LKJ86
ELITE MEMBER
- Joined
- Feb 1, 2018
- Messages
- 24,704
- Reaction score
- 30
- Country
- Location
Су-57 оказался дорогой и бесполезной игрушкой
6 июля 2018, 16:02
Фото: Сергей Бобылев/ТАСС
Текст: Михаил Мошкин
Массовое производство новейшего истребителя Су-57 «не надо форсировать». Об этом заговорили сначала новый куратор оборонного комплекса, а затем и глава профильной комиссии Госдумы. А ведь на эту машину пятого поколения еще несколько лет назад возлагались очень серьезные надежды – которые, похоже, проект вовсе не оправдал. Что же пошло не так?
В эпоху стремительного развития технологий истребитель пятого поколения Су-57 быстро устареет, поэтому нужно сосредоточиться на разработке самолета нового, шестого, поколения. Об этом заявил член экспертного совета Госдумы по авиапрому, глава думской комиссии по правовому обеспечению развития организаций «оборонки» Владимир Гутенев. «Су-57 не будет массово закупаться в интересах ВКС. Зато у машины прекрасный экспортный потенциал, многие страны захотели бы ее приобрести», – сказал Гутенев агентству «Интерфакс».
Оставим на совести депутата заявление о «прекрасном экспортном потенциале» – иностранцы всегда покупают только те машины, которые предпочитает использовать сама Российская армия. Одно утверждение депутата противоречит другому – если Су-57 не будет массово закупаться в интересах ВКС, на его экспортном потенциале смело можно поставить крест. Самое важное другое – почему депутат подтверждает, что ВВС России, по сути, отказываются от самолета, на который возлагались такие надежды и в разработку которого вложены столь гигантские средства?
Такое резкое суждение нельзя считать мнением отдельно взятого депутата, пусть и из профильной комиссии. Гутенев подчеркнул: он солидарен с мнением нового куратора «оборонки», вице-премьера Юрия Борисова, в недавнем прошлом замминистра обороны. Форсировать массовое производство Су-57 нет смысла, сказал Борисов в понедельник в эфире канала «Россия 24».
Вице-премьер отдал должное качествам этого истребителя: Су-57 «проявил себя очень хорошо, в том числе и в Сирии, подтвердил свои летно-технические характеристики и боевые возможности». Но при этом Борисов заметил: сегодня одним из лучших самолетов в мире считается представитель предыдущего поколения «4+» – Су-35. Видимо, Су-35 – вполне эффективный и одновременно не столь дорогой вариант.
Аналогичный аргумент привел и депутат Гутенев. ВКС уже имеют на вооружении одни из лучших в мире истребителей Су-35С, заявил он. По мнению Гутенева, эти машины поколения «4+» по боевым качествам превосходят не только основные американские аналоги – F-15 и F-16. В некоторой степени Су-35 не уступают F-35 и F-22 – самолетам пятого поколения, считает депутат.
Такие выводы контрастируют с многообещающими планами, о которых заявлялось в начале работы над Т-50 (таким был заводской индекс нынешнего Су-57). Разработка этого истребителя пятого поколения в рамках проекта ПАК ФА (перспективный авиационный комплекс фронтовой авиации) началась еще в 2001–2002 годах. Планировалось, что истребитель пятого поколения, находящийся на острие военно-технической мысли (технологии «стелс», продвинутая авионика, мощные радары), должен стать противовесом F-22 и F-35.
Вложения в проект были более чем внушительными. Через девять лет после начала работ, в 2010 году, президент Владимир Путин констатировал: только на первом этапе создания самолета было затрачено около 30 млрд рублей. Столько же, по оценке главы государства, требовалось для завершения работ.
Тогда же, в 2010-м, был совершен первый полет. В Минобороны планировали, что в конце 2016 года начнется серийное производство новых самолетов. Только с 2016-го по нынешний год ВВС должны были получать по восемь Т-50 ежегодно. Госпрограмма вооружений до 2020 года подразумевала закупку 52 машин. Планировалось сформировать два полка.
