What's new

16th amendment illegal: SC

Qamrul Islam
Another Verdict Prepared: Announcement Left.
“আরেকটি রায় তৈরী করা আছে, কেবল ঘোষণা বাকী।
154 uncontested Members of Parliament of 05 January to be declared Illegal
আর এতে ৫ জানুয়ারির নির্বাচনে বিনাভোটের ১৫৪ জন সদস্যকে অবৈধ ঘোষণা করা হবে। বিচারপতি সিনহার হাত দিয়েই এই রায় আসবে। তবে কোনো কারনে তার অসুবিধা হলে পরের জন অর্থাৎ বিচারপতি ওয়াহহাব মিয়া এই রায় ঘোষণা করবেন। এসব খবর সরকারও কম বেশী অবহিত, এবং তারা চেষ্টা করছে তা ঠেকিয়ে দেয়ার। তবে সুপ্রীম কোর্টের উপর শক্তি প্রয়োগ করা হলে সেনা শাসন চলে আসবে, এবং বর্তমান সরকারের মর্মান্তিক পতন হবে, সেটাও সরকার অবহিত।

ষোড়শ সংশোধনীর রায় একটি যুগান্তকারী রায়। ৭৯৯ পৃষ্ঠার এই রায়ে পর্যবেক্ষণের মাধ্যমে বাংলাদেশের চলমান সংকটের নির্ভরযোগ্য বর্ণনা এবং তা থেকে উত্তরনের পথ বাৎলে দেয়া হয়েছে।

মূলত দীর্ঘ দিন ধরে চলা এই অনিয়ম, দুঃশাসন, ও জনগনের দুঃখ দুর্দশা, দেশী বিদেশী বিশেষজ্ঞ মতামত সব কিছুই পর্যালোচনা করে এই বিশাল রায় লেখা হয়েছে, যার পর্যবেক্ষণে বিভিন্ন গুরুত্বপূর্ন পয়েন্ট বলা হয়েছে।

জানা গেছে, এই রায়ের পাশাপাশি দেশীয় সংকট সমাধানের একটি বড় পরিকল্পনাও কাজ করছে, যার সাথে জড়িত আছে কতিপয় প্রভাবশালী রাষ্ট্র, জাতিসংঘ, এবং বিশেষজ্ঞরা।

এ পরিকল্পনাটি রাষ্ট্ররক্ষা বাহিনীর সাথে সমন্বয়ের সাথে করা হচ্ছে। এতে বাংলাদেশে রাজনৈতিক শৃঙ্খলা ফিরিয়ে আনা, সুষ্ঠু নির্বাচন, ও আইনের শাসন পূনঃপ্রতিষ্ঠার একটি মহাপরিকল্পনা রয়েছে। সূত্র মতে, সরকারের বাধাবিঘ্ন অতিক্রম করেই সঠিক পথেই আগাচ্ছে।
মিডিয়ার ভাষায়, একটি রায় নিয়ে সরকার ও বিচার বিভাগ মুখোমুখি, রাজনৈতিক অঙ্গন উত্তপ্ত। ভেতরের খবর- পটপরিবর্তন অত্যাসন্ন।”

safe_image.php

প্রধান বিচারপতিকে অপসারনের চেষ্টা ব্যর্থ
Read more at
BDPOLITICO.COM
http://bdpolitico.com/-p365-117.htm
 
Last edited:
. . .
08:41 PM, August 27, 2017 / LAST MODIFIED: 10:03 PM, August 27, 2017
Eminent citizens concerned over comments on 16th amendment verdict
verdict_0.jpg

Star Online Report
Twenty-five eminent citizens today expressed grave concern over the comments made by different quarters on the Supreme Court verdict that annulled the 16th amendment to the constitution.

“As citizens of the country, we are upset and worried of the remarks over the verdict on the 16th amendment to the constitutional,” the eminent citizens from different professions came up with the observation in a joint statement this evening.

“Politicisation or showing over enthusiasm on the court verdict is harmful to dignity and creativity of the court,” they observed.

As the court is the last resort of people in protecting democratic rights and thus any attempt to weaken the court will be unwanted and sorrowful, in the statement said.

“We are calling upon the people from all quarters to refrain from making any remark that tarnishes the dignity of the country’s highest court considering the peoples’ interest,” they said.

They came up with the concern when the country’s two major political parties –Awami League and BNP -- are engaged in making comments and counter-comments over the Supreme Court verdict on the 16th amendment to the constitution.

Soon after the verdict, BNP has been claiming it is a historical milestone in the country’s history while the ruling Awami League is criticising the verdict that scrapped the 16th amendment to the constitution which had empowered the parliament to remove its judges for incapacity or misconduct.

Awami League, its political allies and front organisations are demanding resignation of Chief Justice Surendra Kumar Sinha for giving the verdict.

At the same time, BNP is blaming the government for putting pressure to the chief justice to stay away from his post saying that the judiciary will be destroyed if the CJ is resigned.

The apex court on August 1 released the full text of its verdict, scrapping the 16th amendment to the constitution that had given parliament the power to remove SC judges for misconduct or incapacity.

The eminent citizens are: Dr. Serajul Islam Choudhury, professor emeritus of Dhaka University, Prof Ajoy Roy of Dhaka University, human rights activist Dr Hameeda Hossain, Tagore researcher Dr. Ahmed Rafiq, Convenor of Oil-Gas and Port Protection National Committee Engineer Sheikh Mohammad Shahidullah, ,columnist Syed Abul Maksud, Convenor of civil society platform Shujan Badiul Alam Majumdar, economist Dr Swapan Adnan, Educationist Dr Dilara Chowdhury, Vice Chancellor of Central Women's University Dr Parveen Hasan, eminent jurist Dr Shahdeen Malik, Gonoshasthaya Kendra founder Zafrullah Chowdhury, Dhaka University professor Dr Asif Nazrul, Journalists Abu Sayeed Khan, Dhaka University Professor Dr Ridwanul Haque, human rights activist Zakir Hossain, anthropologist Rehnuma Ahmed, lawyer Barrister Sara Hossain, lawyer Barrister Jyotirmoy Barua, Dr Shahidul Alam of Drik Gallery, Rights activist Shirin Haque, right activists Nur Khan Liton, right activists Rezaur Rahman Lenin, physician Prof Mujaherul Haque and lawyer Zaiur Rahman.
http://www.thedailystar.net/country...t-annull-16tth-amendment-constitution-1454869
 
.
Govt on wrong path over 16th amendment verdict: B Chy
UNB . Dhaka | Update: 21:48, Aug 27, 2017
300xNx0ad2297f57f2b8c38c51cfe2b18c78ec-Badruddoza-Chowdhury.jpg.pagespeed.ic.otw4lPGy5J.jpg

Terming a ‘wrong path’ the government’s stance on the judiciary following the Supreme Court’s 16th amendment verdict, president of Bikalpa Dhara Bangladesh (BDB), AQM Badruddoza Chowdhury, on Sunday advised it to calm down.

“It’ll be unfortunate if the government and Parliament take stance against the judiciary. I would like to ask a question as to who will be responsible if an anarchic situation is created or an unexpected ruler emerges taking the advantage of the wrong path,” he said.

Speaking at a discussion, the BDB chief further said, “So, one should not play with fire. Be cool and think in a cool brain and follow the path which will be useful for the country.”

Bhasani Anusari Parishad arranged the programme at the Jatiya Press Club, marking the 2nd death anniversary of Kazi Zafar Ahmed, a former prime minister and chief of a faction of Jatiya Party.

Badruddoza Chowdhury, also a former president, warned that a chaotic situation will be created in the country if the court verdicts are not honoured. “The judiciary is the guardian of the Constitution. We must accept its judgments.”

Jatiya Samajtantrik Dal (JSD) president ASM Abdur Rab, Gonoshasthaya Kendra founder Dr Zafrullah Chowdhury, Dhaka University professor Mahbub Ullah, journalist Kazi Siraj and BNP vice-chairman Netai Roy Chowdhury, among others, spoke at the programme.
http://en.prothom-alo.com/bangladesh/news/157753/Govt-on-wrong-path-over-16th-amendment-verdict-B
 
.
Debate on judgement and a draft solution!
Shahdeen Malik | Update: 14:30, Aug 28, 2017

From the very moment the judgement on the 16th amendment was pronounced, there has been a whirlwind of discussion and debate, of kudos and castigation. And it does not look like this storm will subside anytime soon. Then again, if the sufferings of Eid travel over the next couple of days reaches a peak and if the Mushfiq-Shakib army can crush the Aussies, then these events will take over the media headlines. The 16th amendment debate may be relegated to the back burner.

Over the past month there has been so much bickering on TV talk shows over the 16th amendment verdict, so much has been written in the newspapers, and there has been such an outpouring of opinions from leaders big and small, that one can’t help but feel lost and confused. However, the critics continue to voice their concerns and their annoyance. If is now essential to take at least some of the views into consideration and work out a resolution to the problems. These are complex problems with no single solution. But there has to be a start somewhere and hence this humble effort.

Problem no. 1

There are many problems, but the critics haven’t numbered them as problem no. 1, 2 3 and so on. Let us do so. Problem no. 1 is a lot like this - 350 members of parliament will spend time to discuss and deliberate, debate and dispute, and go into detailed analyses to bring about an amendment to the constitution, but two judges will declare the sovereign parliament’s decision to be unconstitutional and overturn it with a scratch of their pens. This simply cannot be allowed!

