici kriterlerin de Türk Hava Kuvvetleri ve Savunma Sanayii Müsteşarlığı (SSM) ile sonlandırılacağını belirtti.

Dörtkaşlı, "Türkiye’nin Hayal Projesi" olarak nitelendirilen Milli Muharip Uçak Projesi'nin geldiği aşama ve bundan sonrasına ilişkin yol haritasına yönelik AA muhabirine değerlendirmelerde bulundu.

Tamamen özgün bir proje olan Milli Muharip Uçak Projesi'nde onlarca çalışma sonunda nihai tasarımın 3 değişik geometriye indirildiğini ifade eden Dörtkaşlı, "Uçak tek motorlu ya da çift motorlu olabilir, bu karar uçağın geometrisini, dolayısıyla tasarımını etkiliyor, nihai karar henüz verilmedi, çalışmalar devam ediyor. İsterlerin belirlenmesi ve riskin azaltılması faaliyetlerini içeren bir konsept fazından geçtik. Tasarım fazına girebilmek için SSM ile sözleşme görüşmelerimiz devam ediyor. 2016'nın ilk yarısında bu sürecin tamamlanacağını ümit ediyoruz" dedi.

Tasarımda kritik karar motor sayısı

Milli muharip uçağın tasarımına ilişkin nihai kararın da yılın ilk yarısında şekilleneceğinin tahmin ettiğini dile getiren Dörtkaşlı, motor sayısının kararlaştırılmasının tasarım aşaması için kritik bir karar olduğunu belirtti. Dörtkaşlı, şunları kaydetti:

"Biz ilk faz çalışmalarımızı tamamladık, bundan sonra kullanıcının nihai kararını vermesini bekliyoruz. Her 3 model ile vazife isterleri ve harekat kabiliyetleri sağlanabilir. Çalışmalarımız bu seçimin yapılmasından sonra detaylanacak. Uçağımızın tasarımı ve içerisinde kullandığımız alt sistemler de olabildiğince milli. Projede hedeflenen milli egemenliğimizi etkilemeyecek konularda hazır alt sistemlere bu aşamada gidilebilir, ileride onlar da yerlileştirilebilir. Şu aşamada konuştuğumuz konular arasında onlar da var."

i thought we have already passed through these phases.. The program seems to be real slow..

source: airporthaber
 
. . .
milli savaş uçağına ilişkin sözleşme görüşmelerinin yılın ilk yarısında tamamlanmasını beklediklerini,

bu dönemde uçağın tasarımına ilişkin belirleyici kriterlerin de Türk Hava Kuvvetleri ve Savunma Sanayii Müsteşarlığı (SSM) ile sonlandırılacağını belirtti.

nihai karar henüz verilmedi,

Tasarım fazına girebilmek için SSM ile sözleşme görüşmelerimiz devam ediyor.

Biz ilk faz çalışmalarımızı tamamladık, bundan sonra kullanıcının nihai kararını vermesini bekliyoruz.

Çalışmalarımız bu seçimin yapılmasından sonra detaylanacak.
Seems like he got under pressure after Bayraktar TB-2's success. He is constantly pointing out that as TAI they have already finished the work and they are waiting for Bureaucrats, so that they can move on the project. :)
 
.
It seems to be a miracle to fly it in 8 years...

Well, let's take an example from the real world. Common Affordable Lightweight Fighter started in 1993, contracts to build flying prototypes were given to Lockheed Martin and Boeing in 1996. First flight of X-32 and X-35 occurred in year 2000. Both companies were able to come up with flying prototypes in 7 years, even with added complexities such as having VTOL capability. Granted, US is a Aerospace Giant. A flying prototype in 8 years (or less imo) is doable.
 
.
Well, let's take an example from the real world. Common Affordable Lightweight Fighter started in 1993, contracts to build flying prototypes were given to Lockheed Martin and Boeing in 1996. First flight of X-32 and X-35 occurred in year 2000. Both companies were able to come up with flying prototypes in 7 years, even with added complexities such as having VTOL capability. Granted, US is a Aerospace Giant. A flying prototype in 8 years (or less imo) is doable.

Well, you compare a -figure of speech- new born technological infrastructure of a country with an already mature one. It's not about doable in real world, it's about in 8 years how far can we go.
 
.
Well, you compare a -figure of speech- new born technological infrastructure of a country with an already mature one. It's not about doable in real world, it's about in 8 years how far can we go.

I didn't compare TAI to Lockheed Martin or Boeing. What I tried to show you was the time frame in which an Idea evolved into a first flight, using one of the most complex fighter jets as an example. First flight in 8 years is not so absurd to invoke a miracle, especially so since TAI will be receiving technical assistance from BAE and perhaps frame of Hawker Trainer Jet for T/X.
 
.
Back
Top Bottom