Но, как говорится, «что-то пошло не так». По прошествии 17 лет с начала работы вице-премьер Борисов констатировал: испытания Су-57 «идут согласно плану» (то есть до выхода в серию еще далеко), и в 2018 году в ВКС должны быть приняты всего две опытные машины. Опытные, а вовсе не серийные.
Отклонение от заданного курса можно было заметить еще в 2015 году. Тот же Юрий Борисов, тогда в ранге замглавы Минобороны, сообщал: ведомство Сергея Шойгу оставляет за собой право пересмотреть количество закупаемых машин. «Законтрактовано» было всего 12 самолетов Т-50. С другой стороны, в прошлом году Минобороны заказало уже под сотню Су-35С и более 100 Су-30СМ.
Эксперты считают, что причиной падения интереса к Су-57 стала «межвидовая» конкуренция.
Во-первых, по своим характеристикам Су-35 почти не уступает Су-57. Во-вторых, на ныне существующих образцах новейшего Су-57 стоят устаревшие двигатели – аналогичные тем, что используются на действующих в ВВС машинах марки «Су». Модернизация этого «движка» заняла 14 лет, и только в апреле были завершены государственные стендовые испытания. В мае сообщалось: «летающая лаборатория Т-50-2» (прототип Су-57) продолжает летные испытания с двигателем второго этапа. А ведь этот двигатель, именуемый «изделием 30», как ожидалось, уже давно должен быть в деле.
Сказывается специфика, проявившаяся еще в советские времена – новейшие самолеты появляются раньше, чем разработаны и испытаны необходимые им двигатели (и это понятно, учитывая сложность изготовления этого важнейшего элемента самолета).
В-третьих, вопрос стоимости. Цена одной единицы Су-57 – около 50 млн долларов, или 3,16 млрд рублей. Для сравнения, в 2014 году тогдашний главком ВВС Виктор Бондарев сетовал на дороговизну Су-30, Су-35 и Су-34, поступающих в армию: «Более 1 млрд рублей каждый самолет стоит!» Напомним, что в начале 1970-х чрезмерная стоимость «похоронила» проект перспективного бомбардировщика-ракетоносца Су-100. И не его одного.
Нынешний интерес, проявленный военным ведомством к Су-35, вполне оправдан. «Истребитель зарекомендовал себя как отличный аппарат с хорошими показателями по дальности полета. Важно, что он может использоваться как многоцелевой самолет, как фронтовой бомбардировщик, даже как самолет сопровождения с хорошим радиусом действия – с теми «движками», которые на нем стоят. И я думаю, что это не последний двигатель, они и дальше будут разрабатываться в плане увеличения дальности его полета», – пояснил газете ВЗГЛЯД бывший летчик-инструктор, майор ВВС Андрей Красноперов. Такому самолету «класса 4++» не хватает одного плюса до полной невидимости для радаров, отмечает эксперт.
Что же касается Су-57, то, как полагает Красноперов, это
«скажем так, более дорогая игрушка».
«То, что характеристики Су-57 очень похожи на Су-35, особенно по двигателю – понятно, но ведутся разработки нового двигателя, и он появится. Это все приходит не сразу и, естественно, требует затрат», – подчеркивает летчик. Пока же «для того, чтобы оставить обороноспособность нашей страны на необходимом уровне, надо закупать те самолеты, которые есть и которые надежны – это касается прежде всего Су-35», – подчеркивает Красноперов. Добавим, что при этом возникает вопрос – почему ставка на Су-35 не была сделана раньше?
Эксперт также напоминает, что «у американцев самолеты серии F потерпели несколько катастроф и в целом у них много отказов. То есть проект сыроват». Напомним, что истребитель F-35, новейший и крайне дорогостоящий (Lockheed Martin преподнес как достижение снижение его стоимости со 100 млн до 85 млн долларов за штуку), подвергался жесткой критике. В частности, много говорилось о его проблемах с катапультированием, которые, судя по всему, пока не решены.
Критики высказывают мнение, что высокотехнологичные, но дорогостоящие истребители пятого поколения что отечественного, что американского производства представляют собой своего рода «тупиковую ветвь» эволюции боевых самолетов. Нельзя сказать, что Минобороны прямо подтверждает такое мнение. Но обратим внимание на упомянутое в начале высказывание депутата Гутенева. Он, кроме всего прочего, заявил, что следует начать работать над боевым самолетом следующего поколения, который стал бы переходным звеном между пилотируемой и беспилотной авиацией.
И это значит, что массовый выпуск Су-57 мы не увидим, скорее всего, никогда.
Source:https://vz.ru/society/2018/7/6/931118.html
Google Translate:
Su-57 was an expensive and useless toy
6 July 2018, 16:02
Photo: Sergey Bobylev / TASS
Text: Mikhail Moshkin
Mass production of the newest Su-57 fighter "do not force". This was first mentioned by the new curator of the defense complex, and then by the head of the profile commission of the State Duma. But after all, this very machine of the fifth generation was placed a few years ago with very serious hopes - which, it seems, did not justify the project. What went wrong?
In the era of rapid technology development fighter of the fifth generation of the Su-57 quickly becomes obsolete, so you need to focus on the development of a new, sixth generation aircraft. This was stated by a member of the State Duma's expert council on the aviation industry, the head of the Duma commission for the legal provision of development of defense organizations Vladimir Gutenev. "The Su-57 will not be massively purchased in the interests of VCS. But the car has a wonderful export potential, many countries would like to buy it, "Gutenev told Interfax.
Let's leave on the conscience of the deputy a statement on "excellent export potential" - foreigners always buy only those cars that the Russian army prefers to use. One assertion of the deputy contradicts the other: if the Su-57 is not massively bought in the interests of the VCS, its cross-border potential can be safely betrayed. The most important thing is why the MP confirms that the Russian Air Force, in essence, is giving up the aircraft, on which such hopes were placed and which such huge means are invested in the development of?
Such a sharp judgment can not be considered an opinion of a single deputy, even from a profile commission. Gutenev stressed that he was in agreement with the opinion of the new curator of the defense industry, Deputy Prime Minister Yuri Borisov, who in the recent past was Deputy Defense Minister. To force mass production of Su-57 does not make sense, Borisov said on Monday on the air of the channel "Russia 24".
The Vice Prime Minister paid tribute to the qualities of this fighter: the Su-57 "proved very good, including in Syria, confirmed its flight performance and combat capabilities." But at the same time, Borisov said: today one of the best aircraft in the world is the representative of the previous generation "4+" - Su-35. Apparently, the Su-35 is quite effective and at the same time not so expensive option.
A similar argument was given by MP Gutenev. VCS already has some of the best Su-35S fighters in the world, he said. According to Gutenev, these machines of the "4+" generation are not only superior to the main American analogues - F-15 and F-16 - in terms of combat qualities. To some extent, the Su-35 is not inferior to the F-35 and F-22 - fifth-generation aircraft, the deputy believes.
Such conclusions contrast with promising plans, which were announced at the beginning of work on the T-50 (such was the factory index of the current Su-57). The development of this fifth-generation fighter within the framework of the PAK FA project (a promising aviation complex for frontline aviation) began in 2001-2002. It was planned that the fifth-generation fighter, at the forefront of military-technical thinking (stealth technology, advanced avionics, powerful radars), should become a counterweight to the F-22 and F-35.
Investments in the project were more than impressive. Nine years after the start of the work, in 2010, President Vladimir Putin stated that only about 30 billion rubles were spent on the first stage of the plane's creation. The same amount, according to the head of state, was required to complete the work.
