What's new

For indian interest Awami League imposing 4 times more on RLY Proj

What transit? We are doing it through Myanmar for a reason.

Yeah, I know about that Myanmar "multimodal" transit! :lol:

BTW here is a report of the funding in some projects:

প্রত্যাহার হচ্ছে ভারতীয় ঋণের চার প্রকল্প | অর্থনীতি | Samakal Online Version

ওই অবকাঠামোতে নতুন রাস্তা তৈরি করতে ভারতের প্রস্তাবে প্রকল্পটি গ্রহণ করা হয়। ভারতের যুক্তি, রেললাইনটি নির্মাণ করা হলে ভারতের করিমগঞ্জের সঙ্গে নতুন একটি ট্রানজিট পয়েন্ট সৃষ্টি করা সম্ভব হবে। কিন্তু ওই এলাকা দিয়ে ভারতের সঙ্গে বাংলাদেশের কোনো ট্রানজিট না থাকায় ওই প্রকল্পটি বাস্তবায়নে আগ্রহী নয় সংশ্লিষ্টরা।

The credit have been only invested in the projects that would facilitate the transit to North East.
 
Says who? One who became a "Elite Member" by posting 8195 craps so far?

Don't worry! I will be very happy to do that free of cost. And even if MY GOVT. pays me for that, what's your problem? Much better than wasting money on some silly bigmouths. You have made enough nonsense threads about this $1 billion package and fictitious Indian conspiracies, now we will see if your favorite BNP can afford to return it or not, just waiting for it to come to power.

Bhai.....i also want to be paid agent.... where do i got for recruitment .... $$ for trolling is my dream come true
 
Yeah, I know about that Myanmar "multimodal" transit! :lol:

BTW here is a report of the funding in some projects:

প্রত্যাহার হচ্ছে ভারতীয় ঋণের চার প্রকল্প | অর্থনীতি | Samakal Online Version

ওই অবকাঠামোতে নতুন রাস্তা তৈরি করতে ভারতের প্রস্তাবে প্রকল্পটি গ্রহণ করা হয়। ভারতের যুক্তি, রেললাইনটি নির্মাণ করা হলে ভারতের করিমগঞ্জের সঙ্গে নতুন একটি ট্রানজিট পয়েন্ট সৃষ্টি করা সম্ভব হবে। কিন্তু ওই এলাকা দিয়ে ভারতের সঙ্গে বাংলাদেশের কোনো ট্রানজিট না থাকায় ওই প্রকল্পটি বাস্তবায়নে আগ্রহী নয় সংশ্লিষ্টরা।

The credit have been only invested in the projects that would facilitate the transit to North East.

Since we both can read Bengali, and we both clearly understand what the article posted by you says, both of us already know that your statement is not right. Let's read it line by line:

And btw, this is the link for the complete news: ..: S A M A K A L :.. I N T E R N E T :.. E D I T I O N

প্রত্যাহার হচ্ছে ভারতীয় ঋণের চার প্রকল্প
Heading says 4 projects under the Indian loan is being withdrawn or cancelled.

আজ বৈঠক
জাফর আহমেদ
ভারতীয় একশ' কোটি ডলার ঋণের আওতায় চারটি প্রকল্প বাস্তবায়নে সমস্যা দেখা দেওয়ায় প্রকল্পগুলো ভারতীয় ঋণে বাস্তবায়ন তালিকা থেকে প্রত্যাহার করা হতে পারে। এর মধ্যে তিনটি রেল মন্ত্রণালয়ের, একটি নৌপরিবহন মন্ত্রণালয় ও পানি উন্নয়ন বোর্ডের প্রকল্প।
First, $1 billion is not the loan amount, $800 million is, rest of the $200 million is grant.

Second, One of the project is "Pani Unnayan Board's", that's unlikely to be a transit project.


