What's new

What lies behind Turkish Defence Industry Success ???

Unfortunately, like every military man in the Middle East the Turkish generals, too, preferred for a long time Western weapons over homegrown alternatives.

There were some developments in the 90's but the current state of our defense industry is probably the biggest achievement of AKP.

This doesn't mean that AKP didn't make mistakes - some of the choices they made were flat out wrong but in general and to answer the question of the opening post: it was the civil government that has developed the Turkish defense industry.
Self preservation...
 
before ERDOGAN , there was no even Turkish Battle Rifle you liar and ungrateful TROLLs

and We never forget about trash Israeli HERONs


the most important thing is political support and Erdogan has decided to develop national defense industry after 2004 ( only MILGEM project is before Erdogan )


only one example

ATTACK HELICOPTER PROJECT
It was agreed in 2000 that the contract negotiations started with the American Bell Helicopter Textron company, and if the negotiations with Bell Helicopter Textron could not be achieved, then negotiations with the Russian Kamov and Israeli IAI firms

even Bell and Kamov firms named the Helicopter as ERDOGAN
but there was no technology transfer

T-129 ATAK project was initiated in 2007
Turkey took T-129 Attack Helicopter technology from Italy because of Erdogan and Berlusconi are good friends
640xauto.jpg




Turkey has developed even Aircrafts between 1936 and 1944 but INONU closed Aircraft factory in Turkey and He bought 2nd hand Aircrafts from France

Nu.D Aircraft Factory in Yeşilköy-ISTANBUL
r7SAkM.jpg

r7uSHf.jpg

r7uIxb.jpg


nud38%2B%25281%2529-600x320.jpg

Zihniyetinizin Nuri Demiragı , Vecihi Hurkusu nasıl yok ettigini unutmadık
Hmm, do i remember wrong or Airplane factory was actually closed down by Demokrat parti? Following Marshall aid, forced turkey to give up on heavy industries , oh who has signed it? Inonu or Menderes.
History bender :)
Airplane production both by THK - MKE: from birsence https://birsence.com/turkiyenin-ilk...-neden-kapatti-ilk-ucak-fabrikasinin-akibeti/
Türkiye’ye 100 Milyon Dolar gelirken bu paranın büyük bir bölümü hava kuvvetlerine harcandı. Bu yardımın sonrasında Türkiye Marshall planı kapsamında para ve büyük miktarda sanayi yardımı aldı. 1950 yılında, özellikle ABD askeri Marshall yardım projesi nedeniyle, yeterli siparişi ordudan alamayan THK, mali zorluklara düştü. Haziran 1952 tarihinde faaliyetlerine son verip Makine Kimya Endüstrisi Kurumu’na devredilmiştir. 1952 – 54 yılında MKE, Türk Hava Kurumu THK’nın geliştirdiği, aralarında Model 3 olarak yeniden adlandırılan Mehmetçik‘in de bulunduğu 6 ayrı modeli imal etme kararı aldı. Aynı yıl ABD, Lockheed T-33 tipi jet eğitim uçaklarını Türk Hava Kuvvetleri’ne hibe etmesiyle projenin uygulanmasından vazgeçildi. 1956 yılına kadar mevcut uçak üretim projesine devam eden fabrikada, 1962 yılında tüm havacılık faaliyetleri durdurulmuştur.
And about elections after 1950: From wikipedia https://tr.wikipedia.org/wiki/Adnan_Menderes
1950 yılında seçimlerden önce seçim yasası da değiştirilerek seçimlerde yargı güvencesi ve "gizli oy - açık tasnif" sistemi getirildi.[6] 14 Mayıs 1950'de yapılan seçimlerde DP %52.7, CHP ise %39.4 oy aldı. DP 13 puan farkla kazanmıştı ancak seçimde kullanılan çoğunluk sistemi nedeniyle DP 420, CHP ise sadece 63 milletvekili çıkardı. TBMM başkanlığına Refik Koraltan, cumhurbaşkanlığına DP genel başkanı Celâl Bayar seçildi. Yeni cumhurbaşkanı Celâl Bayar, Menderes'i başbakan olarak görevlendirdi. Aslında pek çok kişi bu görev için Fuad Köprülü'nün getirilmesini bekliyordu.[7] Yeni hükûmet 22 Mayıs'ta göreve başladı. Köprülü bu kabinede dışişleri bakanı oldu. Adnan Menderes'in 10 yıllık başbakanlık döneminde Türk iç ve dış politikasında büyük değişimler oldu. 1. Menderes Hükümetinin ilk icraatı fazla masraf olduğu gerekçesiyle devlete ait otomobilleri satmak oldu. Menderes döneminde, paralara mevcut cumhurbaşkanının resminin basılması uygulamasını kaldırılmış, tekrar ilk cumhurbaşkanı Mustafa Kemal Atatürk'ün resimleri basılmaya başlanmıştır.[8]

Daha sonra, o döneme kadar Türkçe okunan ezanın Arapça okunması serbest bırakıldı. Yeni kurulan DP hükûmeti, 6 Haziran 1950'de, askeri darbe planladıkları[9] gerekçesiyle başta Genelkurmay Başkanı Nafiz Gürman olmak üzere bütün üst komuta kademesi dâhil olmak üzere 15 general ve 150 albayı re'sen emekliye sevk etti.[10]

1951 yılında Menderes hükûmeti Türkiye'nin Kore Savaşı'nda Birleşmiş Milletler kuvvetlerine Türk Tugayı ile katılmasına karar vererek CHP'liler tarafından çok tartışılan bir karara imza attı. Bu, aslında Türkiye'nin Soğuk Savaş'ta Batı Bloğu tarafında yer aldığını göstermek için yaptığı bir siyasi manevraydı. [kaynak belirtilmeli] Bunun neticesinde, Türkiye 1952'de NATO'ya tam üye olarak kabul edildi. Aynı yıl NATO'nun isteği üzerine komünizme karşı gayri-nizamı harp yapacak Seferberlik Tetkik Kurulu, daha sonraki adıyla Özel Harp Dairesi kuruldu.

1953 yılında CHP'nin tek-parti iktidarı sırasında edindiği malları haczedildi ve hazineye aktarıldı. Halkevleri kapatıldı ve Köy Enstitüleri Öğretmen Okulları'na dönüştürüldü.[11]

1950-1954 yıllarında Türkiye ekonomide kalkınma dönemine girdi. Bu dönemde serbest piyasa ekonomisine geçişe hız verildi. Yabancılara petrol arama ve çıkarma izni verildi. Yabancı sermayeyi teşvik yasası çıkarıldı. Gelen krediler özellikle tarım alanında kullanmaya başlandı. Tarımda makineleşme çalışmaları yoğunlaştırıldı. Marshall Planı'nın da katkısıyla ülkede yeni sanayi tesisleri kuruldu. 1954 yılında Türkiye Vakıflar Bankası kuruldu. Bu dönemde Türkiye'nin Gayri safi millî hasılası yılda ortalama %9 oranında büyüdü.

2 Mayıs 1954 tarihinde yapılan seçimlerde DP büyük bir zafer kazandı. Oyların %57'sini alarak iktidarını tek başına devam ettirdi. Bu oy oranı, 150 yıldan beri fasılalarla batılılaşmaya, modernleşmeye ve demokrasiyi uygulamaya çalışan Türkiye tarihinde demokratik bir seçimde bir siyasi parti tarafından ulaşılan en yüksek orandı ve bir daha da bu orana ulaşılamadı. DP 502, CHP %35,9 oy oranı ile 31, CMP %4 oy oranı ile 5, bağımsızlar 3 milletvekili çıkardı. 17 Mayıs'ta Menderes 3. kabinesini açıkladı. Bu kez kendisine daha yakın isimleri bakan olarak seçmişti çünkü önceki 4 yıl içinde İçişleri Bakanı 5, İşletmeler Bakanı 5, Çalışma Bakanı 5, Ulaştırma Bakanı 4, Gümrük ve Tekel Bakanı 4 kez değişmişti.

And , who has detained officers-admirals participating in Milgem project by Ergenekon and Balyoz? Suppose it wasn't Inonu.
For God's sake, dont terrorize threads by politics, dont bend history, dont bring stuff totally irrevelant to the subject.
Lütfen, yeter.
 
Last edited:
Hmm, do i remember wrong or Airplane factory was actually closed down by Demokrat parti? Following Marshall aid, forced turkey to give up on heavy industries , oh who has signed it? Inonu or Mendered.
History bender :))

You are professional History bender


In 1936 the first single-engine Aircraft was produced and called the Nu.D-36
In 1938 a double engine 6-passenger Aircraft named Nu.D-38 was produced

Pilot killed in accident during test flight from Istanbul to Eskişehir on 13 july 1938 and THK canceled orders

Nuri Demirağ entered a court process that lasted for years with THK. but the court ended against him
even a law was enacted so that planes could not be sold abroad. Therefore the factory did not receive orders and was closed in 1944

Orders from Spain, Iran and Iraq were blocked by CHP and the remaining planes were sold to the scrapper

and in finaly Military factories and civil undertakings were closed by law on 15 march 1950 on the orders of President INONU ( MENDERES was became prime minister on 22 may 1950 )


"" Türkiye'nin uçak üretmemesi için 1941-44 yılları arasında ABD Türkiye'ye 95 milyon dolarlık savaş malzemesi hibe etti. CHP döneminin Hava Kuvvetleri Komutanı Orgeneral Zeki Doğan, Nuri Demirağ'a şu ibretlik sözleri söylemişti Amerikan yardımından bedava uçak almak dururken uçak fabrikanıza sipariş verirsem yarın bu millet beni asar " Zihniyetiniz işte bu
 
Last edited:
You are professional History bender


The first aircraft factory was established in 1936

In 1936 the first single-engine Aircraft was produced and called the Nu.D-36
In 1938 a double engine 6-passenger Aircraft named Nu.D-38 was produced

Pilot killed in accident during test flight from Istanbul to Eskişehir on 13 july 1938 and THK canceled orders

Nuri Demirağ entered a court process that lasted for years with THK. but the court ended against him
even a law was enacted so that planes could not be sold abroad. Therefore the factory did not receive orders and was closed in 1944

Orders from Spain, Iran and Iraq were blocked by CHP and the remaining planes were sold to the scrapper

and in finaly Military factories and civil undertakings were closed by law on 15 march 1950 on the orders of President INONU ( MENDERES was became prime minister On 22 may 1950 )


"" Türkiye'nin uçak üretmemesi için 1941-44 yılları arasında ABD Türkiye'ye 95 milyon dolarlık savaş malzemesi vermişti. CHP döneminin Hava Kuvvetleri Komutanı Orgeneral Zeki Doğan, Nuri Demirağ'a şu ibretlik sözleri söylemişti Amerikan yardımından bedava uçak almak dururken uçak fabrikanıza sipariş verirsem yarın bu millet beni asar " Zihniyetiniz işte bu
You are stating Nuri demirağ and vecihi, i am telling you that Tomtaş, THK and MKE's production was halted in 50s and finally in 62. We dont need to mention all over Menderes times again, dont ignore that part, dont ignore how we became depended on US during his term.
In 1950 Airplane factory was converted to Maintenance factory of Airforce and MKE kept producing airplanes, regulation was made in Inonu term, and applied by Menderes, and finally MKE's production was halted in 1962 by Menderes.
https://www.trthaber.com/haber/turk...brikasi-kayseri-teyyare-fabrikasi-392020.html
Even in TRT Inonu's name is not mentioned, neither Menderes, but it was clearly implied by NATO and Marshall Aid.
Emekli Albay Por:
"Uçak imalatından uçak onarımına yönelmişler. Envantere özellikle NATO’ya girişimizden sonra verilen Amerikan uçakları bizim burada üretim yapmamıza gerek olmadığı beyanıyla gelmiş. Amerikalıların ilk gelişlerinde uçak üretiminde kullandığımız kanat dikme gibi demirbaşların imha tutanakları da mevcut. Onları imha ettikten sonra da Amerikan havacılığının bize getirdiği uçakların bakımıyla hizmetini sürdürmüş."
When did we join NATO? https://en.wikipedia.org/wiki/Member_states_of_NATO
Have i denied how Vecihi and Nuri Demirağ was prevented from the success?
-No,
Are there people living the same fate as these people, nowadays?
-Yes, there are some but you may not hear it. There are people sacrificed because of their success, because they were gaining "fame", we have lost valuable people in National Industry thanks to "liyakatsizlik", because someone's son in law, elti, bacanak has emailed a minister and got promotions through emails.
But you keep denying how Menderes has affected our National Industry. You pick events happened in 1923-1950, and ignore the ones in 1950-1965.
I am providing sources, statements of ex officers. the law regarding to military factories was made by Inonu government, put into effect by Menderes government. They had chance to prevent it from happening, but instead of preventing, they proceeded.
Isn't it bending when you see a narrow section, and ignore some tiny detail which actually changes the whole scene?

PS: I dont blame Menderes for the past events and i believe whomever was the president it wouldn't prevent us from joining NATO and receiving Marshall aid. The factories would have been closed whomever was governing.
 
Last edited:
You are stating Nuri demirağ and vecihi, i am telling you that Tomtaş, THK and MKE's production was halted in 50s and finally in 62. We dont need to mention all over Menderes times again, dont ignore that part, dont ignore how we became depended on US during his term.
In 1950 Airplane factory was converted to Maintenance factory of Airforce and MKE kept producing airplanes, regulation was made in Inonu term, and applied by Menderes, and finally MKE's production was halted in 1962 by Menderes.
https://www.trthaber.com/haber/turk...brikasi-kayseri-teyyare-fabrikasi-392020.html
Even in TRT Inonu's name is not mentioned, neither Menderes, but it was clearly implied by NATO and Marshall Aid.

When did we join NATO? https://en.wikipedia.org/wiki/Member_states_of_NATO
Have i denied how Vecihi and Nuri Demirağ was prevented from the success?
-No,
Are there people living the same fate as these people, nowadays?
-Yes, there are some but you may not hear it. There are people sacrificed because of their success, because they were gaining "fame", we have lost valuable people in National Industry thanks to "liyakatsizlik", because someone's son in law, elti, bacanak has emailed a minister and got promotions through emails.
But you keep denying how Menderes has affected our National Industry. You pick events happened in 1923-1950, and ignore the ones in 1950-1965.
I am providing sources, statements of ex officers. the law regarding to military factories was made by Inonu government, put into effect by Menderes government. They had chance to prevent it from happening, but instead of preventing, they proceeded.
Isn't it bending when you see a narrow section, and ignore some tiny detail which actually changes the whole scene?

PS: I dont blame Menderes for the past events and i believe whomever was the president it wouldn't prevent us from joining NATO and receiving Marshall aid. The factories would have been closed whomever was governing.
One more thing i like to add is whoever was ruling turkey prior to this current government was ruling only in name. The real rulers were the kemalist and its chp supporters. So any major decisions by previous govt were made only with approval from the tutelage shadow govt of kemalist. The tutelage was only broken by this government and thats why the kemalist are still but hurt. The govt now they can make descision without fearing any consequences
 
Back
Top Bottom