Then, in 2010, the first flight was made. The Defense Ministry planned that at the end of 2016, serial production of new aircraft will begin. Only from 2016 to this year the Air Force had to receive eight T-50s annually. The state program of armaments until 2020 meant the purchase of 52 cars. It was planned to form two regiments.
But, as they say, "something went wrong". After the lapse of 17 years from the beginning of the work, Deputy Prime Minister Borisov stated: the tests of the Su-57 "are going according to plan" (that is, before the release to the series is still far), and in 2018 only two experimental vehicles should be accepted in the VKS. Experienced, but not serial.
Deviation from the set course could be noticed as early as 2015. The same Yuri Borisov, then in the rank of deputy head of the Ministry of Defense, reported: the department of Sergei Shoigu reserves the right to review the number of purchased cars. "Contracted" was only 12 T-50 aircraft. On the other hand, last year the Ministry of Defense ordered a hundred Su-35S and more than 100 Su-30SM.
Experts believe that the reason for the decline in interest in the Su-57 was the "interspecific" competition.
First, according to its characteristics, the Su-35 is almost inferior to the Su-57. Secondly, on the now existing samples of the new Su-57 are obsolete engines - similar to those used in the operating in the Air Force cars brand "Su". Modernization of this "engine" took 14 years, and only in April the state bench tests were completed. In May, it was reported: "The flying laboratory T-50-2" (prototype Su-57) continues flight tests with the engine of the second stage. But this engine, called "product 30", as expected, should have been in business for a long time.
The specificity that manifests itself in the Soviet era is affected - the newest planes appear earlier than the engines they have developed and tested (and this is understandable, given the complexity of manufacturing this most important element of the aircraft).
Third, the issue of value. The price of one SU-57 unit is about 50 million dollars, or 3.16 billion rubles. For comparison, in 2014, the then commander-in-chief of the Air Force Viktor Bondarev complained about the high cost of Su-30, Su-35 and Su-34 entering the army: "More than 1 billion rubles each plane is worth!" Recall that in the early 1970's excessive cost "Buried" the project of a prospective bomber-missile carrier Su-100. And not his one.
The current interest shown by the military department to the Su-35, is fully justified. "The fighter has established itself as an excellent vehicle with good performance in terms of flight range. It is important that it can be used as a multi-purpose aircraft, as a front-line bomber, even as an escort aircraft with a good range of action - with those "engines" that it stands for. And I think that this is not the last engine, they will continue to be developed in terms of increasing the range of its flight, "- explained the newspaper VZGLYAD former pilot instructor, Air Force Major Andrei Krasnoperov. This aircraft "class 4 ++" lacks one plus to complete invisibility for radars, the expert said.
As for the Su-57, then, as Krasnoperov believes, this
"Let's just say, a more expensive toy."
"The fact that the characteristics of the Su-57 are very similar to the Su-35, especially on the engine - is understandable, but the development of a new engine is underway, and it will appear. This all comes not at once and, naturally, requires expenses ", - the pilot underlines. In the meantime, "in order to leave the defense capability of our country at the necessary level, it is necessary to purchase those aircraft that are and which are reliable - this concerns, first of all, the Su-35," Krasnoperov emphasizes. We add that this raises the question - why was the rate on the Su-35 not made before?
The expert also recalls that "the Americans of the F-series have suffered several disasters and in general they have a lot of failures. That is, the project is damp. " Recall that the fighter F-35, the newest and extremely expensive (Lockheed Martin presented as an achievement reduction in its value from 100 million to 85 million dollars apiece), was severely criticized. In particular, much has been said about his problems with bailouts, which, apparently, have not yet been resolved.
Critics are of the opinion that high-tech, but expensive fifth-generation fighters are domestic, that the American production is a kind of "dead-end branch" of the evolution of combat aircraft. It can not be said that the Ministry of Defense directly confirms this opinion. But let's pay attention to the statement of the deputy Gutenev mentioned in the beginning. Among other things, he stated that it was necessary to start working on a next-generation combat aircraft that would become a transitional link between manned and unmanned aircraft.