এসব প্রকল্পের সম্মিলিত ব্যয় ধরা হয় ১৭ কোটি ৫০ লাখ ডলার বা প্রায় ১ হাজার ৪০০ কোটি টাকা। প্রকল্পগুলো শেষ পর্যন্ত প্রত্যাহারের সিদ্ধান্ত হলে ভারতীয় ঋণ ব্যবহার নিশ্চিত করতে দ্রুত বাস্তবায়নযোগ্য নতুন প্রকল্প গ্রহণ করা হতে পারে।
আজ এসব প্রকল্পের বিষয়ে চূড়ান্ত সিদ্ধান্ত নিতে সংশ্লিষ্ট মন্ত্রণালয় ও অর্থনৈতিক সম্পর্ক বিভাগের (ইআরডি) সঙ্গে প্রধানমন্ত্রীর অর্থনৈতিক উপদেষ্টা ড. মসিউর রহমান বৈঠকে বসছেন। শেরেবাংলা নগরের এনইসি সম্মেলন কক্ষে এ বৈঠক অনুষ্ঠিত হবে। সংশ্লিষ্ট সূত্রে এসব তথ্য জানা গেছে।
Wait, your article talks about only $175 million, what about rest of the $825 million?

সূত্র জানায়, সমস্যাকবলিত প্রকল্পের মধ্যে তিনটি হচ্ছে রেল মন্ত্রণালয়ের প্রকল্প। এর মধ্যে একটি 'পাঁচ সেট ডেমু ট্রেন আমদানি' প্রকল্প। এসব ট্রেন দেশের দূরপাল্লার যাত্রী পরিবহনে উপযোগী নয়। অতিরিক্ত উঁচু হওয়ায় রেলের বিদ্যমান অবকাঠামোর সঙ্গে ধাক্কা খেয়ে যে কোনো সময় দুর্ঘটনা ঘটার আশঙ্কা রয়েছে। এ ছাড়া এসব ট্রেন বাংলাদেশের আবহাওয়া উপযোগী না হওয়ায় যাত্রীদের দুর্ভোগও পোহাতে হবে। যেমন এসব ট্রেনের জানালা ছোট হওয়ায়
ভেতরে অবাধ আলো-বাতাস থাকে না। সম্প্রতি প্রকল্পটির টেন্ডার মূল্যায়ন কমিটির বৈঠকে রেল মন্ত্রণালয় এসব অভিযোগ উত্থাপন করে ভারত থেকে ডেমু ট্রেন আমদানির বিষয়ে আপত্তি জানিয়েছে।
Wow! first one is for 5 DEMU trains, these are local passenger trains for short distances, can't be for NE transit!!

দ্বিতীয় প্রকল্পটি হচ্ছে, ৭ কোটি ৭২ লাখ ডলার দিয়ে ভারত থেকে ৭০টি ব্রডগেজ যাত্রী বগি আমদানি প্রকল্প। জানা যায়, দেশে ব্রডগেজ লাইন নির্মাণ করা হয়েছে শুধু উত্তরবঙ্গে। দেশের অন্যান্য প্রান্তে চলে শুধু মিটার গেজ। বর্তমানে উত্তরবঙ্গে যেসব ব্রডগেজ ট্রেন চলে সেসব ট্রেন যাত্রীর অভাবে ভুগছে। এমন পরিস্থিতিতে নতুন করে আরও ৭০টি ব্রডগেজ রেল আমদানি করা দেশের অর্থ অপচয় ছাড়া কিছু না। তাই প্রকল্পটি বাস্তবায়নে আগ্রহী নয় রেল মন্ত্রণালয়।
Second project is for 70 broad gauge passenger rail compartments for $77.2 million. Again, can't be for the NE transit.

আরেকটি প্রকল্প হচ্ছে, খুলনা থেকে শাহবাজপুর পর্যন্ত ব্রডগেজ রেললাইন নির্মাণ। এর ব্যয় ৫ কোটি ৪৪ লাখ ডলার। জানা যায়, ওই রুটে বর্তমানে রেল যোগাযোগ নেই। ব্রিটিশ সরকারের আমলে ওই রুটে রেল যোগাযোগ ছিল। কিন্তু দীর্ঘদিন রেল চলাচল না থাকায় রেল বিট নষ্ট হয়ে গেলেও নতুন রুট করার মতো অবকাঠামো রয়েছে। ওই অবকাঠামোতে নতুন রাস্তা তৈরি করতে ভারতের প্রস্তাবে প্রকল্পটি গ্রহণ করা হয়। ভারতের যুক্তি, রেললাইনটি নির্মাণ করা হলে ভারতের করিমগঞ্জের সঙ্গে নতুন একটি ট্রানজিট পয়েন্ট সৃষ্টি করা সম্ভব হবে। কিন্তু ওই এলাকা দিয়ে ভারতের সঙ্গে বাংলাদেশের কোনো ট্রানজিট না থাকায় ওই প্রকল্পটি বাস্তবায়নে আগ্রহী নয় সংশ্লিষ্টরা।
Third one is for a broad gauge line between Khulna and Shahbazpur for $54.4 million, as per the article this for a transit between India and Karimgunj, which is in Bangladesh, and that place is not on NE border.