In most instances, a high court bench comprises two judges. In some cases it is just one judge. And in certain special cases, perhaps once or twice a year, three judges constitute a bench or a court. The judgement which scrapped the 16th amendment was given by three judges. Two gave their verdict in favour of scrapping the amendment and one against. Later, all seven judges of the Appellate Division pronounced their judgement in favour of annulling the amendment. The fact remains, whether it is two or three judges or whether it is seven judges, the verdict of the great sovereign parliament, that is the amendment to the constitution, was annulled.

In this republic it is undemocratic to dominate over the representatives of the people, who were elected by the people. It is contempt of the public. In fact, it was even uttered in the parliament, ‘we appoint the judges, the parliament fixes their salaries, and now they are turning against us.’

So the solution is simple. This authority of the judges must be cancelled. The constitution must be amended accordingly.

There is no need for any complex explanation. We will present the draft in a simple manner. If the honourable government is pleased and if my humble self is given the order to write a ‘paper’, I shall certainly comply.

First, Article 7 of the constitution will have to be amended. Dr Kamal Hossain and associates have simply written that the constitution is the highest law of the republic and if any law is inconsistent with the constitution, then the inconsistent part of that law will have to be scrapped.

It’s this Article 7 that is the root of all trouble. At the slightest chance, the two judges say this law or amendment (a constitutional amendment is also a law) passed by the parliament is inconsistent with the constitution and so must be scrapped.

So the easy way out is to annul this Article 7. That will do away with the judges’ authority.

Then Article 26 has to be scrapped.
Article 26 to 47 comprises the third part of the constitution. This part begins with Article 26. It states, “The State [that is, not just the parliament, but the ordinance equivalent to a law passed by the president] shall not make any law inconsistent with any provisions of this Part, and any law so made shall, to the extent of such inconsistency, be void.” That means the state can’t get away with passing a law. So the ‘shall be void’ part of this article must be slaughtered too.

A case was filed against the same law passed by the parliament in 2003 on grounds of being inconsistent with the constitution. Even though that law had been passed by the parliament, that had been BNP’s parliament, BNP’s law. No one of the present government’s camp murmured the protest against that law being scrapped. The present government didn’t even approach the Appellate Division after the High Court abolished the law.

Article 102 is the root of all evil
. The bottom line of this article is the High Court can provide directives or orders to enforce fundamental rights. This power bestowed by Article 102 is always being used at will. Even at the start of a writ petition we write, application under Article 102. So this should be abolished too.

In short, the articles of the constitution which give power to the two judges’ pens, that is, Articles 7, 26 and 102, need to be snipped and cut to allow the parliament’s sovereignty to flourish in full bloom.

The reader should not imagine these proposals are unrealistic or baseless. Various amendments in the past have snipped and clipped these articles. Whether the constitution remains the highest law of the land or not, or if there is a little shift in fundamental rights (such as abductions, disappearances, killings, etc), and also if the authority of the judges is reined, all this can be extremely beneficial for the greater interests of the country.

There, of course, needs to be changes in a couple of other places too. But if I reveal all now, then my hopes to assist the honourable government in my humble way, will all go in vain.

Problem no. 2
History is being distorted. Laws on the verge of being passed are not being passed. Someone or the other submitted the draft of a law drawn up by the law commission to prohibit distortion of history. I can’t find it right now. But as far as I remember, the draft called for a 10-year prison sentence for distorting history. Former chief justice ABM Khairul Huq had been, and still is, the chief of the law commission when the draft was drawn up. A few more provisions will be added to that draft - persons convicted under that law will lose their citizenship and they will never be given any post.

To make this a full-fledged law, a few appendages will be required. A page or two of correct history will be required for a student of grade three or four to learn off by heart. For SSC candidates, eight or ten pages of correct history. And then for Masters exams and competitive exams for government service, another 100 pages or so of accurate history.

Since distorting history will be prohibited, this law will be a criminal law. And like all criminal laws. It must be specifically clarified, what is the correct history and what is distorted history.

Of course, due to lack of knowledge concerning history, I do not have the audacity to offer assistance to the government in this regard. But there is no dearth of history experts, historians and history pundits in the country. If a big committee is formed and the work divided up among them, it will hardly take a couple of weeks to complete the task. The onerous task of determining whether the accurate history is actually accurate, can be given to justice ABM Khairul Huq.

Let me conclude with some theoretical logic. Karl Marx was basically a historian. In search of the driving force behind the history of humankind and in explaining it, he came up with a history, the belief in which led to worldwide conflict (leftist revolution, civil war, revolutions and counter revolutions, etc) and resulted in sufferings and distress. All this could have been avoided if Marx’s books had been banned from the beginning. That guy’s influence has kept the word ‘socialism’ still alive in our constitution today, albeit with a couple of words added through the 5th amendment.

There are many more such examples of history turning hazardous. That is why accurate history is needed so we do not err.

Needless to say, novels are never accurate. In most cases, novels or literature are above the debate of right and wrong. But reflections of the country, society and the nation are found in novels too. There are pictures based on imagination. So any novel can be read. But beware about history!

* Dr Shahdeen Malik, lawyer of the Supreme Court, is a law faculty at the University of Asia Pacific. This piece, originally published in Prothom Alo Bangla print edition, has been rewritten in English by Ayesha Kabir.
http://en.prothom-alo.com/opinion/news/157807/Debate-on-judgement-and-a-draft-solution
 
.
সরকারের সঙ্গে বিচার বিভাগের দ্বন্দ্বের শুরু ২২ বছর আগে
6 Chief Justice's wanted the End to Predidents Powers
৬ প্রধান বিচারপতিই রাষ্ট্রপতির ক্ষমতা বাতিল চেয়েছিলেন


মিজানুর রহমান খান
২৯ আগস্ট ২০১৭, ০৬:০০
অনুসন্ধান * অধস্তন বিচারকদের তদারকি ক্ষমতা

উচ্চ আদালতের অনধিক এক শ বিচারকের অপসারণ পদ্ধতির রায় নিয়ে বিতর্ক চলছে। কিন্তু চাপা পড়ে আছে অধস্তন আদালতের দেড় হাজার বিচারকের নিয়ন্ত্রণ নিয়ে বিচার বিভাগের সঙ্গে সরকারের বিরোধ
424de01b26000a85baa866a230047f4c-59a47b2fb6f46.jpg

নিম্ন আদালতের বিচারক নিয়ন্ত্রণ প্রশ্নে বিচার বিভাগের সঙ্গে মূল দ্বন্দ্ব সরকারের, সংসদের নয় এবং এর শুরু ১৯৯৯ সালে মাসদার হোসেন মামলারও আগে। ১৯৯৫ সালে, অর্থাৎ প্রায় ২২ বছর আগে সুপ্রিম কোর্টের পরামর্শ ছাড়া তিনজন বিচারককে যুগ্ম সচিব নিয়োগ দেওয়ার ঘটনাতেই নির্বাহী বিভাগের সঙ্গে দ্বন্দ্বের সূত্রপাত। তা ছাড়া প্রশ্নটি রাষ্ট্রপতির হাত থেকে ক্ষমতা কেড়ে নেওয়ার নয়। কেননা রাষ্ট্রপতির নামে আইন মন্ত্রণালয়ের আইন ও বিচার বিভাগ ওই ক্ষমতা প্রয়োগ করে আসছে।

বর্তমান সরকার বাহাত্তরের সংবিধানে ফেরার কথা বললেও ২০১১ সালের পঞ্চদশ সংশোধনীতে নিম্ন আদালতের নিয়ন্ত্রণ কার্যত পাকিস্তান আমলের প্রচলিত ব্যবস্থায় ফিরিয়ে নেওয়ার ব্যবস্থাই পাকাপোক্ত করেছে।