And this means that we will not see the mass production of the Su-57, most likely, never.
6 июля 2018, 16:02
Фото: Сергей Бобылев/ТАСС
Текст: Михаил Мошкин
Массовое производство новейшего истребителя Су-57 «не надо форсировать». Об этом заговорили сначала новый куратор оборонного комплекса, а затем и глава профильной комиссии Госдумы. А ведь на эту машину пятого поколения еще несколько лет назад возлагались очень серьезные надежды – которые, похоже, проект вовсе не оправдал. Что же пошло не так?
В эпоху стремительного развития технологий истребитель пятого поколения Су-57 быстро устареет, поэтому нужно сосредоточиться на разработке самолета нового, шестого, поколения. Об этом заявил член экспертного совета Госдумы по авиапрому, глава думской комиссии по правовому обеспечению развития организаций «оборонки» Владимир Гутенев. «Су-57 не будет массово закупаться в интересах ВКС. Зато у машины прекрасный экспортный потенциал, многие страны захотели бы ее приобрести», – сказал Гутенев агентству «Интерфакс».
Оставим на совести депутата заявление о «прекрасном экспортном потенциале» – иностранцы всегда покупают только те машины, которые предпочитает использовать сама Российская армия. Одно утверждение депутата противоречит другому – если Су-57 не будет массово закупаться в интересах ВКС, на его экспортном потенциале смело можно поставить крест. Самое важное другое – почему депутат подтверждает, что ВВС России, по сути, отказываются от самолета, на который возлагались такие надежды и в разработку которого вложены столь гигантские средства?
Такое резкое суждение нельзя считать мнением отдельно взятого депутата, пусть и из профильной комиссии. Гутенев подчеркнул: он солидарен с мнением нового куратора «оборонки», вице-премьера Юрия Борисова, в недавнем прошлом замминистра обороны. Форсировать массовое производство Су-57 нет смысла, сказал Борисов в понедельник в эфире канала «Россия 24».
Вице-премьер отдал должное качествам этого истребителя: Су-57 «проявил себя очень хорошо, в том числе и в Сирии, подтвердил свои летно-технические характеристики и боевые возможности». Но при этом Борисов заметил: сегодня одним из лучших самолетов в мире считается представитель предыдущего поколения «4+» – Су-35. Видимо, Су-35 – вполне эффективный и одновременно не столь дорогой вариант.
Аналогичный аргумент привел и депутат Гутенев. ВКС уже имеют на вооружении одни из лучших в мире истребителей Су-35С, заявил он. По мнению Гутенева, эти машины поколения «4+» по боевым качествам превосходят не только основные американские аналоги – F-15 и F-16. В некоторой степени Су-35 не уступают F-35 и F-22 – самолетам пятого поколения, считает депутат.
Такие выводы контрастируют с многообещающими планами, о которых заявлялось в начале работы над Т-50 (таким был заводской индекс нынешнего Су-57). Разработка этого истребителя пятого поколения в рамках проекта ПАК ФА (перспективный авиационный комплекс фронтовой авиации) началась еще в 2001–2002 годах. Планировалось, что истребитель пятого поколения, находящийся на острие военно-технической мысли (технологии «стелс», продвинутая авионика, мощные радары), должен стать противовесом F-22 и F-35.
Вложения в проект были более чем внушительными. Через девять лет после начала работ, в 2010 году, президент Владимир Путин констатировал: только на первом этапе создания самолета было затрачено около 30 млрд рублей. Столько же, по оценке главы государства, требовалось для завершения работ.
Тогда же, в 2010-м, был совершен первый полет. В Минобороны планировали, что в конце 2016 года начнется серийное производство новых самолетов. Только с 2016-го по нынешний год ВВС должны были получать по восемь Т-50 ежегодно. Госпрограмма вооружений до 2020 года подразумевала закупку 52 машин. Планировалось сформировать два полка.