চতুর্থ প্রকল্পটি হচ্ছে, ৬টি ড্রেজার আমদানি প্রকল্প। ৭৪ লাখ ডলারের এ প্রকল্পটির মাধ্যমে নৌপরিবহন মন্ত্রণালয়ের জন্য ৩টি, পানি উন্নয়ন বোর্ডের জন্য ২টি ও মংলা বন্দরের জন্য ১টি ড্রেজার আমদানির কথা ছিল।
জানা গেছে, প্রকল্পটির জন্য গত বছরের শেষ দিকে টেন্ডার আহ্বান করা হয়। এতে দরদাতা প্রাক্কলিত মূল্যের চেয়ে বেশি মূল্য হাঁকায় প্রকল্পটির জন্য দ্বিতীয়বার দরপত্র আহ্বান করা হয়। সর্বশেষ প্রকল্পের প্রাক্কলিত ব্যয়ের মধ্যে কেউ ড্রেজার সরবরাহ করতে না পারায় ওই প্রকল্পটিতে সমস্যা দেখা দিয়েছে।
Fourth project is for 6 dredgers at $7.4 million, beneficiaries are Nouparibahan Mantranalaya, Pani Unnayan Board, and Matsya Bandar, that means fishing port!!

এ বিষয়ে জানতে চাইলে ইআরডির যুগ্ম সচিব আসিফ উজ জামান সমকালকে জানান, বৈঠকে কোনো প্রকল্প প্রত্যাহারের সিদ্ধান্ত হবে কি-না জানি না। তবে এ প্রকল্পগুলোতে কিছু জটিলতা তৈরি হয়েছে। সংশ্লিষ্টদের সঙ্গে বৈঠকে চূড়ান্ত সিদ্ধান্ত নেওয়া হতে পারে বলে জানান তিনি।

Finally, those AC buses were also funded by that loan, please check. Hence, NO, The credit have NOT been only invested in the projects that would facilitate the transit to North East, as claimed by you. The money was also for many infrastructure projects for the benefit of BD people. in fact, there is no transit.
 
Last edited:
Heading says 4 projects under the Indian loan is being withdrawn or cancelled.

Well, to be exact the article says, the projects "could be" withdrawn, even if they are withdrawn the article clearly exposes the way the credit is being spent which conforms to my statement.

Second, One of the project is "Pani Unnayan Board's", that's unlikely to be a transit project.

That project is being jointly handled by "Pani Unnayan Board" and "Nou Poribohon Montranaloy". The project is to import some dredgers, highly likely that they will be used to dredge a waterway to facilitate the transit.

Wait, your article talks about only $175 million, what about rest of the $825 million?

As i said, the article gives a clear idea about how the credit is being spent.

Wow! first one is for 5 DEMU trains, these are local passenger trains for short distances, can't be for NE transit!!

You didn't read it properly, they are buying those Indian DEMU trains for long distance routes, since DEMUs are not appropriate for long distances, they want the project to be scrapped. There is also some complications with the trains as well.

Second project is for 70 broad gauge passenger rail compartments for $77.2 million. Again, can't be for the NE transit.

Again, you didn't read it properly. Bangladesh Railway has a small proportion of its rail line as broadgauge, in the north west of the country, even those routes are suffering from dearth of passengers. Now, any sane person would understand those 70 broad gauge passenger rail compartments will be of no use unless there is transit with India, since India uses broad gauge rail line.

Third one is for a broad gauge line between Khulna and Shahbazpur for $54.4 million, as per the article this for a transit between India and Karimgunj, which is in Bangladesh, and that place is not on NE border.

Karimganj is in India as the article says " ভারতের করিমগঞ্জের". I guess they are referring to this

Karimganj - Wikipedia, the free encyclopedia it's in Assam and borders Bangladesh.


Fourth project is for 6 dredgers at $7.4 million, beneficiaries are Nouparibahan Mantranalaya, Pani Unnayan Board, and Matsya Bandar, that means fishing port!!

Already explained.

Finally, those AC buses were also funded by that loan, please check. Hence, NO, The credit have NOT been only invested in the projects that would facilitate the transit to North East, as claimed by you. The money was also for many infrastructure projects for the benefit of BD people. in fact, there is no transit.

I don't know which AC buses you are referring to, yeah they might have bought some locos or buses that would not directly facilitate the transit, but overall the credit is being spent to support the proposed transit. Anyway, I too don't want that transit to be implemented since we lack the necessary infrastructure for this which would need more than $7bn, neither we can manage the amount nor India can fund it. Moreover, even if we manage the amount, there wouldn't be any guarantee whether we would regain the amount from the transit fees or not.
 
BD are so obsessed with NE transit that they will even link import of cotton to NE corridor. :D
 
A very strange title for development projects. If one supports these projects, then he is supporting India. Development projects must be separated from India-centered or India phobia discussions.

I dislike India, but I will certainly love BD to implement the good physical infrastructure projects, at least some of them. If we fail to do so our country will will always remain behind India.

Of course, Moududi-loving people like it to happen that way so that they can shout in unison that an united Pakistan could have made our country a land of honey and milk. 
A very strange title for development projects. If one supports these projects, then he is supporting India. Development projects must be separated from India-centered or India phobia discussions.

I dislike India, but I will certainly love BD to implement the good physical infrastructure projects, at least some of them. If we fail to do so our country will will always remain behind India.

Of course, Moududi-loving people like it to happen that way so that they can shout in unison that an united Pakistan could have made our country a land of honey and milk.
 
Well, to be exact the article says, the projects "could be" withdrawn, even if they are withdrawn the article clearly exposes the way the credit is being spent which conforms to my statement.

"প্রত্যাহার হচ্ছে ভারতীয় ঋণের চার প্রকল্প" - It is saying projects are being withdrawn, NOT could be withdrawn, unless after separation our Bengali has become so different that we don't recognize each others Bengali. And no, the article is NOT conforming to what you are claiming.

That project is being jointly handled by "Pani Unnayan Board" and "Nou Poribohon Montranaloy". The project is to import some dredgers, highly likely that they will be used to dredge a waterway to facilitate the transit.

"Highly Likely"!! Now you are "Speculating" that the dredgers will be used for dredging transit path for India. The article is not saying anything like that.

As i said, the article gives a clear idea about how the credit is being spent.

Yes, and not a word about transit.

You didn't read it properly, they are buying those Indian DEMU trains for long distance routes, since DEMUs are not appropriate for long distances, they want the project to be scrapped. There is also some complications with the trains as well.

DEMU trains can never be used for travel from India to NE through Bangladesh. Even if BR wants to use it for such long distance, IR won't agree. These trains are chair cars without any toilet, only meant for short distance.

Again, you didn't read it properly. Bangladesh Railway has a small proportion of its rail line as broadgauge, in the north west of the country, even those routes are suffering from dearth of passengers. Now, any sane person would understand those 70 broad gauge passenger rail compartments will be of no use unless there is transit with India, since India uses broad gauge rail line.

BD has small proportion of broad gauge lines, and "70 rail compartments" is also a small figure, hardly 3 to 4 trains. And there is no mention of transit.

Further, transit was asked for goods, not people, and even if passenger transit was included, then also by all probability IR trains will travel the entire distance. It will not be like 24 compartments full of people will get down from "Made in India Indian Railways" train on BD border, get on "Made in India Bangladesh Railways" train, cross BD, and then again will get down from "Made in India Bangladesh Railways" train, and travel rest of the distance on "Made in India Indian Railways" train. That's impractical, hence, those compartments are not for transit.

Karimganj is in India as the article says " ভারতের করিমগঞ্জের". I guess they are referring to this

Karimganj - Wikipedia, the free encyclopedia it's in Assam and borders Bangladesh.

"আরেকটি প্রকল্প হচ্ছে, খুলনা থেকে শাহবাজপুর পর্যন্ত ব্রডগেজ রেললাইন নির্মাণ।" The project was supposed to connect Khulna (South west of Bangladesh) to Shahbazpur (South East of Bangladesh) Karimganj in Bangladesh is near Shabazpur. There is no mention of Assam.

Already explained.

Yes you have explained that it is "highly likely that they will be used to dredge a waterway to facilitate the transit", that's only a speculation, no concrete proof.
And you didn't explain how a dredger for fishing port (মংলা বন্দরের জন্য) is related to transit.

I don't know which AC buses you are referring to, yeah they might have bought some locos or buses that would not directly facilitate the transit, but overall the credit is being spent to support the proposed transit. Anyway, I too don't want that transit to be implemented since we lack the necessary infrastructure for this which would need more than $7bn, neither we can manage the amount nor India can fund it. Moreover, even if we manage the amount, there wouldn't be any guarantee whether we would regain the amount from the transit fees or not.

The AC buses recently bought by BD on credit, the ones that Idune posted. And there is no transit, so talking bout it is wasting ones time. First show me a concrete proof that Bangladesh is giving transit to India and its NE states.
 
"প্রত্যাহার হচ্ছে ভারতীয় ঋণের চার প্রকল্প" - It is saying projects are being withdrawn, NOT could be withdrawn, unless after separation our Bengali has become so different that we don't recognize each others Bengali. And no, the article is NOT conforming to what you are claiming.

Well, I've asked you several times to read the article properly. The article says "ভারতীয় একশ' কোটি ডলার ঋণের আওতায় চারটি প্রকল্প বাস্তবায়নে সমস্যা দেখা দেওয়ায় প্রকল্পগুলো ভারতীয় ঋণে বাস্তবায়ন তালিকা থেকে প্রত্যাহার করা হতে পারে।" The projects could be withdrawn, they haven't decided yet.

"Highly Likely"!! Now you are "Speculating" that the dredgers will be used for dredging transit path for India. The article is not saying anything like that.

Yep, highly likely!
Yes, and not a word about transit.

What about the Karimganj route? The article clearly says that India wants a transit through that route.

DEMU trains can never be used for travel from India to NE through Bangladesh. Even if BR wants to use it for such long distance, IR won't agree. These trains are chair cars without any toilet, only meant for short distance.

The article says "এর মধ্যে একটি 'পাঁচ সেট ডেমু ট্রেন আমদানি' প্রকল্প। এসব ট্রেন দেশের দূরপাল্লার যাত্রী পরিবহনে উপযোগী নয়।", they want to scrap the project since the DEMUs are not perfect for long distance routes, quite clear that they initially wanted to buy those DEMUs for long distance route.

BD has small proportion of broad gauge lines, and "70 rail compartments" is also a small figure, hardly 3 to 4 trains. And there is no mention of transit.
Further, transit was asked for goods, not people, and even if passenger transit was included, then also by all probability IR trains will travel the entire distance. It will not be like 24 compartments full of people will get down from "Made in India Indian Railways" train on BD border, get on "Made in India Bangladesh Railways" train, cross BD, and then again will get down from "Made in India Bangladesh Railways" train, and travel rest of the distance on "Made in India Indian Railways" train. That's impractical, hence, those compartments are not for transit.

You didn't get it, the broad gauge routes in Bangladesh are already suffering from dearth of passengers, why would they buy more broad gauge compartments? And yes, India has been requesting passenger transit along with the transit for goods, especially for the Agartala to Kolkata route.

"আরেকটি প্রকল্প হচ্ছে, খুলনা থেকে শাহবাজপুর পর্যন্ত ব্রডগেজ রেললাইন নির্মাণ।" The project was supposed to connect Khulna (South west of Bangladesh) to Shahbazpur (South East of Bangladesh) Karimganj in Bangladesh is near Shabazpur. There is no mention of Assam.

Well, Shahbazpur is actually in Brahmanbaria District, falls under Chittagong division but is in close proximity with Sylhet in north eastern Bangladesh. They didn't mention Assam, but they said "ভারতের করিমগঞ্জের" or "India's Karimganj" and I can find only one Karimganj in India which is located in Assam. It seems they want to establish a rail connectivity between West Bengal and Barak Valley via Khulna and Shahbazpur of Bangladesh.

First show me a concrete proof that Bangladesh is giving transit to India and its NE states.

Well, officially there is no transit, but that's for sure India is still requesting for that transit and Bangladesh is building some of the infrastructure to facilitate it.
 
Back
Top Bottom