অনুসন্ধানে দেখা যায়, দুই দশকের বেশি সময় ধরে প্রত্যেক প্রধান বিচারপতি এবং উভয় বিভাগের বিচারকেরা বারবার মত দিয়েছেন, বিচার বিভাগের স্বাধীনতা রক্ষায় অধস্তন আদালতের বিচারকের নিয়োগ, নিয়ন্ত্রণ ও অপসারণসংক্রান্ত রাষ্ট্রপতির ক্ষমতা বাতিল হওয়া দরকার। সংবিধানের ১১৪ অনুচ্ছেদ থেকে ১১৬ ক অনুচ্ছেদ এই চারটিতে অধস্তন আদালত পরিচালনার পদ্ধতি বলা আছে। ১১৪ বলেছে, আইনের দ্বারা নিম্ন আদালত গঠিত হবে। বর্তমানে তাতে ১৫০০ বিচারক আছেন। তাঁদের আদালতে এখন প্রায় ৩০ লাখ মামলা বিচারাধীন। তাঁরা সুপ্রিম কোর্টের বিচারকদের (বর্তমানে ৯৪ জন) চেয়ে বছরে ৭ গুণ বেশি মামলা নিষ্পত্তি করেন। ১১৫ বলেছে, রাষ্ট্রপতি বিচারক নিয়োগবিধি করবেন। ১১৬ অনুচ্ছদ বলেছে, ওই বিচারকদের নিয়ন্ত্রণ সুপ্রিম কোর্টের পরামর্শে রাষ্ট্রপতি করবেন। ১১৬ (ক) বলেছে, বিচারকেরা বিচারকার্য পালনে স্বাধীন থাকবেন। এর বাইরে ১০৯ অনুচ্ছেদ বলেছে, নিম্ন আদালতের বিচারকদের তদারকি করবেন হাইকোর্ট। বাহাত্তরের সংবিধানে ১১৫ ও ১১৬-তে রাষ্ট্রপতির কোনো উল্লেখ ছিল না, যা ১৯৭৫ সালে একদলীয় বাকশাল ব্যবস্থায় যুক্ত করা হয়। বাহাত্তরে বিচারক নিয়ন্ত্রণের পুরো দায়িত্ব সুপ্রিম কোর্টর ওপর ছিল। এরপর জিয়াউর রহমান ১৯৭৮ সালে এক ফরমান দিয়ে ১১৬-তে সুপ্রিম কোর্টের সঙ্গে পরামর্শের বিধান যুক্ত করে অবস্থার কিছুটা উন্নতি ঘটান। গত ৩১ জুলাই দেওয়া ষোড়শ সংশোধনীর পূর্ণাঙ্গ রায়ে প্রধান বিচারপতি তাঁর পর্যবেক্ষণে বিদ্যমান ১১৬ অনুচ্ছেদকে সংবিধানপরিপন্থী হিসেবে মত দেন। এটি রায়ের অংশ নয়। তাঁর এই মতের বিষয়ে অন্য চারজন বিচারক অবশ্য বলেন, এই মামলায় এই বিষয়টি প্রাসঙ্গিক নয়।

বিচারক বদলি ও শৃঙ্খলামূলক পদক্ষেপ গ্রহণ নিয়ে সাম্প্রতিককালে বর্তমান সরকারের সঙ্গে সুপ্রিম কোর্টের তিক্ততা চরম রূপ নিয়েছে। সুপ্রিম জুডিশিয়াল কাউন্সিলের মতো এখানেও প্রধান বিচারপতির নেতৃত্বে হাইকোর্টের তিন বিচারক নিয়ে একটি জিএ কমিটি রয়েছে। কখনো সিদ্ধান্ত নেন ফুলকোর্ট।

১৯৯৯ সালে মাসদার হোসেন মামলার রায়ে বলা হয়, বিচারকদের বদলি বা শৃঙ্খলা বিষয়ে কখনো দুই মত দেখা দিলে সুপ্রিম কোর্টর মত প্রাধান্য পাবে। কিন্তু অনেক ক্ষেত্রে তা পাচ্ছে না বলে অভিযোগ উঠেছে। ছয় মাসের বেশি সময় ধরে সারা দেশে অর্ধশত জেলা জজ সমমর্যাদার বিচারকের পদ শূন্য এবং জেলা জজ হতে ১৪০ জন অতিরিক্ত জেলা জজের পদোন্নতির প্যানেলটি থমকে আছে।

২০০৮ সালের পরে আপিল বিভাগের বিভিন্ন মামলার রায় বিশ্লেষণে দেখা যায়, প্রধান বিচারপতি হয়েছেন এমন অন্তত ৬ জন জ্যেষ্ঠ বিচারপতি স্পষ্ট ভাষায় রাষ্ট্রপতির হাতে ওই ক্ষমতা থাকা উচিত নয় বলে মত দিয়েছেন। এই প্রধান বিচারপতিরা হলেন, এম এম রহুল আমিন (১ জুন ২০০৮ থেকে ২২ ডিসেম্বর ২০০৯), তাফাজ্জাল ইসলাম (২৩ ডিসেম্বর ২০০৯ থেক ৭ ফেব্রুয়ারি ২০১০), মোহাম্মদ ফজলুল করিম (৮ ফেব্রুয়ারি ২০১০ থেকে ৩০ সেপ্টম্বর ২০১০), এ বি এম খায়রুল হক (১ অক্টোরবর ২০১০ থেকে ১৭ মে ২০১১), মো. মোজাম্মেল হোসেন (১৮ মে ২০১১ থেকে ১৬ জানুয়ারি ২০১৫) এবং বর্তমান প্রধান বিচারপতি এস কে সিনহা (১৭ জানুয়ারি ২০১৫—)।

তবে উল্লিখিত বিচারকদের মধ্যে বিচারপতি খায়রুল হকই একমাত্র ব্যতিক্রম, যিনি অবসরে এসে তাঁর নিজের অভিমত থেকে সরে এসেছেন। সম্প্রতি প্রথম আলোকে দেওয়া এক সাক্ষাৎকারে তিনি অধস্তন আদালত নিয়ন্ত্রণে দ্বৈত শাসনের (যেমন সরকারই প্রথম প্রস্তাব দেবে ঢাকায় কর্মরত কোনো বিচারককে বরিশালে বদলি করা হোক, সুপ্রিম কোর্ট তখন তার ওপর পরামর্শ দেবেন) পক্ষে মত দেন। তাঁর কথায়, বিচারক নিয়ন্ত্রণে সরকারকে বাদ দিয়ে শুধু সুপ্রিম কোর্টের কাছে ক্ষমতা ন্যস্ত করা হলে ভারসাম্যহীনতা দেখা দেবে।

বিচারপতি এ বি এম খায়রুল হকের ওই অবস্থান ২০০৭ সালের ৫ জুন শাহদীন মালিক বনাম সরকার মামলায় তাঁর দেওয়া রায়ের পরিপন্থী। ওই রায়ে তিনি লিখেছিলেন, ১১৪, ১১৫, ১১৬ ও ১১৬ (ক) অনুচ্ছেদে অধস্তন আদালতের প্রতিষ্ঠা, নিয়োগ, নিয়ন্ত্রণ ও শৃঙ্খলা এবং বিচার বিভাগীয় কর্মচারীগণ বিচারকার্য পালনের ক্ষেত্রে যে স্বাধীন, তার সাংবিধানিক স্বীকৃতি ঘোষণা করা হয়েছে।

বিচারপতি খায়রুল হক ১৯৯৯ সালের মাসদার হোসেন মামলার বরাতে ২০০৭ সালের ওই রায়ে আরও উল্লেখ করেছিলেন, ‘নির্বাহী বিভাগ ও সংসদ অধস্তন আদালতের বিধিবিধান কার্যকর করতে ব্যর্থ হয়েছে। বিচার বিভাগের প্রতি ঔপনিবেশিক রীতিনীতি ও মনমানসিকতার প্রতিফলন ঘটাচ্ছে সংসদ ও সরকার।’ এখন তিনি উল্টো কথা বলছেন।

এছাড়া ২০১২ সালের ১০ মে তত্ত্বাবধায়ক সরকার বাতিলসংক্রান্ত ত্রয়োদশ সংশোধনীর রায়ে বিচারপতি খায়রুল হক পুনরায় মাসদার হোসেন মামলার রায়ের বরাতে লিখেছেন, ‘বিচারক নিয়োগের বিধি তৈরিতে রাষ্ট্রপতির কাছে ক্ষমতা ন্যস্ত আছে। কিন্তু তার অর্থ এই নয় যে, রাষ্ট্রপতি কিংবা সংসদ কোনো অধীনস্থ আইন বা বিধি দিয়ে তারা নিম্ন আদালতের স্বাধীনতা খর্ব বা হ্রাস করতে পারবে, যা প্রত্যক্ষভাবে করা যায় না, তা পরোক্ষভাবেও করা যায় না।’

উল্লেখ্য যে, নিম্ন আদালতের বিচারকদের শৃঙ্খলাসংক্রান্ত বিধি, যা আপিল বিভাগ সর্বসম্মতভাবে অনুমোদন দিয়েছেন, এখন তা রাষ্ট্রপতি আমলে নিচ্ছেন না। আর বিচারপতি খায়রুল হক এখন বিস্ময়করভাবে মনে করেন, বিধি হবে কি হবে না, তা নির্ধারণের একান্ত এখতিয়ার রাষ্ট্রপতির।

এর আগে মাসদার হোসেন মামলার আওতায় ১১৫ ও ১১৬ অনুচ্ছেদের অধীনে শৃঙ্খলাবিধি করেছেন আপিল বিভাগের পূর্ণাঙ্গ বেঞ্চ। কোনো বিচারকই এর কোনো আদেশ বা খসড়ার সঙ্গে এ পর্যন্ত কখনো দ্বিমত করেননি। কিন্তু সরকার এখন তা মানতে চাইছে না। আদালতের কাছ থেকে এ পর্যন্ত ২০ বারের বেশি সময় নিয়েছে সরকার।

২১ আগস্ট ঢাকায় এক আলোচনা সভায় প্রধানমন্ত্রী অভিযোগ করেছেন, ‘প্রধান বিচারপতি রাষ্ট্রপতির ক্ষমতা নিয়ে নিতে চাইছেন।’ প্রধানমন্ত্রী আরও প্রশ্ন রেখেছেন, ‘আমার এখানে একটা প্রশ্ন, আদালতের সব পরিচালনা উনার হাতে দিতে হবে? তিনি কী করবেন? রাষ্ট্রপতির ক্ষমতাটাও হাতিয়ে নেওয়া এটা কোন ধরনের দাবি? ...যে ক্ষমতা সংবিধান রাষ্ট্রপতিকে দিয়েছে, সে ক্ষমতা তিনি কেড়ে নেন কীভাবে? এটা দেওয়া হয়নি বলে তাঁর যত রাগ ও গোস্‌সা।’