Но, как говорится, «что-то пошло не так». По прошествии 17 лет с начала работы вице-премьер Борисов констатировал: испытания Су-57 «идут согласно плану» (то есть до выхода в серию еще далеко), и в 2018 году в ВКС должны быть приняты всего две опытные машины. Опытные, а вовсе не серийные.
Отклонение от заданного курса можно было заметить еще в 2015 году. Тот же Юрий Борисов, тогда в ранге замглавы Минобороны, сообщал: ведомство Сергея Шойгу оставляет за собой право пересмотреть количество закупаемых машин. «Законтрактовано» было всего 12 самолетов Т-50. С другой стороны, в прошлом году Минобороны заказало уже под сотню Су-35С и более 100 Су-30СМ.
Эксперты считают, что причиной падения интереса к Су-57 стала «межвидовая» конкуренция.
Во-первых, по своим характеристикам Су-35 почти не уступает Су-57. Во-вторых, на ныне существующих образцах новейшего Су-57 стоят устаревшие двигатели – аналогичные тем, что используются на действующих в ВВС машинах марки «Су». Модернизация этого «движка» заняла 14 лет, и только в апреле были завершены государственные стендовые испытания. В мае сообщалось: «летающая лаборатория Т-50-2» (прототип Су-57) продолжает летные испытания с двигателем второго этапа. А ведь этот двигатель, именуемый «изделием 30», как ожидалось, уже давно должен быть в деле.
Сказывается специфика, проявившаяся еще в советские времена – новейшие самолеты появляются раньше, чем разработаны и испытаны необходимые им двигатели (и это понятно, учитывая сложность изготовления этого важнейшего элемента самолета).
В-третьих, вопрос стоимости. Цена одной единицы Су-57 – около 50 млн долларов, или 3,16 млрд рублей. Для сравнения, в 2014 году тогдашний главком ВВС Виктор Бондарев сетовал на дороговизну Су-30, Су-35 и Су-34, поступающих в армию: «Более 1 млрд рублей каждый самолет стоит!» Напомним, что в начале 1970-х чрезмерная стоимость «похоронила» проект перспективного бомбардировщика-ракетоносца Су-100. И не его одного.
Нынешний интерес, проявленный военным ведомством к Су-35, вполне оправдан. «Истребитель зарекомендовал себя как отличный аппарат с хорошими показателями по дальности полета. Важно, что он может использоваться как многоцелевой самолет, как фронтовой бомбардировщик, даже как самолет сопровождения с хорошим радиусом действия – с теми «движками», которые на нем стоят. И я думаю, что это не последний двигатель, они и дальше будут разрабатываться в плане увеличения дальности его полета», – пояснил газете ВЗГЛЯД бывший летчик-инструктор, майор ВВС Андрей Красноперов. Такому самолету «класса 4++» не хватает одного плюса до полной невидимости для радаров, отмечает эксперт.
Что же касается Су-57, то, как полагает Красноперов, это
«скажем так, более дорогая игрушка».
«То, что характеристики Су-57 очень похожи на Су-35, особенно по двигателю – понятно, но ведутся разработки нового двигателя, и он появится. Это все приходит не сразу и, естественно, требует затрат», – подчеркивает летчик. Пока же «для того, чтобы оставить обороноспособность нашей страны на необходимом уровне, надо закупать те самолеты, которые есть и которые надежны – это касается прежде всего Су-35», – подчеркивает Красноперов. Добавим, что при этом возникает вопрос – почему ставка на Су-35 не была сделана раньше?
Эксперт также напоминает, что «у американцев самолеты серии F потерпели несколько катастроф и в целом у них много отказов. То есть проект сыроват». Напомним, что истребитель F-35, новейший и крайне дорогостоящий (Lockheed Martin преподнес как достижение снижение его стоимости со 100 млн до 85 млн долларов за штуку), подвергался жесткой критике. В частности, много говорилось о его проблемах с катапультированием, которые, судя по всему, пока не решены.
