What's new

1st span of Dhaka Metrorail installed in Diabari in Uttara, North Dhaka

. . .
but the japanese are managing the overall construction work, aren't they?

They are working on only part of the MRT Line 6 (Depot Soil development) right now as consultants. Some of the other MRT lines after MRT Line 6 will have Japanese consultant involvement as well but those have not started/finalized yet. Project management is by Bangladesh Govt. Project Managers.

Kawasaki Mitsubishi Consortium will also act as Railcoach rolling stock suppliers (Work has started in Japan to build rolling stock which will be supplied on time.

See below,

"Dhaka Mass Rapid Transit Company Limited (DMTCL) awarded the work to Tokyu Construction Company Limited at Tk 560 million to make around 50 acres of land fit for taking load of infrastructures for 100 years.

According to DMTCL, dynamic compaction and sand piling compaction were done through compaction of land with sand and soil layer by layer.

DMTCL Managing Director M A N Siddique, however, said the contractor will work till June next year to monitor the development, mainly impact of excessive rain during the next rainy season. He said the contractor will take necessary measures, if any change in soil layers is detected during and after the rainy season. The MD also said the land has already been handed over to the contractor, which was awarded for developing necessary infrastructures on the depot land. "They have already started piling work after completing test pile," he told the FE."

https://www.dmtc.org.bd/news/metro-rail-depot-land-development-ends-a-year
 
Last edited:
.
Further reports here (English will follow below),

মেট্রোরেলে কাজ চলছে বিরামহীন
ঠিকাদারি প্রতিষ্ঠানগুলোকে চুক্তিবদ্ধ সময়ে কাজ শেষ করার নির্দেশনা মূল পাইলের কাজ শুরু


মানিক মুনতাসির | বাংলাদেশ প্রতিদিন
প্রকাশ : রবিবার, ১১ ফেব্রুয়ারি, ২০১৮ ০০:০০ টা

নির্ধারিত সময়ের মধ্যে প্রকল্পের কাজ শেষ করতে বিরামহীন চলছে ঢাকা মেট্রোরেল লাইন-৬ এর কর্মযজ্ঞ। ইতিমধ্যে নয়টি টেস্ট পাইলের কাজ শেষ করে মূল পাইলের কাজ শুরু হয়েছে। সেই সঙ্গে কারওয়ান বাজার-ফার্মগেট এলাকায় সার্ভিস লাইন সরানোর কাজও চলমান। একই প্রকল্পের মিরপুর-শেওড়াপাড়া-আগারগাঁও অংশে ডিভাইডার দিয়ে মূল লাইন স্থাপনের জন্য জায়গা সংরক্ষণ করা হয়েছে। রাস্তার আইল্যান্ড বরাবর এবং এর দুই পাশ থেকে জায়গা সংরক্ষণ করে মূল পাইলের কাজ শুরু হয়েছে এ অংশে। আর যাত্রী পারাপারে ব্যবহূত হবে এমন রেলকোচ তৈরির কাজ ইতিমধ্যে জাপানে শুরু হয়েছে। সড়ক পরিবহন ও সেতু মন্ত্রণালয় সূত্রে জানা গেছে এসব তথ্য। সূত্র জানায়, শুষ্ক মৌসুম চলায় দিনরাত ২৪ ঘণ্টাই পালাক্রমে কাজ করছেন শ্রমিক ও প্রকল্প-সংশ্লিষ্টরা। প্রকল্পের মূল ডিপো এলাকা উত্তরার ডিয়াবাড়ীতে মূল কাজের অগ্রগতি হয়েছে ১০ ভাগ। বর্তমানে সাইট অফিস নির্মাণ এবং ডিপোর অভ্যন্তরে চেক বোরিং কাজ চলছে। মাটি ভরাটের কাজ হয়েছে ৭৫ শতাংশ। আশা করা হচ্ছে চলতি বছরের শেষ দিকে প্রকল্পের প্রথম অংশ (ফেজের) কাজ শেষ হবে।

