What's new

An underconstruction bridge in Kuakata breaks down

bluesky

ELITE MEMBER
Joined
Jun 14, 2016
Messages
16,515
Reaction score
-4
Country
Bangladesh
Location
Japan


কুয়াকাটায় নির্মাণকাজ শেষ হওয়ার আগেই সেতু ভেঙে খালে
বিডিনিউজ টোয়েন্টিফোর ডটকম | Published: June 27, 2021 19:54:23 | Updated: June 28, 2021 13:06:07
Evaly and Fianancial Express Desktop
কুয়াকাটায় নির্মাণকাজ শেষ হওয়ার আগেই সেতু ভেঙে খালে



পটুয়াখালীর কুয়াকাটায় নির্মাণাধীন সেতুর কাজ শেষ হওয়ার আগেই ভেঙে পড়েছে।
রোববার সকাল ৬টার দিকে কুয়াকাটা পৌরসভার ৮ নম্বর ওয়ার্ডের দোভাষীপাড়া খালের উপর নির্মিত এ সেতুর গার্ডারের স্ল্যাব বিকট শব্দে ভেঙে খালে পড়ে যায়।
এতে দুই ইউনিয়নের সাথে কুয়াকাটা পৌরসভার যোগাযোগ বিচ্ছিন্ন হয়ে ভোগান্তি পোহাচ্ছে এ অঞ্চলের কয়েক হাজার মানুষ।

কুয়াকাটা পৌরসভার সহকারী প্রকৌশলী মিজানুজ্জামান বলেন, সেতু ভেঙে পড়ায় ইতিমধ্যেই ঠিকাদারকে চিঠি দেওয়া হয়েছে। তদন্ত করে তার বিরুদ্ধে মামলাও করা হবে।

গত ২১ জুন কুয়াকাটা পৌরসভায় যোগ দেওয়ায় ‘সেতুটির নির্মাণ বিষয়ে কিছুই জানা নেই’ উল্লেখ তিনি করে বলেন, কী কারণে সেতুটি ভেঙে পড়েছে তা তদন্ত ছাড়া বলা যাচ্ছে না। এ বিষয়ে একটি তদন্ত টিম গঠন করা হয়েছে।
পর্যটনকেন্দ্র কুয়াকাটা পৌরসভার সাথে লতাচাপলী ইউনিয়নের যোগাযোগের জন্য পৌর কর্তৃপক্ষ দৃষ্টিনন্দন এ সেতু নির্মাণের উদ্যোগ নেয়।

কুয়াকাটা উন্নয়ন প্রকল্পের আওতায় ২০১৯-২০২০ অর্থ বছরে সরকারের অর্থায়নে ২ কোটি ২৬ লাখ ১৫ হাজার ৮৮৩ টাকা ব্যয়ে ২০ মিটার দৈর্ঘের সেতু নির্মাণে পৌরসভার দরপত্রের মাধ্যমে কাজটি শুরু হয়।
সেতুর ৮০ ভাগ কাজ শেষ এবং ভেঙে পড়া স্লাবের ৪৬ লাখ টাকার বিল ঠিকাদার তুলে নিয়েছে জানিয়ে তিনি জানান, ২০ মিটার দৈর্ঘ্য এবং ৫.৫ মিটার প্রস্থেরেএ সেতুর দুটি গার্ডারের উপর বসানো স্লাবের মাঝে আড়াআড়ি ভেঙে পড়েছে।

স্থানীয়রা জানান, ওই সেতুর স্থানে একটি লোহার পুল ছিল। সেটি ভেঙে দীর্ঘদিন পড়ে ছিল। সেখানে গার্ডার ব্রিজের কাজ চলছিল।

সেতুটির ঠিকাদারী প্রতিষ্ঠান মেসার্স সৈয়দ মো. সোহেল অ্যন্ড দ্বীপ এন্টারপ্রাইজ (জেবি) এর নাম থাকলেও মূলত মামুন নামে অন্য এক ঠিকাদার কাজটি দেখাশোনা করতেন বলে স্থানীয়রা বলছেন। ওই ঠিকাদারী প্রতিষ্ঠানের মালিক পটুয়াখালীর টাউন কালিকাপুরের জাহাঙ্গির ও সৈয়দ সোহেল।

স্থানীয়দের অভিযোগ, সেতুটির নির্মাণের শুরু থেকেই নিম্মমানের নির্মাণ সামগ্রী ব্যবহারসহ কার্যাদেশ অনুযায়ী কাজ না করার কারণে এমনটি হয়েছে। নির্মাণ কাজ নিয়ে তারা বিভিন্ন সময় প্রকৌশলী ও পৌর মেয়রকে অভিযোগ দিয়েছেন।

তারা আরও জানান, এ সেতু দিয়ে প্রতিদিন মিশ্রিপাড়া, লতাচাপলী, ধুলাসারসহ পায়রা বন্দরে যাতায়াত করে থাকে পর্যটকসহ হাজার হাজার মানুষ।

এ ব্যাপারে কুয়াকাটা পৌর মেয়র মো. আনোয়ার হাওলাদার বলেন, নির্মাণ কাজ শেষ হবার আগেই কেন সেতুটি ভেঙে পড়েছে তা বলতে পারবেন এ প্রকল্পের প্রকৌশলীরা। তাদেরকে এ বিষয়ে জবাব দিতে বলা হয়েছে।
সংশ্লিষ্ঠ ঠিকাদারের বিরুদ্ধে মামলার প্রস্তুতি চলছে বলেও মেয়র জানান।
============================================================================================
Below is a google translation with almost no editing:

A bridge under construction at Kuakata in Patuakhali collapsed

A bridge under construction at Kuakata in Patuakhali collapsed before it could be completed.
At around 8 am on Sunday, the slab of the bridge built over the Dobhasipara canal in ward 7 of Kuakata municipality broke and fell into the canal.

As a result, the communication of Kuakata Municipality with the two unions has been cut off and thousands of people in the area are suffering.

Mizanuzzaman, an assistant engineer at Kuakata Municipality, said a letter had already been sent to the contractor after the bridge collapsed. A case will also be filed against him after investigation.

He said that he did not know anything about the construction of the bridge as he joined Kuakata municipality on June 21. He said that the cause of the collapse could not be ascertained without investigation. An investigation team has been formed in this regard.

The municipal authorities took the initiative to build the bridge at Drishtinandan to connect the tourist center Kuakata Municipality with the Latachapali Union.

Under the Kuakata development project, the work was started through the tender of the municipality for the construction of a 20-meter-long bridge at a cost of Tk 2,28,15,063 with the government's funding in the 2019-2020 financial year.

He said the contractor had picked up a bill of Tk 48 lakh for 60 per cent of the completed and broken slabs of the bridge.

Locals said there was an iron pool at the site of the bridge. It had been broken for a long time. Work on the girder bridge was going on there.

The contractor for the bridge, Messrs. Syed Mohammad. Locals say that even though Sohail and Island Enterprise (JB) has a name, another contractor named Mamun used to look after the work. The owners of the company are Jahangir and Syed Sohel of Kalikapur town in Patuakhali.

Locals complained that this was due to non-compliance with the work order from the beginning of construction of the bridge, including the use of substandard construction materials. They have complained to the engineer and the municipal mayor about the construction work at different times.

They also said that thousands of people including tourists travel to Misripara, Latachapali, Dhulasar and Payra ports every day through this bridge.

Kuakata Municipal Mayor in this regard. Anwar Hawlader said the engineers of the project will be able to explain why the bridge collapsed before the construction work was completed. They have been asked to respond.

The mayor also said that a case is being prepared against the concerned contractor.
 
Last edited:
The mayor also said that a case is being prepared against the concerned contractor.
I just do not understand why the contractor is responsible for the collapse of this under-construction bridge. Please watch carefully at the bottom. I can see only one Girder at the center. There may be another one at the far side.

The bridge has a 20-meter span and an 8-meter width. It is supposed to carry moving loads of trucks and buses. There are codes and standards stipulated in AASHTO (American State Highway and Transport Officials) and other international codes like BS (British Standard) or NF and DIN.

I think, at least 4 deep Girders are needed for this long bridge. The picture shows only one that is also shallow.

Municipal engineers of a poor country have little knowledge about designing a bridge. So, smart countries allow the local body's engineering section to follow any of the above international standards to do the structural design analysis.

The municipal engineering team then prepares drawings, calls tender, and asks a bidder to do the construction works. Here, this idiot BD mayor is not taking responsibility for making design mistakes in his office and blaming the contractor.

The entire BD system is rotten however sweetly our BAL brats in the PDF brag. I personally do not see how anytime BD can start developing. Its fate is to remain a country tagged with an underdeveloped identity.

People just do not like to study or even if they study they cannot understand a complex thing. However, our brats are fond of calling themselves the smartest people on this Earth.
 
Or he/she no choice.... Corruption has only one colour and that is universal. Invisible yet visible.
You are right about corruption. But, please watch the bottom side of the bridge where I can see only ONE SHALLOW DEPTH GIRDER. There may be another one on the other side.

A bridge like this with a long 20-meter span needs at least 4 deep Girders that can carry HS20-44 AASHTO truck-loads other than the Dead Load/ self-weight of the upper structure consisting of Girders, small transverse Beams, and Slabs.

In any knowledge-based developed country, engineers will design a steel Girder Bridge. A Composite Steel Girder would be a better choice. But, our novice municipal designers used only one or two shallow concrete girders.

Now, the mayor wants to sue the contractor.
 
You are right about corruption. But, please watch the bottom side of the bridge where I can see only ONE SHALLOW DEPTH GIRDER. There may be another one on the other side.

A bridge like this with a long 20-meter span needs at least 4 deep Girders that can carry HS20-44 AASHTO truck-loads other than the Dead Load/ self-weight of the upper structure consisting of Girders, small transverse Beams, and Slabs.

In any knowledge-based developed country, engineers will design a steel Girder Bridge. A Composite Steel Girder would be a better choice. But, our novice municipal designers used only one or two shallow concrete girders.

Now, the mayor wants to sue the contractor.
Mayor will say to contractor: we will sue you (eye wink).
 
Back
Top Bottom