অতীতের বিভিন্ন মামলার রায় পর্যালোচনা করে দেখা যায়, উচ্চ আদালতের বিচারকেরা অন্তত দুই দশক আগে থেকে সুপ্রিম কোর্টের বিচারক নিয়োগসংক্রান্ত ৯৫ অনুচ্ছেদে রাষ্ট্রপতির সিদ্ধান্তে প্রধান বিচারপতির পরামর্শ যুক্ত করা এবং সংবিধানের ১১৫ ও ১১৬ অনুচ্ছেদের ক্ষমতা রাষ্ট্রপতি বা সরকারের পরিবর্তে সুপ্রিম কোর্টের কাছে ন্যস্ত করানোর পক্ষে রায় দেওয়া শুরু করেন।

এর মধ্যে সুপ্রিম কোর্টের বিচারক নিয়োগে প্রধান বিচারপতির পরামর্শের বাহাত্তরের বিধান ৩৬ বছরের ব্যবধানে ২০১১ সালে সংবিধানে ফিরিয়ে আনা হয়।

‘হরবোলা পাখি’
১৯৯৫ সালের ২০ ফেব্রুয়ারি হাইকোর্ট বিভাগের এক রায়ে সুপ্রিম কোর্টের পরামর্শ ছাড়া রাষ্ট্রপতি কর্তৃক তিনজন জেলা জজকে আইন ও বিচার মন্ত্রণালয়ের যুগ্ম সচিব হিসেবে পদোন্নতি প্রদানকে অবৈধ ও অসাংবিধানিক ঘোষণা করা হয়েছিল। আফতাব উদ্দিন বনাম বাংলাদেশ মামলায় বিচারপতি নঈম উদ্দিন আহমেদ ও বিচারপতি মো. রুহুল আমিনের (পরে প্রধান বিচারপতি) সমন্বয়ে গঠিত বেঞ্চ লিখেছিলেন, ‘বিচারকদের শৃঙ্খলা বিধানের বিষয়গুলোর ক্ষমতা প্রয়োগে প্রেসিডেন্টকে অবশ্যই সুপ্রিম কোর্টের পরামর্শ অনুযায়ী চলতে হবে।’

মাসদার হোসেন মামলায় সরকার থেকে বিচার বিভাগ পৃথক্‌করণকে ‘অর্থপূর্ণ, স্পষ্ট, কার্যকর ও সম্পূর্ণ’ করতে সংবিধানে সংশোধনী আনতে সংসদের প্রতি নির্দেশনা (১১ নম্বর দফা) দেওয়া হয়। তখনকার প্রধান বিচারপতি মোস্তাফা কামালসহ এ মামলায় আপিল বিভাগের বিচারক ছিলেন ৫ জন। অন্য চারজন হলেন লতিফুর রহমান, বিমলেন্দু বিকাশ রায় চৌধুরী, মোহাম্মদ রুহুল আমীন এবং মাহমুদুল আমীন চৌধুরী। যাঁদের মধ্যে বিবি রায় চৌধুরী বাদে সবাই পর্যায়ক্রমে প্রধান বিচারপতি হয়েছেন।

৭ জনে ৬ জন
এ রকমই অধস্তন আদালতের প্রশাসনসংক্রান্ত আরেকটি দৃষ্টান্ত স্থাপনকারী রায় হয় ২০১৫ সালের ১৫ ডিসেম্বর বাংলাদেশ বনাম সন্তোষ কুমার সাহা মামলায়। ওই রায়ে প্রধান বিচারপতি এস কে সিনহা নির্দিষ্টভাবে ১১৬ অনুচ্ছেদসংক্রান্ত যে ব্যাখ্যা দিয়েছিলেন, তার সঙ্গে শর্তহীনভাবে একমত হয়েছিলেন আপিল বিভাগের বিচারপতি আবদুল ওয়াহ্হাব মিঞা, বিচারপতি নাজমুন আরা সুলতানা, বিচারপতি সৈয়দ মাহমুদ হোসেন, বিচারপতি মো. ইমান আলী ও বিচারপতি হাসান ফয়েজ সিদ্দিকী। অর্থাৎ ষোড়শ সংশোধনী মামলার রায় প্রদানকারী সাতজন বিচারপতির ছয়জনই দুবছর আগে অধস্তন আদালতের নিয়ন্ত্রণ বিষয়ে সুপ্রিম কোর্টের হাতে ক্ষমতা ফিরিয়ে নেওয়ার বিষয়ে একমত হয়েছিলেন। অপর বিচারপতি মির্জা হোসেন হায়দার তখনো আপিল বিভাগে আসেননি।

২০১৫ সালের সন্তোষ কুমার সাহা মামলায় প্রধান বিচারপতিসহ আপিল বিভাগের উল্লেখিত ৬ বিচারপতিই সর্বসম্মতভাবে লিখেছিলেন, ‘১৮৬১ সাল থেকে হাইকোর্ট বিচারক নিয়ন্ত্রণে সরকারকে পরামর্শ দিয়ে চলছেন।’ ওই রায়ে আরও বলা হয়েছিল, ‘১১৬ ও ১১৬(ক) অনুচ্ছেদকে যদি ১০৯ অনুচ্ছেদের সঙ্গে মিলিয়ে পড়া হয়, তাহলে এটা দেখা যাবে যে নিম্ন আদালতের বিচারকদের নিয়ন্ত্রণে সুপ্রিম কোর্টের “এক্সক্লুসিভ পাওয়ার” রয়েছে।’ ওই রায়ের পর সরকারের পক্ষ থেকে রাষ্ট্রপতির ক্ষমতা কেড়ে নেওয়ার অভিযোগ ওঠেনি।

এখানে উল্লেখ্য ওই ছয় বিচারকই তাঁদের সর্বসম্মত রায়ে ২০১০ সালের ১ ফেব্রুয়ারি পঞ্চম সংশোধনী মামলায় (খন্দকার দেলোয়ার হোসেন বনাম বাংলাদেশ ইটালিয়ান মার্বেল ওয়ার্কস লি.) আপিল বিভাগের দেওয়া রায়েরও বরাত দেন।

পঞ্চম সংশোধনী মামলার রায় দেন আপিল বিভাগের ছয়জন। তখন প্রধান বিচারপতি ছিলেন মো. তাফাজ্জল ইসলাম। তাঁর নেতৃত্বে গঠিত আপিল বিভাগের ওই বেঞ্চে ছিলেন বিচারপতি মো. ফজলুল করিম, বিচারপতি মো. আবদুল মতিন, বিচারপতি বিজন কুমার দাস, বিচারপতি মো. মোজাম্মেল হোসেন ও বিচারপতি এস কে সিনহা। আপিল বিভাগ তাঁর রায়ে বলেন, ‘আমরা মনে করি, সংবিধানের ১১৫ ও ১১৬ অনুচ্ছেদকে বাহাত্তরের সংবিধানে ফিরিয়ে না নেওয়া পর্যন্ত বিচার বিভাগের স্বাধীনতা সম্পূর্ণরূপে অর্জিত হবে না।’’

লক্ষণীয় যে, ২০১০ সালের ১ ফেব্রুয়ারি পঞ্চম সংশোধনীর রায় প্রদানকারী ওই ছয় বিচারকের মধ্যে বর্তমান প্রধান বিচারপতি ছাড়া পাঁচজনই অবসরে গেছেন। সেই পাঁচজনের মধ্যে তিনজনই বর্তমান সরকারের আমলে প্রধান বিচারপতি হয়েছেন। তাঁরা হলেন বিচারপতি মো. ফজলুল করিম, বিচারপতি মো. মোজাম্মেল হোসেন এবং বর্তমান প্রধান বিচারপতি।

২০০৯ সালের জানুয়ারিতে আওয়ামী লীগ ক্ষমতায় আসে। এরপর জিয়াউর রহমানের সেনাশাসনকে অবৈধ বলাসংক্রান্ত পঞ্চম সংশোধনী, কথিতমতে আওয়ামী লীগ-সমর্থক বিবেচনায় বিএনপি আমলে বাদ পড়া ১০ বিচারকের মামলা এবং চুয়াডাঙ্গার তৎকালীন সিনিয়র সহকারী জজ সন্তোষ কুমার সাহার মামলায় আপিল বিভাগ অতীতের যেকোনো সময়ের তুলনায় জোরালো ও নির্দিষ্টভাবে রাষ্ট্রপতির ক্ষমতা বাতিলের কথা বলেছেন। যেসব বিচারপতি এই অভিমত দিয়েছিলেন তাঁদের মধ্যে ষোড়শ সংশোধনী মামলার রায়দানকারী চার বিচারকও রয়েছেন। এই চারজন অধস্তন আদালতের বিচারকদের শৃঙ্খলাবিষয়ক ১১৬ অনুচ্ছেদ ষোড়শ সংশোধনীর মামলায় প্রাসঙ্গিক নয় বলে মত দিয়েছেন। ওই চারজন হলেন বিচারপতি আবদুল ওয়াহ্হাব মিঞা, বিচারপতি সৈয়দ মাহমুদ হোসেন, বিচারপতি মো. ইমান আলী ও বিচারপতি হাসান ফয়েজ সিদ্দিকী। আবার এটাও সত্য, ১১৬ অনুচ্ছেদকে আলোচ্য মামলায় প্রাসিঙ্গক নয় বলে উল্লেখ করেও বিচারপতি মো. ইমান আলী তাঁর রায়ে রাষ্ট্রপতির ক্ষমতা বাতিলে তাঁর সমর্থন ব্যক্ত করেন। কারণ তিনি এ বিষয়ে তাঁর পর্যবেক্ষণে এর আগে আপিল বিভাগের দেওয়া পর্যবেক্ষণ পুনর্ব্যক্ত করেন।

২০১৫ সালের ডিসেম্বরে সন্তোষ সাহার মামলায় ষোড়শ সংশোধনীর সাত বিচারকের ছয়জনই সর্বসম্মতভাবে বলেছিলেন, ‘আমরা আশা করছি যে ভবিষ্যতে কোনো বিতর্ক এড়াতে মূল ১১৬ অনুচ্ছেদ পুনরুজ্জীবিত করা সমীচীন হবে। যথাযথভাবে বিচার প্রশাসন পরিচালনার জন্য এটাই হবে স্বাস্থ্যকর।’ তাঁরা প্রত্যেকে ১৯৭২ সালে সংবিধানের ১১৬ অনুচ্ছেদ ফিরে পাওয়ার কথাই বলেছিলেন, যেখানে রাষ্ট্রপতির কোনো ক্ষমতা ছিল না। এই বিচারকেরা হলেন বিচারপতি এস কে সিনহা, বিচারপতি আবদুল ওয়াহ্‌হাব মিয়া, বিচারপতি সৈয়দ মাহমুদ হোসেন, বিচারপতি ইমান আলী ও বিচারপতি হাসান ফয়েজ সিদ্দীকী। অধস্তন আদালতের বিচারকদের শৃঙ্খলাবিষয়ক ১১৬ অনুচ্ছেদ বাহাত্তরের সংবিধানে ফিরিয়ে নিলে নিম্ন আদালতের ১৫০০ বিচারকের অপসারণের ক্ষমতা পুরোপুরি সুপ্রিম কোর্টের কাছে চলে যাবে। আর ষোড়শ সংশোধনী বাতিলের মাধ্যমে পুনরুজ্জীবিত সুপ্রিম জুডিশিয়াল কাউন্সিলের সঙ্গে সুপ্রিম কোর্টের মাত্র শখানেক বিচারকের অপসারণের প্রশ্ন জড়িত। অথচ বিস্ময়কর হলো যে, নয়জন এমিকাস কিউরির কেউ অধস্তন আদালতের স্বাধীনতার বিষয়ে মত দেননি।

আওয়ামী লীগ আমলে (১৯৯৬-২০০১) অতিরিক্ত বিচারক হিসেবে নিয়োগ পাওয়া এবং বিএনপি আমলে প্রধান বিচারপতির সুপারিশ সত্ত্বেও স্থায়ী হতে না পারা ১০ বিচারকের মামলায় প্রধান বিচারপতির পরামর্শের কার্যকারিতা সরকার স্বীকার করেছিল। এর প্রমাণ হলো সরকার তাদের সবার নিয়োগ নিশ্চিত করেছিল। বিএনপি আমলের রাষ্ট্রপতি প্রধান বিচারপতিকে উপেক্ষা করেছিলেন বলে বিরাট প্রতিবাদ উঠেছিল। আওয়ামী লীগের আমলে (২০০০ সালে) হাইকোর্টে নিয়োগ পাওয়া ওই ১০ জন বিচারপতিকে স্থায়ী না করার সিদ্ধান্ত পরে চ্যালেঞ্জ করা হয়। এই মামলায় আপিল বিভাগের রায়ে ২০০৯ সালের ২৫ ফেব্রুয়ারি বিচারপতি তাফাজ্জাল ইসলাম (পরে প্রধান বিচারপতি) লিখেছেন, ‘এমনকি বিদ্যমান সাংবিধানিক অবস্থাতেও রাষ্ট্রপতি ও প্রধানমন্ত্রী সুপ্রিম কোর্টের মতের বাইরে কোনো পরামর্শ দেওয়ার অধিকার রাখেন না। কারণ, প্রধানমন্ত্রী বিচার বিভাগের স্বাধীনতা ধ্বংস করতে পারেন না।’ এই মামলাতেই প্রধান বিচারপতি এম এম রুহুল আমীনের নেতৃত্বাধীন পাঁচ সদস্যের আপিল বিভাগ সর্বসম্মত পর্যবেক্ষণ দেন, ১১৫ ও ১১৬কে বাহাত্তরে ফিরিয়ে না নিলে ‘বিচারের স্বাধীনতা দূরবর্তী কান্না ও ঢোলের শব্দ’ হয়ে থাকবে। এই বেঞ্চের আরেক বিচারক বিচারপতি মো. ফজলুল করিম পরে প্রধান বিচারপতি হন।

বিচারপতি মো. আবদুর রশীদের (পরে আইন কমিশনের চেয়ারম্যান) নেতৃত্বাধীন বৃহত্তর বেঞ্চ ২০০৮ সালে ওই ১০ বিচারকের মামলায় প্রধান বিচারপতির সুপারিশ প্রত্যাখ্যান করার কারণে ১০ বিচারককে বাদ দেওয়া অসাংবিধানিক ঘোষণা দেন। এই রায়েও রাষ্ট্রপতির ক্ষমতার ওপর সুপ্রিম কোর্টের মতামত প্রাধান্য পায়। বিচারপতি আবদুর রশীদ লিখেছেন, ‘অধস্তন আদালতের জন্য নিয়োগবিধি তৈরির ক্ষেত্রে সংবিধানের ১১৫ অনুচ্ছেদে রাষ্ট্রপতির কাছে ক্ষমতা দেওয়া থাকলেও মাসদার হোসেন মামলার রায়ের পর রাষ্ট্রপতি সেই বিধি জারির আগে সুপ্রিম কোর্টের অনুমোদন নিয়েছিলেন। কিন্তু ১১৬ অনুচ্ছেদে শৃঙ্খলা বিধানের বিষয়টিতে সুপ্রিম কোর্টের পরামর্শেই রাষ্ট্রপতি তা প্রয়োগ করবেন।’

২০০৯ সালের ১৭ ডিসেম্বর বাংলাদেশ বনাম আফতাব উদ্দীন মামলার রায়ে প্রধান বিচারপতি তাফাজ্জাল ইসলামের নেতৃত্বাধীন আপিল বিভাগ মত দেন, ২২ অনুচ্ছেদমতে বিচার বিভাগ পৃথক্‌করণের নীতি অবশ্যই সম্পূর্ণভাবে বাস্তবায়িত হতে হবে। এর অর্থ ১১৫ ও ১১৬ বাহাত্তরে ফিরিয়ে নেওয়া। রায়ে বিচারপতি এম এ মতিন লিখেছেন, ১১৫ অনুচ্ছেদে রাষ্ট্রপতিকে বিধি তৈরির যে ক্ষমতা দেওয়া হয়েছে, তার আওতায় সংসদ কখনো বিধি বা আইন করতে পারবে না। সে সময়ে সাত সদস্যের আপিল বিভাগে বিচারপতি খায়রুল হকও ছিলেন এবং তিনি ওই মত সমর্থন করেন।

উল্লেখ্য, ষোড়শ সংশোধনীর রায়ে বিচারপতি সৈয়দ মাহমুদ হোসেন লিখেছেন, রাষ্ট্রপতি বিচারকদের জন্য আলাদা বিধি করার উদ্যোগ না নেওয়ার কারণেই আপিল বিভাগ চাকরিবিধি তৈরি করে দিয়েছিলেন।

এর সবটাই স্পষ্ট করে যে, অধস্তন আদালত নিয়ন্ত্রণে রাষ্ট্রপতির ক্ষমতা রহিত না করা বরং তা আরও জোরালোভাবে নিয়ন্ত্রণের নীতি অনুসরণ করার অর্থই হলো বিচার বিভাগের স্বাধীনতার ধারণা প্রত্যাখ্যান করা। সরকারের বিরুদ্ধে এখন সেই অভিযোগও উঠেছে।

এর আগে আইনমন্ত্রী আনিসুল হক প্রথম আলোকে ‘পর্যায়ক্রমে’ বিচার বিভাগ পৃথক্‌করণ এবং আরও সময় নিয়ে মূল ১১৬ অনুচ্ছেদ ফিরিয়ে আনার দিকে ইঙ্গিত দিয়েছিলেন।

তবে বাহাত্তরের সংবিধানেই সুপ্রিম কোর্টের কাছে নিম্ন আদালতের নিয়ন্ত্রণ দেওয়া হলেও ১৫০ অনুচ্ছেদের ক্রান্তিকালীন বিধানাবলিতে বলা হয়েছিল, এসব বিষয় ‘যথাশীঘ্র’ বাস্তবায়িত হবে। তার আগে সংবিধান কার্যকর হওয়ার আগের মতো অর্থাৎ পাকিস্তানি রীতিতে চলবে বলে উল্লেখ করা হয়। বিষয়টি এত দিন সবারই নজর এড়িয়ে গেছে। ২০১১ সালে সংবিধানে বড় পরিবর্তন আনা হলেও বিচার বিভাগের স্বাধীনতাবিধ্বংসী এই বিধান কেন বাতিল হলো না, জানতে চাইলে সাবেক আইনমন্ত্রী শফিক আহমেদ গতকাল প্রথম আলোকে বলেন, ‘আমি এ বিষয়ে নিজের “অজ্ঞতা” প্রকাশ করছি।’ রাষ্ট্রপতির ক্ষমতা বাতিলে গত ছয় প্রধান বিচারপতির অভিন্ন মত সম্পর্কে মন্তব্য চাইলে ১১৬ অনুচ্ছেদের বৈধতা আদালতে ‘বিচারাধীন’ বিবেচনায় মত দিতে শফিক আহমেদ অপারগতা জানান। সাবেক আইনমন্ত্রী এবং জাতীয় সংসদে আইন ও বিচার মন্ত্রণালয়-সংক্রান্ত স্থায়ী কমিটির সভাপতি আবদুল মতিন খসরু প্রধান বিচারপতিদের মতামতের প্রতি তিনি শ্রদ্ধাশীল উল্লেখ করলেও কোনো মত দেননি। এর আগে মাসদার মামলার অন্যতম রায়দানকারী ও সাবেক প্রধান বিচারপতি মাহমুদুল আমীন চৌধুরী (১ মার্চ ২০০১-১৭ জুন ২০০২) প্রথম আলোকে বলেন, আইনজীবীরা যদি নিবেদন করতেন, তাহলে ১১৬ অনুচ্ছেদকে সংবিধানের মৌলিক কাঠামোবিরোধী বলে বাতিল করা সম্ভব ছিল। বিচার বিভাগের স্বাধীনতার স্বার্থে এখনো তা হওয়া উচিত বলে তিনি মনে করেন।
http://www.prothom-alo.com/bangladesh/article/1306651/৬-প্রধান-বিচারপতিই-রাষ্ট্রপতির-ক্ষমতা-বাতিল
 
.
0:32 PM, August 30, 2017 / LAST MODIFIED: 10:43 PM, August 30, 2017
16th amendment verdict: 32 eminent citizens ‘concerned over unexpected debate’

verdict_0.jpg


Star Online Report

Thirty two eminent citizens today expressed concern over the unexpected debate following observations made in the Supreme Court verdict on the 16th amendment to the constitution.

In a press release signed by Md Moniruzzaman, general secretary of Charu Shilpi Sangsad, the eminent personalities said an ill attempt is on to create an impasse by creating division between executive and judiciary in very tactical way centring the verdict.

“It seems that some political quarters are expressing enthusiasm over the issue. This also seems that an ill attempt is going on to create political crises in the country in a much-planned way,” the statement reads.

They also said the indirect threat has been issued to a legal and democratic government from the highest position of the judiciary.

“For this, we are concern,” the statement reads.

The thirty two signatories of the statement are: Prof AAMS Arefin Siddique, Dr Anupam Sen, Professor Muntasir Mamun, Dr Harun-or-Rashid, Professor Abdul Mannan Chowdhury, Ramendu Majumdar, Prof Dr Nim Chandra Bhowmik, Dr Pran Gopal Dutta, Prof Dr Syed Anwar Hossain, journalist Abed Khan, Dr Anwar Hossain, Dr Mijanur Rahman, journalist Rahat Khan, journalist Golam Sarwar, Ataur Rahman, Shahriar Kabir, former ambassador Muhammad Zamir, ex-ambassador Waliur Rahman, Prof Dr Durga Das Bhattacharya, Dr Atiur Rahman, Nasiruddin Yusuf Bachchu, artist Hashem Khan, artist Rafiqun Nabi, artist Faruk, Ma Alamgir, professor Niser Hossain, professor Mesbah Uddin Ahmed, journalist Shafiqur Rahman, journalist Farida Yesmin, artist Md Moniruzzaman, Professor Panna Kaiser and cultural activist Golam Quddus.

The statement came just two days after twenty-five eminent citizens on Sunday urging all quarters to refrain from making comments that demean the apex court, considering people's overall interest.

On August 1, the SC released the full text of its verdict that scrapped the 16th amendment to the constitution. The amendment had given parliament the power to remove the apex court's judges for misconduct or incapacity.

Several Awami League leaders, including its president and Prime Minister Sheikh Hasina, strongly criticised the verdict and Chief Justice Surendra Kumar Sinha for his observations in the judgement. Some of them even demanded removal of the chief justice.

On the other hand, the BNP welcomed the verdict and sharply criticised the government and AL leaders for rebuking the chief justice centring the judgment.
http://www.thedailystar.net/country...zens-concerned-over-unexpected-debate-1456393
 
.
মূলধারা বাংলাদেশ

Khairul Haque's U turn
খায়রুল হকের ডিকবাজি


২০১৪ সালে ষোড়শ সংশোধনী পাশের আগে যখন বিতর্ক চলছিল তখন এই প্রবন্ধটি লিখেন সুশাসনের জন্য নাগরিক (সুজন) এর সম্পাদক ড. বদিউল আলম মজুমদার। সেখানে তিনি লিখেন;

''বিচারপতি হিসেবে ২০০৫ সালে এবিএম খায়রুল হক সুপ্রিম জুডিশিয়াল কাউন্সিল রাখার পক্ষে রায় দেন।

বস্তুত, সুপ্রিম জুডিশিয়াল কাউন্সিলের বিধানকে মার্জনা করা ছাড়া তিনি পঞ্চম সংশোধনীর সবকিছুই বেআইনি ঘোষণা করেন।
এমনকি তিনি পঞ্চম সংশোধনীর মাধ্যমে সংবিধানে সংযোজিত বিচারপতিদের অপসারণ এবং অবসর গ্রহণের পর বিচার বিভাগীয় ও আধা-বিচার বিভাগীয় পদে নিয়োগের বৈধতা প্রদান সম্পর্কিত বিধানও বেআইনি ঘোষণা করেন। অবসর গ্রহণের পর এখন তিনি আইন কমিশনের চেয়ারম্যান হিসেবে, যেটি গ্রহণ করা তার দেয়া রায় অনুযায়ীই অবৈধ, তিনি সুপ্রিম জুডিশিয়াল কাউন্সিল বাতিলের এবং সংসদকে অভিশংসন ক্ষমতা ফিরিয়ে দেয়ার পক্ষে সাফাই গাইছেন।

উল্লেখ্য, প্রধান বিচারপতি হিসেবে হাইকোর্ট ও সুপ্রিমকোর্টের ৭২ জন বিচারপতির সামনে ৩ জানুয়ারি ২০১১ তারিখে অনুষ্ঠিত এক সভায় তিনি সংসদের কাছে বিচারপতিদের দায়বদ্ধ করার বিরোধিতা করেন। এর কয়েক দিন পর জুডিশিয়াল অ্যাডমিনিস্ট্রেটিভ সেন্টারে অনুষ্ঠিত এক প্রকাশনা উৎসবেও তিনি এর বিরোধিতা করেন (নিউএইজ, ১৯ আগস্ট ২০১৪)। বস্তুত, বিশেষজ্ঞদের মধ্যে সুপ্রিম জুডিশিয়াল কাউন্সিলের বিধান রাখার পক্ষে একটি ঐকমত্য বিরাজ করছে বলে মনে হয়, যদিও তারা এর সংস্কার চান।''(১)

অথচ এই লোক এখন পুরোই দলীয় লোকদের মত কথাবার্তা বলছেন। বাংলাদেশের বর্তমান যে সাংবিধানিক ও রাজনৈতিক সংকট বিরাজ করছে তার অন্যতম কারিগর এই ভদ্রলোক। কি আজিব মানুষের চরিত্র। এত দ্রুত মানুষ কিভাবে পরিবর্তন করে ফেলেন নিজেকে, বিশেষ করে যারা পাবলিক ফিগার?

রেফারেন্সঃ
(১) ড. বদিউল আলম মজুমদার, প্রস্তাবিত ষোড়শ সংশোধনী ও বিশেষজ্ঞ মতামত, ১৭ সেপ্টেম্বর ২০১৪, http://www.jugantor.com/old/sub-editorial/2014/09/17/148769

20916181_1646912635372053_8322757544237858816_n.jpg

প্রস্তাবিত ষোড়শ সংশোধনী ও বিশেষজ্ঞ মতামত
গণমাধ্যমের প্রতিবেদন থেকে জানা যায়, আইন মন্ত্রণালয় সম্পর্কিত সংসদীয় স্থায়ী কমিটি প্রস্তাবিত সংবিধানের ষোড়শ সংশোধনী পাস করার সুপারিশ করেছে। এই সংশোধনীর
JUGANTOR.COM
http://www.jugantor.com/old/sub-editorial/2014/09/17/148769
21151244_1628592257172274_8942788894350080282_n.jpg


 
.
Government thoroughly confused after the 16th Amendment
ষোড়শ সংশোধনী বাতিলের পর সরকার দিশেহারা হয়ে পড়েছে: রিজভী


332531_1.jpg

31 Aug, 2017
ষোড়শ সংশোধনী বাতিলের পর সরকার দিশেহারা হয়ে পড়েছে: রিজভী
 
.
MINISTER MATIA ASK CHIEF JUSTICE
Leave Bangladesh or get treated for mental problem
Special Correspondent

Agriculture Minister Matia Chowdhury has given Chief Justice Surendra Kumar Sinha two options: he must leave Bangladesh or face treatment at a mental hospital, as the war of words over the 16th constitutional amendment verdict peaks.

“You don’t like anything of Bangladesh; then you can either leave the country or get treatment in Hemayetpur,” the minister said at a demonstration against some of Justice Sinha’s observations in the verdict on Sunday.

“You have made many irrelevant comments in the verdict. You are scheming...(You mentioned in the verdict) Fathers of the Nation! A woman identifies her children with only one father. A woman can have several husbands, that’s your personal issue,” Minister Matia said at the programme.
There is only one Father of the Nation - and that is Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman, no one else. And you’ve said these things in the month of August. You’re contriving!” she added.

Ruling Awami League leaders, including ministers and MPs, and even Prime Minister Sheikh Hasina, have been criticising harshly the chief justice for the observations in the appeals verdict declaring the 16th amendment illegal.

The verdict has revived the Supreme Judicial Council in place of parliament to sack top judges on grounds of incompetency and misconduct.

The Awami League leaders allege that Justice Sinha belittled the Father of the Nation Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman and parliament. They and the affiliates of the party have demanded his resignation.

BNP smells communalism
The government is trying to drive Chief Justice Surendra Kumar Sinha out of Bangladesh because he belongs to a religious minority, BNP leader Ruhul Kabir Rizvi has alleged.

Justice Sinha has been facing sharp criticism from the ruling Awami League since delivering his observations in the top court’s verdict scrapping the 16th constitutional amendment on Aug 1.
It has abolished the amendment which the Awami League passed in 2014 empowering parliament to impeach judges of the apex court.

The Awami League leaders have been asking for Sinha’s resignation claiming that he has belittled members of parliament and Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman in his observation.
“A senior minister has suggested the chief justice leave the country. Some other leaders have echoed her,” Rizvi said on Monday at a party event.

“They are deliberately promoting communalism with such comments. After all, the chief justice belongs to a religious minority and such threats against him are nothing but a reflection of the communal mindset,” said Rizvi, senior joint secretary general of the BNP.
Referring to Matia Chowdhury’s remarks, Rizvi said: “Why would he leave the country? The ruling party’s ulterior motive seems to be grabbing his property.”

Rizvi also blamed the government for evicting people of the religious minority from their homes.
The senior BNP leader accused the Awami League of grabbing lands and places of worship of Hindus, Christians and Buddhists.

He called on Justice Sinha not to be cowed by the “threats”. “The threats are to break your spirits.”
“You will become a hero if you stay firm in the face of pressure. You will lose people’s respect if you give in to their demands,” Rizvi said referring to CJ Sinha.

Awami League General Secretary Obaidul Quader and Prime Minister’s International Affairs Adviser Gawher Rizvi have met separately with the chief justice to mount pressure on him, he said.
Earlier on Friday, BNP leader Ruhul Kabir Rizvi has said Chief Justice Surendra Kumar Sinha is facing the vengeance of the ruling Awami League if media reports of investigation into his wealth are true.
“The people are seeing this as the Awami League’s vengeance towards the chief justice,” he said.
He told a news conference at the party’s Naya Paltan office on Friday that the media reported the investigations were being done by the National Board of Revenue and Bangladesh Bank.

“This investigation comes on the heels of aggressive comments by MPs and ministers on the 16th amendment verdict. The people think this is the start of the government’s revenge,” he said.
He said the report on the investigation into the chief justice’s wealth proves the government was using its agencies like Anti-Corruption Commission and NBR to ‘take revenge’.

Mirza Fakhrul Islam Alamgir also told the media that the remarks of former Supreme court judge AHM Shamsuddin Choudhury over the chief justice and the 16th amendment verdict are tantamount to contempt of court.

“Certainly it’s contempt of court. I believe the comments should be taken into consideration by the court and judged accordingly,” said the BNP secretary general.

On Saturday, Justice Choudhury called into question whether Chief Justice Sinha had written the entirety of the verdict on the 16th Amendment.

“He had taken only 25 days to write 400 pages, it’s impossible. The verdict was not written by him at all,” said Justice Choudhury, who worked at the Appellate Division with Justice Sinha before his retirement in 2016.

“If you go through the verdict, you will find words that have been never used in verdicts written by him. It’s clear that someone else—probably some Pakistani ISI (agents) — wrote it,” he alleged.
Justice Choudhury, who had been involved in bickering with Justice Sinha during his retirement last year, also called for the chief justice to step down.

The 16th constitutional amendment, passed in 2014, restores parliament’s power to sack top court judges for misconduct and incapability.

Last year, the High Court declared the amendment ‘illegal’ and the decision was upheld on Jul 3 by the Appellate Division. The 799-page full verdict was finally released by the Supreme Court on Aug 1.
http://www.weeklyholiday.net/Homepage/Pages/UserHome.aspx?ID=3&date=0#Tid=14666
 
.
Humanity, sacrifice and tune of unity
Major General (Rtd) Shamim Chowdhury

Published: 02:14 AM, 01 September 2017 Last Update: 02:17 AM, 01 September 2017

The nation has been going through immense worries due to the widespread disagreements that have come up following Supreme Court's verdict and observations on the constitution's sixteenth amendment.

Unrestrained remarks and denunciations by different political parties about each other seem to have generated an unwanted situation all over Bangladesh.

The ongoing circumstances aggravated with antagonistic remarks from different angles have all the likelihood to hinder the establishment of rule of law in the country according to legal experts and civic society members. All people of the country regard Supreme Court as their ultimate sign of hope and confidence.

For this reason, creating undue hue and cry over the apex court's verdict on sixteenth amendment is beyond doubts detrimental for the prevalence of democratic principles in the country. Political parties of Bangladesh should abstain from instigating aloofness between judiciary and executive authorities.

At the same time all political leaders should remember that they should encourage people to show honor to the law and to judges.

That's why politicians themselves should keep away from talking about verdicts and courts indecorously. Building up unity, brotherhood and humanism throughout the nation should be the first and foremost aim of all conscious and patriotic citizens of Bangladesh.

In countries like India, United States of America and some more nations a number of complicated issues were resolved with far-sight and wisdom. Watergate scam, occurrences related to Monica Lewinsky and many more argumentative things in the United States were settled up without causing any harm to courts or state mechanism.

In the same way it has been observed that several difficult, vexed cases were solved by the courts of many countries. The prevailing circumstances in Bangladesh after the pronouncement of Supreme Court's verdict on sixteenth amendment can be resolved peacefully and amicably through negotiations and legal procedure in terms of opinions from prominent intellectuals and jurists.

At the same time the well-wishers of the country belonging to all professional wings should work for consensus among the masses for greater national benefits. People who take part in making policies should spontaneously initiate required measures for fraternity and communal harmony throughout Bangladesh.

Bangladesh has recently defeated Australia for the first time in test cricket. People of the whole country are highly delighted with this victory. Upholding this victorious spirit, everyone should act with warmth and devotion for the advancement of Bangladesh overcoming all ideological differences.
Simultaneously, it needs to be noted that Rohingya civilians are facing inhuman assaults and persecutions in Myanmar. The peace-loving global quarters should get united to compel Myanmar to stop this massacre on Rohingya people.

Eid Ul Azha is going to be observed shortly. The sacrificial values of this festival should be promoted to eliminate discrimination, animosity and injustice from our society. With the dedicated endeavors of all concerned Bangladesh can hold its head high on the global platform with dignity and pride. Let us convey festive greetings to the entire nation with this confidence and optimism in our hearts.
The writer is Advisory Editor, The Asian Age.
http://dailyasianage.com/news/83484/humanity-sacrifice-and-tune-of-unity
 
.
"Justice Manik is a Sadist"
‘বিচারপতি মানিক স্যাডিস্ট’

০৯ ফেব্রুয়ারি ২০১৬, ২২:১২ | আপডেট: ০৯ ফেব্রুয়ারি ২০১৬, ২২:৫৭
নিজস্ব প্রতিবেদক

photo-1455036032.jpg

Former Chief Justice Mahumul Amin Chowdhury সাবেক প্রধান বিচারপতি মাহমুদূল আমিন চৌধুরী আজ মঙ্গলবার সন্ধ্যায় সুপ্রিম কোর্ট বার মিলনায়তনে বিচার বিভাগের স্বাধীনতা ও বিরাজমান পরিস্থিতি শীর্ষক এক আলোচনা সভায় প্রধান অতিথির বক্তব্য দেন। ছবি : এনটিভি

সাবেক প্রধান বিচারপতি মাহমুদূল আমিন চৌধুরী বলেছেন, “সুপ্রিম কোর্টে নজিরবিহীন বিতর্কের জন্ম দেওয়া অবসরপ্রাপ্ত বিচারপতি এ এইচ এম শামসুদ্দিন চৌধুরী মানিক নিজেকে ‘স্যাডিস্ট’ (ধর্ষকামী, অন্যকে কষ্ট দিয়ে সুখ পাওয়া) প্রমাণ করেছেন। একসময় সংসদ সদস্যরা তাঁকে এই অভিধা দিয়েছিলেন, এখন তিনি সেটা প্রমাণ করলেন।”

আজ মঙ্গলবার সন্ধ্যায় বাংলাদেশ গণতান্ত্রিক আইনজীবী সমিতি সুপ্রিম কোর্ট শাখা আয়োজিত সুপ্রিম কোর্ট বার মিলনায়তনে বিচার বিভাগের স্বাধীনতা ও বিরাজমান পরিস্থিতি শীর্ষক এক আলোচনা সভায় প্রধান অতিথির বক্তব্যে তিনি এ কথা বলেন।

গণতান্ত্রিক আইনজীবী সমিতির সুপ্রিম কোর্ট শাখার সভাপতি জগলুল হায়দার আফ্রিকের সভাপতিত্বে আরো বক্তব্য দেন ড. কামাল হোসেন।

বিচারপতি মাহমুদূল আমিন চৌধুরী বলেন, “এর আগে জাতীয় সংসদে ওনাকে সংসদ সদস্যরা ‘স্যাডিস্ট’ বলেছিলেন। সেটি তিনি প্রমাণ করেছেন।” সরকারের উদ্দেশে তিনি বলেন, ‘আপনারা তাঁকে স্যাডিস্ট বললেন, আবার আপনারাই তাঁকে আপিল বিভাগে নিলেন কেন? জুডিশিয়ারিকে বাঁচাতে হবে। জুডিশিয়ারি নিয়ে মানিক যেসব ব্ক্তব্য দিচ্ছেন, তাতে বিচার বিভাগ ধ্বংস হচ্ছে।’

মাহমুদূল আমিন চৌধুরী বলেন, ‘আমার কাছে একজন উকিল নালিশ করেছিল যে একজন জজসাহেব ১৫ মাস ধরে রায় লিখে দিচ্ছেন না। আমি শুনেছি এক থেকে দেড়শ জাজসাহেবের কাছে অনেক রায় লেখা বাদ আছে। কিন্তু কেন? এত সময় লাগে কেন? আমাদের সময় তো রায় লিখতে এত সময় লাগত না।’

‘আমি প্রধান বিচারপতি থাকা অবস্থায় বিচারপতি মানিক হাইকোর্টে আসেন, এক বছর ঠান্ডা ছিলেন। কিন্তু তার পর থেকেই তিনি আর ঠান্ডা নেই।’ যোগ করেন তিনি।

বিচার বিভাগের সংস্কারে প্রধান বিচারপতি এস কে সিনহার গৃহীত পদক্ষেপকে সমর্থন দিতে আইনজীবীদের প্রতি আহ্বান জানিয়েছেন সাবেক প্রধান বিচারপতি মাহমুদূল আমিন চৌধুরী। তিনি বলেন, ‘প্রধান বিচারপতি সঠিক রাস্তায় নিয়ে যেতে চেষ্টা করছেন। আপনাদের উচিত তাঁকে সহযোগিতা করা। আপনারা বিচার বিভাগকে বাঁচান। দেশ রক্ষা করুন। দেশের স্বাধীনতা রক্ষা করুন।’

সাবেক প্রধান বিচারপতি আরো বলেন, ‘বিচার বিভাগ ধ্বংসের দ্বারপ্রান্তে। খাদের কিনারে এসে দাঁড়িয়েছে। এই বিচার বিভাগ ধ্বংস হয়ে যাক আমরা চাই না। বিচার বিভাগ সম্পর্কে যখন ভালো কিছু শুনি, তখন মনটা ভরে যায়।’

অনুষ্ঠানে হাইকোর্টের সাবেক বিচারপতি নজরুল ইসলাম চৌধুরী, ড. শাহদীন মালিক, অ্যাডভোকেট সুব্রত চৌধুরী বক্তব্য দেন।

http://www.ntvbd.com/bangladesh/38240/বিচারপতি-মানিক-স্যাডিস্ট
 
.
2:00 AM, August 31, 2017 / LAST MODIFIED: 12:55 AM, August 31, 2017
Solution lies in a combination of current system and the abolished 16th amendment
asif_nazrul.jpg

Asif Nazrul

In an interview with The Daily Star, Asif Nazrul, professor of law at the University of Dhaka, researcher, columnist, and an elected bureau member, South Asians for Human Rights, talks about the Supreme Court's verdict on the 16th Amendment, the observations it made, the Executive-Judiciary impasse, and possible ways forward.

The Daily Star: What is the significance of the Supreme Court verdict and the observations on the 16th Amendment?

Asif Nazrul: The 16th Amendment verdict has saved one important pillar of independence of Higher Judiciary, although much will also depend on activating the Supreme Judicial Council (SJC) for dealing with allegations against the Judges.

The 16th Amendment and the draft Act formulated under it aimed at rendering all the powers to the Parliament in investigating the complaints and terminating the Supreme Court Judges. This fundamentally flawed system in which Parliament is the complainant as well as the adjudicator is prevalent in only two Commonwealth countries (Nauru and Samoa). In all other Commonwealth countries, in order to save the Judiciary from the undue influence of the government, the investigation of allegation (and in many cases the adjudication as well) against Higher Judiciary Judges is conducted by bodies dominated by Judges and legal experts.

For example, among 48 of the commonwealth countries studied by the Bingham Center for Rule of Law in 2015, the question of removal of Higher Judiciary Judges is decided either by Ad Hoc Tribunal or by Permanent Disciplinary Councils (Like the Supreme Judicial Council) in 28 countries. Even among the 16 countries where the President has the power to remove a Higher Judiciary Judge on the resolution of the Parliament, all but 2 have given the authority of investigation to judicial bodies. For example: In India, according to the Judges Enquiry Act, the investigation in conducted by a committee of three member comprising two Higher Judiciary Judge and one legal expert.

In short, at present only in Nauru and Samoa, no one from the Judiciary is involved either in the investigation or adjudication of allegation against the Higher Judiciary Judges. The 16th amendment judgment has rescued us from joining this iniquitous club of countries.

The verdict has created a debate whether it is in contradiction with the Constitution of 1972. It has been stated that it is a deviation from it, while others have tried to show that the verdict only solidifies the spirit of the original constitution. What are your thoughts on this matter?

As established in many recent cases in the subcontinent, the basic structure of a constitution is not provision-specific; it is rather principle-specific. As reaffirmed in the 8th Amendment case, one basic principle of Bangladesh constitution is independence of Judiciary. In between the provision of investigation by parliament members (16th amendment) and investigation by the SJC comprising the most senior three judges of the apex court (current system), the latter definitely provides better safeguards to the independence of judiciary.

We have to keep in mind that every original constitution in the world gets amended. The question is whether the amendment is for strengthening or weakening the original constitution. The 1972 Constitution provision on removal of Judges was actually weakened by the 4th amendment of 1974. The Supreme Judicial Council system, first introduced by the 5th amendment of 1977, had rather strengthened independence of Higher Judiciary. It is in the post-SJC period when we got the historic judgments in some constitutional cases in which the Judiciary demonstrated itself as an independent entity.

After the verdict, there has been criticism of the Judiciary and the Chief Justice from different individuals from the Executive—what is your legal opinion on the matter?

The bottom-line is that you can always criticise the judgment, but not the judges. The ministers and the political leaders of the ruling government have failed to put forward any rational or legal argument against the judgment. Some of them are misquoting or misinterpreting the observation of the Chief Justice or are making comments which are clearly in contempt of court. Just imagine—how can a minister previously convicted of contempt of court, or a sitting secretary of the government make derogatory comments about the CJ and other judges!

The Supreme Court in the verdict also made some observations about the current state of governance in the country. Could you elaborate and explain the issues it raised?

Making observations in a judgement, which technically is called obiter dictum, is a common norm in most judicial systems. The length or volume may vary—for example judgements in the US are generally much shorter than in most of the common law countries, while judgments in South Asian countries, in particular India, Pakistan and Bangladesh, are generally very long with many observations, narrations and contextualisation. The question is whether those are relevant to the contentious issues or are connected with the arguments put forward during the adjudication.

In my view, the observations of the Chief Justice made in the 16th amendment judgment are relevant to the basic premise of the case. For example: the CJ has made a critical observation on the state of parliamentary democracy and the election procedure to opine that unless the nominations of candidates are properly done, unless the election is fair, and unless parliamentarians enjoy voting freedom, the Parliament cannot be entrusted with the responsibility of dealing with the removal of judges.

We may recall that in previous judgements on the 5th, 7th and 13th amendment cases as well, detailed observations were made on political issues, the state of democracy and constitutional history. Some of those observations in these cases were rather irrelevant and subjective. If someone is comfortable with those observations, what is the problem with 16th Amendment judgement?

What are the implications of this current row between the Judiciary and the Executive and what is the way out of this apparent impasse that we are witnessing?

Implications are bad, and it could be worse in the days to come. The row has already exposed the weakness of all the three organs of the Government: intolerance of the Executive to the constitutional authority of the Apex Court if exercised against their vital interests, inability of the Judiciary in punishing contempt offences orchestrated by political will of the ruling party and the immaturity of the Parliament in reacting to the Apex Court judgment. When you look at the distortion, misinterpretation and misquotation of the judgment of the CJ, it raises questions about the intellectual integrity of some of our leaders!

The solution lies in bringing the 17th amendment, which would give the parliament the authority to propose removal of a Higher Judiciary Judge on the basis of specific allegations and which would give the Supreme Judicial Council the authority to investigate the allegation, basing on which the President would decide whether to remove a Judge. This proposed amendment would be a combination of the current system and the abolished 16th Amendment and might please both the Parliament and the Judiciary.
http://www.thedailystar.net/opinion...stem-and-the-abolished-16th-amendment-1456483
 
. .
Back
Top Bottom