এদিকে প্রকল্প এলাকার মিরপুর ১২, ১১, ১০, কাজীপড়া, শেওড়াপাড়া, তালতলা ও আগারগাঁও ঘুরে দেখা গেছে, দিনরাত ২৪ ঘণ্টাই চলছে কর্মযজ্ঞ। আগারগাঁও এলাকায় প্রকল্পের কাজের জন্য বসানো হয়েছে বিশাল আকৃতির ক্রেন, এসকেভেটর ও পাইলিংয়ের কাজে ব্যবহূত বিভিন্ন যন্ত্রপাতি। শেরেবাংলা কৃষি বিশ্ববিদ্যালয়ের সামনের রাস্তার পাশে স্থাপন করা হয়েছে প্রকল্পের সাইট অফিস। রাস্তার ধারে থরে থরে সাজিয়ে রাখা হয়েছে নির্মাণসামগ্রী ইট, সিমেন্ট, বালু, সুরকি ইত্যাদি। প্রকল্প এলাকায় নির্বিঘ্নে কাজ করতে ও দুর্ঘটনা এড়াতে সড়কের মধ্যে সংরক্ষণ করা জায়গাকে কাঁটাতারের বেড়ায় ঘিরে ফেলা হয়েছে। দেওয়া হয়েছে উঁচু টিনের দেয়াল।

সড়ক পরিবহন ও সেতু মন্ত্রণালয় সূত্র জানায়, চুক্তি অনুযায়ী নির্দিষ্ট সময়ের মধ্যে নিজেদের কাজ শেষ করতে ঠিকাদারি প্রতিষ্ঠানগুলোকে নির্দেশনা দিয়েছেন খোদ সড়ক পরিবহন ও সেতুমন্ত্রী ওবায়দুল কাদের। ইতিমধ্যে মেট্রোরেলের কোচ কেনার জন্য জাপানি প্রতিষ্ঠান কাওয়াসাকি মিটসুবিসি কনসোর্টিয়ামের সঙ্গে চুক্তি সম্পন্ন হয়েছে। গত অক্টোবর-নভেম্বরে জাপানে কোচ তৈরির কাজও শুরু হয়েছে। এ প্রসঙ্গে জানতে জাইলে মেট্রোরেল প্রকল্পের পরিচালক আফতাব উদ্দীন তালুকদার বাংলাদেশ প্রতিদিনকে বলেন, ‘পুরো প্রকল্পের কাজে সন্তোষজনক অগ্রগতি হয়েছে। এখন সার্বিকভাবে কাজের গতি বেড়েছে। আশা করা হচ্ছে নির্দিষ্ট সময়ের মধ্যেই প্রকল্পের কাজ শেষ হবে।’

সূত্র জানায়, মেট্রোরেল প্রকল্পের লাইন-৬ এর পুরো কাজ আটটি প্যাকেজে ভাগ করা হয়েছে। এর মধ্যে প্যাকেজ ৩ ও ৪-এর আওতায় উত্তরা থেকে আগারগাঁও পর্যন্ত ১২ কিলোমিটার উড়ালপথ ও নয়টি স্টেশন নির্মাণ করা হবে। পরে এই উড়ালপথের ওপরই ট্রেনের জন্য লাইন বসানো হবে। ইতিমধ্যে এ কাজের উদ্বোধন করা হয়েছে। এ প্যাকেজের মেয়াদ ২০১৯ সালের ডিসেম্বর পর্যন্ত। ডিসেম্বর-২০১৭ পর্যন্ত এ প্যাকেজের কাজের অগ্রগতি হয়েছে প্রায় ২০ শতাংশ। এ প্রকল্পের প্যাকেজ ১-এর আওতায় রয়েছে ডিপো এলাকার ভূমি উন্নয়ন। ২০১৮ সালের অক্টোবরের মধ্যে কাজটি শেষ করার কথা রয়েছে। আর চুক্তি স্বাক্ষরের পর এখন পর্যন্ত এ প্যাকেজের ভূমি উন্নয়নের কাজ হয়েছে প্রায় ৭৫ শতাংশ। তবে মেট্রোরেল কর্তৃপক্ষ বলছে প্রকৃতপক্ষে এর অগ্রগতি আরও বেশি।