Критики высказывают мнение, что высокотехнологичные, но дорогостоящие истребители пятого поколения что отечественного, что американского производства представляют собой своего рода «тупиковую ветвь» эволюции боевых самолетов. Нельзя сказать, что Минобороны прямо подтверждает такое мнение. Но обратим внимание на упомянутое в начале высказывание депутата Гутенева. Он, кроме всего прочего, заявил, что следует начать работать над боевым самолетом следующего поколения, который стал бы переходным звеном между пилотируемой и беспилотной авиацией.
И это значит, что массовый выпуск Су-57 мы не увидим, скорее всего, никогда.
Source:https://vz.ru/society/2018/7/6/931118.html
Google Translate:
Su-57 was an expensive and useless toy
6 July 2018, 16:02
Photo: Sergey Bobylev / TASS
Text: Mikhail Moshkin
Mass production of the newest Su-57 fighter "do not force". This was first mentioned by the new curator of the defense complex, and then by the head of the profile commission of the State Duma. But after all, this very machine of the fifth generation was placed a few years ago with very serious hopes - which, it seems, did not justify the project. What went wrong?
In the era of rapid technology development fighter of the fifth generation of the Su-57 quickly becomes obsolete, so you need to focus on the development of a new, sixth generation aircraft. This was stated by a member of the State Duma's expert council on the aviation industry, the head of the Duma commission for the legal provision of development of defense organizations Vladimir Gutenev. "The Su-57 will not be massively purchased in the interests of VCS. But the car has a wonderful export potential, many countries would like to buy it, "Gutenev told Interfax.
Let's leave on the conscience of the deputy a statement on "excellent export potential" - foreigners always buy only those cars that the Russian army prefers to use. One assertion of the deputy contradicts the other: if the Su-57 is not massively bought in the interests of the VCS, its cross-border potential can be safely betrayed. The most important thing is why the MP confirms that the Russian Air Force, in essence, is giving up the aircraft, on which such hopes were placed and which such huge means are invested in the development of?
Such a sharp judgment can not be considered an opinion of a single deputy, even from a profile commission. Gutenev stressed that he was in agreement with the opinion of the new curator of the defense industry, Deputy Prime Minister Yuri Borisov, who in the recent past was Deputy Defense Minister. To force mass production of Su-57 does not make sense, Borisov said on Monday on the air of the channel "Russia 24".
The Vice Prime Minister paid tribute to the qualities of this fighter: the Su-57 "proved very good, including in Syria, confirmed its flight performance and combat capabilities." But at the same time, Borisov said: today one of the best aircraft in the world is the representative of the previous generation "4+" - Su-35. Apparently, the Su-35 is quite effective and at the same time not so expensive option.
A similar argument was given by MP Gutenev. VCS already has some of the best Su-35S fighters in the world, he said. According to Gutenev, these machines of the "4+" generation are not only superior to the main American analogues - F-15 and F-16 - in terms of combat qualities. To some extent, the Su-35 is not inferior to the F-35 and F-22 - fifth-generation aircraft, the deputy believes.
Such conclusions contrast with promising plans, which were announced at the beginning of work on the T-50 (such was the factory index of the current Su-57). The development of this fifth-generation fighter within the framework of the PAK FA project (a promising aviation complex for frontline aviation) began in 2001-2002. It was planned that the fifth-generation fighter, at the forefront of military-technical thinking (stealth technology, advanced avionics, powerful radars), should become a counterweight to the F-22 and F-35.
Investments in the project were more than impressive. Nine years after the start of the work, in 2010, President Vladimir Putin stated that only about 30 billion rubles were spent on the first stage of the plane's creation. The same amount, according to the head of state, was required to complete the work.
Then, in 2010, the first flight was made. The Defense Ministry planned that at the end of 2016, serial production of new aircraft will begin. Only from 2016 to this year the Air Force had to receive eight T-50s annually. The state program of armaments until 2020 meant the purchase of 52 cars. It was planned to form two regiments.
But, as they say, "something went wrong". After the lapse of 17 years from the beginning of the work, Deputy Prime Minister Borisov stated: the tests of the Su-57 "are going according to plan" (that is, before the release to the series is still far), and in 2018 only two experimental vehicles should be accepted in the VKS. Experienced, but not serial.
Deviation from the set course could be noticed as early as 2015. The same Yuri Borisov, then in the rank of deputy head of the Ministry of Defense, reported: the department of Sergei Shoigu reserves the right to review the number of purchased cars. "Contracted" was only 12 T-50 aircraft. On the other hand, last year the Ministry of Defense ordered a hundred Su-35S and more than 100 Su-30SM.
Experts believe that the reason for the decline in interest in the Su-57 was the "interspecific" competition.
First, according to its characteristics, the Su-35 is almost inferior to the Su-57. Secondly, on the now existing samples of the new Su-57 are obsolete engines - similar to those used in the operating in the Air Force cars brand "Su". Modernization of this "engine" took 14 years, and only in April the state bench tests were completed. In May, it was reported: "The flying laboratory T-50-2" (prototype Su-57) continues flight tests with the engine of the second stage. But this engine, called "product 30", as expected, should have been in business for a long time.
The specificity that manifests itself in the Soviet era is affected - the newest planes appear earlier than the engines they have developed and tested (and this is understandable, given the complexity of manufacturing this most important element of the aircraft).
Third, the issue of value. The price of one SU-57 unit is about 50 million dollars, or 3.16 billion rubles. For comparison, in 2014, the then commander-in-chief of the Air Force Viktor Bondarev complained about the high cost of Su-30, Su-35 and Su-34 entering the army: "More than 1 billion rubles each plane is worth!" Recall that in the early 1970's excessive cost "Buried" the project of a prospective bomber-missile carrier Su-100. And not his one.
The current interest shown by the military department to the Su-35, is fully justified. "The fighter has established itself as an excellent vehicle with good performance in terms of flight range. It is important that it can be used as a multi-purpose aircraft, as a front-line bomber, even as an escort aircraft with a good range of action - with those "engines" that it stands for. And I think that this is not the last engine, they will continue to be developed in terms of increasing the range of its flight, "- explained the newspaper VZGLYAD former pilot instructor, Air Force Major Andrei Krasnoperov. This aircraft "class 4 ++" lacks one plus to complete invisibility for radars, the expert said.
As for the Su-57, then, as Krasnoperov believes, this
"Let's just say, a more expensive toy."
"The fact that the characteristics of the Su-57 are very similar to the Su-35, especially on the engine - is understandable, but the development of a new engine is underway, and it will appear. This all comes not at once and, naturally, requires expenses ", - the pilot underlines. In the meantime, "in order to leave the defense capability of our country at the necessary level, it is necessary to purchase those aircraft that are and which are reliable - this concerns, first of all, the Su-35," Krasnoperov emphasizes. We add that this raises the question - why was the rate on the Su-35 not made before?
The expert also recalls that "the Americans of the F-series have suffered several disasters and in general they have a lot of failures. That is, the project is damp. " Recall that the fighter F-35, the newest and extremely expensive (Lockheed Martin presented as an achievement reduction in its value from 100 million to 85 million dollars apiece), was severely criticized. In particular, much has been said about his problems with bailouts, which, apparently, have not yet been resolved.
Critics are of the opinion that high-tech, but expensive fifth-generation fighters are domestic, that the American production is a kind of "dead-end branch" of the evolution of combat aircraft. It can not be said that the Ministry of Defense directly confirms this opinion. But let's pay attention to the statement of the deputy Gutenev mentioned in the beginning. Among other things, he stated that it was necessary to start working on a next-generation combat aircraft that would become a transitional link between manned and unmanned aircraft.
And this means that we will not see the mass production of the Su-57, most likely, never.
Last edited: