What's new

Bangladeshi scientist invent floating Train

monitor

ELITE MEMBER
Joined
Apr 24, 2007
Messages
8,570
Reaction score
7
Country
Bangladesh
Location
Bangladesh
ভাসমান ট্রেন আবিষ্কার করে বিশ্বকে তাক লাগালেন বাংলাদেশি গবেষক

163334_1.jpg

22 Oct, 2015
ভাসমান ট্রেন আবিষ্কার করে সারাবিশ্বকে তাক লাগিয়ে দিলেন বাংলাদেশি গবেষক ড. আতাউল করিম। বাংলাদেশের এই বিজ্ঞানী এমন একটি ট্রেনের নকশা করেছেন- যা চলার সময় ভূমিই স্পর্শ করবে না! ফলে তার এ অভিনব আবিষ্কার পৃথিবীজুড়ে রীতিমতো সাড়া ফেলে দিয়েছে। ইতিমধ্যেই বিভিন্ন দেশে এ ট্রেন বাণিজ্যিকভাবে উৎপাদনের চিন্তা ভাবনা চলছে।

জানা গিয়েছে, ২০০৪ সালে এ ভাসমান ট্রেনের প্রকল্পটি হাতে নেন তিনি। দেড় বছরের মাথায় ট্রেনটির প্রোটোটাইপ তৈরি করতে সক্ষম হন। যেখানে ওল্ড ড্যামিয়ান ইউনিভার্সিটির গবেষকরা ৭ বছর চেষ্টা করেও সফলতা পায়নি। পরের সময়টায় নাম করা বিজ্ঞানীরা এ মডেলটি পরীক্ষা নিরীক্ষা করে দেখেছে। কিন্তু কোনো খুঁত খুঁজে না পাওয়ায় এটা বাণিজ্যিকভাবে উৎপাদনের সিদ্ধান্ত হয়েছে।

আরও জানা গিয়েছে, ট্রেনের প্রচলিত ধারাকে পেছনে ফেলে ড. আতাউল করিম সম্পূর্ণ নতুন এক পদ্ধতিতে এই ট্রেনের ডিজাইন করেছেন। এ ট্রেনের গঠনশৈলীও খুবই আকর্ষণীয়। এর প্রধান বৈশিষ্ট্য, এটা চলার সময় ভূমিই স্পর্শ করবে না। ট্রেনটি চুম্বক শক্তিকে কাজে লাগিয়ে সাবলীলভাবে চলবে। এর গতিও অনেক বেশি হবে। অনেকটা বুলেট ট্রেনের মতো! জার্মানি, চীন ও জাপানে ১৫০ মাইলের বেশি গতির ট্রেন আবিষ্কৃত হয়েছে। তবে এগুলির সঙ্গে আতাউল করিমের ভাসমান ট্রেনের পার্থক্য হচ্ছে, ওই ট্রেনে প্রতিমাইল ট্র্যাক বসানোর জন্য গড়ে খরচ পড়ে ১১ কোটি ডলার। আর সে জায়গায় আতাউল করিমের আবিষ্কৃত এই ট্রেনে খরচ হবে মাত্র ১ কোটি ২০ লাখ থেকে ৩০ লাখ ডলার।

প্রসঙ্গত ড. আতাউল করিম ঢাকা বিশ্ববিদ্যালয় থেকে পদার্থবিজ্ঞানে উচ্চতর ডিগ্রি নিয়ে আমেরিকার অ্যালাবামা ইউনিভার্সিটি থেকে পদার্থ বিজ্ঞানে এমএস, ইলেক্ট্রিক্যাল ইঞ্জিনিয়ারিংয়ে এমএস এবং ইলেক্ট্রিক্যাল ইঞ্জিনিয়ারিংয়ে পিএইচডি ডিগ্রি পান যথাক্রমে ১৯৭৮, ১৯৭৯ এবং ১৯৮১ সালে। পেশাগত জীবনে তিনি অত্যন্ত সফল। :tup:

উৎসঃ কালেরকণ্ঠ
 
. . .
GOOGLE Translation:

Sarabisbake discovered floating shelves and put it on the train Bangladeshi researchers said. M. Karim. The design is done by the scientists of a train during the land and do not touch! As a result, his discovery of the novel has received considerable worldwide. Train in various countries are already thinking of commercial production.

Were reported, 004 of floating in the project, he took the train. One and a half years later, the train was able to create a prototype. Researchers at the University of 7-year-old Damien tried did not succeed. At the time, the name of the model examined the views of the scientists. But could not find any flaw has decided to produce it commercially.

It was more, the train was behind the trend. M. Karim has designed a new way to train. The train is very interesting structures. Its main feature, it will not touch during the land. The train will ease using the power of the magnet. The speed will be much higher. Like a bullet train! Germany, China and Japan, more than 150 miles-speed train has been discovered. These differences, however, with M. Karim floating train, the train, the average cost of 11 million dollars for the installation of the track pratimaila. M. Karim, he discovered the place on this train that costs 1 million to 0 million to $ 30 million.

The Dr. M. Karim advanced degrees in physics from the University of MS in Physics from the University of Alabama in America, Electrical Engineering, MS and PhD degrees in Electrical Engineering in 1978, respectively, in 1979 and 1981. He was highly successful career.

Sounds like Bangladesh has reinvented the Maglev. :yahoo::coffee:
 
.
GOOGLE Translation:

Sarabisbake discovered floating shelves and put it on the train Bangladeshi researchers said. M. Karim. The design is done by the scientists of a train during the land and do not touch! As a result, his discovery of the novel has received considerable worldwide. Train in various countries are already thinking of commercial production.

Were reported, 004 of floating in the project, he took the train. One and a half years later, the train was able to create a prototype. Researchers at the University of 7-year-old Damien tried did not succeed. At the time, the name of the model examined the views of the scientists. But could not find any flaw has decided to produce it commercially.

It was more, the train was behind the trend. M. Karim has designed a new way to train. The train is very interesting structures. Its main feature, it will not touch during the land. The train will ease using the power of the magnet. The speed will be much higher. Like a bullet train! Germany, China and Japan, more than 150 miles-speed train has been discovered. These differences, however, with M. Karim floating train, the train, the average cost of 11 million dollars for the installation of the track pratimaila. M. Karim, he discovered the place on this train that costs 1 million to 0 million to $ 30 million.

The Dr. M. Karim advanced degrees in physics from the University of MS in Physics from the University of Alabama in America, Electrical Engineering, MS and PhD degrees in Electrical Engineering in 1978, respectively, in 1979 and 1981. He was highly successful career.

Sounds like Bangladesh has reinvented the Maglev. :yahoo::coffee:

It says his research work is mainly to reduce the cost of track. While traditionally it costs $110 million per mile but Ataul Karim's one only $12m to $3m. And he is Bangladeshi born American.
 
. .
its an old concept and i believe its called the super conductor technology where flow of current never ends.
 
. .
ভাসমান ট্রেন আবিষ্কার করে বিশ্বকে তাক লাগালেন বাংলাদেশি গবেষক

163334_1.jpg

22 Oct, 2015
ভাসমান ট্রেন আবিষ্কার করে সারাবিশ্বকে তাক লাগিয়ে দিলেন বাংলাদেশি গবেষক ড. আতাউল করিম। বাংলাদেশের এই বিজ্ঞানী এমন একটি ট্রেনের নকশা করেছেন- যা চলার সময় ভূমিই স্পর্শ করবে না! ফলে তার এ অভিনব আবিষ্কার পৃথিবীজুড়ে রীতিমতো সাড়া ফেলে দিয়েছে। ইতিমধ্যেই বিভিন্ন দেশে এ ট্রেন বাণিজ্যিকভাবে উৎপাদনের চিন্তা ভাবনা চলছে।

জানা গিয়েছে, ২০০৪ সালে এ ভাসমান ট্রেনের প্রকল্পটি হাতে নেন তিনি। দেড় বছরের মাথায় ট্রেনটির প্রোটোটাইপ তৈরি করতে সক্ষম হন। যেখানে ওল্ড ড্যামিয়ান ইউনিভার্সিটির গবেষকরা ৭ বছর চেষ্টা করেও সফলতা পায়নি। পরের সময়টায় নাম করা বিজ্ঞানীরা এ মডেলটি পরীক্ষা নিরীক্ষা করে দেখেছে। কিন্তু কোনো খুঁত খুঁজে না পাওয়ায় এটা বাণিজ্যিকভাবে উৎপাদনের সিদ্ধান্ত হয়েছে।

আরও জানা গিয়েছে, ট্রেনের প্রচলিত ধারাকে পেছনে ফেলে ড. আতাউল করিম সম্পূর্ণ নতুন এক পদ্ধতিতে এই ট্রেনের ডিজাইন করেছেন। এ ট্রেনের গঠনশৈলীও খুবই আকর্ষণীয়। এর প্রধান বৈশিষ্ট্য, এটা চলার সময় ভূমিই স্পর্শ করবে না। ট্রেনটি চুম্বক শক্তিকে কাজে লাগিয়ে সাবলীলভাবে চলবে। এর গতিও অনেক বেশি হবে। অনেকটা বুলেট ট্রেনের মতো! জার্মানি, চীন ও জাপানে ১৫০ মাইলের বেশি গতির ট্রেন আবিষ্কৃত হয়েছে। তবে এগুলির সঙ্গে আতাউল করিমের ভাসমান ট্রেনের পার্থক্য হচ্ছে, ওই ট্রেনে প্রতিমাইল ট্র্যাক বসানোর জন্য গড়ে খরচ পড়ে ১১ কোটি ডলার। আর সে জায়গায় আতাউল করিমের আবিষ্কৃত এই ট্রেনে খরচ হবে মাত্র ১ কোটি ২০ লাখ থেকে ৩০ লাখ ডলার।

প্রসঙ্গত ড. আতাউল করিম ঢাকা বিশ্ববিদ্যালয় থেকে পদার্থবিজ্ঞানে উচ্চতর ডিগ্রি নিয়ে আমেরিকার অ্যালাবামা ইউনিভার্সিটি থেকে পদার্থ বিজ্ঞানে এমএস, ইলেক্ট্রিক্যাল ইঞ্জিনিয়ারিংয়ে এমএস এবং ইলেক্ট্রিক্যাল ইঞ্জিনিয়ারিংয়ে পিএইচডি ডিগ্রি পান যথাক্রমে ১৯৭৮, ১৯৭৯ এবং ১৯৮১ সালে। পেশাগত জীবনে তিনি অত্যন্ত সফল। :tup:

উৎসঃ কালেরকণ্ঠ
Congrattss Bro.....
 
.
"invent" maglevs?

like the maglevs that have already been built and tested in multiple places like france, germany, japan, even a commercial line in china?

maybe they mean designed? cause clearly he didnt invent it
 
.
Meglev is already operational in China and Japan is building a line, don't see how he invented it.
 
.
ভাসমান ট্রেন আবিষ্কার করে বিশ্বকে তাক লাগালেন বাংলাদেশি গবেষক

163334_1.jpg

22 Oct, 2015
ভাসমান ট্রেন আবিষ্কার করে সারাবিশ্বকে তাক লাগিয়ে দিলেন বাংলাদেশি গবেষক ড. আতাউল করিম। বাংলাদেশের এই বিজ্ঞানী এমন একটি ট্রেনের নকশা করেছেন- যা চলার সময় ভূমিই স্পর্শ করবে না! ফলে তার এ অভিনব আবিষ্কার পৃথিবীজুড়ে রীতিমতো সাড়া ফেলে দিয়েছে। ইতিমধ্যেই বিভিন্ন দেশে এ ট্রেন বাণিজ্যিকভাবে উৎপাদনের চিন্তা ভাবনা চলছে।

জানা গিয়েছে, ২০০৪ সালে এ ভাসমান ট্রেনের প্রকল্পটি হাতে নেন তিনি। দেড় বছরের মাথায় ট্রেনটির প্রোটোটাইপ তৈরি করতে সক্ষম হন। যেখানে ওল্ড ড্যামিয়ান ইউনিভার্সিটির গবেষকরা ৭ বছর চেষ্টা করেও সফলতা পায়নি। পরের সময়টায় নাম করা বিজ্ঞানীরা এ মডেলটি পরীক্ষা নিরীক্ষা করে দেখেছে। কিন্তু কোনো খুঁত খুঁজে না পাওয়ায় এটা বাণিজ্যিকভাবে উৎপাদনের সিদ্ধান্ত হয়েছে।

আরও জানা গিয়েছে, ট্রেনের প্রচলিত ধারাকে পেছনে ফেলে ড. আতাউল করিম সম্পূর্ণ নতুন এক পদ্ধতিতে এই ট্রেনের ডিজাইন করেছেন। এ ট্রেনের গঠনশৈলীও খুবই আকর্ষণীয়। এর প্রধান বৈশিষ্ট্য, এটা চলার সময় ভূমিই স্পর্শ করবে না। ট্রেনটি চুম্বক শক্তিকে কাজে লাগিয়ে সাবলীলভাবে চলবে। এর গতিও অনেক বেশি হবে। অনেকটা বুলেট ট্রেনের মতো! জার্মানি, চীন ও জাপানে ১৫০ মাইলের বেশি গতির ট্রেন আবিষ্কৃত হয়েছে। তবে এগুলির সঙ্গে আতাউল করিমের ভাসমান ট্রেনের পার্থক্য হচ্ছে, ওই ট্রেনে প্রতিমাইল ট্র্যাক বসানোর জন্য গড়ে খরচ পড়ে ১১ কোটি ডলার। আর সে জায়গায় আতাউল করিমের আবিষ্কৃত এই ট্রেনে খরচ হবে মাত্র ১ কোটি ২০ লাখ থেকে ৩০ লাখ ডলার।

প্রসঙ্গত ড. আতাউল করিম ঢাকা বিশ্ববিদ্যালয় থেকে পদার্থবিজ্ঞানে উচ্চতর ডিগ্রি নিয়ে আমেরিকার অ্যালাবামা ইউনিভার্সিটি থেকে পদার্থ বিজ্ঞানে এমএস, ইলেক্ট্রিক্যাল ইঞ্জিনিয়ারিংয়ে এমএস এবং ইলেক্ট্রিক্যাল ইঞ্জিনিয়ারিংয়ে পিএইচডি ডিগ্রি পান যথাক্রমে ১৯৭৮, ১৯৭৯ এবং ১৯৮১ সালে। পেশাগত জীবনে তিনি অত্যন্ত সফল। :tup:

উৎসঃ কালেরকণ্ঠ

This is Magnetic Levitation. Its been around, there is nothing new about it. He is creating noise for some investments.
 
Last edited:
.
This man is not a money-hungry quack as some of you paint him to be.

Bio and Rundown from Wikipedia (well-documented).

Mohammad Ataul Karim (born May 4, 1953) is a Bangladeshi American scientist and Provost and Executive Vice Chancellor[1][2][3] of the University of Massachusetts Dartmouth with expertise in electro-optical systems, optical computing, and pattern recognition. His citation record has an h-indexvalue of 28, g-index value of 53, and i10-index value of 87[4] and an RG score of 39.66 with over 3800 publications citing his research results. Karim is ranked amongst the top 50 researchers who contributed most to Applied Optics in its 50-year history.[5][6] He was for 9 years the first Vice President for Research[7] of Old Dominion University (ODU) in Norfolk, Virginia.

Scholarly research[edit]

During his academic career, he supervised MS/PhD research of over 60 graduate students[8] and authored 19 books, 8 book chapters, and over 365 research papers.[8] He guest edited 33 journal special issues in areas of communication, computing, multimedia, networks, optics, pattern recognition, remote sensing, and software.

Relevance to Bangladesh[edit]
He leads the International Conference on Computer and Information Technology, now in its 16th year.[14][15] Since 2009, with assistance of 5 teams of guest editors, Karim produced 20 journal special issues that featured works of Bangladesh-based researchers in the fields of communications,[16]computing,[17] multimedia,[18] networks,[19] and software.[20] His edited book on "Technical Challenges and Design Issues in Bengali Language Processing" [21] provides a state-of-the-art platform for information communication technology research and development that is of significance to nearly 260 million Bengali-speaking people who live in Bangladesh, India and in diaspora in Middle East, Europe, and USA. This milestone work includes 16 chapters coauthored by 41 researchers from Bangladesh, Canada, India, Ireland, Norway, UK, and USA.

Professional recognition[edit]
Patents[edit]
  • Fiber Optic Coupling System, US Patent No. 4, 798, 428, January 17, 1989
  • Trinary Associative Memory, US Patent No. 5,257, 387, October 26, 1993
  • Inner-product array processor for retrieval of stored images[27]
  • Optical pattern recognition technique[28]
  • Raster scanner with a selectable spot dimension[29]
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pretty significant stuff for one-lifetime's worth - in my opinion.

MAGLEV itself is not new. But the difference is that his new MAGLEV structure brings down the cost of building the MAGLEV track to about one-tenth of its former cost.

Because of this significant cost breakthrough - commercialization of this technology will now get a new lease on life. I'm sure Bombardier will be very interested. :-)
 
Last edited:
. .
This man is not a money-hungry quack as some of you paint him to be.

Bio and Rundown from Wikipedia (well-documented).
......

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pretty significant stuff for one-lifetime's worth - in my opinion.

MAGLEV itself is not new. But the difference is that his new MAGLEV structure brings down the cost of building the MAGLEV track to about one-tenth of its former cost.

Because of this significant cost breakthrough - commercialization of this technology will now get a new lease on life. I'm sure Bombardier will be very interested. :-)

so what exactly did he invent? making something cheaper =/= inventing it.
 
.
Back
Top Bottom