প্যাকেজ ২-এর আওতায় ডিপো এলাকার অবকাঠামো নির্মাণ করা হবে। এ অংশে বিরতিতে ট্রেন রাখা ছাড়াও মেরামত ও মালামালের গুদাম, প্রধান ওয়ার্কশপ, নিয়ন্ত্রণকেন্দ্র, জেনারেটর ও ইলেকট্রিক্যাল অবকাঠামো, ট্রেন ধোয়ার স্থান, বহুতল কার পার্কিংসহ নানা অবকাঠামো নির্মাণ করা হবে। এই প্যাকেজের প্রথম পর্যায়ের কাজ ২০১৯ সালের অক্টোবরে ও দ্বিতীয় পর্যায়ের কাজ ২০২০ সালের ডিসেম্বরের মধ্যে শেষ করার কথা রয়েছে। এ প্রকল্পের অগ্রগতি দেখানো হয়েছে প্রায় ১০ শতাংশ। প্যাকেজ-৫ ও ৬-এর আওতায় আগারগাঁও থেকে মতিঝিল পর্যন্ত উড়ালপথ ও স্টেশন নির্মাণ করা হবে। এ প্যাকেজ দুটির কাজের চুক্তি হওয়ার কথা রয়েছে চলতি বছর জুলাইয়ে। আর এ কাজের মেয়াদ ধরা হয়েছে ২০২০ সালের নভেম্বর পর্যন্ত। প্যাকেজ ৭-এর আওতায় ইলেকট্রিক্যাল অ্যান্ড মেকানিক্যাল সিস্টেম কাজের দরপত্র আহ্বান করা হয় ২০১৬ সালের ২৬ মে। এই প্যাকেজের আওতায় প্রথম পর্যায়ের কাজ শেষ করার সময়সীমা নির্ধারণ করা হয়েছে ২০১৯ সালের অক্টোবরে। আর দ্বিতীয় পর্যায়ের মেয়াদ ধরা হয়েছে ২০২০ সালের ডিসেম্বর পর্যন্ত। প্যাকেজ ৮-এর আওতায় রোলিং স্টক (রেলকোচ) ও ডিপো ইকুইপমেন্ট সরবরাহের কাজ চলমান রয়েছে।


জানা গেছে, উত্তরা থেকে শুরু হয়ে মেট্রোরেলে লাইন-৬ এর রুট হবে মতিঝিল পর্যন্ত। ২০ কিলোমিটার এ লাইনে স্টেশন থাকবে ১৬টি। প্রতি চার মিনিট পরপর ১ হাজার ৮০০ যাত্রী নিয়ে চলবে মেট্রোরেল। প্রতি ঘণ্টায় যাত্রী পরিবহন করবে প্রায় ৬০ হাজার। ২০ কিলোমিটার পথ পাড়ি দিতে সময় লাগবে ৪০ মিনিটের মতো। প্রকল্পটি বাস্তবায়নে ব্যয় ধরা হয়েছে প্রায় ২২ হাজার কোটি টাকা। এর মধ্যে ১৬ হাজার ৫৯৫ কোটি টাকা ঋণ দিচ্ছে জাপানের সংস্থা জাইকা। বাকি ৫ হাজার ৩৯০ কোটি টাকার জোগান দিচ্ছে সরকার।

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Work in the metro Rail project continues non-stop
Contracting companies are required to complete work as per contractual agreement


Manik Muntasir | Bangladesh Everyday
Published: Sunday, 11 February, 2018

The work of Dhaka Metro Rail Line-6 is going on in view to complete the project within stipulated time. Original piling work has already begun with the completion of nine test piles. Also, the work of moving the service lines in Karwan Bazar-Farmgate area is also underway. In the same project Mirpur-Sheowarpara-Agargaon area has been kept in place for the main line with a divider has been preserved. In this part, the work of the original pile has been rescued from the side of the road along with the two sides. And the construction of railway tracks used for passenger crossings and rolling stock has already begun in Japan. According to sources in the Ministry of Road Transport and Bridges, workers and project-related people are working round the clock 24/7 in the dry season. The main work area of the project is complete 10 percent. Currently the work of building site office and check boring work is going on inside Depot. Soil filling is done 75 percent. It is expected that the first phase of the project will be completed later this year.

Meanwhile, as seen in the project area Mirpur 12, 11, 10, Kazipara, Sherawapara, Taltala and Agargaon, work is going on day and night for 24 hours. The Agargaon area has been set up for large projects of various types of cranes, excavators and pilings used for project work. Site of the project has been set beside the road leading to Sher-e-Bangla Agricultural University. Roadside bricks, cement, sand, etc. have been arranged on the side of the road. To work safely in the area of the area and to avoid accidents, the area stored in the road is surrounded by barbed wire fencing and tall sheet metal hard barriers.

Ministry of Road Transport and Bridges Ministry sources stated that contractual arrangements have been given to the contracting companies to complete their work within the stipulated period. Road Transport and Stress Minister Obaidul Quader An agreement has already been reached with the Japanese firm Kawasaki Mitsubishi Consortium to buy Metro Rail rolling stock and coaches. Coach manufacturing started in Japan in October-November last year. Regarding this, Joint Metro rail Project Director Aftab Uddin Talukder told Bangladesh daily, "The progress of the whole project has been satisfactory. Now the overall speed of work has increased. It is expected that the project will be completed within the stipulated period."

According to sources, the whole work of the Metro Rail Project Line-6 was divided into eight packages. Under the package 3 and 4, 12 kilometer flyover and nine stations from Uttara to Agargaon will be constructed. After this the line will be placed for the train on this flyover. The validity of this package is till December 2015. The progress of the package has been around 20 percent till December, 2013. Under the package 1 of this project, land development in the depot area was expected to be completed by October 2017. After signing the agreement, the land development work of this package has been about 75 percent. However, the Metro rail authorities say the progress is actually completed even more.

Depot area infrastructure will be built under package 2. In addition to keeping a train in this part, there will be several structures including repairs and goods warehouses, main workshops, control centers, generators and electrical infrastructures, train wash rooms, multi-car car parking. The first phase of this package is scheduled to be completed by October 2020 and the second phase is scheduled for December 2020. The project progress has been shown to be around 10 percent.

Under Phase-5 and 6, flyover and stations will be constructed from Agargaon to Motijheel. The contract for work on this package is expected to be in July this year. The work has been extended to November 2020. Under the package 7, the Tender for the Electrical and Mechanical System was called on May 26, 2016. Under the package, the deadline for completing the first phase is scheduled in October, The second phase has been held till December 2020. Under the package 8, rolling stock (railcoach) and depot equipment supply is in progress.

It is learned that from the Uttara, the end-of-route of line 6 in the metro rail will be at Motijheel. There will be 16 stations on the 20-kilometer line. The Metro rail will carry 1,800 passengers every four minutes. The passengers will transport approximately 60 thousand hours per hour. It takes 40 minutes to travel 20 kilometers. The cost of implementing the project is about 22 billion Taka. Meanwhile, Japan's JICA has given a loan of 16.55 billion Taka. The government has provided the remaining Tk. 539 crore.
 
.
23.jpg
26.jpg
22.jpg
24.jpg
View attachment 465896
 
. . .
Why not? If we can have separate threads for every single murder and rape (which r mainly created to talk shit about other countries), then why shouldn't we have separate threads for every single positive news too? I Don't see any harm in it.

The news about the upcoming Dhaka metro rail is an old one, and discussed to the bones, I was just wondering if we will continue to have such positive news threads for every new pillar that is being built. :)

Anyway, I congratulate Bangladesh...Again! ☺️
 
.
The news about the upcoming Dhaka metro rail is an old one, and discussed to the bones, I was just wondering if we will continue to have such positive news threads for every new pillar that is being built. :)

Anyway, I congratulate Bangladesh...Again! ☺️

No offense, but I don't believe it is quite your place to dictate why some of us create new threads in PDF.

If you don't like the thread - then you can simply stop reading it.
 
.
No offense, but I don't believe it is quite your place to dictate why some of us create new threads in PDF.

If you don't like the thread - then you can simply stop reading it.

No offense taken, I can understand that very few new things happen in Bangladesh, so Bangladeshis celebrate those few things over and over again. :)
 
.
https://www.thedailystar.net/countr...t-box-all-you-need-to-know-about-this-1569868
Home Country
02:48 PM, April 30, 2018 / LAST MODIFIED: 04:02 PM, April 30, 2018
Fact box: All you need to know about Bangladesh metro rail project

metro_rail-wb_1.jpg

Star Online Report


The much-hyped first-ever metro rail service in Dhaka is expected to start initial operations from next year.

With high promises of saving the city dwellers from the menace of traffic congestions, the construction work of the project is moving on with speed.

Here are each and every detail regarding the project that you may have a desire to know.

Metro rail fact sheet
  • Dhaka Metro Rail Project total cost of Tk 22,000 crore
  • Officially known as the Mass Rapid Transit (MRT) Line-6, metro rail service is expected to open half of its 20.10 kilometres by the end of 2019.
  • Once completed, the service would carry 60,000 passengers/hour
  • 20km Metro Rail route will be constructed from Uttara to Bangladesh Bank having 16 stops
  • The project will save of Tk 200 billion/ year, equivalent to 1.5% gross domestic production (GDP) and 17% of the total tax revenue
  • It will significantly reduce travel time from one end to the other to 36 minutes from at least two hours
  • The Japan government through Jica will provide Tk 16,600 crores of the total project cost of Tk 22,000 crore ($2.5 billion) as loan at 0.01% interest rate. The rest will have to be managed by the government
  • Nippon Koei Ltd of Japan is leading the consortium of consultants with partners Nippon Koei India Ltd, Delhi Metro Rail Corporation Ltd, Mott MacDonald Ltd India, Mott MacDonald Ltd UK and Development Design Consultants Ltd Bangladesh
  • The consortium has prepared metro's detailed design, supervised construction work and helped manage Dhaka Mass Rapid Transit Development Project, the official name of the metro scheme, with Dhaka Transport Coordination Authority (DTCA) as its implementing agency
  • The metro rail will have 16 stations at Uttara, Mirpur, Rokeya Sarani, Khamarbari, Farmgate, Sonargaon Hotel, Shahbagh, Doel Chattar and on Topkhana Road.
  • The 12km track of the first part stretches from north Uttara to Agargaon.
  • According to Japan International Cooperation Agency (Jica), 14 trains would operate every three minutes and carry 60,000 passengers every hour in both directions.
  • The estimated time to travel the 20km distance, from north end of Uttara to Motijheel, is 35 minutes. The trains would have six cars each, all air conditioned.
  • The government has allocated Tk 3,425.83 crore for the project in 2018 fiscal year, which is about 64 percent of the amount it was supposed to foot.
  • The second phase, which will be from Agargaon to Motijheel, will be complete by December 2020. The service will start with six trains and once the second phase is completed 24 trains will be sent out. The trains will be from Mitsubishi.
  • The metro rail will have noise barriers and vibration-free tracks and thus be environment-friendly. the cars would be made of stainless steel and aluminium alloy,
  • The project is being implemented by government-owned Dhaka Mass Transit Company Ltd while Dhaka Transport Coordination Authority is supervising.


Project timeline
  • In December 2012, the Executive Committee on National Economic Council approves the Metro Rail scheme.
  • In February 2013, Jica signs the loan agreement with Bangladesh.
  • On November 19, 2013, Md Aftabuddin Talukder, executive director of DTCA and Yoshiko Tsunoda, chairman of Nippon Koei Ltd, sign the consultancy deal in Dhaka.
  • The $2.7b metro rail project got a shot in the arm upon receiving Japanese funding in February 2014.
  • Road Transport and Bridge Minister Obaidul Quader placed the Metro Rail Bill 2014 on November 30, 2014 at the parliament in a bid to provide fast and improved public transportation in Dhaka and ease traffic congestion in the capital.
  • The first tender for pre-qualification to procure 24 locomotives, 144 coaches and equipment for the depot was floated early January 2015.
  • On March 27, 2015, the government signed a contract with Japanese Tokyu Construction Company to develop the Metro Rail depot.
  • Prime Minister Sheikh Hasina on June 26, 2016 inaugurated the construction work on the much-hyped first-ever metro rail service in the capital. Through the inauguration of the construction work, a formal commencement of ground development for a depot began today. The depot is the foremost component to be in place for building the metro rail service system, as metro trains will be launched on the elevated lines from the depot.
  • The prime minister inaugurated the construction work from Bangabandhu International Conference Centre in the capital.
  • The project has been delayed by at least six months because of the terrorist attack in Gulshan in July 2016 that claimed the lives of seven Japanese nationals involved with the project.
  • Authorities of Dhaka's maiden metro rail project on May 3, 2017, signed three contracts with two companies for the civil construction work at the Uttara depot and building elevated rail viaducts from north Uttara to Agargaon. According to one of the contracts signed, a joint venture of Italian-Thai Development Public Company and Sinohydro Corporation is going to do the Tk 1,595 crore civil constructions at the metro rail depot,
  • The metro authorities signed the other two contracts (package-3 and -4) with Ital-Thai. The contracts worth Tk 4,230 crore were for the construction of 10km-long elevated viaducts and nine stations between north Uttara to Agargaon.
  • The authorities gave the work order to the contractors on August 1, 2017.
  • Road Transport and Bridges Minister Obaidul Quader on August 2, 2017 inaugurated construction of the first part of the elevated railway (viaduct) and nine stations of the country's much talked-about maiden metro rail in the capital. This is the visible beginning of physical construction of the elevated rail tracks and stations
  • On September 13, 2017, three more agreements with Chinese and Thai firms on the country's first-ever metro rail project were signed. Dhaka Mass Transit Company Limited (DMTCL), a state-owned enterprise founded to implement the metro rail lines across the Dhaka city, signed the separate contract packages (CPs) including CP-2, CP-3 and CP-4 worth over Tk 58.26 billion ($719 million) with the firms, Italian-Thai Development Public Company Limited, a Thailand-based construction firm, and Chinese state-owned Sinohydro Corporation Limited.
  • On April 30, 2018, Dhaka Mass Transit Company Ltd today signed contracts with two joint-venture companies for package-5 and package-6 of MRT Line-6 known as Metro Rail. Dhaka Mass Transit Company signed contract for Package-5 with Takken Corporation, Abdul Monem Ltd and Abenikko JV for Tk 1,855 crore. And for Tk 2,332 crore, it inked a deal with Sumitomo Mitsui Construction Co Ltd JV Package-6.
 
.
The Japan government through Jica will provide Tk 16,600 crores of the total project cost of Tk 22,000 crore ($2.5 billion) as loan at 0.01% interest rate. The rest will have to be managed by the government
0.01%! I thought it was 0.1% before. That's extremely low. They aren't going to be getting even the inflation rate. The profit probably is in the fact that much of it is spent in buying Japanese metros and choosing Japanese consortium. Otherwise I don't see any profit in the loan itself.
 
Last edited:
.
2 agreements for Metro Rail Route signed
UNB NEWS

Tuesday 01 May, 2018 12:05:28 am

1518026001-201805011205.jpg

Dhaka, Apr 30 (UNB) – Two agreements were signed for an 8-kilometre Agargaon-Motijheel Metro Rail route on Monday, with two Japanese companies in a city hotel in the presence of chief guest Road Transport and Bridges Minister Obaidul Quader, also the Awami League general secretary.

Dhaka Mass Transit Company Limited (DMTCL) Managing Director MAN Siddique and Tsuyoshi Nishimura of Japanese construction firm Tekken Corporation signed one agreement on behalf of their respective sides.

The other agreement was signed by the DMTCL managing director and Ikuokitada of Sumitomo Mitsui Construction Co Ltd. The total cost of the projects under the two agreements is Tk 4,200 crore.

The almost 20-kilometre Metro Rail route-6 is being constructed in eight phases. The contracts awarded today were in relation to two of the packages, the 5th and 6th, under which the 8-kilometre viaduct from Agargaon-Motijheel via Kawran Bazar, and 7 stations along the way will be built.

In the third and fourth phase, construction of nine kilometers of viaducts and nine stations from Uttara North to Agargaon is progressing in full swing, according to the project.

http://unb.com.bd/bangladesh-news/2-agreements-for-Metro-Rail-Route-signed/69596
 
.

Pakistan Defence Latest Posts

Pakistan Affairs Latest Posts

Back
Top Bottom