Silahtar
FULL MEMBER
- Joined
- Aug 10, 2016
- Messages
- 956
- Reaction score
- 17
- Country
- Location
İngiliz şirketi ile Türkiye arasındaki uçak anlaşması İngiltere hükümeti tarafından ertelendi
Türkiye'nin "milli" savaş uçağı üretimi için Londra merkezli bir şirketle yaptığı anlaşma, darbe girişiminin ertesinde İngiltere hükümeti tarafından engellendi.
Türkiye'nin İngiltere'nin başkenti Londra merkezli BAE Systems Plc'ye ihale ettiği "milli savaş uçağı" projesine İngiltere hükümeti tarafından darbe vuruldu.
Bloomberg'den Benjamin D Katz, Ercan Ersoy ve Alex Morales'in haberine göre, anlaşma, darbe sonrasında Birleşik Krallık hükümeti tarafından ertelendi.
Konu hakkında bilgi sahibi kaynaklara göre, normal şartlarda anlaşmanın önümüzdeki birkaç hafta içinde sağlanması bekleniyordu. Ancak erteleme ile birlikte, TAI ile yapılacak işbirliğinin ancak yıl sonunda ilân edilebileceği söyleniyor.
DARBE SONRASI YAŞANAN GELİŞMELERİN PAYI VAR
Britanya sermayeli BAE grubu, Türkiye'nin "milli uçak" projesi için Airbus Group ile rekabet ediyordu. 2023'te sona ermesi hedeflenen projeyle, İngiltere savunma endüstrisinin yeni pazarlara erişiminin artması, Türkiye'nin ise askeri konuda Almanya ve ABD'ye bağımlılığının azalması bekleniyordu.
Haberde görüşlerine yer verilen Richard Aboulafia isimli bir uzman, 15 Temmuz darbe girişiminin Erdoğan'ın savaş uçağı projesini tamamlama kararlılığını "muhtemelen artırdığını" söylerken, "Tarihsel olarak, yerli savaş uçağı projeleri milliyetçilik ve paranoyanın bir karışımıdır. Erdoğan yönetimindeki Türkiye'de bunun ikisi de var" diyor.
Birleşik Krallık'ın projeyi ertelemesinde, darbe sonrası Erdoğan'ın hamlelerinin payı olduğu konuya hakim kaynaklarca dile getiriliyor.
Haberde, ertelemenin Türkiye ile Batılı müttefiklerinin arasındaki ilişkinin nasıl "ekşidiğini" gösterdiği, ancak Türkiye'nin AB ile ticaret hacminin 147 milyar dolar olduğu ve bunun da ülkenin Batı bloğu ile olan derin ilişkilerini gösterdiği vurgulanıyor.
'YERLİ UÇAK' PROJESİ İNGİLİZ ŞİRKETE EMANET
TF-X adı verilen "yerli savaş uçağı"ndan Türkiye'nin 250 adet satın alabileceği söyleniyor. Ankara, bunun yanı sıra 2018 yılına kadar Lockheed Martin'in ürettiği 100 adet F-35 siparişi de verdi.
Bloomberg'e yazılı bir açıklama yapan Birleşik Krallık Uluslararası Ticaret Departmanı ise, "Türk Silahlı Kuvvetleri'nin gereksinimlerine karşılık veren Birleşik Krallık şirketlerini desteklemeye Türk şirketleri ile yakından çalışmaya devam ettiklerini" söyledi.
Departman, ertelendiği söylenen projeyle ilgili bir bilgi vermedi.
Türk uçağının üretimi ile birlikte, BAE'nin Eurofighter Typhoon'dan ibaret envanterini geliştirmesi bekleniyordu.
Kore ve Japon "milli uçak" programlarını temel alan Türk planı için hükümetin 11.7 milyar dolar harcayacağı tahmin ediliyor.
BAE'nin bu harcamalardan edineceği ile ücret ise 2.93 milyar dolar. Bu ücrete bakım anlaşmaları ve ihracat fırsatları dahil değil.
AKINCI ÜSSÜ ONARILACAK
BAE ile TAI arasındaki anlaşmanın, hükümetler arası bir anlaşmanın parçası olduğu söyleniyor.
Daha ilginç bir bilgi ise, BAE'nin Türk Hava Kuvetleri'nden test için kiraladığı uçak pistinin, darbe girişimi sonrasında bombalanması.
Hatırlanacağı üzere, darbeye katılan F-16'ların havalanmasını engellemek için, Akıncı Üssü'ndeki pist bombalanmıştı.
Bir başka bilgi de, Akıncı Üssü'nün tamirinin önümüzdeki hafta başlayacağı. Oysa Milli Savunma Bakanı Fikri Işık, Akıncı üssüyle ilgili olarak "Demokrasi Parkı yapılması konusunda irade var" demişti.
BAE-Turkey Fighter Jet Plan Said Delayed After Failed Coup
BAE Systems Plc’s deal to develop Turkey’s first home-built fighter jet has been delayed by the U.K. government as it assesses the aftermath of the attempted coup against President Recep Tayyip Erdogan, according to people familiar with the situation.
Formal details of the cooperation with Turkish Aerospace Industries on the jet, dubbed the TF-X, may only be announced toward the end of the year, the people said. The agreement had originally been expected within the next few weeks, two of the people said.
BAE is competing with Airbus Group SE for the right to help design and develop the plane, which is targeted for completion by 2023, according to one of the people. A deal would help the U.K. defense industry push into new export markets, an effort that has gained importance since the June vote for Britain to exit the European Union. For Turkey, a home-grown combat aircraft would help reduce dependence on Germany and the U.S. for military equipment.
Last month’s failed coup probably increased Erdogan’s determination to complete the fighter jet project, said Richard Aboulafia, a Fairfax, Virginia-based analyst with Teal Group. “Historically, indigenous fighter jet projects have been driven by a mix of nationalism and paranoia, and Turkey under Erdogan checks both boxes,” he said.
The delay comes as the U.K. government keeps watch over Erdogan’s response to the coup, the people familiar with the talks said. It’s another example of how relations between Turkey and its western neighbors have soured. NATO was even forced to issue a statement last week saying Turkey’s membership in the military alliance is not in question. Still, Turkey’s trade with the EU was worth $147 billion last year, underscoring the depths of its ties to the bloc.
250 Aircraft
Turkey could buy about 250 of the TF-X aircraft, Aboulafia said. The country, which has the second-biggest air force in the North Atlantic Treaty Organization, already ordered 100 Lockheed Martin Corp. F-35 fighter jets, due for delivery starting in 2018.
BAE rose 0.1 percent to 522 pence at 2:10 p.m. in London. The shares have climbed 4.5 percent this year, giving the contractor a market value of 16.6 billion pounds ($21.6 billion).
BAE is “supporting pre-contract studies with Turkish industry and government” after a request for proposals for collaboration on the TF-X program, the company said in an e-mailed statement. BAE said it can never comment on the next stage of a customer’s program.
The U.K. remains “supportive of U.K. companies that are responding to the requirements of the Turkish Armed Forces and working closely with Turkish companies,” the Department for International Trade said in an e-mailed statement. It declined to comment on specific projects.
The Turkish jet will help BAE broaden its military-air division beyond the Eurofighter Typhoon, which entered service in 2003. The Eurofighter accounted for about 17 percent of the U.K. defense contractor’s total sales last year, according to Sandy Morris, a London-based analyst for Jefferies International.
Based on similar Korean and Japanese indigenous fighter jet programs, Turkey will spend about $11.7 billion on the TF-X’s development costs, said Ben Moores, an analyst with IHS. BAE stands to reap at least one-quarter of that amount, or $2.93 billion, as well as additional revenues from potentially helping to make the aircraft, plus maintenance agreements and export opportunities, Moores said.
First Interest
Turkey first signaled its interest in working with BAE in December, Turkish Aerospace said. A spokeswoman for the company didn’t respond to requests for comment on the delay.
The deal is in part a government-to-government agreement, according to the people familiar with the project. The U.K. is negotiating with Turkey’s Defense Industries Secretariat, a co-owner of Turkish Aerospace that oversees military projects and is chaired by the prime minister.
An airstrip the company rents from the Turkish Air Force and used for testing was destroyed during the July 15 coup attempt. Erdogan’s forces bombed the runway to prevent the coup’s coordinators from sending more of the state’s F-16 warplanes into the skies.
The aircraft were being used to bomb Turkey’s capital, targeting buildings including the parliament and producing low-altitude sonic booms over both Ankara and Istanbul. The Akinci airstrip, which lies just west of Ankara, is due to start repairs next week, according to one of the people.
Last edited: