What's new

Turkish Naval Programs

Turkey celebrated 100th anniversary of Çanakkale Victory over the Allied armada with huge naval parade
Turkey%2Bcelebrated%2B100th%2Banniversary%2Bof%2B%C3%87anakkale%2BVictory%2Bover%2Bthe%2BAllied%2Barmada%2Bwith%2Bhuge%2Bnaval%2Bparade%2B4.jpg


Turkey%2Bcelebrated%2B100th%2Banniversary%2Bof%2B%C3%87anakkale%2BVictory%2Bover%2Bthe%2BAllied%2Barmada%2Bwith%2Bhuge%2Bnaval%2Bparade%2B2.jpg

Turkey%2Bcelebrated%2B100th%2Banniversary%2Bof%2B%C3%87anakkale%2BVictory%2Bover%2Bthe%2BAllied%2Barmada%2Bwith%2Bhuge%2Bnaval%2Bparade%2B3.jpg

Turkey%2Bcelebrated%2B100th%2Banniversary%2Bof%2B%C3%87anakkale%2BVictory%2Bover%2Bthe%2BAllied%2Barmada%2Bwith%2Bhuge%2Bnaval%2Bparade%2B1.jpg
 
Cok güzel haber bu. Yerli sismik gemimiz en hizli sekilde aramalara paslamasi lazim. Barbaros sismikin yaninda diger Denizlerimizde arama faaliyetlerine gecmesi lazim.
 
@isoo

Mate are we able to produce subsystems for this ship ? If yes which ones and which companies can provide ? Can you also give a percentage about how much of the whole subsystems can be indigenous ?.. IMO we are not improved enough for such subsystems yet...

Yerli sismik gemi Turkuaz'ın maliyeti 300 milyon lira - Anadolu Ajansı

BTW İstanbul Shipyard's website is under construction... Hope it will be a good page with new infos and new pics etc...

İstanbul Shipyard - UNDER CONSTRUCTION

1.jpg


Bu arada boyaması da şekilli olsaydı bari... Barbaros çok şekil...

Mesela Turkuaz renginin kullanıldığı bir boyama olabilirdi... Zaten adı da Turkuaz...

Barbaros-Hayrettin-Paşa-Gemisi.jpg
 
Last edited:
Barbaros ne yapımıydı hatırlayan var mı?
...
Gemi yapımı bittikten sonra güzelce boyanır bence.En azından bazı kısımları.
 
@isoo

Mate are we able to produce subsystems for this ship ? If yes which ones and which companies can provide ? Can you also give a percentage about how much of the whole subsystems can be indigenous ?.. IMO we are not improved enough for such subsystems yet...

Yerli sismik gemi Turkuaz'ın maliyeti 300 milyon lira - Anadolu Ajansı

BTW İstanbul Shipyard's website is under construction... Hope it will be a good page with new infos and new pics etc...

İstanbul Shipyard - UNDER CONSTRUCTION

View attachment 207655

Bu arada boyaması da şekilli olsaydı bari... Barbaros çok şekil...

Mesela Turkuaz renginin kullanıldığı bir boyama olabilirdi... Zaten adı da Turkuaz...

View attachment 207735

Design has made indigenously with efforts of scientist, but so far i remember from experiments this ship suffered from roll motion a lot, and it is designed on the edge of stability criteria ,later on revisions has done and improvements added.

Whole propulsion system is imported, i am not sure about the material of production it might be indigeneous or imported .Sometimes for material used, importing is better option specially when that material is common one.

Also aselsan offered a lot of solutions for ship among other subcontractors . But roughly i would assume it has some thing between 50-60 percent of local involvement on overall costs ( it also includes the imports subcontractors made). Still this is a good ratio for such a class of ship.

Also classification has done by Türk loydu
MTA TURKUAZ - Türk Loydu

Also this file includes aselsan's solutions for project ; which are the major parts of a seismic vessel.

http://www.aselsan.com.tr/tr-tr/basin-odasi/Documents/ASELSANDergileri/82_2011_1.pdf

Also from MTA website the details ;

MTA TURKUAZ Araştırma Gemisi
Türkiye'nin yeni araştırma gemisi, modern sevk ve manevra sistemleriyle birlikte, jeofizik (2B/3B derin sismik, gravite, manyetik) sistemler ve deniz tabanı ayrıntılı görüntüleme/haritalama sistemleri, uzaktan kumandalı robot aracın (ROV) yanı sıra, su kolonu ve deniz tabanından jeolojik örnekleme yapabilecek ekipmanla donatılacak olup, alınan verilerin işlemesi, analizi ve değerlendirmesine yönelik jeoloji, jeofizik, hidrografi, oşinografi ve biyoloji araştırma laboratuarları yer alacaktır. Gemide ayrıca uluslararası standartlarda bir helikopter pisti bulunacaktır.

img03.jpg
img04.jpg




HİDROGRAFİ VE OŞİNOGRAFİ EKİPMANI
Haritalama ve Görüntüleme Sistemleri


Tek Bimli ve Çok Bimli İskandil Sistemleri
ROV Uzaktan Kontrollü Araç en fazla 1500 m çalışma derinliğine kadar görüntüleme ve operasyon imkânlı

Su Örnekleme ve Ölçüm Sistemleri
Su Örnekleyici Sistemi: En fazla 2500 m derinliğe kadar gerçek zamanlı veri toplama
CTD Ölçüm Cihazı : En fazla 2500 m derinliğe kadar gerçek zamanlı veri toplama
Akıntı Ölçüm Cihazları : 3B derin sismik çalışmalar için 4 x 4000 m (8 x 8,000 m aktif streamer altyapısına uygun), 2B derin sismik çalışmalar için en çok 12,000 m.

JEOFİZİK EKİPMANI
Sismik Sistem

Sismik Enerji Kaynağı:72 adet, toplam 8400 inç-küp
Kompresör: 3 adet, 2000 psi, her biri 48m3 / dak
StreamerKonfig. : Karinaya Monteli Akıntı Ölçüm Cihazı (1000 m su derinliğine kadar, doğrudan okuma, hareket halinde veri toplayabilme), Kendinden Kayıtlı Akıntı Ölçüm Cihazı (2000 m su derinliğine kadar akıntı hızı ve yönü ölçme, kendinden kayıt yapabilme)
Streamer Tipi: Solid
Diğer Ekipman: Sismik Kayıt Sistemi, Navigasyon Sistemi, StreamerKonumlandırıcı Sistemi, Enerji Kaynağı Kontrolü, Sismik Veri İşlem (On-board)

Yüksek Ayrımlı Sığ Sismik Sistemi
Sub-Bottom Profiler:Full-Ocean Depth özellikli, 150 m penetrasyon, Chirp Tipi dalga modülasyon, pitch-roll-heave düzeltmesi ve sediment sınıflandırması
Deniz Manyetometresi: En az 2000 m derinlikte verimli çalışma, 20000nT-100000nT çalışma aralığı ve 0,001 nT çözünürlük
Deniz Gravimetrisi : Dinamik tekrarlama en az 0,25mGal, Statik tekrarlama en az 0,05mGal, ölçüm aralığı en az 0,01mGal ve bir adet fiber optik jiroskop


JEOLOJİK ÖRNEKLEME EKİPMANI
Piston Corer:3500 m maks. çalışma derinliği, 18 m karotiyer boyu
Box-corer: 3000 m maks. çalışma derinliği, 30x30x100 cm kutu ölçüsü
Jeolojik Örnekleme Vinci : Piston corer veya boxcorer düzenekleri ile birlikte kullanılabilecek teleskopik bomlu, 4000 m halat kapasitesi

Also from a publication by MTA ;

Tablo 3: MTA Turkuaz Gemisi Teknik Özellikleri ve Kabiliyetleri

Boy

~ 86 m

Genişlik

~ 22 m

Deplasman

En fazla 5140 ton

Ekonomik sürat

En az 14 knots

Azami devamlı sürati

18 knots

Araştırma görevi/Etüt sürati

2B / 3B Sismik Çalışmalarda 4-6 knots olacaktır

Seyir sığası

En az 4500 NM

Denizde kalma süresi

~ 30 gün

Personel sayısı

50 (26 bilim adamı + 24 gemi adamı) (5 ilave personel ile 55 personele büyüme kapasitesi bulunmaktadır)

Ekonomik ömür

Min. 30 yıl

Bilimsel araştırma

Deniz durumu 4’ e kadar

Helikopter faaliyetleri

Deniz durumu 3’e kadar

Ana tahrik sistemi

Dizel Elektrik tahrik sistemi olup 4 x 2400 kW dizel jeneratör seti bulunacak olup sistemle 2 adet döndürülebilir kıç iticisi ve bir baş iticisi motor sürülecektir.

Kreynler

Gemide genel amaçlı olmak üzere 1 adet 10 tonluk Hidrolik/teleskopik kreyn ayrıca özel amaçlı olarak bir adet Oşinografik ölçüm vinci ile bir adet Jeolojik örnekleme vinci bulunacaktır.

Gemi vasıtaları

1 adet Sismik Çalışma Botu

1 adet RHIB Bot

Hassas Mevki Muhafazası

IMO DAPS Class I

Kontrol, Muhabere ve İzleme Sistemleri


Seyir Radarı, Mevki Konumlandırma Sistemi, Tek Bimli İskandil, Akustik İzleme/Yakalama Sistemi, Cayro, Elektromanyetik Parakete, Otomatik Tanımlama Sistemi (AIS), Dinamik Oto Pilot Sistemi (DAPS), Harici Muhabere Sistemi, Dahili Muhabere Sistemi, Helikopter faaliyetlerine yönelik sistemler, Meteorolojik Sistemler

Geminin Klas Notasyonu

1 A5 Research Vessel FO LA FS S9P+R +M AUT –C DK1
 
Design has made indigenously with efforts of scientist, but so far i remember from experiments this ship suffered from roll motion a lot, and it is designed on the edge of stability criteria ,later on revisions has done and improvements added.

Whole propulsion system is imported, i am not sure about the material of production it might be indigeneous or imported .Sometimes for material used, importing is better option specially when that material is common one.

Also aselsan offered a lot of solutions for ship among other subcontractors . But roughly i would assume it has some thing between 50-60 percent of local involvement on overall costs ( it also includes the imports subcontractors made). Still this is a good ratio for such a class of ship.

Also classification has done by Türk loydu
MTA TURKUAZ - Türk Loydu

Also this file includes aselsan's solutions for project ; which are the major parts of a seismic vessel.

http://www.aselsan.com.tr/tr-tr/basin-odasi/Documents/ASELSANDergileri/82_2011_1.pdf

Also from MTA website the details ;



Also from a publication by MTA ;

Good news... Thx so much... Can this ship compete with it's rivals ? For example is it better then our Barbaros ?.. Any chance for exporting such ships in terms of price & quality & capability ?..

Lastly, can we use the technology that we gained from this ship(including subsystems) for our military needs..

Mate, do i ask so many questions ?.. :D

Another photo...

1.jpg


BTW the related part from link you gave...

ASELSAN Magazine's 2011 issue...

1.jpg
2.JPG
 
Last edited:
Good news... Thx so much... Can this ship compete with it's rivals ? For example is it better then our Barbaros ?.. Any chance for exporting such ships in terms of price & quality & capability ?..

Lastly, can we use the technology that we gained from this ship(including subsystems) for our military needs..

Mate, do i ask so many questions ?.. :D

Another photo...

View attachment 207896

BTW the related part from link you gave...

ASELSAN Magazine's 2011 issue...

View attachment 207898 View attachment 207899
Good news... Thx so much... Can this ship compete with it's rivals ? For example is it better then our Barbaros ?.. Any chance for exporting such ships in terms of price & quality & capability ?..

Lastly, can we use the technology that we gained from this ship(including subsystems) for our military needs..

Mate, do i ask so many questions ?.. :D

Another photo...

View attachment 207896

BTW the related part from link you gave...

ASELSAN Magazine's 2011 issue...

View attachment 207898 View attachment 207899
I dont think they would put extra effort for this ship, so that the outputs will be used for military purposes. But more like, they use outputs from military projects in commercial ships or support class ships.

For exporting, it will be depended on foreigner partners , propulsion system provider, Dynamic positioning system provider and so on. searching for oil is in the hands of a group of companies, and they have their own investments already. But at least we can built it by ourselves.

Further, Tubitak contributed a lot for this ship also.
I will try to go for launching if i have free time :D
 
Back
Top Bottom